Gain clone slöjdas...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Gain clone slöjdas...

Inläggav avr7000 » 2005-01-09 17:14

Byggde mina Hypex i trä och blev nöjd med resultatet så jag fortsatte på den inslagna vägen då det blev dags att bygga gain clone...

Låda i samma stil som Hypex men med kylflänsar i stället för ventilationsspringor...

Lock och botten blir i Aluminium...

Moduler köpta hos: www.chipamp.com

Bild
Bild

Det är ju inga dyra moduler det här, så man får ju försöka hålla lite budget för att det inte skall bli meningslöst (bättre att t ex köpa Hypex...)
Budgeten är relativt lätt att hålla tight då det kryllar av skrot i källaren :)
2 st 160VA 24 V trafos

Bild

Jag skall jobba en del med att försöka lyckas banka dit en rejäl kondingbank, någon som skall vara svårt med välljudet i behåll... Detta vill jag göra därför att den, välljudande eller inte, annars lär ska vara lite vek i basen...
Lösningen kan vara sk snubbers, något som jag inte satt mig in i på djupet ännu, eller en mystisk dubbel nätdel som jag knåpat ihop själv...

Specialnätdelen skall ha egna diodbryggor, 2*15000 mF Aerovoxkondingar (det är Rifa på bilden), 100W 1 Ohms dämpmotstånd (gratisfynd :P ), ett par extra dioder och lite avkopplingskondingar...

Bild

Jag kommer snart att ha frågor till expertisen här om "snubbers" eller min "dubbla nätdel" :D

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-09 17:54

kul med nya byggen men vad e meningen med att bygga nåt sämre än dom hypexarna du redan byggt?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-01-09 18:34

Jag har 2 st Hifi/Hembio-rum, Stereo i verkstaden hemma, två stereos på jobbet, två döttrar, och en stackars far med en sorglig stereo...

Någonstans kommer de säker till nytta! :D :D :D

Sedan tycker jag att det är vansinnigt spännande att se om det går att få något så billigt att låta bra...

Budgeten är på ca 500 kr totalt (borträknad det jag hittat i skrotlådorna då...)

/Stefan

Återgå till DIY-forum