MagnusÖstberg skrev:Steg 1 måste vara att minska värmealstrande enheter i rummet. Projektorn kan ju sitta utanför rummet kanske och så även slutstegen.
I övrigt anser jag att även om det finns bra lösningar (dyra) för att kyla, så kommer det iallafall förbrukas en himskans massa syre som måste ersättas om man inte snabbt skall bli dåsig och tappa glädjen av att vara i rummet. Ventilation via tilluftsdon (fläktstyrt efter mätning av syrenivån vore coolt) och sedan frånluftsdon. Båda kan ju ansluta utåt från bostaden eller in från bostaden. Luftströmmen bör gå genom rummet med frånluften närmast sittplatsen. Vinsten överväger nackdelarna även om det blir lite ljudläckage tycker jag.
//Magnus som lider med dem som har fantastiska rum som är olidliga att vistas i.
Ett riktigt ventaggregat kommer nog att spräcka de flestas feelgood budget.
ett mycket enkelt sätt är att sätta en kanalfläkt i framkant för uteluft och en i bakkant av rummet för frånluft. mitt förslag är att köra en Ø160 på ~140 volt för låg ljudnivå
(finns även i EC för låg energi förbrukning). allt bör byggas i gips inklädnader för att minska flanktransmission. det är en enkel grej att köra mot temperatur eller co2
men jag skulle själv haft en helt manuell drift med on/off på timer eller tryckknapp.
denna lösning tillför och evakuerar rakt ut och påverkar inte ljudläckage till resten av huset kanaler till uteluft/avlufts huvar förses givetvis med ljudfällor.
ps saknar en egen mancave så vardagsrummet får duga där matas ventilationen från husets FTX system.