Ventilation/kylning av dedikerat biorum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mangs

Ventilation/kylning av dedikerat biorum

Inläggav mangs » 2012-05-08 12:20

Hur får man till detta på bästa sätt?
Jag skal lstrax bygga om mitt biorum som då är begränsat till storleken och hyser drygt 30kubikmeter vilket leder till att det blir hyffsat varmt om man är några stycken och prjektor och slutsteg jobbar för fullt. Att öpna dörren fungerar ju om man inte bryr sig om att ljud slipper ut och ljus slipper in men hur gör man om man vill kunna dra på utan att störa omvärlden.

Har funderat på ventialtion med ljudfälla men läste i en annan tråd om att bästa sättet är att kyla rummet. Detta lät intressant. Någon som har tips hur man kan/skall gå tillväga. kyl-element?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-08 12:26

Värmepump som kan backköras som ac för värme och kyla och någon liten ventil för friskluft. Så länge den inte är för stor så stör den inte baskontrollen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-08 12:29

Steg 1 måste vara att minska värmealstrande enheter i rummet. Projektorn kan ju sitta utanför rummet kanske och så även slutstegen.

I övrigt anser jag att även om det finns bra lösningar (dyra) för att kyla, så kommer det iallafall förbrukas en himskans massa syre som måste ersättas om man inte snabbt skall bli dåsig och tappa glädjen av att vara i rummet. Ventilation via tilluftsdon (fläktstyrt efter mätning av syrenivån vore coolt) och sedan frånluftsdon. Båda kan ju ansluta utåt från bostaden eller in från bostaden. Luftströmmen bör gå genom rummet med frånluften närmast sittplatsen. Vinsten överväger nackdelarna även om det blir lite ljudläckage tycker jag.

//Magnus som lider med dem som har fantastiska rum som är olidliga att vistas i.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-05-08 13:10

MagnusÖstberg skrev:Steg 1 måste vara att minska värmealstrande enheter i rummet. Projektorn kan ju sitta utanför rummet kanske och så även slutstegen.

I övrigt anser jag att även om det finns bra lösningar (dyra) för att kyla, så kommer det iallafall förbrukas en himskans massa syre som måste ersättas om man inte snabbt skall bli dåsig och tappa glädjen av att vara i rummet. Ventilation via tilluftsdon (fläktstyrt efter mätning av syrenivån vore coolt) och sedan frånluftsdon. Båda kan ju ansluta utåt från bostaden eller in från bostaden. Luftströmmen bör gå genom rummet med frånluften närmast sittplatsen. Vinsten överväger nackdelarna även om det blir lite ljudläckage tycker jag.

//Magnus som lider med dem som har fantastiska rum som är olidliga att vistas i.

Ett riktigt ventaggregat kommer nog att spräcka de flestas feelgood budget.
ett mycket enkelt sätt är att sätta en kanalfläkt i framkant för uteluft och en i bakkant av rummet för frånluft. mitt förslag är att köra en Ø160 på ~140 volt för låg ljudnivå
(finns även i EC för låg energi förbrukning). allt bör byggas i gips inklädnader för att minska flanktransmission. det är en enkel grej att köra mot temperatur eller co2
men jag skulle själv haft en helt manuell drift med on/off på timer eller tryckknapp.

denna lösning tillför och evakuerar rakt ut och påverkar inte ljudläckage till resten av huset kanaler till uteluft/avlufts huvar förses givetvis med ljudfällor.

ps saknar en egen mancave så vardagsrummet får duga där matas ventilationen från husets FTX system.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Ventilation/kylning av dedikerat biorum

Inläggav Maccis » 2012-05-08 16:25

mangs skrev:Hur får man till detta på bästa sätt?
Jag skal lstrax bygga om mitt biorum som då är begränsat till storleken och hyser drygt 30kubikmeter vilket leder till att det blir hyffsat varmt om man är några stycken och prjektor och slutsteg jobbar för fullt. Att öpna dörren fungerar ju om man inte bryr sig om att ljud slipper ut och ljus slipper in men hur gör man om man vill kunna dra på utan att störa omvärlden.

Har funderat på ventialtion med ljudfälla men läste i en annan tråd om att bästa sättet är att kyla rummet. Detta lät intressant. Någon som har tips hur man kan/skall gå tillväga. kyl-element?

Mitt är i källarn, inga problem med värme där inte. Snarare lite svalt på vintern.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Ventilation/kylning av dedikerat biorum

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-08 18:17

mangs skrev:Hur får man till detta på bästa sätt?
Jag skall strax bygga om mitt biorum som då är begränsat till storleken och hyser drygt 30kubikmeter vilket leder till att det blir hyffsat varmt om man är några stycken och projektor och slutsteg jobbar för fullt.

Trettio kubikmeter ger väl inte plats till så många? 12-13 kvadratmeter med vanlig takhöjd. Brukar ni vara många som tittar?

Återgå till DIY-forum