Betongbas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hassez

Betongbas

Inläggav hassez » 2012-03-24 09:06

Funderar på att bygga fyra 25 liters basar med Bremenelement av infärgad betong.

Vilka problem stöter jag på?
Vilken väggtjocklek är lämplig?
Ska dom vara armerade?
Är glasfiberarmerad betong lämplig?

Tänkte klä formen invändigt med glas för att få en slät och fin yta.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-24 09:12

jag har funderat en hel del på att bygga av glasfiberarmerad betong. borde bli väldigt bra lådor utav det. 16-20mm tjockt är vad jag funderat på. Det svåra är ju om man vill gjuta in stagen också, men det räcker nog att göra stag i trä.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-03-24 09:48

Bagaren har byggt ett par nätta burkar, missar han tråden så skicka ett pm så kommer han säkert in här med lite tips.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-03-24 10:27

glasfiberarmerad betong är mycket starkare än vanlig betong och väldigt trevlig att göra konstruktioner med..

I en låda skulle jag ha använt någon form av armeringsmatta då betongen blir relativt skör vid tunna väggar.

Jag skulle nog satsa på minst 25-30mm tjocka väggar om det inte ska flexa. Betong är mjukare än man tror.
Det kan även vara lämpligt att ha någon form av baffel eller monteringsring för elementet då betongen inte blir särskilt stark mot kanterna..

Det svåra är om du vill gjuta lådan i ett stycke, då den invändiga formen kan vara besvärlig att lossa på..

Jag hade nog byggt en lättriven låda, byggt en bur av armeringnät runt, svetsat alt. najat fast en metallring(skuren och borrad för elementet) i baffeln, byggt en låda utan lock, blandat betong och hällt i botten på lådan, ställt i den invändiga formen och hällt betong runt om samt uppe på, vibrerat ner den ordentligt alt. knacka på formen.

Sätter man lådan med baffel uppåt och häller på betong så är det bara att släta till det, vänta på att det brinner ihop lite sedan gå över ytan med en stålglätta, då blir det superslät..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-24 11:30

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-24 11:56

Jag har gjort en 100 liters subwoofer av ca 20 mm betong för länge sedan.
Jag använde härdad masonit att gjuta sidorna på, och blandade bruket själv av cement och gjutsand. Inget grövre grus eller småsten användes.
Sedan fogade jag ihop sidorna med husfix och rollade med strukturfärg samt vit väggfärg.

Skulle jag gjuta betong idag så skulle jag absolut titta på cementbaserad fiberförstärkt avjämningsmassa, även kallat flytspackel. Det finns färdiga i förpackningar, bara att blanda med vatten.

Set till att det inte är gipsbaserat.
OBS, fibrerna brukar inte vara glasfiber, utan någon sorts plastfibrer.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-24 12:07

paa skrev:Skulle jag gjuta betong idag så skulle jag absolut titta på cementbaserad fiberförstärkt avjämningsmassa, även kallat flytspackel. Det finns färdiga i förpackningar, bara att blanda med vatten.

Set till att det inte är gipsbaserat.
OBS, fibrerna brukar inte vara glasfiber, utan någon sorts plastfibrer.

Precis - det där finns nog några trådar om - det har ventilerats här förr! Funderar på om inte flytspackel är så starkt att man skulle kunna fundera på någon lätt-filler - Leca?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-26 14:16

läste för många år sen om ett material som döptes till "Opposite Moduli" av skaparen. Han kombinerade sand och gummigranulat med epoxy för att kombinera två ytterligheter av material, styvhet och dämpning.

Men för en ren baslåda räcker det ju med att göra lådan så styv som möjligt, resonanser hamnar ju ovanför arbetsområdet.

materialet omnämns här:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... post146157

jag har även en kopia på originalartikeln om någon är intresserad.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-26 15:08

Kraniet skrev:läste för många år sen om ett material som döptes till "Opposite Moduli" av skaparen. Han kombinerade sand och gummigranulat med epoxy för att kombinera två ytterligheter av material, styvhet och dämpning.

Men för en ren baslåda räcker det ju med att göra lådan så styv som möjligt, resonanser hamnar ju ovanför arbetsområdet.

materialet omnämns här:

Intressant - undrar om någon har mätt på sånt där... Har länge tänkt skaffa en kontaktmikrofon för att kunna jämföra men har för många projekt på gång redan...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-26 15:12

Jocke skrev:
Kraniet skrev:läste för många år sen om ett material som döptes till "Opposite Moduli" av skaparen. Han kombinerade sand och gummigranulat med epoxy för att kombinera två ytterligheter av material, styvhet och dämpning.

materialet omnämns här:

Intressant - undrar om någon har mätt på sånt där... Har länge tänkt skaffa en kontaktmikrofon för att kunna jämföra men har för många projekt på gång redan...

i artikeln testas flera olika material. där visas även hur 19mm mdf ibland är att föredra framför 22mm då de (i vissa fall) verkar pressas olika hårt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-03-26 15:26

Någon av de tyska gör-det-själv-tidskrifterna inom audio har också gjort tester på olika material.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-26 15:28

Har du den som PDF?

Minns när Bo Hansson och J-E Persson reste runt med Opus-högtalarna... De ha med en i "trä" (antagligen någon fiberskiva - minns inte riktigt) och en i "betong" (möjligen var det marmorkross/talk och epoxy). Det var svårt att inte gilla "betongen" bättre fast det var en fullregisterburk!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-03-26 18:05

Är verkligen flyspackel hårt/hållfast. Jag har en provbit flyspackel ståendes, ca 3 x 6 decimeter. Då när den var nygjuten, så var den inte så hållbar. Rätt lätt att slå sönder. Nu har det gått mera tid, så det kanske är dags att slå lite på den. Det är Weber 4310 (den har fiber). Det blev 4150 istället på mitt golv i källarn.

Annars skulle jag nog använda expander betong, t.ex. Weber EXM 702. Kanske skall gjuta en prov bit med den också, för att jämföra. Funderar på att gjuta en bänk.

Kan någon ge ett exempel på fiber armerad betong?

//Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-26 19:42

Till att börja med, är ju armeringens funktion att ta dragkrafter, så att inte betongen spricker.
Glasfiber är därmed helt värdelöst, alldeles för stor tänjflexibilitet gentemot betongen. Ska det vara fiber, så föreslår jag kolfiber, men det blir vansinnigt dyrt.
Det finns tunna fina armeringsnät i stål att köpa på byggvaruhusen, mycket bättre val.
Den som vet mest, tror minst.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-26 19:50

Ragnwald skrev:Till att börja med, är ju armeringens funktion att ta dragkrafter, så att inte betongen spricker.
Glasfiber är därmed helt värdelöst. Ska det vara fiber, så föreslår jag kolfiber, men det blir vansinnigt dyrt.
Det finns tunna fina armeringsnät i stål att köpa på byggvaruhusen, mycket bättre val.

som någon nämnde ovan är det väl inte glasfiber utan nån slags plastfiber eller kanske tom stålfiber.

borde inte fibrerna bilda en "väv", tycker det borde kunna bli starkt. men en oavbruten stålarmering(nät) kanske är bättre. dock blir det ju krångligare om man ska gjuta lådor att köra med separat armering.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-26 20:05

Kraniet skrev:borde inte fibrerna bilda en "väv", tycker det borde kunna bli starkt. men en oavbruten stålarmering(nät) kanske är bättre.

Betongen har ju knappt någon flexibilitet alls, enbart stålnät som kan matcha det.
Principen är att armeringen ska flexa mindre än det den ska armera, annars kan man ju låta bli att använda den, således ingen nytta alls.
Behöver man någonfiberduk att smeta betongen på, alltså enbart i det syftet, så kan man ju naturligtvis använda vad tusan som helst.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-26 20:13

Vad är det för fiber i fiberflytspackel och varför är de där?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-26 21:03

Jocke skrev:Vad är det för fiber i fiberflytspackel och varför är de där?

Det är glasfiber. Små "strån".
Det gör oerhört mycket för vridstyvheten.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-26 21:23

bakerman22 skrev:

Ja, det låter väl bra - vilka fler egenskaper vill vi ha?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 23:13

Draghållfastighet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-26 23:28

Styvhet och hög inre dämpning... kan man få allt samtidigt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-26 23:29

bakerman22 skrev:

Har du någon tillverkarlänk som nämner glasfiber?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-03-27 13:30

paa skrev:
Har du någon tillverkarlänk som nämner glasfiber?

annars har jag en, combimix verkar ha glasfiber.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-27 19:28

bakerman22 skrev:

Knappast. Handlar enbart om att få en hanterbar massa att jobba med.
Betongen är 40 gånger styvare än glasfiber.
Skulle betongen röra sig så pass mycket att glasfibrerna belastades, så är betongen redan sprucken och kass.

För vi pratar väl om betong?
Flytspackel är väl nedmalda kadaver, vill jag minnas och då kan nog glasfiber ha god verkan.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-27 21:42

Är det inte så att flytspackel innehåller polymerer, emulgatorer och armering som ger helt andra egenskaper än vanlig betong?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-03-27 22:41

Här är artikeln jag nämnde. Känns som att det är så gammal artikel att det inte borde vara något problem att sprida den. Verkar dock som att Hajo Prodan hade tankar på att kommersialisera materialet, så om du tänkt använda det professionellt så är det ju han som har rättigheterna.

http://user.faktiskt.io/kraniet/Oposite ... moduli.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-27 22:52

Kul - tack! :)

Läser nog i morrn men ser möjligheter att utforma kabinett med större frihet än min snickerikunskap medger...^^

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-03-28 00:20

Ragnwald skrev:
bakerman22 skrev:

Knappast. Handlar enbart om att få en hanterbar massa att jobba med.
Betongen är 40 gånger styvare än glasfiber.
Skulle betongen röra sig så pass mycket att glasfibrerna belastades, så är betongen redan sprucken och kass.

För vi pratar väl om betong?

Var har du fått 40ggr högre styvhet ifrån? Enligt vad jag kan få fram lite snabbt så ligger E-modulen för (vanlig) betong och galsfiber ungefär så här:

E-modul för betong: ca 23000N/mm²
E-modul för glasfiber: ca 76000N/mm²

Glasfibern är alltså betydligt styvare än betongen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-03-28 09:59

Nej där har du fel.
E-modul handlar om kompression, tex gummi har låg E-modul: den får stora deformationer vid ganska låg spänning men töjbarheten är stor.
Glasfiber är synnerligen elastisk, medan betongen just inte har någon elastisitet alls, den spricker vid mycket små rörelser.
Dessutom har betongen liten eller ingen limmande effekt på glasfibern.

Kolla hur man tex bygger betongbåtar.
Wiki säger:
Ferrocement- eller betongbåt är båtar som är byggda av armerad betong, ferro kommer från Engelska som betyder järn. Armering och stålnät fixeras tillsammans till skrovets form varefter betong sprutas och eller putsas in i armeringen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-03-28 10:43

Kraniet skrev:Här är artikeln jag nämnde. Känns som att det är så gammal artikel att det inte borde vara något problem att sprida den. Verkar dock som att Hajo Prodan hade tankar på att kommersialisera materialet, så om du tänkt använda det professionellt så är det ju han som har rättigheterna.

http://user.faktiskt.io/kraniet/Oposite ... moduli.pdf

Intressant! Det vore kul att gjuta och en blandning av material är nog nödvändig för att det ska bli bra. Om man snickrar vill jag minnas att LTS testade laminering av två skivor med dämplim mellan... Haken var väl att de skulle pressas samman under stort tryck - inte precis grejer man har hemma...^^ Men som sagt - gjutning ger möjligheter för utformningen som jag tycker är spännande. :)

Nästa

Återgå till DIY-forum