Jag har idag ett par i och för sig trevliga Audio Pro Image 44. Så här ser de ut: http://audiopro.se/expired_products/image-44
Jag är efter att ha läst här ett tag sugen på att göra ett eget bygge men samtidigt gillar jag formen och storleken på Image 44 något oerhört. De gör sig mycket bra i rummet. Planen är alltså att använda mig av de befintliga lådorna och helt enkelt bara ta bort elementen och limma ytterligare en 15mm baffel ovanpå den gamla och ta upp nya hål. Problemet som jag ser är att mina högtalare är kvartsvågspipor (den tygklädda kvadraten längst ner på framsidan är öppningen) och utan att jag vet hur en sådan fungerar så borde ju den invändiga skivan kunna sågas bort. Annars borde det ju, om jag täpper öppningen på framsidan med nya baffeln, lådan bara bli en vanlig sluten med bonusen av ett stort stag..
Innervolymen är ganska exakt 20L!
Mitt mål: Att förbättra ljudet med avseende detaljåtergivning och klangbalans (dessa är lite för råa) samt dynamik.
Mina önskemål: Enkelt bygge utan avancerade filterkonstruktioner och det får gärna vara billigt. Jag har även center i en 5L basreflex och surrounder i 2L sluten låda och jag vill kunna komplettera med samma element i frontarna även i dem.
Min tanke: Att antingen använda ett bra bredbandselement ensamt, eller om det behövs komplettera med den befintliga diskanten i den översta toppen (där dock parametrarna är okända). Jag hör iofs inget över 15khz ändå och med dålig nivå över 10khz.. Problemet med lösningen är att baffeln bara är 126mm bred och även om den iofs kan göras bredare så är innerbredden fortfarande bara knappt 100mm.. Små element, max 4-4.5" alltså, och hitta ett sådant som spelar i 20L kanske blir svårt. Iofs kan man slänga i träbitar som stjäl volym..
Min andra fundering är en liten line-source med mupps-elementet. Typ 4st i varje för att få upp känsligheten lite och sedan koppla allt finurligt så impedansen funkar.
Hur det än blir kommer högtalarna att delas vid 80hz så lågbasförmåga är inget kriterium. Dock ingen nackdel om de kan spela djupare, då andra tillämpningar än de nuvarande kan bli aktuella i framtiden.
Vad jag ber om: Tips på element som skulle passa. Allmäna funderingar. Jag vet att line-source har problem med faser och spridning osv men fattar inget av vad jag läser så synpunkter på den lösningen. När element osv är utvalt kanske jag behöver hjälp med filterlösningen, om det behövs baffelstegskompensation eller annan utjämning. Jag har ingen möjlighet att mäta något så tillverkarens datablad i kombination med simuleringsprogram och högtalarens fysiska mått är vad man får gå på.
Som sagt, alla funderingar/tips vore skoj. Även allmäna funderingar om lämpligheten i projektet vore såklart bra.. Även gärna en förklaring om vad kvartsvågspipa är. Finns rent av ett element som skulle passa i lådan som den är?
Budgeten per låda får gärna hålla sig under en tusenlapp. Få bredbandare är dyrare än så i alla fall så det borde räcka en bit.
Som sagt, all input välkommen