zapanastas bryderier. Attack ner mot 30hz vid datorn..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

zapanastas bryderier. Attack ner mot 30hz vid datorn..

Inläggav zapanasta » 2012-05-08 10:49

Har 2 par boston a-40,ena paret med trasiga diskanter..

Lyssnat på det hela paret vid datorn nån dag,låter rent och bra men väldigt fjuttigt i lägsta basen...

Fick en tokig ide i morse,kom på att jag hade ett par tomlådor på ca 20l i förrådet avstämda till 35hz...

Flyttade över filtren och basarna från dom trasiga a-40 till dessa lådor,sen fick dom sipediskanter i stället....

Nu blev det annat ljud i skällan,nu sträcker sig djupbasen neråt 35hz med god kraft och diskanterna spelar perf i lag med filtren basarna (hör inga konstigheter)

Flera klasser bättre ljud i dessa än orginal a-40 tycker då jag :)
Bild
Bild :)
Senast redigerad av zapanasta 2012-05-17 19:36, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-08 11:32

En duell ochså då för säkerhets skull,den större lådan låter flera klasser bättre utan att överdriva det minsta :)

Burkljud av nåt slag i orginallådorna,sen går dom större säkert 20-25hz djupare i basen+att diskanterna låter bättre...

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-08 12:09

zapanasta skrev:En duell ochså då för säkerhets skull,den större lådan låter flera klasser bättre utan att överdriva det minsta :)

Burkljud av nåt slag i orginallådorna,sen går dom större säkert 20-25hz djupare i basen+att diskanterna låter bättre...

Bild

Med tanke på hur små magneter de där basarna har kan jag tänka mig att den trivs bra i en större låda - undrar bara om den egentligen vill ha basreflex...^^

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-08 12:36

Verkar funka alldeles utmärkt,kört lite tester med radioshack och tolvan..

Dom har bra med kraft ner till 40hz,sen börjar dom falla av svagt...

Mätt med högtalarna mitt i rum med radioshacken några dec i från,för att möjlig mån försöka unvika dom värsta resonanserna/basförstärkningar..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-08 14:34

40Hz är väl skapligt med ett sånt litet element! :wink: Meeen... vad händer vid delningen när avståndet mellan elementen blir så mycket större? :roll:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-08 15:11

Hittade ett par kondensatorer i gömmorna så nu blev dom bytta ochså..

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-08 15:31

Jocke skrev..
Meeen... vad händer vid delningen när avståndet mellan elementen blir så mycket större?

Inget som låter konstigt i alla fall,centrum till centrum orginal=15cm

Mina special=20cm

Bild

Efter att lyssnat på dom ett par timmar framför datorn när jag hållit på med annat började varningsklockorna ringa,jag blev trött i öronen kände jag.

Satt i ett par luxordomar i stället,hörde att chippandet gick ner i nivå och nu har jag lyssnat nån timme och allt är frid och fröjd :)
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-09 15:09

Nu så är dom klara,mattade ner plastfaneret och rollade dom svarta och bytte tygen på ramarna...Lådvolym 18liter..

Bild
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-09 20:01

du borde ta och lära dig något mätprogram, typ arta, det är faktiskt både informativt och roligt att mäta och få svar och få en massa nya idéer
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-09 20:15

celef skrev:du borde ta och lära dig något mätprogram, typ arta, det är faktiskt både informativt och roligt att mäta och få svar och få en massa nya idéer

Jo egentligen, men jag kör gammaldags och lyssnar mig fram :)

Hunnit lyssna rätt många timmar på dessa nu,väldigt nöjd med resultatet..

Hittade föressten parametrarna på dessa basar ochså,såg inte alls dumt ut enligt linearteam med 18liters basreflex avstämmt till 35hz om man räknar med rumsstödet....
Senast redigerad av zapanasta 2012-05-09 20:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-09 20:18

kan du rabbla upp parametrarna här tro, det vore intressant att ta del av
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-09 20:35

celef skrev:kan du rabbla upp parametrarna här tro, det vore intressant att ta del av

fs 45
qts 0,48
vas 31

Lite högt qts kan man tycka för basreflex,men det funkar ju bra som det verkar :)

Inga garantier att parametrarna är korrekta till 100%,hittade dom av en slump när jag frisökte lite och skrev upp dom....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-10 10:58

Ja nu är det klart med hyllor ochså,måste säga att ljudet nu är helt enkelt skitbra vid datorn :)

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-10 11:09

zapanasta skrev:
celef skrev:kan du rabbla upp parametrarna här tro, det vore intressant att ta del av

fs 45
qts 0,48
vas 31

Lite högt qts kan man tycka för basreflex,men det funkar ju bra som det verkar :)

Inga garantier att parametrarna är korrekta till 100%,hittade dom av en slump när jag frisökte lite och skrev upp dom....

Kan nog tänka mig att det inte är alldeles galet. Magneten är inte stor precis... Det där med Q som passar i basreflex tror jag är en "tumregel" man kan ta med en nypa salt. Rekommendationen kom väl till för "maximalt flat" återgivning om jag minns rätt? Idag vet vi ju att rummet och placeringen gör stor skillnad. Ett rippel på någon dB är knappast hela världen!^^

Kul att det låter bra! :) Hade liknande placering och lyssning när jag riggade hemstudion men flyttade lyssningplats till motstående vägg efter en tid. Tyckte inte det funkade att lyssna så nära...

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-05-10 16:29

Det där med Q och basreflex. Låga Q värden gör att lådan blir liten i förhållande till Vas. När Q ökar så blir lådvolymen större och större i förhållande till Vas. Det är det ena problemet det andra är att elementet kan råka i problem med för djupa avstämningar. Säg något som KEF B200 med svag magnet då hamnar basreflexen vid 20 Hz eller så och för att "möta" den måste elementet klara sig själv ner till under 30 Hz, det blir lätt mycket stora konutslag. Så Q på 0,2 blir basfattiga i alla basreflexlådor och över 0.5 så blir lådorna väl stora så väldigt många moderna element ligger runt 0.35.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-10 17:13

Ja det blev då en mkt lyckad konstruktion,låter bättre än ett par orginal boston A-40 utan tvekan...

Förstår att det är folk som är tveksamma till mina moddningar/konstruktioner...

Men har nån vägarna förbi i sommar så är ni välkommna att lyssna,har som sagt ett par orginal a-40 ochså så jämförelseobjekt finns .

Sen finns ju lite annat att lyssna på i vardagsrummet ochså :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-10 18:04

Sen den sedvanliga duellen :)

Nu fick jag lov att ta mig lite tid här för att skilja dessa kombatanter åt,men luxorlådorna vinner pga att boston/luxor hybriden kan låta lite bompiga i basen emellanåt...

Men i övriga register så vete fn,dom låter bra båda paren :)

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-11 15:13

Nu blir det många inlägg i rad från mig..
Kom på att jag hade ett par fina 6,5 altec lansing basar liggandes,måste provas :)

Impedansen samma som bostonbasarna,bytte i den ena först och a+b körde en med bostonbas och en med altecbas..

Kan inte höra nån skillnad i röståtergivning och övrigt mellanregister,men i basen hörs det skillnad..

Altecbasarna går lite djupare och den lilla boomigheten som uppstod i bland försvann,då var det bara till att byta basar då :D

Bild
Bild

Lite skillnad på magnetstorlek va det allt :)
Bild

Ja nu börjar ni väl tröttna på mitt svammel :)

Lite mera svammel då,efter att lyssnat ett tag med altecbasarna tycker jag mig höra lite prata i näsan röster ibland.Nä nu ska detta utredas under en längre tid (i alla fall en vecka :D )

Kanske blir boston basar i alla fall :)
Bild
Senast redigerad av zapanasta 2012-05-11 17:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-11 15:29

zapanasta skrev:Förstår att det är folk som är tveksamma till mina moddningar/konstruktioner...

Nejdå, inte alls.
Jag tycker tvärtom att det är väldigt upplyftande, och slickar i mig allt som du skriver. 8)

zapanasta skrev:Nu blir det många inlägg i rad från mig..
Kom på att jag hade ett par fina 6,5 altec lansing basar liggandes,måste provas :)

Impedansen samma som bostonbasarna,bytte i den ena först och a+b körde en med bostonbas och en med altecbas..

Kan inte höra nån skillnad i röståtergivning och övrigt mellanregister,men i basen hörs det skillnad..

Altecbasarna går djupare och den lilla boomigheten försvann,då var det bara till att byta basar då :D

Lite skillnad på magnetstorlek va det allt :)

Ja nu börjar ni väl tröttna på mitt svammel :) Men bättre blev det...

Kul. :D

Storleken på magneten säger iofs inte allt.
Dels beror det på magnetmaterialet, en neodyniummagnet är ju oerhört mycket mindre med samma magnetstyrka. Sen bestämmer magnetgapet och en del parametrar i talspolen vilket BL man slutligen får.
Men du har nog rätt i sak, ty både ser ut att ha ferritmagneter och Altec gör nog inte talare med undermåliga magnetgap och talspolar. :wink:

Och skulle någon vifta med det där Bostonelementet framför min näsa skulle jag direkt säga att det ser ut att vara designat för sluten låda, iom den relativt lilla ferritmagneten.
Och kantupphängningen skvallrar om att det kanske även har relativt lång slaglängd, även så brukar basar för sluten låda vara designade.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-11 16:49

Detta är mina hjälpredskap när jag håller på och sen öronen då förståss,men tycker man kommer rätt långt med det ochså när man fått lite rutin :)

Dessa lådor spelar bra ner till ca 37hz,sen dör dom ut...

Men va fn,måste ju duga till datorn.Vill jag spela på till neråt 20hz så får jag väl gå in i vardagsrummet :)

Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2012-05-11 17:53

aisopos skrev:....
Och kantupphängningen skvallrar om att det kanske även har relativt lång slaglängd, även så brukar basar för sluten låda vara designade.

Det är kanske helt rätt att elementet är designat så men just i detta fall kan du inte se det eftersom kanten du ser är en "fynda"-kant och inte original.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-11 17:56

Nej just det. Ja det glömde jag ju förstås. :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-11 21:59

Nä nu skiter jag i nojerierna ett tag och kollar lite hockey,med lite tillbehör såklart när det är fredagskväll :)
Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-12 00:16

zapanasta skrev:Nä nu skiter jag i nojerierna ett tag och kollar lite hockey,med lite tillbehör såklart när det är fredagskväll :)
Bild

Så du vill vara dig själv en stund.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-15 13:32

Nu så är dom klara vågar jag säga :)

Blev bostonbasarna+bostonfilter i lag med ett par luxor 8ohms domar jag grävt fram,i orginal A-40 är ju domarna på 8ohm..

Tog för givet att dom ( orginal diskanterna) var på 4ohm iom att basarna är det,men det var det inte..

Då var det som jag tyckt att jag hade ett hål i frekvensgången,men trott att det berott på rummet eller nåt men så var inte fallet...

Nu är hålet igentäppt och dom låter riktigt bra högtalarna :)

Bild

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-05-15 17:20

Anledningen till att altec basarna kanske inte gjorde sig så bra är att de ursprungligen är gjorda för att sitta i en baslåda till ett större datorhögtalarsystem :)

Troligtvis inte jättebra på just mellanregister då. Kan dock tänka mig att de gör basen desto bättre :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-15 18:23

Beakungen skrev:Anledningen till att altec basarna kanske inte gjorde sig så bra är att de ursprungligen är gjorda för att sitta i en baslåda till ett större datorhögtalarsystem :)

Troligtvis inte jättebra på just mellanregister då. Kan dock tänka mig att de gör basen desto bättre :D

Haha,ja du listade ut va kom kom i från :)

Fick ett par såna förr som jag skrotade,ja troligtvis är det som du skriver att dom basarna inte är gjorda för att leverera mellanregister av någon högre kvalite..

Var nog därför jag tyckte röster pratade lite genom näsan ibland osv.

Men nu löste det sig till sist i alla fall :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-15 23:10

OK, det blev slutna lådor alltså?

Tycker du att du tappade någe lågbas?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-15 23:35

aisopos skrev:OK, det blev slutna lådor alltså?

Tycker du att du tappade någe lågbas?

Nä.basreflex..

Altecbasarna går några hz djupare,men jag föredrar hellre naturliga röster :)

Dessa har bra energi ner till ca 40hz,och det räcker till datorn tycker jag...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-16 08:02

att vara i mål är ju ett ytterst kortvarigt tillstånd, så snart vill man göra mål/gå i mål igen och igen och igen och igen... man blir beroende som värsta junkien
Bikinitider

Nästa

Återgå till DIY-forum