Avrundningsfräs - vad gör jag för fel?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lgs

Avrundningsfräs - vad gör jag för fel?

Inläggav lgs » 2012-02-12 18:25

Provade att fräsa lite förut för första gången o när jag kör med avrundningsfräsen blir det ett "jack" (längs med) i nederkant av skivan.

När jag kikar på frässtålet i profil så är diametern på skäret i nederkant nån mm större än styrlagret.

Bild

Det gör ju att om jag kör med styrlagret mot skivan så kommer stålet skära lite längre in o det blir ingen perfekt avrundning. Måste jag köra med anhåll för att det ska bli bra eller är det nåt annat jag gör fel?

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-02-12 18:27

Det är nog så att stålet du använder är gjort för att göra en liten fas innan rundningen. Så du behöver ett stål som är gjort för bara rundning utan fas.

EDIT:

Bild på den typen av fas+rundning jag tror ditt stål är gjort för att fräsa.

Bild

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-12 18:38

För mig blir det omvänt mot din bild. Ungefär såhär (väldigt överdrivet) i profil:
Bild
Röda pilen är där styrlagret legat an.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2012-02-12 18:53

Om du bara vill runda av utan någon kant så har du fel stål.
Skaffa en sån här istället http://www.jula.se/avrundare-186143
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Avrundningsfräs - vad gör jag för fel?

Inläggav Aerob » 2012-02-12 19:03

lgs skrev:Provade att fräsa lite förut för första gången o när jag kör med avrundningsfräsen blir det ett "jack" (längs med) i nederkant av skivan.

När jag kikar på frässtålet i profil så är diametern på skäret i nederkant nån mm större än styrlagret.

Bild

Det gör ju att om jag kör med styrlagret mot skivan så kommer stålet skära lite längre in o det blir ingen perfekt avrundning. Måste jag köra med anhåll för att det ska bli bra eller är det nåt annat jag gör fel?

Du har helt enkelt fel stål! Ett "vanligt" avrundningsfrässtål ska ha kullager med samma radie
som minsta radien på skäret. Det brukar gå att byta kullager på stålen så kolla upp det först.

Den bild Anders_A visar är den typ av profil du får på dom allra flesta avrundningsfräsar,
om man nyttjar hela arbetslängden.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2012-02-12 19:03

Kullagret är för litet (om man ska ha den som avrundnings fräs: det är rätt lager för den profilen som blir). Det går att byta mot ett större lager som kanske sitter på en anna fräs i samma set. De köps ju ofta i set. En insexnyckel brukar komma med de där seten som man får med just för att kunna byta lager.

Finns inget annat lager eller annan fräs så kan man ta anhållet som man har till sin fräs och ställa den så att lagret går en bit ut från kanten.

Blombrädan på bild ovan är nog gjord med en avrundningsfräs som man har sänkt ner lite längre. Man får samma profil men med olika orientering.

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-12 19:08

Ni verkar ha rätt men jag är osäker på om stålet jag har verkligen är tänkt för att skapa en profil eller om det bara är riktigt taskig passform. "Fasen" blir inte mer än nån tiondels mm.

Jaja, får sticka iväg imorrn o köpa mig ett ändamålsenligt frässtål.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-12 19:10

Nja, du har nog rätt stål, men det handlar väl om att begränsa djupet så att endast avrundningen går ner i trät. Sänker man stålet för djupt får du den oönskade profilen som kommer av kanten på stålet.

Jag köper alla mina stål på toolbox - dom har allt - här är en direktlänk till deras avrundningsfräsar (notera att deras skisser på stålen har fel proportioner - klicka på dem så visas dom i rätt skala):

http://toolbox.se.24-7webhosting.com/sh ... pGuid=1686

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 19:17

fonzeka skrev:Om du bara vill runda av utan någon kant så har du fel stål.
Skaffa en sån här istället http://www.jula.se/avrundare-186143

Svaret är redan givet.

Byt stål.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2012-02-12 19:17

Det är garanterat en profilfräs. Det är iofs samma fräs som man har till avrundning, men med annat lager.

Det brukar vara med en bild på hur profilen ser ut när man köper dem. De brukar vara bra att ha, men efter ett tag så har man blandat ihop sina fräsar och står man och svär över en kant som man inte önskat sig.

De där frässeten har ofta en rätt udda blandning profiler. En drös sink- och gradfräsar som aldrig används men de finns alltid med.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-02-12 19:17

lgs skrev:Ni verkar ha rätt men jag är osäker på om stålet jag har verkligen är tänkt för att skapa en profil eller om det bara är riktigt taskig passform. "Fasen" blir inte mer än nån tiondels mm.

Tiondels mm. luktar mer skitkvalitet än avsett skulle jag vilja säg. Nu vet jag
inte hur mycket du har tänkt använda ditt stål och till vad men jag tycker det
lönar sig att köpa dom lite bättre grejorna, Clas Ohlson och dylikt ger taskigt
resultat och håller en tiondel av tiden jämfört med t.ex Luna som jag köper.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2012-02-12 19:20

Kalejdokom skrev:Nja, du har nog rätt stål, men det handlar väl om att begränsa djupet så att endast avrundningen går ner i trät. Sänker man stålet för djupt får du den oönskade profilen som kommer av kanten på stålet.

...

Det är inte djupet uppifrån som är problemet, utan djupet från sidan.

Det ena styr man genom att höja/sänka fräsen, det andra genom att välja kullager.

Just misstaget att ta en profil i stället för en avrundningsfräs har jag själv gjort. Fler än en gång....

Tillägg: Är det bara 1/10 mm som diffar är det nog att inte rätt lager monterats på rätt fräs. Den där kanten brukar vara 1-2 mm djup ungefär. Är det bara ett streck så slipar man bara bort det. Det brukar bli snyggare att slipa lite på kantrterna på profilen, så det kanske är bättre som det är.

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-12 19:27

Det är väl som vanligt när det gäller såna här saker, det billiga blir dyrt i längden. Stålet kommer från ett set med 12 som kostade 200 spänn hos den lokala järnhandlarn. Det är med en bild på hur profilen är tänkt att bli men den stämmer inte riktigt med verkligheten :roll:

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2012-02-12 19:36

Om det är så lite som 1/10mm kanske det kan vara lagret som inte glider tillräckligt? Har själv råkat ut för att lagret gör ett märke på skiven för att lagret kärvar och roterar med fräsen?

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2012-02-12 19:40

Många av de där billiga fräsarna är bättre än man tror. Det finns (har jag hört iaf) de som har fel skärvinkel, men jag har inte själv haft några problem med de billiga fräsarna.

Det man ska vara försiktig med är att belasta skaftet på de billiga fräsarna. De är av sämre kvalitet eller så är fräsarna inte balanserade.
När man vill göra en djup fräsning och man inte riktigt når så kan man spänna fast stålet lite längre ut. Det är då det skiter sig med de billigare fräsarna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-02-14 20:19

Jo, toleranserna är inte alltid så bra. Har lämnat tillbaks ett par fräsar på CO, p.g.a. just detta fel. Samma fel på kantfräsar. Köpte ett (ännu billigare) på Jula och det var tillräckligt bra. Har även försökt att slipa ner ett kullager för att minska diametern, gick inte bra. Fräsarna som följde med den billiga Cotech maskinen var bra.

//Michael

Användarvisningsbild
Keld

Inläggav Keld » 2012-02-15 11:23

Om det bara handlar om en 1/10mm, så kan du prova att sätta en remsa tejp på skivan, där lagret rullar. Har inte provat detta själv, men det borde gå om man inte trycker så hårt att tejpen mosas.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-02-16 00:49

Aerob skrev:
lgs skrev:Ni verkar ha rätt men jag är osäker på om stålet jag har verkligen är tänkt för att skapa en profil eller om det bara är riktigt taskig passform. "Fasen" blir inte mer än nån tiondels mm.

Tiondels mm. luktar mer skitkvalitet än avsett skulle jag vilja säg. Nu vet jag
inte hur mycket du har tänkt använda ditt stål och till vad men jag tycker det
lönar sig att köpa dom lite bättre grejorna, Clas Ohlson och dylikt ger taskigt
resultat och håller en tiondel av tiden jämfört med t.ex Luna som jag köper.

Håller med. Satsa på kvalitet. Det här är min favorit:
http://www.eagleamerica.com/
Och förhoppningsvis är dollarn på väg ner ytterligare :roll:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-02-16 09:54

Lite ot, men någon som vet om en 6mm spänntång tar 1/2" stål?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-02-16 11:26

Du menar 1/4'' stål? Det kan gå. Skillanden är ju "bara" 0,35 mm. Jag använder dock 1/2'' och det har jag köpt en halvtums spänntång till.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-02-16 11:44

-Martin- skrev:Du menar 1/4'' stål? Det kan gå. Skillanden är ju "bara" 0,35 mm. Jag använder dock 1/2'' och det har jag köpt en halvtums spänntång till.

Ja, såklart menar jag 1/4"! :oops: Tvivlar på att min fräs tar 12mm stål...

Återgå till DIY-forum