XLS-basar - nu med slavbas.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

XLS-basar - nu med slavbas.

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-26 15:57

Jag köpte lite halvimpulsivt 4 st XLS-10 (Peerless 830452) av den sista batchen från Europe Audio i förra veckan. Många av er/oss på Faktiskt har ju erfarenhet av dessa element och jag har själv haft XLS-12 med slavbas tidigare. Mycket bra element!

Nu är jag dock tvehågsen kring lådkonstruktionen.

Kan man räkna med lika bra (eller bättre?) prestanda med slutna lådor på ca 30 liter med LT jämfört med 40 liter basreflex, avstämd till 25Hz?

Basreflexen blir rejält underavstämd i den volymen.

Jag har tillgång till både PEQ och rejält med effekt så det är inget problem med verkningsgraden varken i LT eller BR.

Någon som har ett handfast råd? Jag har även funderingar på att köra isobaric med 2x2 XLS-basar (inspirerad av Dynaudio Consequence), men tillför det egentligen något (mer än ökad imponatorfaktor)?
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-05-30 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-04-26 17:04

Då hänger jag med på frågan. Köpte också ett par likadana basar på impuls och tänkte bygga mig ett par kombinerade subbar / högtalarstativ. Jag kan nog få till en 30-40 liter i dem och tänkte driva dem aktivt delat mha minidsp.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-26 18:16

Visst, välkommen!

Tänker också på hajpen kring DV-högtalaren från Holographic. Man kan ju sätta två st XLS-10:or i en låda. Vinner man bara effekttålighet och verkningsgrad eller kan man även få djupare bas med två element istället för en i varje låda?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-26 20:25

isobaric känns ju meningslös för ett element vars T/S ger extremt små lådor.

basreflex ger ju mer output. IÖ menar ju att en basreflex runt avstämningen ger samma kapacitet som tre slutna lådor.

40 liter med avstämning runt 20hz tycker jag "ser" bättre ut. Dock behövs det ju lite shaping. den ofiltrerade/EQade kurvan ser ju skum ut..

Dock ser det ut att bli lite för mycket nivå vid 20hz. Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..

jag skulle nog hellre kört LT. Men då kommer nästa problem. För ett Q i lådan på 0,6 måste lådan vara endast 9 liter! Men då elementet gärna vill ha 44 liter för att disten från trycket i lådan inte ska bli för hög blir det ju något komplicerat. En kompromiss kunde vara 20 liter per element. Blir en väldigt enkel EQ då det bara handlar om en boost på 6db vid 20hz med Q0.5.

Att ha elementen i separata volymer eller delandes volym ska inte spela någon roll. Men då lådan ändå ska stagas och för att man inte vill få stående vågor för lågt i frekvens så kan du ju lika gärna köra separata volymer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-04-26 20:55

Tack Kraniet! Precis den här typen av input jag eftersöker.

Kraniet skrev:isobaric känns ju meningslös för ett element vars T/S ger extremt små lådor.

Check!

Kraniet skrev:40 liter med avstämning runt 20hz tycker jag "ser" bättre ut. Dock behövs det ju lite shaping. den ofiltrerade/EQade kurvan ser ju skum ut..

Check! Lite EQ kan man ju tillämpa även på BR även om det inte handlar om att boosta i botten.

Kraniet skrev:Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..

Jag tänkte mig en skorsten på baksidan, 68mm x 1 meter :) . Nej, jag tänkte mig nog en veckad slitsport runt lådan.

Kraniet skrev:Jag skulle nog hellre kört LT.

Check!

Kraniet skrev:Men då elementet gärna vill ha 44 liter för att disten från trycket i lådan inte ska bli för hög blir det ju något komplicerat. En kompromiss kunde vara 20 liter per element.

Exakt! Jag tror inte att disten blir någor problem för mig. Jag vill främst ha ren och djup naturlig bas och är inte ute efter det värsta dB-dunket. Infekterade svampar och annat går bort...

Kraniet skrev:Att ha elementen i separata volymer eller delandes volym ska inte spela någon roll. Men då lådan ändå ska stagas och för att man inte vill få stående vågor för lågt i frekvens så kan du ju lika gärna köra separata volymer.

Nu lutar det nog åt fyra separata lådor, även om dubbla element onekligen känns lite mer respektingivande 8) .

Användarvisningsbild
FinnGus

BK-Electronics

Inläggav FinnGus » 2012-04-27 12:48

BK-Electronics i England kör XLS-10 oportat och o-LT:at i sina XLS200 samt XXLS12 LT:at i sina XXLS400 -subbar.

Har själv en XLS200DF hemma och den går hyfsat ner, framför allt vid vägg eller i hörn, vilket BK-Electronics rekommenderar.

Bägge varianterna har prisats för sin låga grupplöptid, vilket i praktiken uppfattas som att de är snabba i svaret eller rappa.

...så det beror ju också litet på hurudan bas du önskar.
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-02 23:43

Kalejdokom skrev:...
Kraniet skrev:Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..

Jag tänkte mig en skorsten på baksidan, 68mm x 1 meter :) . Nej, jag tänkte mig nog en veckad slitsport runt lådan.

Utan att på något sätt verka negativ......
Slitsporten känns attraktiv då den kan göras "mindre" och tåler högre hastighet än en rund dito. Vill dock höja ett varningens finger när det gäller att böja slitsporten. En böj är en böj oavsett om den sitter i en slits eller i ett rör och med en förmodade högre hastigheten i slitsporten blir det lätt "pannkaka" med böjda slitsportar. Jag har experimenterat mycket med olika storlekar, raka, böjda, höga, låga i alla dess former och kommit fram till att en slits ska vara (precis som ett rör) utan böjar för att fungera bra.
Trots böjradier på mer än 50mm (använde ett kvarts 100mm-rör till böj) och väldigt jämna ytor blir det blåsljud i slitsporten hur man än gör.

Nu lutar det nog åt fyra separata lådor, även om dubbla element onekligen känns lite mer respektingivande 8) .

En fördel med två element per låda (och gemensam kavitet) blir ju att porten/slitsen blir enklare att bygga (och kanske slipper böjas)

mina fem öre......
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 08:04

AndersD skrev:mina fem öre......

Tack Anders, för intressant input gällande slitsar. Jag har bara testat lite med raka slitsportar och då med betydligt mindre element (inga subbar).

Jag har dock lämnat tanken på BR för dessa element. Det blir slutna lådor på ca 25 liter, som kommer att integreras med mina befintliga högtalare som delade system.

I dessa (nuvarande frontar) byter jag helt enkelt ut mina SLS till XLS (kräver endast lite urfräsning för större försänkning):
Bild

Mina 2,5-vägs Scan-Speakers kortar jag av och bygger om till rena 3-vägare. Därefter bygger jag nya subbar som stativ till topparna. Här är en första skiss på hur det kan komma att se ut (hur gör man bäst med SD-fötter i ett sån't här fall?):
Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2012-06-03 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-03 10:21

Det var inget dåligt hantverk, dom högtalarna på bilden :)

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-05-03 10:32

zapanasta skrev:Det var inget dåligt hantverk, dom högtalarna på bilden :)

Jag håller med. Jag har dreglat över Kalejdokoms byggtrådsserie både en och två gånger.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 12:48

Tack för det!

Det är ju roligt när det blir bra, men det är också mycket möda längs vägen. Varje nytt projekt tarvar mod och engagang (och tid förstås!). Efter varje projekt säger förnuftet "aldrig mer", men så tar känslan överhanden och så är man igång igen... :P.

Lite ivrig är jag, att komma igång, men det dröjer nog några veckor till.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-05-03 16:49

Jag kör 2 st 20 liters slutna lådor.
Dom är boostade med eq från DBX, +10dB vid 20hz.
Det funkar utmärkt till både svampar och Wagner, dom ger sig sällan till känna och har som sagt en ganska snabb och torr karaktär samtidigt som det finns tryck i djupbasen som känns. Subbarna är placerade nära vägg.
Jag driver dom med 1 st LK 100. Inte speciellt mycket kräm behövs om man håller sig till sansade nivåer.
:)
Let forever be

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 17:37

brumel skrev:... dom ger sig sällan till känna...

Jag tolkar det som något positivt. Basen bara finns där, utan att "göra något väsen av sig" :). Det är min minnesbild även från XLS-12 jag hade tidigare.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-03 18:46

Kalejdokom skrev:Mina 2,5-vägs Scan-Speakers kortar jag av och bygger om till rena 3-vägare. Därefter bygger jag nya subbar som stativ till topparna....

Är det dessa du tänker kapa av på mitten? 8O
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=661979#661979
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 20:40

AndersD skrev:Är det dessa du tänker kapa av på mitten? 8O

Ja, så är det tänkt, fast inte riktigt på mitten... Egentligen är det en lång historia, som enklast sammanfattas i orden: ny soffa, hög WAF, kompromiss och en liten gnutta impulsivitet.

Jag har länge haft funderingar på en bättre baslösning, men varit begränsad i utrymme. Ofta frestad att skrota Scan-speakarna (för en mer kompaktare lösning), men konsekvent vägrat eftersom de är de bästa jag byggt och hört! När jag så fick nys om REA'n på Europe Audio såg jag en chans att få till det utan att kompromissa med ljudet; jag behåller mina bästa högtalare OCH får till en optimal basfunktion :) .

Att bygga om lådan ser jag som en lösning på ett mindre lyckat försök till 2,5-vägare. Det blev aldrig riktigt bra med två olika element och passiva filter. Elementen har olika känslighet och man dämpar inte gärna ett baselement med passiva filter... Visst låter dom jättebra, men jag tror att det blir bättre så här 8) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-05-03 20:46

Dina byggen borde vara K-märkta, och förbjudna att såga sönder! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-03 21:35

Lugna ner er nu pöjkar. Så himla märkvärdigt är det inte. Dessutom är det en relativt enkel skönhetsoperation det handlar om. Ett tvärsnitt med fräsen, lite invändig bearbetning med tigersågen och en ny bottenplatta, thats it!

Ok, det handlar även om att ta fram ett nytt filter, men det får väl ta sin lilla tid. Eventuellt byter jag plats på front- och bakhögtalarna och då kan jag köra med aktiv delning/drivning. Vi får se.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-04 07:05

nadifierad skrev:Dina byggen borde vara K-märkta, och förbjudna att såga sönder! :)

:mrgreen:
+1
.....

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-05-04 09:39

Kalejdokom skrev:
brumel skrev:... dom ger sig sällan till känna...

Jag tolkar det som något positivt. Basen bara finns där, utan att "göra något väsen av sig" :). Det är min minnesbild även från XLS-12 jag hade tidigare.

Så länge man inte ställer volymen för högt (dom är kopplade till ett eget försteg) eller spelar söndermastrade skivor typ Kent eller sunkig hiphop med hissad bas.

Men även med en delning på 100 hz så är det svårt att bestämma varifrån ljudet kommer. DBX:n har effektivt 24dB-filter antar jag.

Jag tycker moduler vore bäst för friheten att placera dom. Låt topparna vara. Det skulle se mäktigt ut med så stora toppar.
Ser ut som ett gesällprov från byggnadssnickar-utbildningen. Gediget arbete är bara förnamnet :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-04 09:50

brumel skrev:Jag tycker moduler vore bäst för friheten att placerad dom.

I skissen ovan är det separata moduler, även om form/storlek är anpassad för att placera topparna ovanpå. Det är alltså inget som hindrar att jag senare kan placera basmodulerna för sig (och topparna på stativ t.ex.).

I nuläget finns det dock tyvärr inga möbleringstekniska möjligheter att placera basarna annorlunda än som stativ till topparna. Eftersom jag har fyra subbar (två fram + två bak) med den här lösningen tror jag att det blir ok.

För bioljud kör jag alla kanaler som SMALL och mixar ut all lågbas till alla fyra subbarna. Jag tänkte redovisa min setup lite mer i detalj när jag sjösätter det här "uppgraderingsprojektet" (trots alla invändningar om K-märkning etc 8) ).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-17 17:54

Ok, ledig och det regnar ute... som gjort för att meka lita DIY...

Första steget med de här XLS-basarna är att byta ut SLS:arna i mina nuvarande frontar. När man har dem bredvid varandra inser man skillnaden:

Bild

XLS ter sig brutal med sin feta surround, enorma magnet och gjutna korg, jämfört med SLS. Med all respekt för alla (inkl mig själv) som betraktat SLS som subbas, men Madisound definierar faktiskt SLS som "woofer" och inte "subwoofer". Jag är benägen att hålla med.

Nu gäller det bara att komma på lämpligaste sätt att fräsa upp hålet och försänkningen så att den nya basen får plats i det gamla hålet. Man har ju bara ett försök på sig, och det får inte misslyckas:

Bild

Men här tror jag att vi lämnar den här tråden och fortsätter bygget i originaltråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-30 12:25

Denna tråd har än så länge handlat om vad jag gjort med två av mina fyra XLS-basar. Nu är det dags att göra något av resterande två :) .

Jag bestämde mig för att testa slavbas, så på posten finns nu ett nytt paket från Europe Audio, med två slavbasar. Min första fundering är hur man kan mäta upp avstämningen med slavbasar. För basreflex har jag tidigare gjort närfältsmätningar vid baskonen och mätt med testtoner i steg om 1 Hz och därefter visat resultatet som en graf i ett Excelark. Då framgår avstämningen som en markant dip i kurvan.

Funkar det likadant (kan man mäta på samma sätt) med slavbas, för att avgöra verklig avstämningsfrekvens?

Avstämningen kan sedan justeras genom att applicera olika vikter på slavbasen för att öka membranmassan.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-30 14:10

Kalejdokom skrev:...Min första fundering är hur man kan mäta upp avstämningen med slavbasar. För basreflex har jag tidigare gjort närfältsmätningar vid baskonen och mätt med testtoner i steg om 1 Hz och därefter visat resultatet som en graf i ett Excelark. Då framgår avstämningen som en markant dip i kurvan.

Funkar det likadant (kan man mäta på samma sätt) med slavbas, för att avgöra verklig avstämningsfrekvens?...

Jajemen, du kan göra på samma sätt!

...Jag bestämde mig för att testa slavbas, så på posten finns nu ett nytt paket från Europe Audio...

Attans också, där rök en bra chans att bli av med mina slavar.....
Behöver du mer "slavbasyta" får du skicka ett PM, har fyra st 625g 12" liggande!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-30 14:25

AndersD skrev:Jajemen, du kan göra på samma sätt!

Tack för det!

Mina är 10 tum. 12 tum blir för stora i de här lådorna - jag måste minimera bredden. Peerless-slavarna tillverkas inte längre, så jag köpte Scanspeak's Discovery 26W (som verkar vara nästan identiskt lika Peerless-slavarna) med 400g Mms.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-02 18:50

Kalejdokom skrev:
AndersD skrev:Jajemen, du kan göra på samma sätt!

Tack för det!

Mina är 10 tum. 12 tum blir för stora i de här lådorna - jag måste minimera bredden. Peerless-slavarna tillverkas inte längre, så jag köpte Scanspeak's Discovery 26W (som verkar vara nästan identiskt lika Peerless-slavarna) med 400g Mms.

Och hur gick det?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-02 22:59

Det går inte så fort... Men i dag har jag faktiskt fixat till en testlåda för lite mätning och labbande med avstämningen. Återkommer i morgon med lite input.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 01:10

Kalejdokom skrev:Det går inte så fort... Men i dag har jag faktiskt fixat till en testlåda för lite mätning och labbande med avstämningen. Återkommer i morgon med lite input.

Bli nu inte besviken bara .

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-03 07:39

En kompis hade en xls 10" med slav i en 30literslåda förut,den spelade rent och djupt.

Akilleshälen var ljudtrycket,behövdes inte mkt pådrag tyckte jag innan den protesterade högljutt....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-03 11:43

zapanasta skrev:En kompis hade en xls 10" med slav i en 30literslåda förut,den spelade rent och djupt.

Akilleshälen var ljudtrycket,behövdes inte mkt pådrag tyckte jag innan den protesterade högljutt....

Så djupt går dom inte dom har ett f3 på runt 50hz och det är för dåligt för ett slavbas system.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-03 12:04

Såja, pöjkar. Nu ska vi inte vara så negativa :) . Jag har i alla fall mycket positiv erfarenhet från tidigare projekt med XLS-12 och slav i 50 liters låda. Det är nog den bästa bas jag haft hemma. Tyvärr fick den säljas pga "fel storlek". Den passade liksom inte in i rummet.

Tanken nu, är att köra med 4 st XLS-10, varav två i slutna lådor och två med slavbas. Förhoppningen är alltså att 4 st XLS-10 skall bli bättre än 1 st XLS-12.

Nästa

Återgå till DIY-forum