Egna filterkomponeter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sundskepsis

Egna filterkomponeter

Inläggav Sundskepsis » 2012-03-06 00:24

Har lite funderingar kring egna komponenter.

Med tanke på vad marknaden erbjuder så börjar det ju kosta på när värdena på kondingar och spolar ökar, inte så lite heller om vi räknar bort alternativ av spolar med kärna och elektrolyter.

Även vissa motstånd tenderar att kosta ordentligt med flis. Så med risk att dra upp gammal skåpmat, hur bra blir det av att göra egna, jämfört med "dyrvarianterna" ?

Finns det kanske några forumister som gjort något intressant? dela gärna med er av erfarenheter.

Lite intressant:

Troels gör egna grafitmotstånd
http://www.troelsgravesen.dk/graphite.htm

Jämförelse av kondensatorer
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Mvh

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-03-07 18:05

Spolar kan man linda själv helt klart, men för övrigt finns väl inte så mycket att göra om man designar in vanliga trådlindade motstånd på en 10W så blir det inte heller så dyrt. När det gäller kondensatorer kan man använda de med polyester istället för polypropylen. För övrigt har jag inga kommentrer länkarna, mer än att dom är bra snickare både humble och troels-mannen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-03-07 19:32

varför är alla rädda för "induktansen" i resistorerna?

ja, trådlindade är "höginduktiva" men vi talar om MHz.
För audioområdet , vad gör några mikrohenry (om det är så mycket) hit eller dit?

något mer stabilt än ett trådlindat motstånd kan jag inte tänka mig. inte heller något som uppvisar lägre mikrofoni eller brus eller långtidsstabilitet. billigt är det också.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-07 20:50

Man kan böja blyertsstift om man hettar upp dem ordentligt (tex med ström).

Bara så att ni vet :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-03-07 20:54

oja, de brinner tom när oljan i stiften smälter och fattar eld vid rejäl strömgenomgång.

lite mera värme sedan så smälter leran och de böjer sig :)

lite till och grafiten börjar oxideras :)

har man bara tillräckligt med spänning och ström kan man få en riktigt rolig ljusbåge när stiften brinner av. now we are talking...

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-03-07 21:38

Jag har också funderat i samma banor.. Kan vara praktiskt när man ska ha något udda värde..

Problemet är väl bara att få någon sorts repeterbarhet och tolerans.
Är ju inte så skoj att tillverka 50 kondensatorer för att få 2 som är ungefär lika i värden..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-08 08:53

RuneStone skrev:Jag har också funderat i samma banor.. Kan vara praktiskt när man ska ha något udda värde..

Problemet är väl bara att få någon sorts repeterbarhet och tolerans.
Är ju inte så skoj att tillverka 50 kondensatorer för att få 2 som är ungefär lika i värden..

dom 48 st som inte duger kan väl då paketeras i snyggt fodral och säljas dyrt till audiofiler?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-08 11:34

rikkitikkitavi skrev:oja, de brinner tom när oljan i stiften smälter och fattar eld vid rejäl strömgenomgång.

har man bara tillräckligt med spänning och ström kan man få en riktigt rolig ljusbåge när stiften brinner av. now we are talking...

Koompis!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Raukman

Inläggav Raukman » 2012-03-08 12:31

rikkitikkitavi skrev:oja, de brinner tom när oljan i stiften smälter och fattar eld vid rejäl strömgenomgång.

i plugget brukade man vässa blyertspennor i båda ändar och sedan en krokodilklämma i var ände, sen vrid på spänningsagget... :D

//Peder

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-03-08 17:47

för att återvända till ämnet:

kondensatorer:

en kvadrat meter alu folie separerad av vanlig gladpack (50 um) ger en kondensator som håller ca 4 uF ,men frågan är om det är värt jobbet.
hemmarullande kondensatorer har nog både tillförlitlighetsproblem och hög mikrofoni.

Kanske om man började fylla dessa med härdande lacker etc?

Jag tror att det som är motiverat att göra själv är spolar, speciellt större sådana då i meningen tjock tråd. har själv fulvirat några 1 mH med 2 mm koppartråd som jag kommit över billigt. Samtidigt har jag slösat med smältlim...

Men arbetet, fy tusan.

Jag tror helt enkelt inte det är värt mödan egentligen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-08 17:59

jag håller med om spolarna och passar på att fråga om någon har lindat sina egna foliespolar och kanske "mulitappade"?
Bikinitider

Återgå till DIY-forum