Signalkablar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pettersson

Signalkablar

Inläggav Pettersson » 2012-05-08 21:35

Hej
Tänkte pilla ihop två RCA--RCA kablar för att koppla min hörlursförstärkare.
Varför bygga själv då ?...för att det är kul.. :)

Iaf så har jag kollat in några hyfsat dyra RCA kontakter, skärmstrumpa (Svalander har detta) samt kabelstrumpa (Svalander igen ..) men jag undrar lite över diametern på signalkabeln...vad behövs för att får en så bra överföring med en bra kabel? Finns det något min/max mått?

Är det någon skillnad rent impedansmässigt? typ en tumregel? :oops:

..vidare undrar jag om hur en bra "tvinning" ska se ut. Kan/ska man alltid sträva efter 1+1 eller finns det en vinst/förlust med ha t.ex. 2+2 i en signalkabel ??

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-05-09 01:24

Svalander verkar vara en rolig filur! Men vad sägs om att köpa hederlig koaxialkabel istället? Då får du både skärm och "strumpa" på köpet 8)
Neutriks kontakter med fjädrande skärm ska tydligen vara väldigt bra. RG62 heter kabeln som Öhman/LTS tipsade om en gång i tiden, den är lite udda (järnkärna med luft som dielektrikum) men skall tydligen vara utmärkt för audio.

Lycka till!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-09 07:28

Var noga med kontakteringen.

En kabel som är specad med en impedans har en viss impedans, och detsamma gäller för dess induktans. Du väljer kabel efter de värdena.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-05-09 17:36

Kontakteringskvaliteten är det ojämförligen viktigaste med kablar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-09 22:21

Koppararean är en sak, satsa på dubbelskärmat och tennpletterat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2012-05-10 07:08

DrFunk skrev:Svalander verkar vara en rolig filur! Men vad sägs om att köpa hederlig koaxialkabel istället? Då får du både skärm och "strumpa" på köpet 8)
Neutriks kontakter med fjädrande skärm ska tydligen vara väldigt bra. RG62 heter kabeln som Öhman/LTS tipsade om en gång i tiden, den är lite udda (järnkärna med luft som dielektrikum) men skall tydligen vara utmärkt för audio.
Lycka till!

Det ska jag testa iaf! Men då använder man väl skärmen i Koaxialkabeln till att vara en ledare. Då får väl kabeln ingen skärm?

MagnusÖstberg skrev:Var noga med kontakteringen.
En kabel som är specad med en impedans har en viss impedans, och detsamma gäller för dess induktans. Du väljer kabel efter de värdena.

Har pillat ihop kablar förr så de é lugnt (tror jag ..) ... 8)
Jo jag vet men hur uppför sig induktansen och impedansen när man lindar (snurrrar etc. ) med en kabel med fyra ledare vilka två är plus och två är minus ??
Ska man (tänk i en cirkel nu) lägga dom + - + - eller + + - - ... ?

n3mmr skrev:Kontakteringskvaliteten är det ojämförligen viktigaste med kablar.

Menar du att det är det rent mekaniska som är viktigt eller materialet i kontakten?

Ragnwald skrev:Koppararean är en sak, satsa på dubbelskärmat och tennpletterat.

Jo dubbelskärm blir det men räcker det med tex 1mm av högren koppar eller är det andra material som är "bättre"?
T.ex. silver som Svalander har?
Kan man blanda, t.ex. en plusledare koppar och en plusledare silver..??

mvh

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-10 08:25

Pettersson skrev:

Jo jag vet men hur uppför sig induktansen och impedansen när man lindar (snurrrar etc. ) med en kabel med fyra ledare vilka två är plus och två är minus ??
Hittar du en kabel som är bättre än CT100 (gooogla) så är det bra.

Har dina tänkta kablar sämre värden så sök upp CT100 istället. Inte lika coolt som dubbla silverkablar eller koppar/silverkablar i luftlindade bomullsisolerade höljen kanske utan en sketen koaxial kabel med en mekaniskt stabil med kopparledare och kopparfolie+kopparfläta som jord. En shysst och snygg strumpa på det och vettigt designade kontaktdon som inte degraderar kabelvärdena så är du hemma.

Iallafall om det intressanta är prestandan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-10 11:56

Hur långa kablar är det som ska till? "Hjulet" behöver ju inte uppfinnas på nytt för en koppling mellan två apparater. Bra skärmad koaxial gör ju jobbet. Om någon möjligen kan detektera en skillnad mellan olika kablar vid små kabellängder, hatten av, det är normalt svårt att höra skillnad. Flytta gärna hörlurarna någon halvcentimeter på huvudet och jag misstänker du får större skillnader än vad kablaget ger.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2012-05-11 21:57

MagnusÖstberg skrev:
Pettersson skrev:

Hittar du en kabel som är bättre än CT100 (gooogla) så är det bra.
Har dina tänkta kablar sämre värden så sök upp CT100 istället. Inte lika coolt som dubbla silverkablar eller koppar/silverkablar i luftlindade bomullsisolerade höljen kanske utan en sketen koaxial kabel med en mekaniskt stabil med kopparledare och kopparfolie+kopparfläta som jord. En shysst och snygg strumpa på det och vettigt designade kontaktdon som inte degraderar kabelvärdena så är du hemma.Iallafall om det intressanta är prestandan.

Har googlat och fick fram ett intressant test...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28352
CT100 verkar vara "bäst" så det blir väl till och testa.
Jag struntar i coolheten, jag har ställde bara en fråga angående arean på ledaren i en signalkabel och om hur en lindad kabel med fyra ledare uppför sig om man lindar dom på olika sätt, inget annat (och om man bör blanda material) ! Kan inte värdena på den tilltänkta kabel då jag inte vet vilken kabel jag ska använda.

RogerGustavsson skrev:Hur långa kablar är det som ska till? "Hjulet" behöver ju inte uppfinnas på nytt för en koppling mellan två apparater. Bra skärmad koaxial gör ju jobbet. Om någon möjligen kan detektera en skillnad mellan olika kablar vid små kabellängder, hatten av, det är normalt svårt att höra skillnad. Flytta gärna hörlurarna någon halvcentimeter på huvudet och jag misstänker du får större skillnader än vad kablaget ger.

Kablarna ska vara korta, kanske 50cm så jag är ytterst medveten om att att denna längd och att det är en "Little Dot mk3"som är min hörlursförstärkare gör att oavsett om jag väljer en kabel för 5 000:- eller 500:- så kommer skillnaden på ljudet inte vara stor.

Det är inte därför jag frågar.....jag frågar därför att jag tycker det är kul att pyssla lite!

mvh

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-05-12 13:07

Går det att få tag på CT100 numera? Gick ju att köpa på ebay för något år sedan....
Kan man ersätta CT100 med WF100 rakt av?

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-05-12 16:29

oa51 skrev:Går det att få tag på CT100 numera? Gick ju att köpa på ebay för något år sedan....

Jag köpte CT100 från mediacables.co.uk för en dryg månad sen. 10m landade på 32£ inkl frakt. Verkar dock som att deras hemsida ligger nere just nu.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2012-05-12 20:01

Detta är helt oväsentligt för LF.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-12 21:32

peranders skrev:

Detta är helt oväsentligt för LF.

Vad är oviktigt?

Kontakteringen?

Induktansen?

Impedansen?

Eller är det oviktigt med en kabel i största allmänhet? :D
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-12 21:55

oa51 skrev:Går det att få tag på CT100 numera? Gick ju att köpa på ebay för något år sedan....

Lika bra om inte bättre .
http://www.canford.co.uk/Products/60-15 ... -CABLE-Red för analog överföring

http://www.canford.co.uk/Products/20475 ... ABLE-Black för analog överföring bättre mot rf än 1505F.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-12 22:03

boom skrev:

http://www.canford.co.uk/Products/20475 ... ABLE-Black för analog överföring bättre mot rf än 1505F.

Du tycker han skall köpa färdiga kablar, klippa isär dem och sätta på egna kontakter? 8O :D
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-12 22:14

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:

Du tycker han skall köpa färdiga kablar, klippa isär dem och sätta på egna kontakter? 8O :D

För fan Magnus läs för i helvete vad det står och ge fan i vin flaskan eller har du gått över till T- Röd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-12 22:20

boom, du har förstås läst det här innan du la ditt förslag på färdig signalkabel:

Pettersson skrev:Det är inte därför jag frågar.....jag frågar därför att jag tycker det är kul att pyssla lite!
mvh

Nopp, ingen T-dojja för mig i helgen. Allt sånt skit har visst blivit uppdrucket av nån Gotländsk trädkramare.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-12 22:29

MagnusÖstberg skrev:boom, du har förstås läst det här innan du la ditt förslag på färdig signalkabel:

Pettersson skrev:Det är inte därför jag frågar.....jag frågar därför att jag tycker det är kul att pyssla lite!
mvh

Nopp, ingen T-dojja för mig i helgen. Allt sånt skit har visst blivit uppdrucket av nån Gotländsk trädkramare.

Vill dom ha färdig terminerad kabel med justa rca kontakter så är det väl inga problem.
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2012-05-13 07:47

MagnusÖstberg skrev:
Vad är oviktigt?

Kontakteringen?

Induktansen?

Impedansen?

Impedans frågorna.
/Per-Anders

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-13 08:17

peranders skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Vad är oviktigt?

Kontakteringen?

Induktansen?

Impedansen?

Impedans frågorna.

Fan det var något nytt ?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2012-05-13 08:30

Ja, den karaktäristiska impedansen.
/Per-Anders

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-13 12:08

peranders skrev:Ja, den karaktäristiska impedansen.

Ännu mera nytt men förklara varför i stället.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-27 08:11

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2013-10-27 09:18

rätt och fel..

använder man koaxkabel till analoga signaler blir dess. karaktäristiska impedans ointressant, men kabeln har väl även en resistans som kan vara intressant.

alla kablar(utom möjligen supraledare) har en impedans, dock är denna i normalfallet väldigt låg, men ändå något som bör tas i beaktande. för en transmissionslinje är impedansen oftast 50ohm, men detta gäller ju vid väldigt höga frekvenser där kabel beter sig som en vågledare.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-27 11:19

Ja som peranders skrev ... :)

Återgå till DIY-forum