Har i princip blivit klar med mitt första DIY-projekt som var två subbar. Väntar bara på element till andra lådan. Det hindrar ju inte en att börja fantisera om nästa projekt, vilket blir nya frontar - troligen golvare.
Har ett par Canton 490.2 idag och de funkar helt ok, men det är ju kul att bygga så det får bli något annat vart det lider
(1)
Första tanken var ett par linjekällor, men jag skulle tro att jag behöver enormt mycket mer bas i så fall, och det passar inte in i vardagsrummet. Lite synd för jag är rätt sugen på linjekällor annars.
(2)
Andra alternativet är att behålla mina subbor. Bygga ett horn för basen med en tvåvägare ovanpå för mellanregister och diskant. Hade varit kul att bygga ett horn.
(3)
Tredje alternativet liknar nummer två, fast köra en basreflex längst ner med en tvåvägare ovanpå. Detta skulle förmodligen spela bättre ihop med mina subbor som jag redan byggt, eller vad tror ni?
Enklare kontruktion också, vilket kanske leder till bättre slutresultat ... (har inte så mycket tid att lägga på detta som jag skulle vilja)
Delningsmässigt för både alternativ 2 och 3 blir att bi-ampa så att basen blir separerad (även helt fysiskt separerad låda) och sedan dela mellanregister och diskant med något filter.
Tips på element tas gärna emot. Eftersom det blir mitt första "fullregisterbygge" så vill jag inte lägga ut enorma summor på element, men "rimligt" - vad det nu innebär 80
Bas
Beroende på om det blir horn eller inte så kan jag tänka mig ett element för basen 6,5-8 tum.
Vid basreflexlösning, vilket håll skall man dra porten på, fram, under eller bak?
Mellanregister
Lämpligt mellanregister (lägger gärna mer pengar på det). Kanske till och med två element per sida med diskanten inklämd i mitten - skall man ha delad låda till mellanregistren eller kan de vara i samma låda?
Storlek på mellanregistren har jag dålig koll på, men jag skulle tro att jag vill ha lite mindre element, 6,5 tum eller mindre... 4 kanske?
Diskant
Gärna banddiskant eller något annat som presterar bra.
Kommer givetvis dokumentera bra här i tråden
Nåra tips på detta?
Mvh
Björn