Björk VS MDF?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ratata

Björk VS MDF?

Inläggav ratata » 2012-02-08 17:10

Jag har en lådkonstruktion där materialet är MDF. Den är mycket lyckad. Nu skall jag bygga fler, men dessa kommer släpas runt, och där är MDF ett mindre lyckat val. Därför kommer dessa byggas i björkplywood som tål mycket tuffare tag än MDF, som är rätt ömtåligt. Frågan är, en given dimension i MDF motsvaras av vilken dimension i björkplywood? Utan att överhuvudtaget veta så vill jag tro att björkplywood ringer betydligt lättare än MDF och därför måste vara tjockare än MDF för att uppnå samma resultat? Vad tror ni? Är det någon som vet?

En annan idé jag lurade på är att bygga de yttre väggarna i björkplywood och de inre delarna av MDF.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-08 17:45

Om du tar 2x12mm plywood med dämplim i mellan så kommer det att bli ett högklassigt resultat, och det kommer inte att ringa det minsta, mycket mindre än en skiva 22 mm MDF.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-08 17:48

Vi körde uteslutande Björkplywood i de stora mobila diskotek vi körde för 25 år sedan. MDF hade smulats sönder...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-08 18:13

MagnusÖstberg skrev:Vi körde uteslutande Björkplywood i de stora mobila diskotek vi körde för 25 år sedan. MDF hade smulats sönder...

men då var björkplywood billlllllllllligt men kostar i dag en smärre förmögenhet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-08 18:38

Ah, så kan det vara - har absolut ingen koll, mer än att jag tyckte det var svindyrt då med, student som man var..

Spån inuti, plywood eller filt med hörnbeslag som det yttre. Måla spånet med vitlimm utspätt i vatten först, rolla på limm igen och tryck dit filten.

Edit: Nu var det ju redan bestämt plywood.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-02-08 19:09

MagnusÖstberg skrev:Edit: Nu var det ju redan bestämt plywood.

- Jepp. Det är så sant. Det roliga är att jag ungefär vid den tidpunkten du beskrev också släpade runt på ett mobilt disco som fyllde en hel postbuss. Åtta ton tror jag vi vägde upp det till en gång. Och nog fan blev man trött på släpa det. Men det var ungefär då MDF gjorde sin entre, och vi provade MDF-lådor, men det fungerade inte. De var både tunga och ömtåliga. Så därför är väl björk det enda som duger. Jag fick ett pris på björk idag som är ungefär 2,5x jämfört med MDF. Men det håller, det vet jag av egen erfarenhet.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-08 19:10

Åh.. kompis :)

Lycka till!!
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-08 19:49

MagnusÖstberg skrev:Ah, så kan det vara - har absolut ingen koll, mer än att jag tyckte det var svindyrt då med, student som man var..

Spån inuti, plywood eller filt med hörnbeslag som det yttre. Måla spånet med vitlimm utspätt i vatten först, rolla på limm igen och tryck dit filten.

kollade priset på björkplywood när jag byggde lms lådorna men då skulle det kosta i bara material ca 4000k och mdfen kostade 1800k.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2012-02-08 20:02

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ah, så kan det vara - har absolut ingen koll, mer än att jag tyckte det var svindyrt då med, student som man var..

kollade priset på björkplywood när jag byggde lms lådorna men då skulle det kosta i bara material ca 4000k och mdfen kostade 1800k.

4 respektive 1.8 miljoner? Det låter dyrt! :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-08 20:29

S skrev:
boom skrev:

k=kr

Förkortningarna ”TSEK”, ”tkr”, ”kkr”, ”Mkr”, ”mnkr” och ”mdkr” dyker också upp, och står då för tusen (TSEK, tkr, kkr), miljoner (Mkr, mnkr) respektive miljarder kronor (mdkr).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-08 20:44

4000k = 4000000

1800k = 1800000
Bikinitider

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-08 20:46

boom skrev:
S skrev:
boom skrev:

k=kr

Förkortningarna ”TSEK”, ”tkr”, ”kkr”, ”Mkr”, ”mnkr” och ”mdkr” dyker också upp, och står då för tusen (TSEK, tkr, kkr), miljoner (Mkr, mnkr) respektive miljarder kronor (mdkr).

k = 1000, sluta nu fåna dig!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-08 20:55

celef skrev:4000k = 4000000

1800k = 1800000

Då hade Wikipedia Fel.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-02-08 21:15

Citat från svenska Wikipedia:

Förkortningar [redigera]
I daglighandelns prisangivelser förkortas valutan vanligen som ”kr”, men i formella och internationella sammanhang är ”SEK” gängse förkortning. Sporadiskt förekommer även ”Skr”.
För ett helt antal kronor används ofta :– eller ,– där strecket står för noll öre. För hela tusentals respektive miljontals kronor är förkortningarna ”kSEK” och ”MSEK” (för prefixen kilo- respektive mega-) relativt vanligt förekommande i årsredovisningar och liknande dokument, medan ”GSEK” (för giga-) är mycket ovanligt, framför allt på grund av att belopp på flera miljarder kronor sällan förekommer i enstaka poster utan bara i större sammanställningar, varför besväret att notera belopp som 3 425 MSEK blir tämligen ringa.

k är så vitt jag sett aldrig en förkortning för kronor. Däremot är det en förkortning för kilo (vilket är detsamma som 1000)
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-02-08 21:23

boom skrev:
S skrev:
boom skrev:

k=kr

Förkortningarna”kkr” står då för tusen.

Enkelt om man bara klipper bort allt annat och läser förklaringen. :)
kr vet vi ju alla står för kronor. :wink:

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-02-08 21:29

Alltid när det gäller ljudrelaterade byggen är det björkplywood som nämns. Tyvärr är det ju både dyrt och ganska svårt att få tag på utan att specialbeställa.

Jag planerar ett bygge av en skivspelare, och där står materialvalet i plinten mellan skiffer och plywood. Hur förhåller sig furuplywood gentemot björk? är det helt ute ur bilden eller bara "lite" sämre?

/Christer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-08 21:42

carpelux skrev:Alltid när det gäller ljudrelaterade byggen är det björkplywood som nämns. Tyvärr är det ju både dyrt och ganska svårt att få tag på utan att specialbeställa.

Jag planerar ett bygge av en skivspelare, och där står materialvalet i plinten mellan skiffer och plywood. Hur förhåller sig furuplywood gentemot björk? är det helt ute ur bilden eller bara "lite" sämre?

Har du funderat över varför du inte frågar:

"Hur förhåller sig skiffer gentemot björk? är det helt ute ur bilden eller bara "lite" sämre?"

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-02-08 23:37

Jo, jag har funderat mycket över hur skiffer förhåller sig till plywood men vlll inte föra in den ekvationen här eftersom denna tråd inte handlar om skillnaden mellan trä och sten. Däremot kändes det som om björk vs furu skulle platsa.

Orsaken till att jag funderar på att bygga i björkplywood (eller furu om det inte är mycket sämre) är att det är besvärligt att hitta en stenhuggare där jag bor som kan göra en plint i skiffer, och plywoodplinten är tänkt att vara en "provplint" för att utvärdera framför allt de mekaniska lösningarna innan jag beställer den slutgiltiga i skiffer.

Kanske feltänkt av mig, men så snurrar tankarna i detta huvudet.

/Christer

Återgå till DIY-forum