Byggtråd för DIY Golvare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Byggtråd för DIY Golvare

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-19 15:47

Halloj,

Har i princip blivit klar med mitt första DIY-projekt som var två subbar. Väntar bara på element till andra lådan. Det hindrar ju inte en att börja fantisera om nästa projekt, vilket blir nya frontar - troligen golvare.

Har ett par Canton 490.2 idag och de funkar helt ok, men det är ju kul att bygga så det får bli något annat vart det lider :)

(1)
Första tanken var ett par linjekällor, men jag skulle tro att jag behöver enormt mycket mer bas i så fall, och det passar inte in i vardagsrummet. Lite synd för jag är rätt sugen på linjekällor annars.

(2)
Andra alternativet är att behålla mina subbor. Bygga ett horn för basen med en tvåvägare ovanpå för mellanregister och diskant. Hade varit kul att bygga ett horn.

(3)
Tredje alternativet liknar nummer två, fast köra en basreflex längst ner med en tvåvägare ovanpå. Detta skulle förmodligen spela bättre ihop med mina subbor som jag redan byggt, eller vad tror ni?
Enklare kontruktion också, vilket kanske leder till bättre slutresultat ... (har inte så mycket tid att lägga på detta som jag skulle vilja)

Delningsmässigt för både alternativ 2 och 3 blir att bi-ampa så att basen blir separerad (även helt fysiskt separerad låda) och sedan dela mellanregister och diskant med något filter.

Tips på element tas gärna emot. Eftersom det blir mitt första "fullregisterbygge" så vill jag inte lägga ut enorma summor på element, men "rimligt" - vad det nu innebär 80

Bas
Beroende på om det blir horn eller inte så kan jag tänka mig ett element för basen 6,5-8 tum.
Vid basreflexlösning, vilket håll skall man dra porten på, fram, under eller bak?

Mellanregister
Lämpligt mellanregister (lägger gärna mer pengar på det). Kanske till och med två element per sida med diskanten inklämd i mitten - skall man ha delad låda till mellanregistren eller kan de vara i samma låda?
Storlek på mellanregistren har jag dålig koll på, men jag skulle tro att jag vill ha lite mindre element, 6,5 tum eller mindre... 4 kanske?

Diskant
Gärna banddiskant eller något annat som presterar bra.

Kommer givetvis dokumentera bra här i tråden :-)

Nåra tips på detta?

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-02-19 19:49

Alternativ nummer 4, en 8" i tl med en potent bredbandare i öppen baffel ovanpå det(tex founteks lilla aluelement), en gammal fantasi jag hade, som jag nästan förverkligade själv, men fegade ur och byggde stativare med basreflex istället.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-19 21:55

Om horn är jobbigt så är väl tl ännu värre ? Men visst, det var en kul ide det också!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-20 23:08

tycker Von Schweikert VR33 kan vara en trevlig konceptidé.

Bild

Byggs med fördel med Peerless SLS 10" bas, dubbla Sb-acoustics 5-6" och en lämplig diskant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-20 23:21

Kraniet skrev:tycker Von Schweikert VR33 kan vara en trevlig konceptidé.

Byggs med fördel med Peerless SLS 10" bas, dubbla Sb-acoustics 5-6" och en lämplig diskant.

Bakåtriktad bas - ingen destruktiv bakväggsreflex om den står nära vägg - hur fixar man delningen bäst till en sådan?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-21 00:45

Trevligt med en tia som bas och smart lösning. Det lutar åt att det blir br till basen, det kan jag nog simulera själ till och med :wink:

Får fundera på någon rolig design också. För mellanregistret, finns det något uppenbart fel med att använda 4 st 4-tum istället för 2st 5-6 tum ? Vad tror ni blir bäst?

För basen, om jag skulle ha mindre mellanregister så borde väl basen delas högre upp, vad är det för parametrar jag letar efter då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-21 08:28

kan kanske vara svårt att få fyra mellanregister att spela fint ihop utan konstiga interferenser. Jag vet inte hur meckigt det är eller hur mycket erfarenhet du har. Men från mina egna strapatser så är KISS en bra utgångspunkt. (Keep It Simple Stupid)
Basreflex är nog så avancerat som man ska göra det, redan BR är lite av en utmaning om man ska få det helt optimalt..

Det finns ju förstås en del färdiga byggen som kan vara värda att överväga. Allt beror ju på prisnivån. De två första exemplen har ju väldigt bra pris/prestanda. Den sista är nog kanske "bättre" men också betydligt dyrare.

http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm
http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5.html

http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm
Mvh
Magnus

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-22 20:18

Tack för tipsen. Jag får nog ta och fundera på vad mitt syfte med bygget egentligen är. Br i basen och en tvåvägare med dubbla mellanregister känns genomförbart. Kollade upp lite element nu, och bara där landade jag på 10K - utan basar, så kanske 13 om jag skall bli nöjd. Det är ju rätt mycket pengar om det inte skulle bli bra. Får kanske ta och sänka ambitionsnivån något...
Man kan ju ta billigare element, men då är ju frågan varför man skall bygga...

Lättare var det med subbor, kostade en del men blev bra (eller blir bra när den sista är färdig). I min tänkta golvkonstruktion finns det ju långt mycket fler parametrar som kan gå åt helvete så att säga...

Jag vill inte snåla på varken diskant eller mellanregister, och de kostade mer än jag trodde. Med en total prislapp på kanske 20K så finns det en del sjyssta färdiga grejjer, särskilt på begagnat-sidan... eller ett par sprillans B&W CM9 låter ju inte bajs det heller...

Skall man bygga för att det är kul istället så kanske det blir roligare med TL eller någon horn-kombo - billigare blir det iaf.

Jag säger inte att jag ger upp nu, men får nog fundera lite :roll:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-22 20:54

har du räknat in kostnad för mätmikrofon, mikstärkare och program för mätning och simulering (kan hittas gratis)? Utan dessa saker, eller tillgång till någon som har dom, skulle jag avråda starkt till att bygga nån egen konstruktion. Då är det bättre att gå på en färdig konstruktion istället.
Mvh
Magnus

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-22 22:14

Jag har room analyser och basta... Däremot har jag inte jättebra koll på hur man mäter upp hemmabyggen så bra. Har bara mätt upp befintliga golvare plus diy-subborna så jag fått en hyfsat rak kurva efter lite (eller snarare mycket) justering.

Skulle detta räcka, eller krävs det något annat system för att mäta?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-22 22:57

du behöver en mätmik med känd frekvenskurva, ett program som klara att mäta med gating. ett gratisprogram som är lite meckigt att använda är speakerworkshop http://www.audua.com/. För att få fram korrekt fas behöver du även kunna mäta på line-in så du kan koppla kontrollsignal på ena kanalen. Oftast betyder det att du behöver en mikförstärkare eftersom mikingången på ljudkort är mono.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-02-23 13:08

Jag vet att denna kanske inte är den mest smidiga skapelsen men elementen är inte fy skam bara för att de är lite billigare.

http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm och här är en som byggt
http://www.johneekels.nl/websitepagina/jenzen%20SEAS.html

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-23 23:40

Emanuelgbg skrev:Jag vet att denna kanske inte är den mest smidiga skapelsen men elementen är inte fy skam bara för att de är lite billigare.

http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm och här är en som byggt
http://www.johneekels.nl/websitepagina/jenzen%20SEAS.html

Ja jäklar, seriöst bygge! och mitt favorit-trä också. Såg ju i och för sig ut som om killen hade ett helt snickeri att tillgå (lusläste inte hela) så det ger ju lite försprång. Själv snickrar jag inomhus, eller helst ute pga damm, men det går ju inte när det regnar :)

längtar tills mitt garage/verkstad blir verklighet...

Gällande mätapparatur så hittade jag andra trådar på det, så jag får läsa in mig lite. Andra tips är välkomna, kul med inspiration!

Återgå till DIY-forum