Moderator: Redaktörer
paa skrev:Skulle jag gjuta betong idag så skulle jag absolut titta på cementbaserad fiberförstärkt avjämningsmassa, även kallat flytspackel. Det finns färdiga i förpackningar, bara att blanda med vatten.
Set till att det inte är gipsbaserat.
OBS, fibrerna brukar inte vara glasfiber, utan någon sorts plastfibrer.
Kraniet skrev:läste för många år sen om ett material som döptes till "Opposite Moduli" av skaparen. Han kombinerade sand och gummigranulat med epoxy för att kombinera två ytterligheter av material, styvhet och dämpning.
Men för en ren baslåda räcker det ju med att göra lådan så styv som möjligt, resonanser hamnar ju ovanför arbetsområdet.
materialet omnämns här:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... post146157
jag har även en kopia på originalartikeln om någon är intresserad.
Jocke skrev:Kraniet skrev:läste för många år sen om ett material som döptes till "Opposite Moduli" av skaparen. Han kombinerade sand och gummigranulat med epoxy för att kombinera två ytterligheter av material, styvhet och dämpning.
Men för en ren baslåda räcker det ju med att göra lådan så styv som möjligt, resonanser hamnar ju ovanför arbetsområdet.
materialet omnämns här:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... post146157
jag har även en kopia på originalartikeln om någon är intresserad.
Intressant - undrar om någon har mätt på sånt där... Har länge tänkt skaffa en kontaktmikrofon för att kunna jämföra men har för många projekt på gång redan...
Ragnwald skrev:Till att börja med, är ju armeringens funktion att ta dragkrafter, så att inte betongen spricker.
Glasfiber är därmed helt värdelöst. Ska det vara fiber, så föreslår jag kolfiber, men det blir vansinnigt dyrt.
Det finns tunna fina armeringsnät i stål att köpa på byggvaruhusen, mycket bättre val.
Kraniet skrev:borde inte fibrerna bilda en "väv", tycker det borde kunna bli starkt. men en oavbruten stålarmering(nät) kanske är bättre.
Jocke skrev:Vad är det för fiber i fiberflytspackel och varför är de där?
paa skrev:
Har du någon tillverkarlänk som nämner glasfiber?
bakerman22 skrev:Jocke skrev:Vad är det för fiber i fiberflytspackel och varför är de där?
Det är glasfiber. Små "strån".
Det gör oerhört mycket för vridstyvheten.
Ragnwald skrev:bakerman22 skrev:Jocke skrev:Vad är det för fiber i fiberflytspackel och varför är de där?
Det är glasfiber. Små "strån".
Det gör oerhört mycket för vridstyvheten.
Knappast. Handlar enbart om att få en hanterbar massa att jobba med.
Betongen är 40 gånger styvare än glasfiber.
Skulle betongen röra sig så pass mycket att glasfibrerna belastades, så är betongen redan sprucken och kass.
För vi pratar väl om betong?
Kraniet skrev:Här är artikeln jag nämnde. Känns som att det är så gammal artikel att det inte borde vara något problem att sprida den. Verkar dock som att Hajo Prodan hade tankar på att kommersialisera materialet, så om du tänkt använda det professionellt så är det ju han som har rättigheterna.
http://user.faktiskt.io/kraniet/Oposite ... moduli.pdf
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 224 gäster