Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:isobaric känns ju meningslös för ett element vars T/S ger extremt små lådor.
Kraniet skrev:40 liter med avstämning runt 20hz tycker jag "ser" bättre ut. Dock behövs det ju lite shaping. den ofiltrerade/EQade kurvan ser ju skum ut..
Kraniet skrev:Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..
Kraniet skrev:Jag skulle nog hellre kört LT.
Kraniet skrev:Men då elementet gärna vill ha 44 liter för att disten från trycket i lådan inte ska bli för hög blir det ju något komplicerat. En kompromiss kunde vara 20 liter per element.
Kraniet skrev:Att ha elementen i separata volymer eller delandes volym ska inte spela någon roll. Men då lådan ändå ska stagas och för att man inte vill få stående vågor för lågt i frekvens så kan du ju lika gärna köra separata volymer.
Kalejdokom skrev:...Kraniet skrev:Sen blir ju ett problem att få plats med röret i lådan..
Jag tänkte mig en skorsten på baksidan, 68mm x 1 meter. Nej, jag tänkte mig nog en veckad slitsport runt lådan.
Nu lutar det nog åt fyra separata lådor, även om dubbla element onekligen känns lite mer respektingivande.
AndersD skrev:mina fem öre......
zapanasta skrev:Det var inget dåligt hantverk, dom högtalarna på bilden
brumel skrev:... dom ger sig sällan till känna...
Kalejdokom skrev:Mina 2,5-vägs Scan-Speakers kortar jag av och bygger om till rena 3-vägare. Därefter bygger jag nya subbar som stativ till topparna....
AndersD skrev:Är det dessa du tänker kapa av på mitten?
Kalejdokom skrev:brumel skrev:... dom ger sig sällan till känna...
Jag tolkar det som något positivt. Basen bara finns där, utan att "göra något väsen av sig". Det är min minnesbild även från XLS-12 jag hade tidigare.
brumel skrev:Jag tycker moduler vore bäst för friheten att placerad dom.
Kalejdokom skrev:...Min första fundering är hur man kan mäta upp avstämningen med slavbasar. För basreflex har jag tidigare gjort närfältsmätningar vid baskonen och mätt med testtoner i steg om 1 Hz och därefter visat resultatet som en graf i ett Excelark. Då framgår avstämningen som en markant dip i kurvan.
Funkar det likadant (kan man mäta på samma sätt) med slavbas, för att avgöra verklig avstämningsfrekvens?...
...Jag bestämde mig för att testa slavbas, så på posten finns nu ett nytt paket från Europe Audio...
AndersD skrev:Jajemen, du kan göra på samma sätt!
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Jajemen, du kan göra på samma sätt!
Tack för det!
Mina är 10 tum. 12 tum blir för stora i de här lådorna - jag måste minimera bredden. Peerless-slavarna tillverkas inte längre, så jag köpte Scanspeak's Discovery 26W (som verkar vara nästan identiskt lika Peerless-slavarna) med 400g Mms.
zapanasta skrev:En kompis hade en xls 10" med slav i en 30literslåda förut,den spelade rent och djupt.
Akilleshälen var ljudtrycket,behövdes inte mkt pådrag tyckte jag innan den protesterade högljutt....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster