Bygga BILLIGT basstöd! Element-tips?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vargen

Bygga BILLIGT basstöd! Element-tips?

Inläggav Vargen » 2012-03-06 10:06

Jag vill byta ut min audiopro B1.28 och istället skaffa 2st basar som ska drivas av ett litet PA-steg via subout på receivern.
Jag behöver inte kunna spela speciellt högt, utan musikalisk kvalitet och utsträckning neråt är det primära. Jag offrar gärna ljudtryck till förmån för extension. 25Hz -3dB i rum vore önskvärt.

Lådstorleken är ganska flexibel. Jag behöver maximera djup och bredd till runt 300mm men på höjden finns ingen begränsning så volymen kan bli hur stor eller liten som helst. Lådorna kommer att stå i varsitt hörn snett bakom varje fronthögtalare. Självklart är dock så litet som möjligt att föredra, vilket kanske diskvalificerar SLS-elementen? Det spelar ingen roll om basarna spelar neråt med fötter på lådorna eller framåt. Där lyssnar jag på Era tankar. Även placering av ett framåtriktat element behöver jag hjälp med. Jag antar att det ska sitta så nära golvet som möjligt, eller?

Även när det kommer till dämpning, avstämning (eftersom jag inte ska använda någon eq antar jag att det blir svårt att komma ner tillräckligt i frekvens med slutna alternativ) och allmän simulering kommer jag att behöva hjälp. Jag hoppas alltså kunna få plats "on the gravy-train"..

Begränsningar:
Såklart budget. Element och allt som behövs (förutom byggmaterial, som blir 20-25mm plywood) får inte kosta mer än 2k, och gärna mindre. Och ännu hellre mycket mindre..
Då bredd och djup på lådorna är begränsat så gäller 8" eller 10".

Mitt mål är av få en bra bas så billigt som möjligt. Kan jag mer Er hjälp få det kvalitetsmässigt (inte nödvändigtvis ljudtrycksmässigt) RIKTIGT bra så vore nog tråden, om den utvecklas, intressant för ganska många.

Steg 1: Lämpliga element?
http://byggdinbas.jetshopfree.se/dayton ... p-133.aspx

Den har ju ett behagligt pris, men jag fattar inte det där med dubbla talspolar. Värdena är tydligen mätta med spolarna paralellkopplade..
Skulle den kunna spela bas i en inte alltför stor låda?

Användarvisningsbild
Jockeee

Inläggav Jockeee » 2012-03-06 10:56

Är mycket intresserad av något liknande själv och kommer därför följa den här tråden med stort nöje :D . Det kommer dock dröja ett bra tag innan jag tar tag i mina basar.
Har tyvärr ingen erfarenhet av elementet du länkade till.

Om du vill gå upp i peng så skulle kanske en modifierad version av denna http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=30959 vara intressant.
Ligger inom budget om du redan har PA-steget.
Länk till högtalaren http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021
I´m not bossy. I just have better ideas.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 11:04

Spännande, och även om jag hoppas komma billigare undan så är det inom budget.
Konstigt ändå.. Jag är dålig på simuleringsprogram och fattar inte mycket av roomgain osv men de försök jag gjort på elementet ger ett f3 runt 45hz..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Bygga BILLIGT basstöd! Element-tips?

Inläggav Max_Headroom » 2012-03-06 13:05

Vargen skrev:Steg 1: Lämpliga element?
http://byggdinbas.jetshopfree.se/dayton ... p-133.aspx

Den har ju ett behagligt pris, men jag fattar inte det där med dubbla talspolar. Värdena är tydligen mätta med spolarna paralellkopplade..
Skulle den kunna spela bas i en inte alltför stor låda?

Inte speciellt. Långlsagigt säger reklamen. Databladt säger Xmax 6mm. Det är ett element med kort slaglängd med fet gummiupphängning som skall få det att se långslagigt ut.
Jag gillar inte Qts-värdet heller. Det ligger liksom mittemmelan "bra för basreflex" och "bra för sluten låda".
Men OK för 250kr/st.

Jag skulle hellre ha gått på Peerless 12"are SLS-P830669. Sluten låda borde väl bli 70-80 liter eller nåt sånt. Tillverkaren av elementet brukar ha förslag på lådor, och om jag minns rätt så har dom det på denna också.
Elemtet framstår enligt mig som prisvärt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-03-06 13:08

Jockeee skrev:Är mycket intresserad av något liknande själv och kommer därför följa den här tråden med stort nöje :D . Det kommer dock dröja ett bra tag innan jag tar tag i mina basar.
Har tyvärr ingen erfarenhet av elementet du länkade till.

Om du vill gå upp i peng så skulle kanske en modifierad version av denna http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=30959 vara intressant.
Ligger inom budget om du redan har PA-steget.
Länk till högtalaren http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021

Mycket intressant på hififorum, men varför inte passiv radiator istället för ett så ****** långt rör? Billigare med rör, förståss, men ändå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 13:15

Vad innebär ett litet PA-steg i effekt?

Varför inte EQ/PEQ?

Jag tycker att budgetten är lite snål tyvärr.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 14:45

MagnusÖstberg skrev:Vad innebär ett litet PA-steg i effekt?

Varför inte EQ/PEQ?

Jag tycker att budgetten är lite snål tyvärr.

Slutsteget är inte spikat ännu, så exakt effekt vet jag inte. Har kollat på typ Billebro och steg med uppgivna 2x200w rms kan köpas för runt 1500 spänn så därför har jag primärt kollat på PA-grejer. Finns kanske något begagnat att hitta med. Men steget är alltså än så länge osäkert.

Anledningen till att jag inte vill ha med eq/peq är pengar. Jag har ingen minidsp, ingen behringer peq, ingen mik mer än den som följde med receivern..och knappast råd nu att köpa någon heller så där har vi anledningen.

För bas ner till 20-25hz och med möjlighet att låta lådan bli uppåt 100L om det kniper lär det väl knappast heller behövas. För 20hz i 25L låda är det en annan femma, men det är inte min sits.

Är som sagt kass på simuleringar och räknar bara på vas, qts och fs men det jag kan få fram om SLS 12" är 90L slutet för ett Q på 0.707 med en f3 på 38hz.. Ger det tillräcklig lågbas i rum utan eq?

Iofs så tycker jag att 12" är onödigt stort för mina krav. Redan min B1.28 med ett 8"-element som inte ser ut att vara speciellt långslagigt spelar högre än jag behöver. Jag vill ha bättre bas, och förmåga att dela högre än 80hz (tror att mina frontar skulle trivas med en delning på 120hz eller ännu högre och då behöver jag 2 för att inte kunna höra var de står placerade) men har inget behov av MER bas.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-03-06 14:52

det finns en regel: allt som heter billebro undviks. bra att veta.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 15:27

Fjonkalicious skrev:det finns en regel: allt som heter billebro undviks. bra att veta.
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2012-03-06 15:30

Jag följer också den här tråden med stort intresse.

I och med att elementet är så billigt kan man ju köpa ett (stort) antal för samma pris som ett dyrare element. Hur skulle det fungera med att ha, säg 4 billiga element av den här typen i samma låda mot att ha ett dyrare ensamt element?
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 15:34

Fjonkalicious skrev:det finns en regel: allt som heter billebro undviks. bra att veta.

Jo, jag har också hört det..utan att veta varför. Men det dyker upp begagnade PA-steg titt som tätt som är billiga.

Men för att specifiera effekten mer noggrant så kan vi väl utgå ifrån att basarna ska fungera hjälpligt med 2x80w i 8ohm och om än inte det dubbla i 4 ohm så säg 120w..

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-03-06 15:40

Jag har ingen erfarenhet av det här alls, men peerless 10" SLS i sluten låda blir ju varken dyrt eller stort. Någon som testat och kan uttala sig om hur det låter?

Möjligen kanske man behöver mycket eq och förstärkareffekt för att räta ut frekvenskurvan nedåt?

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 15:55

Anders_A skrev:Jag har ingen erfarenhet av det här alls, men peerless 10" SLS i sluten låda blir ju varken dyrt eller stort. Någon som testat och kan uttala sig om hur det låter?

Möjligen kanske man behöver mycket eq och förstärkareffekt för att räta ut frekvenskurvan nedåt?

Där har vi nog problemet. Att få ner SLS 10 mot 20hz i rum UTAN EQ och en massa effekt blir svårt.

So.. Element-tips någon? Det byggs ju basmoduler med Seas L22-basar med nöjda ägare så vi behöver inte överdriva kraven på ljudtrycksförmåga. Bra, djup bas på sansade nivåer är målet. SLS 12" är att skjuta över målet, och jag hoppas att jag med Er hjälp kan få till en bra bas för små pengar. Hellre bra bas för så lite pengar som möjligt än så bra bas som möjligt för maximala budgeten. En lättdriven, billig och lättbyggd baslåda som kan användas till lite av varje. Funkar den även i bion är det såklart ingen nackdel men det är inte huvudkravet, utan snarare en låda till alla mupps och bredbandshögtalare därute.

Sounds like ett perfekt Faktiskt-projekt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 16:02

Vargen skrev:Iofs så tycker jag att 12" är onödigt stort för mina krav. Redan min B1.28 med ett 8"-element som inte ser ut att vara speciellt långslagigt spelar högre än jag behöver. Jag vill ha bättre bas, och förmåga att dela högre än 80hz (tror att mina frontar skulle trivas med en delning på 120hz eller ännu högre och då behöver jag 2 för att inte kunna höra var de står placerade) men har inget behov av MER bas.

Det är oerhört svårt att ge råd. Ta alla råd med en nypa salt.

Hur ser ditt rum ut?

Vad har du för frontar idag?

12" är nog inte fel, särskillt om du vill använda sluten låda, ty det krävs rätt mycket luftpumpning för att återge frekvenser runt 20-25Hz, mer än man tror. Du behöver en rätt stor låda för att hålla uppe systemkänsligheten och du bör lägga dig lite lägre än 0,707 om du som jag prioriterar tight bas mer än discodunk. Jag gillar att bashögtalarna kan återge toner.

Men nu har du lagt din nivå, och du kan ju alltid utveckla det med en mini-dsp senare och få ett bättre resultat. Det är en billig grunka för vad den kan göra i basen.

Få se vilka svar du ger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 16:25

MagnusÖstberg skrev:
Vargen skrev:Iofs så tycker jag att 12" är onödigt stort för mina krav. Redan min B1.28 med ett 8"-element som inte ser ut att vara speciellt långslagigt spelar högre än jag behöver. Jag vill ha bättre bas, och förmåga att dela högre än 80hz (tror att mina frontar skulle trivas med en delning på 120hz eller ännu högre och då behöver jag 2 för att inte kunna höra var de står placerade) men har inget behov av MER bas.

Det är oerhört svårt att ge råd. Ta alla råd med en nypa salt.

Hur ser ditt rum ut?

Vad har du för frontar idag?

12" är nog inte fel, särskillt om du vill använda sluten låda, ty det krävs rätt mycket luftpumpning för att återge frekvenser runt 20-25Hz, mer än man tror. Du behöver en rätt stor låda för att hålla uppe systemkänsligheten och du bör lägga dig lite lägre än 0,707 om du som jag prioriterar tight bas mer än discodunk. Jag gillar att bashögtalarna kan återge toner.

Men nu har du lagt din nivå, och du kan ju alltid utveckla det med en mini-dsp senare och få ett bättre resultat. Det är en billig grunka för vad den kan göra i basen.

Få se vilka svar du ger.

Rummet är ganska stort. Knappt 4 x knappt 7 meter, med högtalarna placerade utmed ena kortväggen och med soffan knappt 4m ifrån högtalarväggen och 3m ifrån bakväggen. Mycket tunga möbler (3-sits, 2-sits och 2 fåtöljer) och bokhyllor. Inte mer än 30% av golvet har mattor. Parkett, gipsväggar. En stor öppning som inte går att stänga in i vardagsrummet som mynnar i en stor hall som i sin tur har en stor öppning in i köket och en trappa till övervåningen så akustiskt så är väl hela bottenvåningen lyssningsrum..
Högtalarna är dessa:http://audiopro.se/expired_products/image-44

Kvartsvågspipor specade till 43Hz i basen, men..knappast. De kanske spelar 43Hz men nivån är bedrövligt låg och även i värmeområdet vilket gör det svårt att dela en sub vid 80Hz. Antingen blir basen för svag i nivå, och minsta lilla den börjar värma upp så blir det sub/satljud eftersom tunnheten gör att de inte möter upp ordentligt. Därav önskan att kunna dela högre, helst ända uppåt 200Hz men i alla fall 120.. I mellan och diskant låter de ganska bra. Rent och öppet, och med ett skönt släpp som gör att de inte låter högtalare utan ljudet hänger i luften.

Sluten låda är inget krav, även om det vore enklare. Basreflex är vad jag räknat med för att kunna få ner den på djupet utan EQ. Jag har absolut inget emot EQ, men när man inte har någon och den inte ryms i budgeten så..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 16:40

Det borde inte vara något problem att dela vid 200Hz med de förutsättningarna.

Du gör det inte lätt för högtalarna direkt ;)

Jag tror att, om möjligt, du skulle kontakta chrisss på forumet och se om de beställt sina ROY-basar från SEAS än, eller om du kan få hoppa in där. Mindre än 10" räcker inte. Det skulle isåfall bli lite dyrare, men tja...det är ett stort rum du har.

Alternativt SLS12 i stor sluten låda, som du senare kompletterar med mini-dsp om du tycker att det behövs.

Var bor du?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 16:58

MagnusÖstberg skrev:Det borde inte vara något problem att dela vid 200Hz med de förutsättningarna.

Du gör det inte lätt för högtalarna direkt ;)

Jag tror att, om möjligt, du skulle kontakta chrisss på forumet och se om de beställt sina ROY-basar från SEAS än, eller om du kan få hoppa in där. Mindre än 10" räcker inte. Det skulle isåfall bli lite dyrare, men tja...det är ett stort rum du har.

Alternativt SLS12 i stor sluten låda, som du senare kompletterar med mini-dsp om du tycker att det behövs.

Var bor du?

Roy är ju kul..men min budget skulle bara räcka till 1st bas jag vill ju ha två..
Jag litar på dig när du säger att mindre än 10" inte funkar, men jag får som sagt mer än tillräcklig nivå med min lilla B1.28 med ett 8"-element. Min första tanke var att försöka få tag på en till likadan, men jag har dels bara sett dem till salu i kombination med andra högtalare i Image-serien. Min bas är köpt i samma formation, dvs tillsammans med Image 44, 22 och 12. Jag behöver ju bara basen..
En likadan bas till skulle iofs inte lösa problemet. Man kan inte koppla ut det inbyggda filtret och högsta delning är 100Hz. Jag har testat att dela vid 100Hz och det funkar rent klangligt bättre än 80Hz men i det högra, främre hörnet där den står nu tycker jag ibland att jag "hör" var den står. Utmed högra sidoväggen, som är en långvägg, och ca en meter ifrån högtalarväggen smälte det ihop bättre men lågbasen försvann och rent allmänt kändes basen mindre linjär.

Jag bor en bit utanför Mönsterås. Jag har läst här i några år utan att bli medlem men så såg jag att det dök upp lite folk ifrån närområdet och gick med jag också. Känner inga ljudintresserade så jag tänkte knyta lite kontakter. Har inte fått svar på något PM dock.. :cry:

Mitt andra alternativ har varit detta:
http://www.ullareddigital.se/audio-pro- ... c-422.aspx

Jag mailade audiopro om vilka som var bäst, dessa eller Avanti A.10DC som säljs en femhundring dyrare och fick svaret att dessa var bättre. Med modifierade Vifa-element och allmänt seriös uppbyggnad sa de att ihop med en sub är detta bland det bästa de någonsin byggt för musiklyssning och priset är sjukt bra. Tanken var att de skulle smälta ihop med subben bättre. Nya basar för samma budget känns som en roligare lösning och de skulle jag ha nytta av även när det blir dags att uppgradera frontarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-06 17:14

Man ska nog inte räkna ut den föreslagna basen från Dayton även om jag också är tveksam till hur den presterar när man plågar den lite. Magneten verkar i minsta laget för en 10-tummare. Dock intressant att läsa alla omdömen på Parts Express (även om man inte kan lita blint på dylika utlåtanden):

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-485

Ett alternativt budgetförslag kan se ut så här. Jag använder själv två sådana här basar, just nu i mycket små slutna lådor (jaja, med lite EQ):

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... 10-p78202/

Men på hemsidan finns förslag till portade lådor på 50 liter som säkert motsvarar dina krav plus att dom kan spela rejält starkt! Bekymra dig inte över att det egentligen är bilbasar - det har vi ältat tidigare, men jag är mycket nöjd och imponerad över hur dessa funkar hemma till både musik och film.

Jag har även två SLS-10 i slutna lådor, men de fixar inte lika djup bas och bottnar vid lägre SPL än Zachry-basarna.

Som slutsteg skulle jag rekommendera (istf Billbro) Behringers nya iNuke NU1000 som "bara" kostar knappt 1.500 kr på thomann.de och som ger 2x500W i 2 ohm (som det blir när du parallellkopplar spolarna i de aktuella basarna. Och ja, jag har ett sådant steg och är väldigt nöjd med det också :) .

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 17:20

Kalejdokom skrev:Man ska nog inte räkna ut den föreslagna basen från Dayton även om jag också är tveksam till hur den presterar när man plågar den lite. Magneten verkar i minsta laget för en 10-tummare. Dock intressant att läsa alla omdömen på Parts Express (även om man inte kan lita blint på dylika utlåtanden):

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-485

Ett alternativt budgetförslag kan se ut så här. Jag använder själv två sådana här basar, just nu i mycket små slutna lådor (jaja, med lite EQ):

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... 10-p78202/

Men på hemsidan finns förslag till portade lådor på 50 liter som säkert motsvarar dina krav plus att dom kan spela rejält starkt! Bekymra dig inte över att det egentligen är bilbasar - det har vi ältat tidigare, men jag är mycket nöjd och imponerad över hur dessa funkar hemma till både musik och film.

Jag har även två SLS-10 i slutna lådor, men de fixar inte lika djup bas och bottnar vid lägre SPL än Zachry-basarna.

Som slutsteg skulle jag rekommendera (istf Billbro) Behringers nya iNuke NU1000 som "bara" kostar knappt 1.500 kr på thomann.de och som ger 2x500W i 2 ohm (som det blir när du parallellkopplar spolarna i de aktuella basarna. Och ja, jag har ett sådant steg och är väldigt nöjd med det också :) .

De basarna ser ju onekligen feta ut..men ett fs på 44Hz? Och återigen, jag behöver inte kunna spela starkare än jag kan med min ensamma 8" i B1.28-subben. Kvalitativ hifi-bas är målet. Jag spelar en del Yello och Infected så lågbasförmåga är viktigt och som sagt är förmåga att spela 25Hz på måttliga volymer viktigare än att kunna spela 45Hz enormt starkt.
Steget ska absolut kollas upp!

Är det någon med kunskap som orkar räkna lite på Dayton-basen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 17:28

Vargen skrev:Roy är ju kul..men min budget skulle bara räcka till 1st bas jag vill ju ha två..

Jag vet att du behöver två.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 17:39

Jag blev arbetslös i mitten av januari..efter många år.. (jävla skittider) så det är tyvärr så att de traditionella råden, dvs "lägg lite extra, det är värt det" inte är applicerbara. Om 2500 skulle betala en 4ggr så bra bas som en för 1800 så spelar det ingen roll. Det kunde lika gärna varit 25000...
Jag kan, om jag måste, lägga 2k men kan jag komma undan med 1k vore lyckan gjord. Något bättre än vad jag har är målet. Jag kräver inte Roy eller SLS 12-prestanda. Jag tänkte också att det har plockats fram diverse billiga byggen på forumet, som mupps och eps-1 så en maximalt budgetåtstramad baslåda kanske vore en kul utmaning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 17:49

Håller med, det är väl vad vi alla önskar egentligen. Det är bara att det är svårt att uppnå :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-03-06 17:52

Detta steg... http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm

-Är fömodligen mycjet bättre än Billebro steget...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-03-06 17:57

avr7000 skrev:Detta steg... http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm

Stefan

Men varför i hela fridens namn måste Behringer envisas med att göra sina saker så evinnerligt fula?

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 18:12

avr7000 skrev:Detta steg... http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm

Stefan

Finns någon adapter av något slag som gör att det kan kopplas till min Denon 2805 receiver? Jag har bara rca-utgångar...

Priset är ju bra, och effekt så det räcker verkar finnas..

Men kommentaren om att det var fult är spot on..*s*

Kan ju gömmas undan iofs

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-06 18:15

det vettigaste alternativet är nog seas roy i sluten volym på cirka 45-50 liter. På papperet ser det ut att ge väldigt bra bas även utan EQ när man räknar med rumsstödet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 18:17

Kraniet skrev:det vettigaste alternativet är nog seas roy i sluten volym på cirka 45-50 liter. På papperet ser det ut att ge väldigt bra bas även utan EQ när man räknar med rumsstödet.

Vad kostar en Roy? Det är inget vettigt alternativ om den inte ryms i budgeten..

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-03-06 18:22

Vargen skrev:
Kraniet skrev:det vettigaste alternativet är nog seas roy i sluten volym på cirka 45-50 liter. På papperet ser det ut att ge väldigt bra bas även utan EQ när man räknar med rumsstödet.

Vad kostar en Roy? Det är inget vettigt alternativ om den inte ryms i budgeten..

Ca 1500 kr

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-03-06 18:25

ca 2lök, 241 dollar.

Användarvisningsbild
Vargen

Inläggav Vargen » 2012-03-06 18:39

Då är den inget alternativ. Har inte råd med två stycken..och jag räknar med att dämp, terminaler och rör kommer att kosta ett par hundralappar och det måste rymmas i budgeten.. Så max 900 per element, och som sagt, gärna billigare..

Jag tänker återigen på alla som byggt basar med Seas L22-element. Finns någon motsvarande bas som skulle kunna funka? Det är ju ingen regelrätt subbas jag söker, utan ett basstöd till tunna högtalare för delning ända uppåt 200Hz. Jag kräver inte mer kraft i suboktaven än vad ett par normala, bra golvare skulle kunna prestera. Bara djup..och jag begriper att nivå under 30Hz ställer krav men är de så extrema? Jag spelar sällan musik eller film starkare än 18-20dB under referensnivå..

Nästa

Återgå till DIY-forum