Denon POA2400 blinkande protction lampa?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CSMM

Denon POA2400 blinkande protction lampa?

Inläggav CSMM » 2012-02-15 01:31

Hej alla diy:are!

Mitt första inlägg här efter mycket läsande och beundran av era vilda projekt :)

Jag har köpt ett slutsteg som jag har lite strul med. Det är som rubriken antyder ett Denon POA2400 som jag tänkt driva mina frontar med.

När jag köpte det så var det första jag gjorde att öppna locket för att se så det inte satt några spikar istället för säkringar eller liknande. Det var då jag upptäckte att två kondningar hade läckt. :(
Men det kan väl inte vara hela världen tänkte jag och beställde hem nya kondensatorer ifrån mouser.com.

Lödde dit dom ikväll och skulle starta upp den men kom inte längre än att lampan blinkar på fronten. Denna skall enligt service manualen lysa några sekunder tills högtalarreläna slår till.
Jag hör att reläna slår till men lampan bara blinkar.

Denna lampa är indelad i fyra delar varav varje del är ett felmeddelande står det i manualen. Det står dock inte varför alla blinkar....

Någon som kan ge mig lite hjälp på traven här?

Köpte steget för ganska dyra pengar och har sedan lagt ut dryga tusenlappen på kondensatorerna så jag vill inte ge upp nu!!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-15 02:11

Funkade steget innan du bytte kondingarna?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-15 02:19

Har du polvänt kondingarna? Eller som alla racenissar, dragit till med tiodubbla kapacitansen?
Har du mätt railspänningarna?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2012-02-15 08:21

Fjonkalicious skrev:Funkade steget innan du bytte kondingarna?

Jag kanske var dum där, men jag startade aldrig steget innan då jag såg att det hade läckt samt att killen som jag köpte det av sa att det hade gått i protection mode en gång men sedan varit på funktions-kontroll utan anm.

Jag tror inte att detta har med kondningarna att göra. Dom sitter på rätt håll både pga det är 4 stift som sitter osymmetriskt och inte kan hamna fel. Samt att jag dubbelkollade på schemat så polerna kom rätt.

När det kommer till att mäta rail-spänningar så har jag inte gjort något sådant. Där får jag läsa på lite först då min erfarenhetsnivå typ sträcker sig till kondensator-byte.

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2012-02-15 09:00

Ragnwald skrev:Har du polvänt kondingarna? Eller som alla racenissar, dragit till med tiodubbla kapacitansen?
Har du mätt railspänningarna?

Inte polvänt kondningarna, samma värden som orginal dvs 10000uf 80v 8 st, inte mätt railspänning men om det är nästa steg i felsökningen så ska jag försöka göra det.

Så här står det i manualen i avsnittet om självdiagnosen:

----------------------
|1/4 | 2/4 | 3/4 | 4/4|
----------------------

1/4 - Left Channel DC Offset
2/4 - Thermal
3/4 - Speaker Impedance
4/4 - Right Channel DC Offset

Self Diagnostics Result Indicator

The amplifier features a self diagnostics function that indicates the cause of any problem that may occur while the set is operating. These indicators operate as follows, in correspondence with the operating state:

Muting - engaged for several seconds when power is turned on.
All indicators from 1/4 to 4/4 blink.

Speaker Relay Active - engaged for several seconds when power is turned on.
All indicators from 1/4 to 4/4 light.

DC offset voltage for Left Channel exceeds set level. Indicator 1/4 blinks. Other indicators (2/4 - 4/4) will remain lit.

Abnormally High Temperature.
Indicator 2/4 blinks. Other indicators (1/4, 3/4, 4/4) will remain lit.

Low-level impedance or shorted speaker terminals.
Indicator 3/4 blinks. Other indicators (1/4, 2/4, 4/4) will remain lit.

DC offset Voltage for Right Channel exceeds set level.
Indicator 4/4 blinks. Other indicators (1/4, 2/4, 3/4) will remain lit.

If any of the above conditions occur, the speaker relay is immediately turned off.

Protector (Protection Button)

The amplifier incorporates a speaker impedance protection circuit. If this circuit is triggered, it can be released by pressing this button.
The speakers A or speakers B indicator may flash when using speakers with extreme low impedance ratings.
If this happens, adjust the volume level until the indicators stop flashing and to obtain better sound quality.

Det som stämmer bäst överrens med mitt bekymmer är den där muting funktionen. För relät hör jag ju slå till.

Några ideer nån? :)

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2012-02-15 18:34

Ingen som har ideer?

Jag ska lämna in den till reparatör på frdag men om någon kommer på nånting som kan hjälpa eller föra in information i tråden så bara skriv.

Återgå till DIY-forum