Min tanke är att koppla på en aktiv subbas som avlastar de två befintliga och samtidigt ger ett bredare register, kan det fungera?
Kruxet med detta är dessutom att det ju inte finns någon utgång för en bas, den signalen måste jag grena ur från de befintliga två utgångarna som redan används. Kan man göra så och kan den klena högsignalen användas in i en aktiv bas utan att försöra signalen till de två befintliga högtalarna?
Som grädde på moset vill jag dessutom bygga denna aktiva bas själv, eftersom jag är mer snickare än hifi-elektriker, med hyggliga delar till lågt pris. Har sett lite element på valutronic.se i 1000-kronors klassen som kanske är användbara? Därtill måste jag ha någon förstärkare att bygga in.
Går det att bygga en låda som är assymetriskt trekantig med den räta vinkeln mot ett vägghörn och med olika långa sidor och sedan med lämplig höjd för att få rätt volym (får plats med ca 70 liter)?
Som lådmaterial tänker jag använda mig av en sorts laminatskiva som är mycket styvare och tyngre än allt vad mdf, hdf, plywood och massivt trä heter. De framstår som kokta lasagneplattor vid jämförelse. Det är detta material som lockat mig till att prova att bygga en egen låda. Om jag lyckats kanske det blir fler.
Har jag uppfattat det rätt att en sluten låda är att föredra för enkelhetans skull om man dessutom ska ge sig på en oprövad modell, eller är det med rör som gäller?
Har någon bra tips på element och förstärkare som är billiga och bra (jag förväntar mig inte det bästa ljudet) och går det att bygga smidigt i ett hörn som jag tänkt och går det att "tjuvkoppla" in en aktiv bas på befintlig signal med låg effekt?
Jag vet att det är som farbror Barbro säger: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" Men kanske kan man gena lite i kurvorna?
Hoppas någon vill hjälpa en novis!