Aktiv volym

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Aktiv volym

Inläggav skrutten » 2005-01-09 16:21

Har fått tag i ett industriöverskott på ca 250 st Omron G6S reläer, något måste de väl kunna användas till... T.ex. en volymkontroll, vad tror herrarna om denna konstruktion?

http://web.telia.com/~u91302111/pdfer/ActiveVolume.pdf

Jag förväntar mig att detta blir en riktigt lågbrusig historia, men hur mycket kan det tänkas rassla (klicka) i högtalarna när man switchar reläer? Många reläer blir det........
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-01-09 19:47

Om det är guldplättare reläer så är jag intresserad utav
att köpa typ 10 st om du vill bli av med några :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-01-09 20:19

för att minska rasslet kan du ju programmera styrkretsen så att den är make-before-break d v s reläet som skall till slår till före det som går av, så att ingången till OPn aldrig "hänger i luften" men du slipper ändå inte problemen med kontaktstuds, och de kan göra att impendansen ändras vilket kan ge "rassel" eller snarare klickar. Du har i och för sig ett motstånd på ingången ner mot jord och det hela är AC kopplat med en konding så det minskar problemen.

Jag hade också hellre delat upp kretsen på två separata, med två OPs som buffer efter varje motståndsstege , verkar lite dumt att hålla på och ändra förstärkningen genom att ändra motkopplingen som nivåreglering. Man bör ju hålla återkopplingsslingan så kort som möjligt. Då kan du ju bygga upp det i form av moduler, så många som behövs.

med tanke på hur stort kretskortet kommer att bli och eventuella störningar, hade jag nog hellre satsat på en PGA23XX eller liknande volymkontrollkrets.

men det är bara min åsikt, andra , riktiga elektroingenjörer kan säkert berätta mera. Jag tycker det är jobbigt att göra stora kretskort...

ps jag gillar din hemsida, men saknar distmätningarna ;)

/rickard

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-01-11 10:14

Tjenare,

Jag gjorde ganska omfattande tester när jag byggde min volymkontroll av liknande typ. Jag byggde mig en Aleph P 1.7 när det så begav sig och gjorde en liten websida om det hela (så långt jag kom, för nu ligger allt i en liten låda och väntar på uppmärksamhet).

http://www.pokerganget.nu/~malu/diyaudi ... s/aleph_p/

Min erfarenhet visade att ett relä tar längre tid på sig att slå till än det tar för att bryta. Därför slår jag till de relän som skall "på" bråkdelen tidigare än jag slår ifrån de som skall "av", man får göra en liten beräkning av "före" och "efter"-värdena och sedan göra till/från-slag i två steg.

När man får timingen fel (beroende på relätyp) får man liksom ett svajande ljud vid volymändring.

Nästa sak att tänka på är att sätt upp en värdetabell över vilka värden som motsvarar vilka "dB"-attenuering. För du vill inte stega "ett" åt gången, utan i dB.

Och tycker du att du har för många reläer, köper jag gärna 32 stycken av dig. Är de "dubbel-poliga" eller "enkel-poliga"?

För obalanserad volymkontroll rekommenderar jag 8 stycken dubbelpoliga. För balanserad, behöver du det dubbla.

Lycka till!
//magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-01-11 23:53

Iden var att använda många reläer och en särdeles bra op-amp, jag har grejjat 2 st AD8610 till bygget, sen blir det en prototyp, om den blir bra och jag orkar planeras ett 6-kanalssteg (dvs många många reläer).

Volymen har 10k inimpedans och ett reglerområde på -80 till +9 dB i 1dB steg detta skall räcka för att volymen skall kunna arbeta även som balanskontroll.

Jag har gjort lite förändringa i schemat och caddat kortet klart så jag får väl snart se hur det blir.
Tack för input rikki och swede.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till DIY-forum