Jag är ny här, har dock glidit runt i skuggorna här av och till under ett par år och tänkte väl att nu är det dags att få tummen ur..
Jo, till frågorna som sådana..
Jag har gått i tankar om att bygga mitt egna system ett par år, dock av och till eftersom jag har så många andra intressen som tar tid i omgångar, och nu tänkte jag komma till skott då jag har något som iaf kan liknas med okej välljud här hemma (iaf jämfört med gemene mans netto 5.1 system)
och jag uppskattar det verkligen måste jag säga.
Så, varför då inte bygga något bättre för mindre/samma pengar och bli ännu mera nöjd?:)
Tanken är att jag börjar bygga basmodulerna då jag behöver lite ny tid med verktygen innan jag ger mig på det stora jobbet.
Mina tankar går något såhär;
Minst 2 moduler för stereomöjlighet
Gärna hög Spl kapacitet då jag spelar högt när jag kan (hela tiden)
RENT ljud!
Sisådär runt Max 100L per kanal +- 25L
Gärna 12" element, givetvis inget krav
20-80hz ish typ, sista är kanske inte det viktigaste just nu då tankar går till separat infra tjosan längre fram
Mina förutsättningar:
Crown XLS 202 2*300rms
Kommer inte ihåg just nu 2* 1,000rms ( tung sak och dyr sak, PA, ett par år på nacken dock, 10 kanske)
H/K 3390 ( kommer bytas längre fram )
JBL ES 80 ( Zaph TMM waveguide kommer ersätta dessa framåt tiden, antagligen )
Det är förutsättningarna det, nu skulle jag gärna vilja lite tips av er..
Budgeten är ca 3-4.000:- för elementen, vill nog hålla det till Max 4 element pga frun, 100-125L per kanal är okej dock eftersom det är det som krävs vad hon vet, enligt mig
Anledningen till att jag själv inte sätter mig och lattjar i basta är pga datahaveri och ajfåån är det enda tillgängligt..
Har dock pillat basta innan, något pr sedan nu så allt ja pluggade in då har nog säkerligen blivit upptaget av något annat för jag minns då inte riktigt vad jag hade kommit fram till då..
Några element jag har tittat på är dock dessa;
SLS
XLS
XXLS
L26ROY
CSS Trio 12
Och jag har väl börjat gilla trio 12an pga man verkar få en hel del för pengarna 40mm P-P osv men frågan är ju hur den låter? Plus, går den att anpassa till mina krav?
Slutet eller inte gör mig inte mycket, dock välljud och Spl som sagt. Har snöat lite på GD o så och det verkar viktigt hehe..
Är tacksam för hjälpen jag får, förhoppningsvis får jag mina händer på en data snart så jag kan basta lite men som det är just nu är jag i behov av hjälp..
MVH, Mathias