Dags att bygga ett par subbor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrKronsell

Dags att bygga ett par subbor

Inläggav MrKronsell » 2012-02-23 13:11

Hallå folket!

Jag är ny här, har dock glidit runt i skuggorna här av och till under ett par år och tänkte väl att nu är det dags att få tummen ur..

Jo, till frågorna som sådana..

Jag har gått i tankar om att bygga mitt egna system ett par år, dock av och till eftersom jag har så många andra intressen som tar tid i omgångar, och nu tänkte jag komma till skott då jag har något som iaf kan liknas med okej välljud här hemma (iaf jämfört med gemene mans netto 5.1 system)
och jag uppskattar det verkligen måste jag säga.
Så, varför då inte bygga något bättre för mindre/samma pengar och bli ännu mera nöjd?:)

Tanken är att jag börjar bygga basmodulerna då jag behöver lite ny tid med verktygen innan jag ger mig på det stora jobbet.

Mina tankar går något såhär;

Minst 2 moduler för stereomöjlighet
Gärna hög Spl kapacitet då jag spelar högt när jag kan (hela tiden)
RENT ljud!
Sisådär runt Max 100L per kanal +- 25L
Gärna 12" element, givetvis inget krav
20-80hz ish typ, sista är kanske inte det viktigaste just nu då tankar går till separat infra tjosan längre fram

Mina förutsättningar:

Crown XLS 202 2*300rms
Kommer inte ihåg just nu 2* 1,000rms ( tung sak och dyr sak, PA, ett par år på nacken dock, 10 kanske)
H/K 3390 ( kommer bytas längre fram )
JBL ES 80 ( Zaph TMM waveguide kommer ersätta dessa framåt tiden, antagligen )

Det är förutsättningarna det, nu skulle jag gärna vilja lite tips av er..
Budgeten är ca 3-4.000:- för elementen, vill nog hålla det till Max 4 element pga frun, 100-125L per kanal är okej dock eftersom det är det som krävs vad hon vet, enligt mig :D

Anledningen till att jag själv inte sätter mig och lattjar i basta är pga datahaveri och ajfåån är det enda tillgängligt..
Har dock pillat basta innan, något pr sedan nu så allt ja pluggade in då har nog säkerligen blivit upptaget av något annat för jag minns då inte riktigt vad jag hade kommit fram till då..

Några element jag har tittat på är dock dessa;

SLS
XLS
XXLS
L26ROY
CSS Trio 12

Och jag har väl börjat gilla trio 12an pga man verkar få en hel del för pengarna 40mm P-P osv men frågan är ju hur den låter? Plus, går den att anpassa till mina krav?

Slutet eller inte gör mig inte mycket, dock välljud och Spl som sagt. Har snöat lite på GD o så och det verkar viktigt hehe..

Är tacksam för hjälpen jag får, förhoppningsvis får jag mina händer på en data snart så jag kan basta lite men som det är just nu är jag i behov av hjälp..

MVH, Mathias

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-23 13:21

Lägenhet eller hus?

Tänkte på om du har kikat åt IB hållet?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-23 13:49

Jag håller på o bygger med TRIO 12. Det blir 2 BR lådor på 100l vardera avstämda till 21Hz.
Velade också runt och kikade på olika element men just TRIO12 tyckte jag verkade ge mest för rimliga pengar. Då begränsades jag av utrymmesskäl till 12", annars hade jag nog gått upp till 15.

Så här ser det ut med 100l, 21Hz, 350W:
Bild

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-23 14:26

2 eller 4 lådor, runt 100liters stycket avstämda till 20-25hz låter rimligt rätt tycker jag.
Vilket element som är mest prisvärt i nuläget har jag ingen aning om.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-23 16:04

Lägenhet i nuläget så IB faller tyvärr bort, jag har däremot haft det bakom pannan längre fram när det gäller infrabiten, hus är något jag vill ha igen och tjejen med.

Jo man verkar få en hel del för pengarna med Trion, var inne på den för något år sedan och har för mig det var den jag tänkte bygga med då men det blev inget just då, blev turbo och BMW istället. Roligt det med:)

Okej, ja 100L är ju hyfsat behändigt ändå och med tanke på hur den plotten ser ut så lär det ju räcka för att hänga med framtida och nutida högtalare med tanke på att det blir 2st. 3db är det man brukar räkna med när man lägger till ytterligare en källa va?

Hur blir det om den skulle sitta i 125L? Och hur blir det med port hastighet? Grupplöptiden hamnar inom ramarna för det som rekommenderas här och i basta?

Jag är som sagt inte låst till just Trio12, jag är helt med på att offra lite Spl för att tjäna på bättre ljud. Det är lite så att nu vill jag bygga det bästa man kan för runt 10-12k i kostnad för elkomponenter, vill se lite hur mycket bättre det kan bli jämfört med att köpa högtalare.

Jag måste säga ändå att jag är ganska nöjd med mina nuvarande högtalare, men mycket vill ha mer och jag gillar att göra saker själv så jag kommer bygga nya, helt klart.

Är det någon som hade orkat trycka in trio12 i basta på 125 & 100L för att kunna visa mig? Det hade uppskattats, väldigt mycket. Jag har som sagt inte tillgång till data själv.. Kan tänka mig att det säkert finns mer folk som är intresserade av att se med. Hade testat själv om ja hade kunnat.

Andra läsare får gärna rekommendera andra element än dom jag föreslagit med, givetvis! Välljud och Spl i fin kompromiss är det jag söker, som jag skrivit tidigare.

Tack för all hjälp och rekommendationer jag fått och förhoppningsvis får mer av också:)

Med vänlig hälsning,

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-23 17:27

lgs skrev:Jag håller på o bygger med TRIO 12. Det blir 2 BR lådor på 100l vardera avstämda till 21Hz.
Velade också runt och kikade på olika element men just TRIO12 tyckte jag verkade ge mest för rimliga pengar. Då begränsades jag av utrymmesskäl till 12", annars hade jag nog gått upp till 15.

Så här ser det ut med 100l, 21Hz, 350W:
Bild

vad är det där för ett simuleringsverktyg?
Bikinitider

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-23 17:38

celef skrev:vad är det där för ett simuleringsverktyg?

WinISD pro:http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-23 19:50

Ta inte det jag skriver som nån absolut sanning, jag är en glad amatör som försöker lära mig :)

Här är en jämförelse mellan 100l och 122l (som winisd rekommenderar):
Bild

Elementet begränsas av effekttåligheten (350W) ner till 17Hz, sen XMax så nån form av högpassfilter runt 17Hz kommer behövas.
"Group delay" tycker jag verkar ligga på rimliga nivåer (?) (41ms@20Hz, 17ms@30Hz) med ett 2'a ordningens high-pass filter vid 17Hz.

Det som kan bli ett problem är hög porthastighet. Peakar på 30m/s vid 20Hz o full effekt (4" port) men den sjunker ju rätt snabbt när effekten minskar så jag hoppas jag ska klara mig.

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2012-02-23 19:54

Angående WinISD så kolla deras facebooksida istället.
Där finns länk till nyare versioner som i alla fall jag tycker är mycket bättre.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-24 05:14

lgs skrev:Ta inte det jag skriver som nån absolut sanning, jag är en glad amatör som försöker lära mig :)

Här är en jämförelse mellan 100l och 122l (som winisd rekommenderar):
Bild

Elementet begränsas av effekttåligheten (350W) ner till 17Hz, sen XMax så nån form av högpassfilter runt 17Hz kommer behövas.
"Group delay" tycker jag verkar ligga på rimliga nivåer (?) (41ms@20Hz, 17ms@30Hz) med ett 2'a ordningens high-pass filter vid 17Hz.

Det som kan bli ett problem är hög porthastighet. Peakar på 30m/s vid 20Hz o full effekt (4" port) men den sjunker ju rätt snabbt när effekten minskar så jag hoppas jag ska klara mig.

Tack min vän! Jaa, det ser ju i mina ögon något lite trevligare i 122 L, något flackare kurva och så.

Ja har kollat runt här på olika basta! Plottar och det verkar vara just 40 ms som är gränsvärdet där vid 20hz. Jag hittade i en annan tråd att ino rekommenderar 0,8/Hz som lämpligt värde och det är det samma i basta så det håller sig säkert bra även högre upp med.

Hmm, hade hoppats på att någon av basproffsen här kanske skulle tittat förbi och säga något om elementvalet eller liknande.. Men får väl vänta en dag eller så till innan jag inhandlar dom.

Är trion så bra som den verkar vara?! Varför kör inte mer folk med det? Jag menar.. Folk som kör SLS *8 hade ju klarat sig på 4 av dessa och ändå haft än mer Spl? Är det något som lurar mig? Är det så att det är någon mer parameter jag ej är medveten om som visar att tex 4*SLS 12" är mer välljudande och mer musikaliska? Om det något minsta som tyder på det, please tell me;)

Magnus och alla andra modulkungar, vaaart är ni?:)

En fråga till, jag som enbart spelar musik och jag tror att två av dessa antagligen pumpar 10* grannklagomål, behöver jag verkligen ett HP vid 17hz då?

En till när jag väl är på G, vad säger ett Crown XLS PA steg om att bara driva 1st 4ohms last? Alltså att bara få antingen L/R kanal, alltså 1st kanal belastad? Är nämligen bara bryggbart till 8Ohm.
Har kanske en fundering på att bara köpa ett element och fulbygga snabbislåda för att testa om det är tillräckligt välljudande.. Pallar steget det?

Kram och godnatt, händerna på täcket!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-24 06:54

Jag hade gått på trio 12 i en låda på 120 liter för det elementet kan man spela mera infra än vad som går med dom andra om man ser till en konfiguration på 2 moduler då trio 12 har den bas med mest x-max en väg 20mm och det betyder 40mm P-P .
Ser man på den graf som basta ritar upp så har den en slutande kurva upp mot 100hz så jag hade nog byggt en sluten låda till den basen då är kurvan mycket trevligare + att låddisten ligger under 150db vid 20hz .
Sen är det bara att simulera på mindre låda till den basta rekommenderar 46 liter till den och kurvan ser bra ut.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-24 07:34

boom skrev:Jag hade gått på trio 12 i en låda på 120 liter för det elementet kan man spela mera infra än vad som går med dom andra om man ser till en konfiguration på 2 moduler då trio 12 har den bas med mest x-max en väg 20mm och det betyder 40mm P-P .
Ser man på den graf som basta ritar upp så har den en slutande kurva upp mot 100hz så jag hade nog byggt en sluten låda till den basen då är kurvan mycket trevligare + att låddisten ligger under 150db vid 20hz .
Sen är det bara att simulera på mindre låda till den basta rekommenderar 46 liter till den och kurvan ser bra ut.

Jo jag vill ju helst ha en så rak frekvensgång som möjligt, kommer delas vid 70-80hz. Men i plottarna som presenterats här ser ju inte så illa ut ändå, 1db svag kulle över hela registret, är det ens hörbart? Sen, har sett plott på den i sluten på deras sida, då börjar den klinga av tidigt, redan vid 50hz, och det gör i praktiken att det är LT och mega förlust av Spl som gäller då? I det fallet lär jag få använda mig av tusenwattaren som drivkraft? När skulle xmax sätta stopp för en sådan låda? Sen, som jag uppfattat, krävs bygge av LT krets som görs inviduellt för varje bygge, dvs löda. Inte svårt agg fixa så men är det någon som kan göra ett LT exempel och sedan jämföra med en BR och visa?

Grymt tacksam för hjälpen..

Ska försöka pipa iväg ikväll och införskaffa mig en data, känns lite som att jag ber folk göra saker ja kunde gjort själv.. Fast Iofs så har jag en liten tanke på att kanske beställa redan på måndag;)

Nepp, jobba lite nu!

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-02-24 16:36

kan hålla med dem som rekommenderat trio 12, jag har själv kört med denna bas i ~100 liter portat @ 20 hz med mycket goda resultat! :) Riktigt prisvärt tycker jag definitivt det är!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-24 17:44

MrKronsell skrev:
boom skrev:Jag hade gått på trio 12 i en låda på 120 liter för det elementet kan man spela mera infra än vad som går med dom andra om man ser till en konfiguration på 2 moduler då trio 12 har den bas med mest x-max en väg 20mm och det betyder 40mm P-P .

Jo jag vill ju helst ha en så rak frekvensgång som möjligt, kommer delas vid 70-80hz. Men i plottarna som presenterats här ser ju inte så illa ut ändå, 1db svag kulle över hela registret, är det ens hörbart? Sen, har sett plott på den i sluten på deras sida, då börjar den klinga av tidigt, redan vid 50hz, och det gör i praktiken att det är LT och mega förlust av Spl som gäller då? I det fallet lär jag få använda mig av tusenwattaren som drivkraft? När skulle xmax sätta stopp för en sådan låda? Sen, som jag uppfattat, krävs bygge av LT krets som görs inviduellt för varje bygge, dvs löda. Inte svårt agg fixa så men är det någon som kan göra ett LT exempel och sedan jämföra med en BR och visa?

Grymt tacksam för hjälpen..

Ska försöka pipa iväg ikväll och införskaffa mig en data, känns lite som att jag ber folk göra saker ja kunde gjort själv.. Fast Iofs så har jag en liten tanke på att kanske beställa redan på måndag;)

Nepp, jobba lite nu!

Skit i LT krets och köp en MiniDsp i stället.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-24 18:22

Du kan ju faktiskt köra LT med din miniDSP också ifall du köper ett "advance" plugin.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-24 19:24

Jaa, nu verkar det ju än mer som att det blir ett par triosar som hamnar i mitt vardagsrum, enbart fått rekommendationer om den i tråden här och jag har inte hittat något negativt direkt om den på nätet heller.. ?

Okej, så 46L slutet är det som ger bäst resultat enligt basta?

Jag har som sagt inget emot slutet alls, är väl det jag skulle föredra helst av allt eg pga inga problem med portar osv plus att det teoretiskt i mitt huvud kommer låta bäst och vara mest musikaliskt. Det är ju dock LT grejjen som fått mitt att inte titta på det då det känns som att LT slösar med resurser jag egentligen inte riktigt har, eller jo, resurser har jag ju iom det stora steget men det känns som att man kan få ut mkt mer Spl genom att inte LT:a.

Okej okej, 46L är inte speciellt stort alls, och skulle faktiskt kunna få mig till att i något skede längre fram inhandla ytterligare 2 st element till och då är det helt plötsligt väldigt mkt luft som kan pumpas och 4 element behövs ju ej pressas till samma nivå som motsvarande 2 element skulle får lira på. Men.. det är längre fram. Just nu är budgeten 3-4k för elektroniken.

Okej, då får jag ta att läsa in mig lite på mini DSP då, har ej läst något om detta tingest, antar dock att det är en eq av någon form då DSP= Digital signal processor?

Vart får man tag på en sådan billigast?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-24 19:37

Detta var ju intressant.
Jag har 4 st slutna lådor på sisådär 47 liter effektiv volym med stag och
element borträknat. I dem sitter för tillfället 4st SLS12 och jag är inte
helt nöjd, så jag funderar på att byta ut dem. Så otroligt smutt det hade
varit om jag kunde hitta ett par bättre element som passade i samma
lådor! Jag har lurat en del på profX-2 eller -4 men då ryker min bänk
som basarna idag är inbyggda i.

Var kan man hitta sånadäringa triosar och hur mycket kostar de?

Sorry för eventuell trådkapning, säg till så startar jag en egen tråd!

/JS

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-02-24 20:59

Varför är du inte nöjd med sls 12orna?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-24 21:15

Stranne skrev:Detta var ju intressant.
Jag har 4 st slutna lådor på sisådär 47 liter effektiv volym med stag och
element borträknat. I dem sitter för tillfället 4st SLS12 och jag är inte
helt nöjd, så jag funderar på att byta ut dem. Så otroligt smutt det hade
lådor! Jag har lurat en del på profX-2 eller -4 men då ryker min bänk
som basarna idag är inbyggda i.

Var kan man hitta sånadäringa triosar och hur mycket kostar de?

Sorry för eventuell trådkapning, säg till så startar jag en egen tråd!

/JS

http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-tr ... c-157.aspx
http://www.juoiga.nl/css.html

Sen får du kolla vilken som är billigast.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-24 21:35

Glebster skrev:Varför är du inte nöjd med sls 12orna?

De faller av lite tidigt och känns inte riktigt samspelta med mina i6:or.
Det vore kul att pröva nåt annat...

Tack boom, får kolla din länk sen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-24 21:39

Stranne skrev:

Har du ingen kompensering på dom?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-24 22:11

MagnusÖstberg skrev:
Stranne skrev:

Joo, jag har infra-tillsatsen på cr80es. Jag ska labba lite mer och dra upp boosten igen. Den kommer förmodligen hamna på max... Jag får nog pröva vidare och starta en egen tråd.
Jag har tyvärr lite dåligt med tillfällen framför stereon, och när jag väl sitter där så sover oftast dottern. I rummet under.

Sen var det längesen jag köpte nåt nytt... Om man räknar bort recievern för ett par mån sen och ett gäng muppsar.

Men nu är vi långt från trådsksparens fråga. Jag ber om ursäkt för det, funderar, skruvar infra och återkommer!

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-02-24 22:20

Stranne skrev:Så otroligt smutt det hade
lådor!

SLS12 kräver ett hål med en diameter på 277 mm, medan Trio12 klarar sig med 276 mm. Dock så är det tätare mellan hålen på Trio12, så du skulle behöva ta nya hål och plugga igen de gamla på något sätt. Men det vore alltså ändå ganska enkelt att fysiskt byta till detta element :)

Jag funderar också på att uppgradera mina fyra SLS12:or, men har än så länge bara kollat på fysiska mått för ett gäng element. Det är ju egentligen inte jättesvårt att limma på en ny baffel om det krävs mindre hål för ersättningselementet, så egentligen är väl de fysiska måtten minst intressant. Sitter inte dina element nedåt dessutom, så en extra baffel inte ens skulle synas? :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-24 22:34

Rdna skrev:
Stranne skrev:Så otroligt smutt det hade
lådor!

SLS12 kräver ett hål med en diameter på 277 mm, medan Trio12 klarar sig med 276 mm. Dock så är det tätare mellan hålen på Trio12, så du skulle behöva ta nya hål och plugga igen de gamla på något sätt. Men det vore alltså ändå ganska enkelt att fysiskt byta till detta element :)

Jag funderar också på att uppgradera mina fyra SLS12:or, men har än så länge bara kollat på fysiska mått för ett gäng element. Det är ju egentligen inte jättesvårt att limma på en ny baffel om det krävs mindre hål för ersättningselementet, så egentligen är väl de fysiska måtten minst intressant. Sitter inte dina element nedåt dessutom, så en extra baffel inte ens skulle synas? :)

Mina spelar neråt, 276 mot 277 mm är ju bara bra så slipper man såga, och annan hålbild är ju en baggis! Tack för info!

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-25 00:03

Stranne skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Stranne skrev:

Joo, jag har infra-tillsatsen på cr80es. Jag ska labba lite mer och dra upp boosten igen. Den kommer förmodligen hamna på max... Jag får nog pröva vidare och starta en egen tråd.
Jag har tyvärr lite dåligt med tillfällen framför stereon, och när jag väl sitter där så sover oftast dottern. I rummet under.

Sen var det längesen jag köpte nåt nytt... Om man räknar bort recievern för ett par mån sen och ett gäng muppsar.

Men nu är vi långt från trådsksparens fråga. Jag ber om ursäkt för det, funderar, skruvar infra och återkommer!

Det är alldeles lugnt, skriv du på här i tråden, vi pratar ju ändå om samma element. Sen har jag inte vart medlem här speciellt länge så har inte hunnit bli grinig än :D
Nej absolut inget illa menat om forumet, finns otroligt mycket kunskap här och jag finner mer relevant fakta på detta forum än på dom internationella oftast.
Dock kan väl attityden vara lite besserwisser här ibland, är dock lätt att det blir så om man sitter inne på mycket kunskap.

Nää, jag får nog försöka få tag i en data så jag kan simulera lite själv osv men det verkar ju som att trion blir det utvalda elementet..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-25 00:39

Det lilla jag simulerat subbasar, så tycks Winisds resultat skilja sig en aning jämfört med Basta och BassBoxPro, som får likvärdiga resultat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-02-25 05:47

Jo, basta är det program jag minns jag gillade mest, känns mest professionellt och ser även vettigast ut. Winisd är det vanligast förekommande programmet i amerikat, CSS tex visar upp sina grafer med det programmet osv.

Men vilket är mest korrekt? Antar basta! är det?

Det kliar lite i mina fingrar må jag säga..
Bra stor lust att inhandla mdf och börja imorgon men känns på något sätt lite vanskligt att sätta igång utan att själv ha fiddlat runt i basta.

Sitter och funderar lite på om jag inte gör så att jag bygger en BR och en sluten testlåda innan jag bestämmer mig för vad det blir. 47L låda väger dock tungt i listan för, kostnaden för en miniDSP väger lite emot..

Vart inhandlar ni era DSPer någonstans?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-25 08:08

MrKronsell skrev:Jo, basta är det program jag minns jag gillade mest, känns mest professionellt och ser även vettigast ut. Winisd är det vanligast förekommande programmet i amerikat, CSS tex visar upp sina grafer med det programmet osv.

Men vilket är mest korrekt? Antar basta! är det?

Det kliar lite i mina fingrar må jag säga..
Bra stor lust att inhandla mdf och börja imorgon men känns på något sätt lite vanskligt att sätta igång utan att själv ha fiddlat runt i basta.

Sitter och funderar lite på om jag inte gör så att jag bygger en BR och en sluten testlåda innan jag bestämmer mig för vad det blir. 47L låda väger dock tungt i listan för, kostnaden för en miniDSP väger lite emot..

Vart inhandlar ni era DSPer någonstans?

http://www.minidsp.com/
http://www.juoiga.nl/dsp.html

Sen är det bara att räkna på vilken som blir billigast
från minidsp.com så åker du på att betala moms men ej tull
då varuvärdet inte överstiger 1400kr.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-25 09:40

Var bor du Kronsell?
Säkert i Sthlm som alla andra...
Annars kan du ju släpa med dig elementen hem till mig så kan vi prova dem i mina lådor! Win-win för oss båda - du slipper bygga testlåda och jag slipper köpa element i onödan.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-25 14:04

MrKronsell skrev:...
Okej, så 46L slutet är det som ger bäst resultat enligt basta?
...

Finns det nån vänlig själ som skulle kunna lägga upp denna kurvan från
Basta?

Enligt deras datablad så börjar den falla under 60-700Hz och har
tappat ca 15dB nere vid 20Hz (56 liter sluten låda).

Hur ser det ut om man får med rumsstödet? Måste man boosta mycket
för bibehållen nivå i slutna lådor om 46 liter?

Nästa

Återgå till DIY-forum