Tänkte bygga en gainclone och behöver hjälp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VresiBerba

Tänkte bygga en gainclone och behöver hjälp

Inläggav VresiBerba » 2012-03-20 02:43

Eftersom min Micromega-förstärkare med största sannolikhet är död (se denna tråd) tänkte jag göra slag i saken och äntligen bygga klart den gainclone jag var på väg och bygga redan för flera år sedan.

Då jag är en analfabet på ämnet behöver jag dock en hel del hjälp, och med att börja på vilken kit jag skall köpa. Jag funderar på denna...
http://www.ebay.com/itm/110823811278?ss ... 1423.l2649

Bild

... vilken kostar 213 kronor i skrivande stund, inklusive frakt. Oslagbart pris. Har någon här erfarenhet om dessa kort?
Senast redigerad av VresiBerba 2012-04-03 05:32, redigerad totalt 1 gång.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-03-20 23:02

Hej jag har också köpt slutstegskorten men jag har inte driftsatt dom
än på original schemat sitter det ett Zobel network på utgången
här finns det bara ett mostånd Zobel networken är till för
att stabilisera förstärkaren vid olika laster .

Jag tycker att du ska köpa chip amps byggsattser istället.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-21 05:04

Lasse- skrev:Hej jag har också köpt slutstegskorten men jag har inte driftsatt dom
än på original schemat sitter det ett Zobel network på utgången
här finns det bara ett mostånd Zobel networken är till för
att stabilisera förstärkaren vid olika laster .

Jag tycker att du ska köpa chip amps byggsattser istället.

mvh Lasse-

Zobel-filtret tänkte jag sätta direkt på terminalerna så det är ju inga problem, jag behöver bara hjälp med värden och sådant.

Jag har kikat på Brian's kit och jag skulle också föredra det, problemet är bara att det blir tre gånger så dyrt att beställa det; 30 dollars mot 90. Men jag har faktiskt tänkt att handla ett par kort ändå med tanke på att Brian säljer ut dom för endast tre dollar.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-22 20:32

Som låda tänkte jag använda en trasig gammal Sansui-receiver jag hittade nere i soprummet. Jag rev ur innehållet och sparade trafon, då den såg ut att kunna komma till användning i framtiden. På fronten epoxy-limmade jag sedan en 4mm MDF-skiva som jag slipade till och sedan spacklade upp. Den skall sedan sprutas mattsvart. Primitivt men billigt. Kostnad för låda; 0 kronor.

Bild

Bild
Senast redigerad av VresiBerba 2012-04-03 05:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-24 11:29

Nu har jag handlat grejor av en trevlig herre här på forumet. Trafon var tyvärr på 220 vilket gjorde att sekundären ökade från 24 till 25.9 volt, men jag tror, även om det är på gränsen att jag klarar mig ändå. Eller vad tror ni?

Kylelementet kommer även den från det slaktade soprumsfyndet och borde räcka till med råge.

Bild

Sedan är det fyra kablar på sekundären så måste jag inte koppla ihop två av dom för 0V? Paren är grön/röd samt brun/blå och dom mäter 25.9. Grön/brun och röd/blå mäter 1.8. Grön/blå mäter 25.5, röd/brun 21.2. Vilka två skall jag koppla ihop?

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-24 12:01

Koppla ihop röd-brun och använd dem som jord/gemensam.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-24 12:24

Svante skrev:Koppla ihop röd-brun och använd dem som jord/gemensam.

Tackar så mycket, funkade perfekt. Jag får ut 2*36.4 volt DC.

Bild

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-24 21:29

Jag sitter och förbereder kablar från nätdelen till förstärkarkorten och har sett på diverse byggen att folk antingen tvinnar eller flätar kablarna för att, tror jag undvika störningar.

Är det okej om jag flätar DC'n på detta viset och drar över kabelstrumpa?

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-24 22:33

VresiBerba skrev:Är det okej om jag flätar DC'n på detta viset och drar över kabelstrumpa?

Nej!

Gulgrön ska du bara använda till skyddsjord.
Senast redigerad av Svante 2012-03-24 23:04, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-24 22:51

Svante skrev:Nej!

Om jag målar den gulgröna kabeln ceris då? Alltså, skämt åsido, det är bara färg på kabeln och jag ämnar så klart inte att få denna apparat CE-märkt eller elektrikersäker så folk inte blir vimsiga i bollen om de råkar få syn på en gulgrön kabel som inte är 'skyddsjordad', utan att kolla om kabeln i fråga går från punkt 'A' till punkt 'B'. Jag kan ju förstås byta ut den gulgröna kabeln mot någon annan färg om det nu är den största eltabun som finns.

Hur är det med flätningen, förresten, kan man göra så? Skall man göra så, eller skall man tvinna eller helt enkelt bara låta kablarna löpa bredvid varandra?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-24 23:11

VresiBerba skrev:
Svante skrev:Nej!

Om jag målar den gulgröna kabeln ceris då? Alltså, skämt åsido, det är bara färg på kabeln och jag ämnar så klart inte att få denna apparat CE-märkt eller elektrikersäker så folk inte blir vimsiga i bollen om de råkar få syn på en gulgrön kabel som inte är 'skyddsjordad', utan att kolla om kabeln i fråga går från punkt 'A' till punkt 'B'. Jag kan ju förstås byta ut den gulgröna kabeln mot någon annan färg om det nu är den största eltabun som finns.

Hur är det med flätningen, förresten, kan man göra så? Skall man göra så, eller skall man tvinna eller helt enkelt bara låta kablarna löpa bredvid varandra?

Mm, kan du lova mig att INGEN annan kommer att meka i din apparat? Just nu är du nog frestad att svara ja på det, men om 10 år tar någon annan över den. Det är just sånt som brukar vara så svårt att förstå med elsäkerhet, man har svårt att se vad som kommer att hända under prylens hela livslängd.

Det är liksom lika bra att följa de normer som finns.

Tvinningen går däremot bra, och stumpan håller väl ihop tåtarna fint.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-24 23:37

Svante skrev:Mm, kan du lova mig att INGEN annan kommer att meka i din apparat? Just nu är du nog frestad att svara ja på det, men om 10 år tar någon annan över den.

Nej, jag är inte ens frestad för det är så klart totalt, 100% omöjligt för mig att ge dig ett sådant löfte...

Svante skrev:Det är liksom lika bra att följa de normer som finns.

...men du har ju förstås helt rätt, det är idiotiskt, om man kan undvika ett uns av missförstånd, att ignorera det. Jag sliter ur den gulgröna kabeln ur flätan och flätar in något annat.

Svante skrev:Tvinningen går däremot bra, och stumpan håller väl ihop tåtarna fint.

Tackar, igen.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-27 23:03

Idag kom distanserna med posten så jag kunde börja sätta fast korten i chassieplattan men naturligtvis beställde jag fel och fick m4 istället för m3 så det var bara att borra upp hålen lite till. Duger kabeldragningen förresten?

Jag skulle också vilja ha lite tips på vilken kabel jag skall ha till ingångarna, då jag har sett flera olika lösningar; vissa kör helt sonika med vanlig koax-kabel och vissa kör med vanlig kopplingstråd.

Bild

Sedan skulle jag vilja utforska möjligheten att köra med en passiv volymkontroll temporärt innan jag fått byggt ett försteg. Vad tror ni om denna potten?

Bild

http://www.ebay.com/itm/220851334723?ss ... 1436.l2649
Senast redigerad av VresiBerba 2012-04-03 05:34, redigerad totalt 1 gång.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2012-03-27 23:22

Ja den borde bli bra Volume betyder att den har en logaritmisk kurva.

mvh Lasse-

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-03-27 23:30

Själv hade jag monterat kylflänsen över ventilationshålen där den satt från första början.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-28 07:05

VresiBerba skrev:Bild

Brukar ha lite stor kanalobalans vid lite högre dämpning.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-28 08:32

RogerGustavsson skrev:Brukar ha lite stor kanalobalans vid lite högre dämpning.

Nej, usch, sånt är jag allergisk emot. Förresten vad menar du med 'högre dämpning'? Jag är som sagt nybörjare på området.

En sådan här, då?
http://www.ebay.com/itm/DACT-Type-21-St ... 2c5dca46b5

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-28 08:37

Tekko skrev:Själv hade jag monterat kylflänsen över ventilationshålen där den satt från första början.

Jag satt faktiskt i en timma och passade, lurade och funderade på den bästa placeringen och kom fram till att det är bättre att separera trafon och förstärkarkorten så mycket som möjligt än att få en halv grad lägre temperatur på kylelementet, som är oversize galore redan från början.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-28 10:49

Då jag nu väntar på delar från utlandet och bygget kommer stå still lite skulle jag vilja göra de korrigeringar som behövs. Jag hittade lite information on dessa kort (PCB) på www.diyaudio.com där AndrewT säger så här;

1. RF attenuation is omitted.
Very easy to correct: add a parallel cap across R5 either on top of the PCB, or underneath the PCB.

2. Output Thiele Network is omitted.
Very easy to correct: remove the output terminal block. Connect the Zobel capacitor in the spare location. Tap off the speaker output from the top end of R1.

3. The other half of the Thiele Network (L//R) can be mounted offboard in the line that joins the amp PCB to the speaker terminals fitted to the chassis. The speaker return connects to the Main Audio Ground, not to the amp PCB.

Vilket värde skall kondensatorn ha i nummer 1? Nummer 2 verkar det som om jag skulle behöva ta bort terminalen och sätta en kondensator där (värde behövs (edit: är 0.1uF metallfilm (MKP) rätt?)) och koppla högtalarkabeln på det övre benet på R1. Har jag fattat rätt då? Nummer 3 begriper jag inte alls och skulle uppskatta hjälp här. Behövs verkligen alla dessa modifieringar?

Naket PCB
Bild

Schema
Bild
Senast redigerad av VresiBerba 2012-04-03 05:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
leopard

Inläggav leopard » 2012-03-28 11:46

Vad konstigt scheman. Jag skulle säga att det behövs bara en inductor parallelt med R1 (varför finns det R1 där?) Man får bara vrida flera varv direkt på motstånd med lackerat tråd.
Och det räcker med komponenter.
Äktenskap - ett mycket dyrt sätt att tvätta kläder ...

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-29 04:19

Pular lite med ideér för belysning på frontpanelen... Det ser väldigt mycket bättre ut i verkligheten.

Bild
Senast redigerad av VresiBerba 2012-04-03 05:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-03-29 04:20

leopard skrev:Vad konstigt scheman. Jag skulle säga att det behövs bara en inductor parallelt med R1 (varför finns det R1 där?) Man får bara vrida flera varv direkt på motstånd med lackerat tråd.
Och det räcker med komponenter.

Flå't, men det där får du nog utveckla lite.

I övrigt, är det ingen annan som har några ideér om 'förbättringarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-29 07:39

VresiBerba skrev:
RogerGustavsson skrev:Brukar ha lite stor kanalobalans vid lite högre dämpning.

Nej, usch, sånt är jag allergisk emot. Förresten vad menar du med 'högre dämpning'? Jag är som sagt nybörjare på området.

En sådan här, då?
http://www.ebay.com/itm/DACT-Type-21-St ... 2c5dca46b5

En volymkontroll dämpar ju signalen mer eller mindre. Vid lägre volym är vanligen kanalobalansen större. Tidigare gick det att köpa utvalda exemplar med bättre balans mellan kanalerna, har en från Panasonic som håller sig inom 0.4 dB hela vägen.

Den stegade typen med fast motstånd är ett sätt att kringgå problemet. Dock kan stegen vara väl grova. Jag vill nog ha max 2 dB, helst 1 dB i det register som används mest. Ofta är det 3 dB hela vägen och det är för mycket.

Den där referensen till DACT i annonsen är förmodligen att ta i. Själva omkopplaren ser inte ut att ha kvalité i paritet med den ELMA-omkopplare DACT använder. Vilken typ av motstånd som används är heller inte angivet.

När det gäller HF och Zobel. Vilket värde har R6? Zobel kan väl göras på två sätt? Antingen med R1 i serie och en spole parallellt eller ett motstånd (10 Ohm) och kondensator (o.1 µF) ner till jord.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-03-29 08:08

Den där referensen till DACT i annonsen är förmodligen att ta i. Själva omkopplaren ser inte ut att ha kvalité i paritet med den ELMA-omkopplare DACT använder. Vilken typ av motstånd som används är heller inte angivet.

Håller med, vad den har för gemensamt med DACT förstår jag inte.
Jag har en sådan här, men den ligger ju i en helt annan prisklass...
https://www.intertechnik.de/Shop/Zubehoer/Pegelsteller-und-DACT/_70026_M1-CT2100K2_1768,de,21,5510

Användarvisningsbild
leopard

Inläggav leopard » 2012-03-29 09:03

VresiBerba skrev:Flå't, men det där får du nog utveckla lite.

Vad menar du med utveckla lite? Fick du den scheman i komplett med PCBs?
Varför tror du att steg 1. och 2. och 3. är förbättringar? :) Kanske steg 3, men LR filter skulle monteras på kretskortet.
Om du älskar förbätringar, då kan du konstruera input filter som i den här länken http://1.bp.blogspot.com/_vfmOyxDCru8/S ... ematic.png samt som du ser flera motstånd vid utgång, men dem behövs bara vid parallell koppling av förstärkare.
Förbätring av PSU med större i uF filter caps, eller med regulator som typ LM317 osv. Kasta bort mute funktion, och byta LM3886 till LM3875 osv. Man kan prata om den här liten scheman (eller Gainclone hela dagen) :)
Förlåt mig för mitt dålig svenska. Jag vill bara ge lite hjälp för att jag är också intresserad om DIY ;)
Äktenskap - ett mycket dyrt sätt att tvätta kläder ...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-29 10:43

Skrevs en del om ingångsfilter i den långa Bullit-tråden, http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=bullit

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-03-29 17:09

Man kan lägga på extra komponenter på utgången för att göra det lättare för förstärkaren att driva knepiga laster:

Zobelnät(R+C tvärs över utgången) används för att kompensera för ev induktans på utgången som gör att impedansen stiger.Förstärkaren luras att tro att den ser en ganska konstant resistans.

Drosseln lindad på motståndet används för att kompensera för ev kapacitans på utgången.Detta endast vid höga frekvenser.Förstärkaren luras återigen att tro att den ser en ganska konstant resistans.Motståndet minskar också risken för ringningar.

Obs att de här två systemen inte är några perfekta kompenseringar,utan skulle egentligen behöva trimmas för varje anläggning eftersom högtalare,kablar mm skiljer mellan ALLA anläggningar.

Men man får göra så gott man kan och därför är det bara att helt fräckt planka värden från andra förstärkare!

Återgå till DIY-forum