Rörblock

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman

Rörblock

Inläggav bassman » 2012-04-26 13:24

Äntligen börjar rörblocken som grannen Järnet konstruerat att bli klara efter en lång förlossning med förvärkar eller tänkande av honom i några år..!

Någon form av rörcirklotron lär det visst vara som skall kunna klämma ur sig nog med effekt för mitt användande.

Jag är jävulskt kass på ellära men kan visa några bilder på hur dom ser ut nu i slutfasen av byggnationen! Förhoppningvis kan dom köras under helgen om allt lirar som det är tänkt :)

Det här är botten som är välpackad med allehanda saker.

Bild

Uppifrån.

Bild

Och mer grunkor å mojänger :wink:

Bild

Toppen med rörhållarna som är monterad på distanser.

Bild

Lite anteckningar, fattar nada :oops:

Bild

Hoppas jag kan leverera någon bild när den monterad snart. :!:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-30 09:33

Nu är blocken monterade men inte riktigt spelbara, det skall trimmas och byggas en rörtestare fick jag höra.

Ser iaf lovande ut :)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2012-04-30 10:38

jäkla snygga 8O

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-30 11:02

Wow 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-30 16:31

Mmm, snyggt, men vilka rör? Schema?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-30 16:38

Om man ser bla på intrument brädor på gamla Bugattibilar så finns det ett mönster i metallen.

Se länk och scrolla ner.. http://www.motorsportscenter.com/article_688.shtml

Är det någon som vet vad "mönstret" i metallen heter och finns sådan plåt att köpa någonstans ?

Leker med tanken att bocka till och montera en sådan plåtbit på den nedre delen av lådfronten. Det kan ge ett mer bearbetat highteach intryck. Tror det skulle bli lite coolt faktiskt.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-30 16:52

soundbrigade skrev:Mmm, snyggt, men vilka rör? Schema?

Det får nog konstruktören Järnet berätta om, nog har han sagt det. Men minnet,, minnet :roll: Möggliga kartonger var det iaf, Ryska säger jag *hukar* :)

Han håller just nu i denna stund att sätta ihop någon rörprovare som man kopplar till datorn. Får se om han hinner berätta lite om rörblocken..

För att slippa leta onödiga fel bör han veta att rören är ok och matchade, typ steg 1.. Och det känns ju som rätt väg att börja i.

Man får väl se om dom spelar lika vackert som dom ser ut..

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-30 17:12

Tipsa han om detta forum vetja ;)

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-04-30 18:44

bassman skrev:Är det någon som vet vad "mönstret" i metallen heter och finns sådan plåt att köpa någonstans ?

Det kallas rosenpolering.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-30 19:28

Dartman skrev:
bassman skrev:Är det någon som vet vad "mönstret" i metallen heter och finns sådan plåt att köpa någonstans ?

Det kallas rosenpolering.

/Jonas

På den gamla goda tiden kallades det för rosettslipning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-30 20:02

Aha, båda har jag hört tidigare. Rosenpolering ger några träffar på nätet, rosett verkar vara utgånget..

Men att få tag i sånt material kan bli svårare! Skall höra med yrkesskolan om dom kan hjälpa mig utreda vidare..

Blir det svårt lösa har jag en plan borstad rostfriplåt från en diskmaskin hemma som man kan slakta!

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2012-05-01 10:22

Klistrar in det jag skrev till No_frills_audio i safaritråden...

Snygga byggen! Nån variant på Atma-Sphere M-60 eller?

tackar!
Nej, egentligen inte. Visst finns det likheter, samma utgångsrör men bara 6st/kanal istället för 8 på m60:n, cirklotron, direktdrift av utgångsrören mha drivrör/katodföljare.

Skillnader, siemens d3a/triodkopplat long tailed pair som ingångsrör med ss ccs i svansen
jj ecc99 som drivrör med ss ccs som last
Separata nätdelar med hybridlikriktare/dämprör för ingångs- resp drivrör...

Otl ja,,,men knappast transformatorlöst. sitter 4 transformatorer i varje block varav en med 9 lindningar. Det är knökfullt under huven på lådorna ~300x300x110mm. Väger ~16kg/st

Ingen motkoppling alls, så dessa är tänkta att driva slutna lådor eller dipoler.
alt basreflex- och lågimpedanshögtalare med autoformers mellan förstärkare och högtalare.
(Låg dämpfaktor annars)

Ett resultat av 1,5års beräkningar/caddande och spice-simuleringar för ngt år sedan. Detta är prototyper för en kommersiell variant. Kommer också att kunna leverera variant med 12 rör/kanal. (~3ggr effekten)

Tanken/målsättningen med dessa var att kunna leverera kraft i kvalite jämförbar med en bra "single end" förstärkare till ca 5W och sedan ha mera kraft att tillgå för transienter. Rören valda för att optimera distorsionsfördelningen mot för örat behaglig balans. Jag specade dessa förstärkare till 40W@8ohm ursprungligen då de kan leverera detta med "hifitidningsmässigt" låg thd. Finns väl 100++ att tillgå på full gas tycks det vid preliminära tester... Nu har jag inte hunnit göra just mer än uppstart på dessa, rör direkt ur ruttna ryska n.o.s. kartonger eftersom min rörprovare/curve tracer är på operationsbordet. Så det blir lite piller till med dessa innan bassman får ta hem dem.

Mvh Niklas "Järnet" Jernelöv
Senast redigerad av Jaernet 2012-05-01 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2012-05-01 10:25

ps.. På bilderna som bassman lagt upp saknas massvis av komponenter...betydligt mer tättpackat där inne nu... :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-05-01 12:16

Påminner i viss mån, i alla fall den elektriska konstruktionen, om mina cirklotroner med massa 6L6.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-05-01 12:25

bassman skrev:Aha, båda har jag hört tidigare. Rosenpolering ger några träffar på nätet, rosett verkar vara utgånget..

Men att få tag i sånt material kan bli svårare! Skall höra med yrkesskolan om dom kan hjälpa mig utreda vidare..

Blir det svårt lösa har jag en plan borstad rostfriplåt från en diskmaskin hemma som man kan slakta!

Normalt sett så använder man aluplåtar till det men det kanske fungerar bra med rf också? Man behöver en liten sliprondell (sådan som används för stenskott) och en pelarborrmaskin.

Så gjorde jag till denna:
Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
appleone

Inläggav appleone » 2012-05-16 22:36

bassman skrev:Aha, båda har jag hört tidigare. Rosenpolering ger några träffar på nätet, rosett verkar vara utgånget..

Det är inte speciellt svårt att få till rosmönstret det pilliga ligger i att förflytta polerkorken vågrätt/lodrätt med samma intervall. Du behöver ett pelarborrstativ/pelarborr inkl låghastighet + maskinstycke som du förflyttar plåten till rätt läge med god precision - finns på Jula för några 100. Polerrosen får du genom att en kork med polermedel snurrar mot plåten.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2012-05-18 16:27

Jääävlar va snygga :D :D

Återgå till DIY-forum