Drossel till "rening" av 12volt spänning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LudvigJ

Drossel till "rening" av 12volt spänning

Inläggav LudvigJ » 2012-02-02 12:57

Hej!

Jag har en fråga till alla er elektronikkunniga här på forumet!

Jag har en "gammal" strömförsörjning (som en släkting byggt för ett antal år sedan) till en hörlursförstärkare.

Den är byggd av Ringkärnetransformator som är kopplad till likriktare, kondingar, spänningsregulator o.s.v.

Men man kan uppfatta ett visst "rippel" när man lyssnar och då tänkte jag sätta en drossel i serie med plus-polen vid utgången för att "rena" elen ytterligare.

Min fråga är då: Vilket värde ska drosseln ha för att kunna rena 12Volt spänning, (effektuttaget är max 1,5A)

(kom gärna med förslag på artikelnummer på passande drosslar från ELFA)

Jag är inte så insatt i just olika värden på drosslar o.s.v. så jag hoppas någon av er kan det :)

Tacksam för svar!!

MVH LudvigJ

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-02 13:09

Hörbart rippel efter glättningskondensatorer, stabilisering och förstärkare (som normalt inte är så känsliga för spänningsvariationer som man skulle kunna tro) tyder nog på att det finns problem som förtjänar att undersökas närmare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-02-02 13:11

Egentligen är det kapacitans, eller låg impedans som du vill ha så nära där strömmen tas ut som möjligt. Om det är lågfrekvent nätbrum kanske det är jordsidan som är problemet. Om jorden är inkopplad mellan två lindningar på trafon t.ex. kan det bli problem.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-02 14:14

12V låter som det är bilelektronik.

När jag höll på med detta (~1985) så var det standard med en drossel på ingående plusmatning. Plockade man bort den så gick generatorstörningarna igenom och man hörde tydligt en ton som ändrades i takt med motorvarvtalet. Vi kallade det ett "vinade" ljud, och hör och häpna fungerade den terminologin även på vanligt folk. Annars är det ju mycket svårt att beskriva ljud.

Har man generatorstörningar finns det tre sätt som de kan ta sig in i apparaterna.

1. Genom plusledaren, då sätter man dit den drossel som förmotligen har plockats bort ( :) )

2. Genom jordloopar. Här får man experimentera med var man tar jorden till apparaten. Batteriets minuspol är ett dåligt ställe eftersom apparaten även är jordad via radioantennen.

3. Störningarna kan även "stråla" in i apparaten, mest gällde nog detta på tiden när man hade kassettbandare. I tex Ford Granada var kabelstammar dragna precis ovanför radiouttaget och där fick man helt enkelt flytta radion någon annanstans. Alternativt flytta kabelstammen, men det såg jag aldrig göras.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LudvigJ

Inläggav LudvigJ » 2012-02-02 14:21

Är inte insatt så mycket med det här med strömförsörjning :(

Men anledningen att jag undrar om det skulle hjälpa med en drossel är den att jag har en bekant som tipsade om detta.

Han har själv en hel uppsjö med drosslar som han ärvde efter sin farfar, men han vet själv inte vilken av dem som är lämplig (värdet på den).

Men problemet kanske ligger någon annan stans. Men det skulle kanske inte skada med en drossel ändå?? Någon som vet lämpligt värde på drossel att testa med (Kanske inte hjälper men jag har ju drosslar lätt tillgängligt så man kan ju alltid testa, Vill veta lämpligt värde på en drossel på grund av att jag är rädd att jag bränner likriktare, spänningsregulatorer o.s.v. annars)

Mvh LudvigJ

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-02 14:44

Hur uppfattar du ripplet som just rippel ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-02 15:31

Ragnwald skrev:Hur uppfattar du ripplet som just rippel ?

Ja, just det, vilka är symptomen. Det du redovisar är en möjlig förklaring till något (rippel=förklaring), men inte vad "något" är. Hör du missljud? Hör du ett "vinande" ljud som ändras med motorvarvet? Finns ljudet där när motorn är avstängd? Försök beskriva symptomen utan att förklara dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LudvigJ

Inläggav LudvigJ » 2012-02-03 10:11

Hej igen!

Vill bara klargöra att det inte är "bilelektronik" utan det är en fristående hörlursförstärkare (Liten låda).

Den aktuella strömförsörjningen byggdes för att ersätta de "enligt mig" dåliga nätdelarna man sätter i väggen (adaptor/nätdel).

Och jag tyckte att ljudet blev bättre för att den hemmabyggda nätdelen alltid lämnar samma spänning (12V), vilket inte den gammla man satte i väggen gjorde.

Ripplet som jag beskriver låter i hörlurarna och kan bäst förklaras som ljudet man får när man har en dålig konding i strömförsörjningen en förstärkare. (nätbrumm)

Jag kan nästan utesluta att det är någon konding i strömförsörjningen som är kass då det här ljudet har varit hörbart sedan den nya strömförsörjningen byggdes får några är sedan, jag har bytt till nya kondingar men ljudet kvarstår. Ljudet i hörlurarna försvinner om man använder den "gamla" nätdelen som man sätter i väggen.

Så enligt mig kan man utesluta att det är fel på förstärkaren.

Det enklaste vore ju att använda den gamla "Väggbulan" men det är ju roligare att använda strömförsörjningen som släktingen byggt :)

Mvh LudvigJ

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-03 11:05

För att fortsätta att inte besvara din fråga:

Vi vet ju inte hur skicklig din släkting är. Det vi vet är att hans konstruktion brummar... kan han ha underskattat strömuttaget och räknat för lågt på kondensatorerna till exempel?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-03 13:14

Så hembyggenätdelen gör att hörlursförstärkaren brummar?

Då är det antingen för dåligt stabbat, eller så har du en jordloop.

Vad ansluter du mer till hörlursförstärkaren? Stereon? Brummar den om du driver den med en "ipod"? Är hembygget skyddsjordat?

Bäst vore nog en bild på prylen, inkopplad som den är.

Användarvisningsbild
LudvigJ

Inläggav LudvigJ » 2012-02-05 15:07

Hej

Strömförsörjningen är jordad i schssiet och en skärmad Supra nätkabel används.

Strömförsörjningen används endast till hörlursförstärkaren.

Jag har nu lämnat strömförsörjningen till en jobbarkompis som är elektriker, jag har inte fått tillbaka strömförsörjningen än men jag pratade med honom och han sa att han bytt värden på vissa kondingar och att problemet skulle vara borta :)

Ser fram emot att få tillbaka strömförsörjningen och börja lyssna igen.

Tack för visat intresse för min fråga här på Faktiskt.se
:D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-05 21:29

Blev inte mycket diy då, men roligt att den fungerar nu. :)
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till DIY-forum