Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Om man undersöker 2-vägs-högtalare på marknaden så har en förkrossande majoritet diskanten ovanför basen. Vad kan detta beor på då?
i skrev:PerStromgren skrev:Om man undersöker 2-vägs-högtalare på marknaden så har en förkrossande majoritet diskanten ovanför basen. Vad kan detta beor på då?
Gissar: man vill oftast ha diskantelementet när lyssningshöjd. Folk i allmänhet tycker högtalare med ett baselement ovanför lyssningshöjden ser klumpiga ut.
Svante skrev:Bashögtalaren är tyngre än diskanthögtalaren, tipprisken blir mindre med diskanten överst.
Annars kan man väl gissa att spridingsmönstret i vertikalled oftare blir gynnsamt med diskanten överst.
KarlXII skrev:Misstänkte det. Vad händer då?
KarlXII skrev:PerStromgren skrev:Om man undersöker 2-vägs-högtalare på marknaden så har en förkrossande majoritet diskanten ovanför basen. Vad kan detta beor på då?
Spridningegenskaper?
Tradition?
Lyssningshöjd?

... eller både mellanregistret och diskanten....jonasp skrev:Nå, en fråga jag tycker är mycket intressantare är följande: varför är diskanten så sällan förskjuten i sidled från bas- och/eller mellanregistelementet?
phon skrev:Aha, NHT gjorde bara vänsterhögtalare, och så fick man vända på den ena om man körde stereo!![]()
Smart.![]()
Nattlorden skrev:Det händer väl ofta att om elementen inte alignats tillräckligt bra via filter så är nollriktningen nedåtriktad från en normalplacering, så i många fall skulle det vara bättre att vända dem. Har fått bättre ljud från flera olika små stativare genom att vända på dem om det stått lågt.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Det händer väl ofta att om elementen inte alignats tillräckligt bra via filter så är nollriktningen nedåtriktad från en normalplacering, så i många fall skulle det vara bättre att vända dem. Har fått bättre ljud från flera olika små stativare genom att vända på dem om det stått lågt.
En rimlig iakttagelse. Jmfr Dynaudios flaggskepp.
KarlXII skrev:Fast nu var det under eller ovanpå som var topic.
Vänster-högersyndromet kan säkert avhandlas senare.
Så, vad händer då med spridningen av diskant i vertikalled när den har ett baselement ovan- eller under sig?
I en D'Appolitokonstruktion har diskanten ett element ovanför och ett nedanför. Detta gör att utstrålningen blir väldigt smal i vertikalled och det är också därför jag tvingas tilta mina höga burkar framåt. Det är mycket känsligt om öronen befinner sig för lågt eller för högt.
Är det alltså bashögtalaren som "skär av" spridningen - så att en tvåelementshögtalare med diskanten underst sprider sämre uppåt?
Hur kan detta komma sig i så fall....egentligen?
KarlXII skrev:...
I en D'Appolitokonstruktion har diskanten ett element ovanför och ett nedanför. Detta gör att utstrålningen blir väldigt smal i vertikalled och det är också därför jag tvingas tilta mina höga burkar framåt. Det är mycket känsligt om öronen befinner sig för lågt eller för högt....
i skrev:Folk i allmänhet tycker högtalare med ett baselement ovanför lyssningshöjden ser klumpiga ut.
Svante skrev:Bashögtalaren är tyngre än diskanthögtalaren, tipprisken blir mindre med diskanten överst.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster