Nya priser hos elfa

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Nya priser hos elfa

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-17 14:02

Är det bara jag som stör mig på prishöjningarna hos elfa? Vissa saker har ju blivit väldigt mycket dyrare tycker jag. Kanske finns något som blivit billigare?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-17 14:25

Det känns igen från tidigare år. Verkar nästan som om ELFA inte vill ha privatkunder längre. Jag minns när enstaka motstånd i ett slag höjdes från 50 öre/st till 1 kr/st eller något liknande. Man gör ofta klokt i att leta alternativa leverantörer eller gå ihop ett helt gäng och köpa komponenter.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-17 14:41

Det finns inte så mycket alternativ heller, många gånger. Det finns allt för gott om företag som inte säljer alls till privatpersoner. Man får väl börja handla utomlands, precis som såp mycket annat.

Edit: Skicka gärna in tips på alternativa inköpsställen!

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-01-17 18:02

Pekka, du ska veta att du ska vara glad som får handla hos ELFA. ELFA tjänar inte ett skit på privatkunder, att sälja motstånd ett och ett.

Motstånd köps för typ 2-5 öre styck (vi gör det, på jobbet) och du kan ju räkna ut vad ELFA tjänar på att strula med denna typ av komponent i stycketal även när de tar 1 kr!.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-17 18:51

Ska jag vara glad att jag får handla? Det företag som har den kundsynen blir inte långvarigt! Jag tror vi är ganska många hobbypulare som vill kunna köpa mindre mängder komponenter över disk. För att ge mitt bidrag till sund konkurrens mellan elektronikföretagen kommer jag att fortsätta att agera som rationell konsument och handla där det är billigast.

Förresten, ELFA tar numera 3,38 kr + moms, dvs 4,23 kr/st för sina 0,6 W metallfilmsmotstånd. Tur att man har lämnat rörpulartiden bakom sig... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-01-17 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-17 18:53

Man bör tänka på att det kostar ELFA följande att sälja ett motstånt:

1. Påse
2. Etikett
3. Någon ska gå in på lagret och hämta ett mostånd samt lägga det i påsen och sätta på etiketten.

Sett ur det perspektivet är 3 kr inte speciellt dyrt. Jag köper aldrig mindre än 10 st motstånd och då kostar dom 1 kr/st.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-17 18:55

Jorå, jag förstår att hanteringen kostar. Men jag har aldrig förstått varför varje motståndsvärde ska ha en egen påse och en egen etikett...

Skulle man inte kunna tänka sig ett godisbutiksliknande förfarande där man går fram till en glasdisk och pekar ut de komponenter man vill ha och får allt i en stor gottpåse - "Åsså för en femtilapp 47k-motstånd och för resterande slantar blandade kondingar, tack..."? :-)

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-01-17 18:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-17 18:58

pekka

LITE ordning får det väl ändå vara, även i motståndsbranchen !! :wink:

Morello har nog många sådanna små påsar hemma ! :!:
NN

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-17 18:59

PekkaJohansson skrev:Jorå, jag förstår att hanteringen kostar. Men jag har aldrig förstått varför varje motståndsvärde ska ha en egen påse och en egen etikett...

Pekka

Om jag inte fick varje värde i separat påse, skulle jag aldrig handla på Elfa :wink: Ponera att du beställer 50-100 olika värden och 10 st av varje. :lol: Det blir opraktiskt och dyrt pga. tidsåtgång för att sortera själv.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-17 19:05

Nä, sådana mängder skulle man ju förstås inte vilja sortera...

Pekka

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-17 19:52

Morello skrev:Man bör tänka på att det kostar ELFA följande att sälja ett motstånt:

1. Påse
2. Etikett
3. Någon ska gå in på lagret och hämta ett mostånd samt lägga det i påsen och sätta på etiketten.

Sett ur det perspektivet är 3 kr inte speciellt dyrt. Jag köper aldrig mindre än 10 st motstånd och då kostar dom 1 kr/st.

Man kunde ju tänka sig en plockrobot som fixar det där. Fast marknaden kanske är för liten?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-01-17 21:12

den dumme förbannar mörkret, den kloke tänder ett ljus

jag tycker det är trevligt att elfa fortfarande säljer till privatpersoner, eller ialla fall i små mängder. deras utbud är stort, även om priserna är höga. och vad gör det att motstånden kostar några kronor , det är ändå bara bråkdelen av t e x en förstärkare.
bara en sådan sak som att man kan betala med kontokort, för att slippa PG avgiften som är >50 % av avgifterna vid småköp. är inte det avsett för privatpersoner ?
ialla fall, lite alternativ:

www.labb.se
www.bhiab.se
www.trimlog.se
www.autemashop.com
www.svebry.se
www.unico.se
www.microkit.se
finns en massa utomlands också, men det blir lite onödigt med små inköp,

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-01-17 21:56

Just motstånd får gärna kosta om dom kommer i små påsar så jag slipper sortera själv. Men lådor, trafos, IC-kretsar och en del annat, lite dyrare saker har jag intrycket av har åkt upp i pris ordentligt. Fast jag kanske har fel? Det händer ju trots allt vid sällsynta tillfällen...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-18 01:15

peranders skrev:Pekka, du ska veta att du ska vara glad som får handla hos ELFA. ELFA tjänar inte ett skit
på privatkunder, att sälja motstånd ett och ett.

- Tänker man så är man som företag redan på väg bort! (Ledtråd, hur många av de män som
idag är företagskunderna ELFA tjänar pengar på tror du var elektronikintresserade privatkunder
som pojkar i åldern 6 - 24? Rätt så många va?)

(24-åriga pojkar - Mamma miA*!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-01-18 11:36

Det funkar nog inte riktigt så. Vi (på jobbet) köper ganska lite från Elfa på grund av deras höga priser. Vi köper istället från andra och större aktörer som enbart är inriktade mot industrin.

Däremot tycker jag det är bra att ELFA inte diskriminerar några kunder. De andra jag pratar om säljer bara hela rullar och rör, typ 1000-4000 resp 50-100 i min kvantitet. Däremot går det i regel lätt att tigga prover även oim man säger att det ska vara till hobby!
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-01-18 21:43

Ofta tycker jag dock att Elfa överarbetar plockningsproceduren, t.ex. kan de lägga in större ursprungligen bandade kompenenter enstaka i egna små papplådor som sedan packas in i de sedvanliga rosapåsarna. Faktiskt mycket enlkare att leverera en 10 st på band istället. Klart att denna typ av hantering kostar, och förklarar kanske varför en OPA627 kostar ca 180:- hos RS medan Elfa tar ca 280:- :? men det spelar ju ingen roll för AD8610 kostar bara ca 80:- hos Farnell hmmm... så då skaffar man AD8610 gratis från AD istället och Elfa Farnell och RS får behålla sina kretsar :lol: .
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-01-18 21:56

Jag skäms nästan varje gång jag handlar på ELFA. Köper jag kanske runt 10 motstånd el liknande och de placerar dem i små fina påsar och att man får ett jättekvitto utskrivet. Pappret, de fina påsarna och arbetstiden, det känns som att de kostar mer än själva slutsumman. Det kändes bättre när jag köpte in 8 st OPA2134. Konstigt men sant.

Fast min flickvän är överförtjust i de små ELFA-påsarna. Hon sorterar alla mina små saker, skruvar, snyggt i olika påsar.

T

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-18 23:04

Tycker prisbilderna skiljer markant mellan olika försäljningsställen men inte hela sortimentet "rakt över". T.ex. Elfa är dyra med enstaka motstånd, RS har ofta större minimiposter och Farnell är betydligt billigare i Tyskland än här. Det skiljer mycket mera än momssatsen. Sedan är det ganska olika fraktkostnader. Har handlat från USA och haft lägre porto än från Elfa. Är ofta billigare att handla från Tyskland än från de svenska handlarna. Wima-kondensatorer kan vara mer än dubbelt så dyra här. IC är rejält mycket billigare hos tyska Schuro än hos Elfa. Kan vara en faktor tre om det vill sig illa. Sedan är det ju inte bara Elfa som packar allt i separata påsar, det gör väl de flesta?

Återgå till DIY-forum