Klistrar in det jag skrev till No_frills_audio i safaritråden...
Snygga byggen! Nån variant på Atma-Sphere M-60 eller?
tackar!
Nej, egentligen inte. Visst finns det likheter, samma utgångsrör men bara 6st/kanal istället för 8 på m60:n, cirklotron, direktdrift av utgångsrören mha drivrör/katodföljare.
Skillnader, siemens d3a/triodkopplat long tailed pair som ingångsrör med ss ccs i svansen
jj ecc99 som drivrör med ss ccs som last
Separata nätdelar med hybridlikriktare/dämprör för ingångs- resp drivrör...
Otl ja,,,men knappast transformatorlöst. sitter 4 transformatorer i varje block varav en med 9 lindningar. Det är knökfullt under huven på lådorna ~300x300x110mm. Väger ~16kg/st
Ingen motkoppling alls, så dessa är tänkta att driva slutna lådor eller dipoler.
alt basreflex- och lågimpedanshögtalare med autoformers mellan förstärkare och högtalare.
(Låg dämpfaktor annars)
Ett resultat av 1,5års beräkningar/caddande och spice-simuleringar för ngt år sedan. Detta är prototyper för en kommersiell variant. Kommer också att kunna leverera variant med 12 rör/kanal. (~3ggr effekten)
Tanken/målsättningen med dessa var att kunna leverera kraft i kvalite jämförbar med en bra "single end" förstärkare till ca 5W och sedan ha mera kraft att tillgå för transienter. Rören valda för att optimera distorsionsfördelningen mot för örat behaglig balans. Jag specade dessa förstärkare till 40W@8ohm ursprungligen då de kan leverera detta med "hifitidningsmässigt" låg thd. Finns väl 100++ att tillgå på full gas tycks det vid preliminära tester... Nu har jag inte hunnit göra just mer än uppstart på dessa, rör direkt ur ruttna ryska n.o.s. kartonger eftersom min rörprovare/curve tracer är på operationsbordet. Så det blir lite piller till med dessa innan bassman får ta hem dem.
Mvh Niklas "Järnet" Jernelöv