Låda till extrema 18"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Antonic

Låda till extrema 18"

Inläggav Antonic » 2012-04-28 22:54

Hej

Länge sedan man varit här men står inför ett dilemma.

Fick ett så sjukt bra pris på dessa element:

Bild

Type: RE Audio MX 18 D1 Dual 1 Ohms Competition High Power 3000 Watts Subwoofer
Dual Composite 2-piece Cone
Rubatek Surround
Integrated Gasket
Cast Aluminum Basket
Tork-Tite Terminal
4” 4-layer Aluminum Voice Coil
FEA Optimised Motor Structure
Powerful Neo Magnet
Dual Progressive Spiders
Integrated Tinsel Lead
18" Subwoofer
Mounting Depth - 12.25"
Mounting Hole Diameter - 17.375"
Overall Diameter - 19"
Bolt Hole Circle - 18.25"
Motor Width - 8.5"
Motor Depth - 2.5"
Basket Depth - 9.75"
Displacement - 0.25 cu. ft.
Weight - 38 lbs
Electrical Q Value -Qes: 0.476
Mechanical Q Value -Qms: 3.214
Total Speaker Q Value -Qts: 0.415
Free Air Resonance -Fs: 16.742 Hz
Equivalent Compliance -Vas: 384 liters
One-Way, Linear Excursion -Xmax: 22mm
Efficiency -SPL 1W/1m: 87.65 dB SPL
Effective Piston Area -Sd: 1210 cm^2
DC Resistance -Re: 1.4 ohm
Nominal Impedance -Znom: Dual 1 ohm
Peak Power Handling: 3000 W
Thermal Power Handling -Pe: 1500 W RMS
Force Factor -Bl: 14.56

Ja detta är en bilelement men har hört att det ska passa riktigt bra som vanlig sub med.
Är en ren SQ bas dessutom så inget SPL monster fast man kan tror det.

Vad tror ni om lådförslag på detta och om det kommer funka överhuvetaget?[/img]
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-04-28 22:59

en första utgångspunkt skulle kunna vara att ta reda på om T/S-parametrarna är för bara en talspole, för båda i serie eller parallellt. För att kunna användas antar jag det är seriekopplade spolar.
Drivning av basarna kan ju visa sig klurigt också. Förutsätter ju ett slutsteg som är stabilt ner till 2ohm och kanske något lägre. Annars går det ju att seriekoppla basarna så du hamnar på 4ohm.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-28 23:03

Det där kan faktiskt vara med talspolarna parallellkopplade för att spela skiten i ljudbastävlingar 8O

Som sagt, man måste veta hur parametrarna är beräknade.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-04-28 23:06

Kraniet skrev:en första utgångspunkt skulle kunna vara att ta reda på om T/S-parametrarna är för bara en talspole, för båda i serie eller parallellt. För att kunna användas antar jag det är seriekopplade spolar.
Drivning av basarna kan ju visa sig klurigt också. Förutsätter ju ett slutsteg som är stabilt ner till 2ohm och kanske något lägre. Annars går det ju att seriekoppla basarna så du hamnar på 4ohm.

Kollar upp detta :)

Drivningen fixar jag på något sett det ska inte vara några problem.
Viktigaste är att dom funkar inomhus.

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-04-28 23:08

MagnusÖstberg skrev:Det där kan faktiskt vara med talspolarna parallellkopplade för att spela skiten i ljudbastävlingar 8O

Som sagt, man måste veta hur parametrarna är beräknade.

Som sagt dessa är igentligen inte spela högt element utan designade som SQ element.
Finns betydligt billigare från samma märke som spelar högre.

Men ska kolla upp detta :)

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-29 10:51

SKRÄPBAS! Det enda som kan driva det där skräpet är ett bilslutsteg så inga hemmahifi/pa steg är speccade i lägre än 4 ohm.

Sälj den och kolla på de TC Sounds istället.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-29 11:39

Nåja, han fick dem uppenbart billigt (vad det nu ansågs vara) och som skrivits så kan han seriekoppla talspolarna för två ohm, och nog finns det steg som klarar det, och skulle det behövas får han väl dessutom seriekoppla basarna också.

Det under förutsättning att hans TS är med seriekopplade talspolar, så skulle val 320 liter sluten per bas kanske funka.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-04-29 12:09

Ja de borde kunna fungera i sluten låda på 300-350liter. Ett Behringer EP4000 borde passa utmärkt som slutsteg.

Jag skulle definitivt montera dem så att den rörliga konmassan tar ut sig så en 700liters låda med elementen monterad på motstående sidor, men skiljevägg emellan förstås.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-05-05 17:23

Tekko skrev:SKRÄPBAS! Det enda som kan driva det där skräpet är ett bilslutsteg så inga hemmahifi/pa steg är speccade i lägre än 4 ohm.

Vad bygger du på att den är skräp.

Finns MASSOR PA steg som driver bra i 2ohm utan tvekan.
Antar att du inte har några erfarenheter av det.

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-05-05 17:26

Jag ska försöka fixa fram data på elementet då dom jag gav er var version 1.

Fick även svar från han som designade elementen och använder själv 18" hemma hos sig.

Han körde i en sluten låda på 85liter.

Men som sagt ska försöka fixa fram datan så återkommer jag.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-05 18:30

Har inget minne av att jag sett nåt PA slutsteg som klarat mindre än 4 ohm per kanal eller 8 ohm bryggat.

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2012-05-05 18:37

Tekko skrev:Har inget minne av att jag sett nåt PA slutsteg som klarat mindre än 4 ohm per kanal eller 8 ohm bryggat.

QSC RMX 5050 funkar te.x bryggad i 4 ohm.
Flera av deras steg går att köra utan problem.
LAB gruppen går att ställa in vilken impedans man har på HT,
Mina LAB 2000 funkar fint att köra i 2 ohm.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-05-05 18:39

Tekko skrev:Har inget minne av att jag sett nåt PA slutsteg som klarat mindre än 4 ohm per kanal eller 8 ohm bryggat.

I princip alla PA-steg grejar att gå i 4 ohm bryggat eller 2 ohm stereo.

Billigt och bra. :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395684

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-05 19:01

Men dessa är fortfarande rena skitbasar, äter massa effekt men ger inte mycket tillbaka.

För hemmabruk finns det mycket bättre alternativ, ju högre impedans, destå bättre, finns en anledning till att de flesta PA högtalare är 8-16 ohm.

0.5-4 ohm inom bilstereo är en gammal standard som blivit kvar från den era då slutsteget drevs direkt från 12V utan någon form av dc/dc omvandlare som boostade spänningen 40-50V, som nutidens bilsteg har, nutida bilslutsteg kan spotta ur sej över 120VAC sinus.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-05-05 19:33

Tekko skrev:Men dessa är fortfarande rena skitbasar, äter massa effekt men ger inte mycket tillbaka.

För hemmabruk finns det mycket bättre alternativ, ju högre impedans, destå bättre, finns en anledning till att de flesta PA högtalare är 8-16 ohm.

0.5-4 ohm inom bilstereo är en gammal standard som blivit kvar från den era då slutsteget drevs direkt från 12V utan någon form av dc/dc omvandlare som boostade spänningen 40-50V, som nutidens bilsteg har, nutida bilslutsteg kan spotta ur sej över 120VAC sinus.

Alla extremare basar med lång slaglängd har låg känslighet, men det är ju inte skitbasar för det, låt en PA bas och en av dom här basarna spela en 15 hz signal och kolla vilken av dom som kan göra det med högst output =P

Och att det inte skulle ge något att köra med 0.5 - 1 ohm i bilar nuförtiden stämmer inte heller, nästan alla som har som mål att få ut så mycket ljud som möjligt i sina bilar kör med just 0.5 - 1 ohm.. och det är nog inte utan anledning...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-05 19:42

JB skrev:
Tekko skrev:Men dessa är fortfarande rena skitbasar, äter massa effekt men ger inte mycket tillbaka.

Alla extremare basar med lång slaglängd har låg känslighet, men det är ju inte skitbasar för det, låt en PA bas och en av dom här basarna spela en 15 hz signal och kolla vilken av dom som kan göra det med högst output =P

Och att det inte skulle ge något att köra med 0.5 - 1 ohm i bilar nuförtiden stämmer inte heller, nästan alla som har som mål att få ut så mycket ljud som möjligt i sina bilar kör med just 0.5 - 1 ohm.. och det är nog inte utan anledning...

det verkar som om alla bilbasar har taskig output spl .

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-05 19:55

Pga att alla som pysslar med billjud är idioter. Allt annat billjud är det som bilen levereras med från fabrik borde förbjudas.

I hemmamiljö skulle PA basen fullkomligen spela skiten ur en bilbas pga att bilbasar är optimerade för just en liten bilkupe och inte ett stort rum, medans PA basar e gjorda för att spela i stora rum/utomhus utan att behöva ansträngas.

Bilslutsteg felar ju hit och dit också, just pga att idioter pressar dem för hårt i för låga impedanser just för att vara "coola" med sitt *BOOM**BOOM**BOOM**BOOM* som skallrar rutor och irriterar folk på flera kilometers avstånd.

Bilbas är ju dessutom bara ett enda brölande muller, absolut inget man vill ha om man är det minsta intresserad av att det ska låta bra och rätt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-05-05 20:04

Tekko skrev:Pga att alla som pysslar med billjud är idioter. Allt annat billjud är det som bilen levereras med från fabrik borde förbjudas.

I hemmamiljö skulle PA basen fullkomligen spela skiten ur en bilbas pga att bilbasar är optimerade för just en liten bilkupe och inte ett stort rum, medans PA basar e gjorda för att spela i stora rum/utomhus utan att behöva ansträngas.

Bilslutsteg felar ju hit och dit också, just pga att idioter pressar dem för hårt i för låga impedanser just för att vara "coola" med sitt *BOOM**BOOM**BOOM**BOOM* som skallrar rutor och irriterar folk på flera kilometers avstånd.

Bilbas är ju dessutom bara ett enda brölande muller, absolut inget man vill ha om man är det minsta intresserad av att det ska låta bra och rätt.

Länka gärna till någon PA-bas som skulle ha skapligt hög output utan 90% dist vid 15Hz i en lådvolym om kanske 200-300 liter.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-05-05 20:08

Tekko skrev:Pga att alla som pysslar med billjud är idioter. Allt annat billjud är det som bilen levereras med från fabrik borde förbjudas.

Och jag som tycker att jag själv kan vara ödmjuk ibland, tror jag har mött min överman här :roll:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-05-05 20:12

Okej då är jag väl en idiot då som modifierat orginalanläggningen, och anledningen att det bara låter som ett brölande muller är ju att vissa ställer upp basnivån alldeles för högt, men det betyder ju inte att det är omöjligt att få bra ljud i en bil, självklart finns det ju vissa begränsningar eftersom man tex aldrig kan sitta i mitten av stereobilden osv, men man kan få mycket spelglädje i en bil med ganska enkla medel, och då är baslåda ett måste enligt mig iaf eftersom det behövs lite extra krut i basen i en bil för att kompensera för buller osv från vägen, dessutom är känslan minst lika viktig som välljud enligt mig, drar man på så ska baskaggen kännas i kroppen, och det är trevligt att kunna få den känslan någonstans eftersom man inte kan det hemma när man bor i lägenhet utan att grannarna spammar brevinkastet. (och mina bilbasar på 10" har 94 dB känslighet vardera så dom är faktiskt väldigt lättdrivna)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-05 20:17

Så brukar det låta när det är felbyggt men det kan det göra om en hemma stereo också .

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-05-05 20:24

Men herregud. Om det är skitelement eller inte har väl inte med tråden
att göra??
Han har köpt elementen och ber om hjälp/tips att beräkna lådor för
dem.

Kan ni hjälpa så hjälp, annars tycker jag ni kan starta en egen tråd där
ni kan gnälla om bilbasars vara eller icke vara.

Själv har jag inte mycket att komma med utan mitt eget gnäll tyvärr.
Det skulle väl vara att bygga en stor testlåda som du kan minska/öka
volymen i för att lyssna/mäta dig fram till vad som passar. Börja med
350-400 liter.

Lycka till iaf!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-05 21:20

Två seriekopplade i varje låda och en miniDSP, så kan det bli kul. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-05 22:11

Ragnwald skrev:Två seriekopplade i varje låda och en miniDSP, så kan det bli kul. :)
Det kan säkert bli kul med 24 stycken också, men nu har han två och det är mer än de flesta har - och det räcker nog för att det skall bli jäkligt kul.

Eller menar du att det inte räcker?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-05-05 22:22

Prova 150 liter slutet plus EQ/LT i botten. Qtc = 0,57 med kall talspole ger
dig marginal till "boomighet". Upplever du den monoton vid höga volymer,
så öka lådvolymen till 250 liter.

Tekko, T&S-parametrar är T&S-parametrar även för bilbasar och även de
följer samma fysikens lagar. Bara de appliceras rätt så blir det bra,
samma sak med PA-element (vilket jag själv har en förkärlek för). Det
gäller som alltid att få ihop systemet element + låda, vilket många
"Bilbasnördar" har optimerat för SPL och inte ljudkvalitet tyvärr.
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-05 22:27

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:Två seriekopplade i varje låda och en miniDSP, så kan det bli kul. :)
Det kan säkert bli kul med 24 stycken också, men nu har han två och det är mer än de flesta har - och det räcker nog för att det skall bli jäkligt kul.

Eller menar du att det inte räcker?

Det gör det säkert, bara att stoppa dessa två i en låda då.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-05 23:39

Varför skulle man det??
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-05-06 00:00

JB: Känslighet i fjädringskontrollerade området (basen) beror i princip bara på lådvolym, och i övrigt matchande parametrar!
94dB/W ner till tex 20Hz = Större låda än din bil :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-05-06 01:32

Tekko skrev:SKRÄPBAS! Det enda som kan driva det där skräpet är ett bilslutsteg så inga hemmahifi/pa steg är speccade i lägre än 4 ohm.

Jo, det finns PA-steg som är byggda för att driva laster under 2 ohm och så.

Om det är en skräpbas beror lite på vad man betalat... Väldigt orginell konstruktion i alla fall. Upphängning som en bilring, men bara 22mm Xmax linjärt... Ja ja...

Men bonka in ett element i varsin låda om ca 150 liter. Där kommer dom att trivas. Med placering mot bakvägg och nära sidovägg tror jag knappast du behöver någon EQ.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Antonic

Inläggav Antonic » 2012-05-06 02:10

Bara för du inte har några krav på ditt billjud och har noll kunskaper om det och inte har en anning om vad det handlar om så skriver du mycket skit!

Hatar idioter som kastar ut vad som helst bara för dom sitter framför en dator.

Nästa

Återgå till DIY-forum