Hjälp med kretskortsfiler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fotsula

Hjälp med kretskortsfiler

Inläggav Fotsula » 2012-05-13 20:54

Jag funderar starkt på att få gjort egna kort både till Naqrefs lilla pre amp som jag då kommer till att få göra egen layout till (om jag nu lyckasdå jag aldrig cadat innan) samt kort till lm3886 med 3 kretsar. Jag har dock filer till det kortet men vet ej vilket format det är, filändelsen är .pho är det någon som känner till från vilket program filerna kommer från eller om det finns något program man kan importera dom till och få ut någon gerber fil.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-05-13 21:15

En fil med filändelse .pho kan redan vara en Gerberfil. Testöppna den med t.ex. nedanstående och se vad du har:

http://www.gerber-viewer.com/

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2012-05-13 21:23

japp det funkade där. betyder det då att dom är färdiga att skickas till någon korttillverkare?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-05-14 07:22

troligen inte. ofta vill tillverkarna ha en.fil för komponenttrycket (silkscreen), en fil för varje lager (top ,bottom intermediate) , en förr borhålen . det beror på.

googla på seedstudio och pcb så hittar du en billig.tillverkare (hobby, inte cogra) . och exwmpel på filer som.behöver med.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-14 10:16

Fotsula skrev:japp det funkade där. betyder det då att dom är färdiga att skickas till någon korttillverkare?

Kan du inte spara ner det därifrån i ett standard Gerber-format?
Dvs, få copper, drill, silk-sc osv i varsin korrekt fil?

Användarvisningsbild
Fotsula

Inläggav Fotsula » 2012-05-14 12:40

Jag var nog lite otydlig där. Jag har alla dom där filerna inklusive drill listan men dom är i .pho format. Dom går dock att öppna i gerber viewer så dom kanske är i rätt. Jag har försökt att spara dom i annat format men inte lyckats. antagligen jag som är totalt noobig

Återgå till DIY-forum