Skumt mätresultat.. (filterbryderier)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Skumt mätresultat.. (filterbryderier)

Inläggav Kraniet » 2012-05-15 13:00

Jag förstår inte det här. Jag håller på och mäter på en focal 120tdx. Mäter jag utan filter så får jag ett resultat som är förväntat (dvs den frekvensgång som diskanten ska ha).

Sätter jag ett motstånd och en kondensator i serie så får jag filterpåverkan även om en ensam konding inte klarar att filtrera helt pga impedanspuckeln.

Men då när jag sätter in en spole parallellt med diskanten får jag visserligen rätt brytning nedåt i frekvens, men ett jäkla fall över 10kHz! Precis som om jag hade satt spolen i serie bryter kurvan av ganska skarpt från 10Khz.

Hur fan går det till? Känner jag blir smått tokig. Har kollat filtret flera gånger och kopplat om hit och dit. Tog tom ut diskanten ur lådan för att se så det inte var nåt vajsing där. Har även kontrollmätt mot den andra diskanten så det inte skulle vara något fel på själva diskanten.
Men av nån jävla anledning så får jag diskantfallet då jag kopplar in spolen.

Nån som har någon idé om hur detta går till?

Mäter med justMLS
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-15 15:42

Låter mysko.....

Är spolen OK?
Kortis på några varv?
Vad händer med en annan spole?
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-15 16:09

AndersD skrev:Låter mysko.....

Är spolen OK?
Kortis på några varv?

jag funderade också om det kan ha med spolen att göra. Men jag förstår inte hur.. Den sitter ju parallellt med elementet. Det är alltså ett 2a ordningens filter.

Internkablaget är rkua och till diskanten blir det väl drygt en meter kabel. Vet inte om det blir så mycket induktans i kabeln att det påverkar? Tycker det verkar orimligt det också dock..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-15 16:13

Kraniet skrev:

Är spolen OK?
Kortis på några varv?

jag funderade också om det kan ha med spolen att göra. Men jag förstår inte hur.. Den sitter ju parallellt med elementet. Det är alltså ett 2a ordningens filter.

Internkablaget är rkua och till diskanten blir det väl drygt en meter kabel. Vet inte om det blir så mycket induktans i kabeln att det påverkar? Tycker det verkar orimligt det också dock..

Jag kan inte, som många andra, simulera kretsar i huvudet och har inte tillgång till LspCad just nu. Det jag tänker är om spolen har en kortslutning så du i praktiken har en resistans om en eller ett par ohm (eller ännu mindre) parallellt med diskanten (och mycket lite induktans).
.....

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-15 16:25

Jaha... var det där de hamnade?^^

Det är inte så att filterkomponenterna blir missmatchade och att det är en höjning vid lägre frekvens du ser som ett fall vid högre?

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2012-05-15 21:48

Ruggigt kasst lindat motstånd?, finns ju sådana med induktanser alldeles för långt ned i mH världen för att sitta i serie med en diskant.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-15 21:50

Mäter komponenterna rätt, alltså inte bara på 'huvudparametern'?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-15 21:51

Bilder!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-05-15 23:41

AndersD skrev:
Kraniet skrev:

Är spolen OK?
Kortis på några varv?

Jag kan inte, som många andra, simulera kretsar i huvudet och har inte tillgång till LspCad just nu. Det jag tänker är om spolen har en kortslutning så du i praktiken har en resistans om en eller ett par ohm (eller ännu mindre) parallellt med diskanten (och mycket lite induktans).

Nu har jag simulerat (med LspCad, inte med huvet) och det blev inte alls som jag trodde tidigare idag!!
Glöm mitt amatörmässiga raljerande!

Håller med Svante......lite bilder hade inte varit fel!
.....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-05-15 23:59

Vad är det för värden på spole och konding?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-16 07:25

Svante skrev:Vad är det för värden på spole och konding?

det är ett vanligt keramikmotstånd på 3,3 ohm, en kondensator på 8,2uF och en spole på 0,5mH/0,4ohm.

Det är först motstånd och kondensator i serie och sedan spolen parallellt med elementet.

Ungefär såhär. Tänk bort stjärnorna och D motsvarar diskanten

--R--C-----D
******L**D
-----------D
Mvh
Magnus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2012-05-16 08:54

Det kan inte vara så att elementets (varierande) impedans påverkar? Låter som du fått bandpasskarakteristik (alt. en notch vid 10kHz) på uppkopplingen. Har du testat att lägga motståndet efter den jordade induktansen (i serie) istället?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-05-16 09:10

-Martin- skrev:Det kan inte vara så att elementets (varierande) impedans påverkar? Låter som du fått bandpasskarakteristik (alt. en notch vid 10kHz) på uppkopplingen. Har du testat att lägga motståndet efter den jordade induktansen (i serie) istället?

nej det kan ju vara ett alternativ. Filterverkan blir ju annorlunda då också men det går ju kompensera för. Får prova det till nästa gång jag slänger upp mätriggen.

edit: det är alltså detta projekt http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 2&start=30
nu ser det inte lika farligt ut när man mäter på den färdiga högtalaren men man ser hur diskanten faller ovanför 10khz.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum