Frågor kring subwooferbygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Animan

Frågor kring subwooferbygge

Inläggav Animan » 2005-01-11 12:31

I dagsläget har jag en medioker stereoanläggning :oops: som jag succesivt vill bygga om och till. Förstärkaren är klen men mina två små högtalare är hyfsade, ett par Wharfedale 8.1 (inte mycket att komma med, men de kanske kan behållas ett tag). Klenheten göra att de inte orkar driva dem ordentligt, den bas som finns någonstans där borta tar nog effekt på mellanregistrets och diskantens bekostnad=låter kaka.
Min tanke är att koppla på en aktiv subbas som avlastar de två befintliga och samtidigt ger ett bredare register, kan det fungera?
Kruxet med detta är dessutom att det ju inte finns någon utgång för en bas, den signalen måste jag grena ur från de befintliga två utgångarna som redan används. Kan man göra så och kan den klena högsignalen användas in i en aktiv bas utan att försöra signalen till de två befintliga högtalarna?
Som grädde på moset vill jag dessutom bygga denna aktiva bas själv, eftersom jag är mer snickare än hifi-elektriker, med hyggliga delar till lågt pris. Har sett lite element på valutronic.se i 1000-kronors klassen som kanske är användbara? Därtill måste jag ha någon förstärkare att bygga in.
Går det att bygga en låda som är assymetriskt trekantig med den räta vinkeln mot ett vägghörn och med olika långa sidor och sedan med lämplig höjd för att få rätt volym (får plats med ca 70 liter)?
Som lådmaterial tänker jag använda mig av en sorts laminatskiva som är mycket styvare och tyngre än allt vad mdf, hdf, plywood och massivt trä heter. De framstår som kokta lasagneplattor vid jämförelse. Det är detta material som lockat mig till att prova att bygga en egen låda. Om jag lyckats kanske det blir fler.
Har jag uppfattat det rätt att en sluten låda är att föredra för enkelhetans skull om man dessutom ska ge sig på en oprövad modell, eller är det med rör som gäller?
Har någon bra tips på element och förstärkare som är billiga och bra (jag förväntar mig inte det bästa ljudet) och går det att bygga smidigt i ett hörn som jag tänkt och går det att "tjuvkoppla" in en aktiv bas på befintlig signal med låg effekt?

Jag vet att det är som farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" Men kanske kan man gena lite i kurvorna?

Hoppas någon vill hjälpa en novis!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-11 13:59

hmm inlägget försvann..

vad jag sa är att du nog hellre borde kolla på nåt peerless element. tex CSX 10an som är väldigt fin och trevlig. 1000 spänn på hifikit men nästan hälften ifall du beställer från holland (audiocomponents).

hörnbygge funkar bara bra och bör ge närhet till många angränsningsytor (= mer output från basarna *whohoo!*)

csx går att använd från 80 liter basreflex tror jag.

vad är det för skiva du pratar om? *nyfiken* :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-11 14:06

hmm glömde hälften..

substrärkare har oftast högnivå ingång. annars så finns det högnivå-lågnivå omvandlare så det är inga problem.
finns ju en del färdiga inbyggnadsmoduler men det kan vara smartare att försöka använda ett gammal slutsteg med filter. tex gamla NAD steg i bryggat läge. men då ska man ha ett filter också.

hifikit har annars Rila och Zachry slutsteg. MDS har också nåt liknande. dom fungerar.

Användarvisningsbild
Animan

Inläggav Animan » 2005-01-11 15:45

Lite mer exakt vilket element på hifikit menar du, de har lite annan beteckning än det du nämnde. Gick även in på audiocomponents och såg att de hade Peerless, men jag kunde aldrig se vilka modeller de sålde och vad de kostade.
Det är lite svårt för oss som inte kan språket. Av den anledningen har jag lite svårt för att fixa det där med NAD-förstärkaren.
Tror du annars att det funkar att knycka signal från de andra högtalarna bara så där, är det så enkelt?
Om jag bygger lådan på 80 liter, är det då en sluten låda du menar eller en med basreflexrör? Går det att göra den mindre om det nu är en sluten låde det gäller? Hur låter en 8" i rätt låda med bra väggsupport?

Skivmaterialet då? Tänk dig en vanlig köksbänksskiva med någon typ av perstorpslaminat som slityta, hur starkt som helst, men de skivorna består av ett tunt skikt som är limmat på en tjock spånplatta. De skivor jag nämde är detta skikt rakt igenom. Just den skiva jag vill bygga av är 16 mm tjock och en 60x60 cm skiva av de tjockleken väger hela 8 kg, är vridstark som sten, kan sågas, borras, fräsas, gängas, limmas och sånt som hör vanligt trä till.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-11 23:36

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1108

är det element jag pratar om. 80 liter är basreflex. vet inte riktigt vilken storlek på röret som är lämpligt.

slutet går nog i samma låda.. även om jag har för mig att 110 liter eller nåt dyligt såg bättre ut i mina ögon..
en bra åtta går nog också bra.. beror ju liksom på hur högt man spelar. lådan blir ju mindre. kanske kan du bygga två små lådor av två åttor..
då kan det ju tom vara värt att kika på ett par Ino moduler. kommer inte ihåg vad dom kostade i byggsats men det är inte så långt ifrån din budget. åsså får du väldigt hög kvalite samtidigt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-01-11 23:47

engelholm har ju byggt med den där tian. 70 liter blev det där.. vet inte rördimensionerna men du kan ju kanske pma honom och fråga.

Återgå till DIY-forum