Verkar rätt så användbara. Förstår dock inte modet som verkar vara nu med den oroliga frekvensgången ovan 10kHz
edit: han har även kikat på accuton diamantdiskant. verkar tycka den är väldigt bra. http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-D.htm
Moderator: Redaktörer
AndersD skrev:Angivet värde för Visatondiskantens resonansfrekvensen är "kompenserat".
Vad innebär det?
Kraniet skrev:AndersD skrev:Angivet värde för Visatondiskantens resonansfrekvensen är "kompenserat".
Vad innebär det?
den har en inbyggd konjugatlänk för impedansutjämning. tittar man på impedanskurvar ser det ut som att resonansfrekvensen är ca 1300Hz
MagnusÖstberg skrev:Ja, den är skitsnygg
Fjonkalicious skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, den är skitsnygg
Skitsnygg är väl att ta i. Jag skulle vilja formulera mig såhär: den är mindre ful än flera.
Var ser du uppbrytningarna du pratar om? Har verkligen diamantdiskanterna högre massa än diskanter i andra material?brumel skrev:Det verkar finnas flera diamantdiskanter eller vanliga domar coatade med diamantkorn.
Usher, B&W och Accuton som Marten använder. Gemensamt för dem alla är kraftiga uppbrytningar inom det hörbara området orsakade av för hög massa.
LasseA skrev:Var ser du uppbrytningarna du pratar om? Har verkligen diamantdiskanterna högre massa än diskanter i andra material?brumel skrev:Det verkar finnas flera diamantdiskanter eller vanliga domar coatade med diamantkorn.
Usher, B&W och Accuton som Marten använder. Gemensamt för dem alla är kraftiga uppbrytningar inom det hörbara området orsakade av för hög massa.
brumel skrev:Det verkar finnas flera diamantdiskanter eller vanliga domar coatade med diamantkorn.
Usher, B&W och Accuton som Marten använder. Gemensamt för dem alla är kraftiga uppbrytningar inom det hörbara området orsakade av för hög massa. Och ett lika högt pris.
Fast Be diskanten ser klart suverän ut. Det finns ett cost no object byggprojekt med den i nån K+T.
brumel skrev:Om detta med hög massa och uppbrytningar läste jag i senaste numret av Hifi World.
Jag vet inte hur dom har mätt upp detta. Det gällde B&W samt Usher. Massan är ju inte hög vad domar i gemen beträffar men kanske högre än banddiskanter vilket kanske förklarar vissa oroligheter över 10k.
Det är möjligt att Thiel & Partners diskant skiljer sig från dom refererade i artikeln eller att den knepiga tillverkningsprocessen i sig innebär vissa kvalitetsvariationer eller att de hörbara felen uppstått i applikationen av elementet i aktuella högtalare.
Den mätning jag har i Klang + Ton har inga kraftiga uppbrytningar däremot en spets vid 10k och 20k.
Och en fasans massa dist under 3k men ingen dist alls över.
Ähum, uppbrytningen är väl det som sker uppe kring 8kHz?paa skrev:Hur menar du? Det ser väl ut som den bryter upp vid ca 1kHz, precis som alla andra av den diametern?Piotr skrev: Kolla på ScanSpeak 23W som har stor rörlig massa och tjock alu-kon. Den bryter upp vid 8kHz vilket är ovanligt högt för en 8"-9".

paa skrev:Hur menar du? Det ser väl ut som den bryter upp vid ca 1kHz, precis som alla andra av den diametern?Piotr skrev: Kolla på ScanSpeak 23W som har stor rörlig massa och tjock alu-kon. Den bryter upp vid 8kHz vilket är ovanligt högt för en 8"-9".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster