Bas som mellanregister (parametrar VAR ett ?) - byggtråd!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bornsloppy

Bas som mellanregister (parametrar VAR ett ?) - byggtråd!

Inläggav bornsloppy » 2012-05-15 21:48

Hej

Bilbas-element på 8" som mellanregister i ett par PA-lådor??
Dessvärre vet jag inte frekvensomfånget på elementet.

Den enda informationen är ett kasst datablad.
http://bornsloppy.net/parametrar.pdf

Jag har lådor, basar och delningsfilter. Ska köpa till diskanthorn.
Har kopplat in bas, bilbas-elementet och en diskant för att se om 8"aren kan agera mellanregister.
Det låter som att den klarar det bra.
Rent tekniskt är det ett stort frågetecken.

Tacksam för svar.[/url]
Senast redigerad av bornsloppy 2012-06-07 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Baselement som mellanregister (parametrar är ett ?)

Inläggav Svante » 2012-05-15 21:58

bornsloppy skrev:Tacksam för svar.

Det vore lättare att svara om det fanns en fråga ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Re: Baselement som mellanregister (parametrar är ett ?)

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 09:22

Svante skrev:
bornsloppy skrev:Tacksam för svar.

Det vore lättare att svara om det fanns en fråga ;) .

Frågan är alltså om man kan ta ett baselement som mellanregister. Står längst upp.
;)

Jag har som skrivet var inte parameterarna på elementet.
Bara något slags datablad över det. Det är antagligen den första sidan i PDF:en som gäller.

Men delningsfiltret delar vid 700 Hz och 4500 HZ ...
Borde funka, det låter hyfsat. Vill veta rent tekniskt om elementet klarar det. Jag kan inte riktigt läsa av informationen i PDFen.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-16 10:32

Hmmm, den länkade PDF'n är ju över två olika högtalare, så det hjälper ju inte mig. :)

Men i vilket fall så hjälper inte det datat något i sak i din fråga.

Men vad har du tänkt spela med elementet?
20Hz -> 700Hz
Eller
700Hz -> 4500Hz?

Det lägre området bör elementet klara tycker jag.
Men i din länk var det angivet ett besynnerligt lågt xmax, vilket borgar för att man måste spela väldigt lågt i volym innan det låter illa.
Jag tror mest att xmax inte är rätt angivet, en 8" har ofta flera mm.

ähhh, nu kom jag på att det troligen är angivet i tum, dvs 4-5mm något.

Sen spelar antagligen bägge elementen någorlunda i nivå upp mot 3-5kHz, men däremot kanske det låter apa. Och det är omöjligt att veta utan ett bättre datablad.
Och även med världens bästa datablad så vet man inte riktigt. Det är endast provlyssning som kan fälla det slutliga omdömet.

För att testa 700-4500Hz.
Bygg en enklast möjliga sluten låda på ca 5-50 liter (inte alls kritiskt för detta test), anslut elementen och diskanter med delningsfiltret och provlyssna.
Skit i hur basen låter, för det ska ju ett annat element ta sen, men den låter antagligen inte bra under denna test.
Men lyssna noga efter hur t.ex. röster, pianon och gitarrer låter.
Det är instrument man ofta vet hur det ska låta, och intuitivt kan avgöra ljudets kvalitéer.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 10:59

Tack för allt engagemang!
Guld värt.

Antar att det är första sidan i PDFen. Bilderna jag får upp på elemtet via Google motsvarar verkligheten. Elementet heter: ALPINE SWS 2045

Basen ska spela som mellanregister, mellan 700-4500 hz.

Jag tänkte att man ev. kunde gissa sig till elementets omfång genom den informationen jag fick i PDFen.
Men kanske är lite knepigt.

Har testat basen som mellanregister fast utan låda ...
Både med och utan diskant + bas.
Det låter ju hyfsat. Den klarar både diverse instrument och tal.
Rent tekniskt är som skrivet var ett frågetecken.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-16 12:03

Nej
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 12:44

MagnusÖstberg skrev:Nej

Jag har själv kommit fram till det.
Ringde Alpine Sverige och fick reda på omfånget.

44-3000 hz.
Så skickar jag en signal från 700-4500 så fattas det 1500 hz ... en diff som elementet rent tekniskt inte klarar av att spela.
(Trots att det låter ok).

Surt.
:evil:

Tillbaka till ritbordet.
Tack!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-16 12:55

Från 700-4500Hz behöver du ett element som inte behöver särskillt stor sklaglängd alls, men gärna ett som har hög effekttålighet och hög känslighet. Med en delning så hög som 4500Hz så vill du inte ha så stor konarea heller eftersom spridningen blir för dålig då.

Beroende på hur starkt du vill kunna spela skulle jag säga att max 6" (gärna mindre, tom ner mor 4") är att föredra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-16 13:11

Går det inte att hitta en diskant med lagom känslighet som klarar från 3k och uppåt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 13:36

Tack magnus östberg, låter vettigt.

:D

Paa

Jag kommer nog köpa ett nytt delningsfilter och ett horn som klarar mellan 3 khz - 20 khz

Den lilla 8" får bli en bas i ett annat projekt.

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-16 14:08

Att (om) ett (stort) element inte lämpar sig för högre frekvenser beror på flera saker.
Spridningen som magnus skrev är en sak. Det är kanske inte omöjligt att använda det ändå, men vissa nackdelar kommer som ett brev på posten, t.ex. att spridningen är väsentligt olika på varje sida om delningsfrekvensen.

Men oftast stupar större högtalarelement på att de får dåligt kontrollerade uppbrytningar i konen när man går uppåt i frekvens, och då låter det helt enkelt illa, även om det fortfarande spelar.
Dvs man kan ha ljud men inte musik.

Och olika element och tillverkare för den delen sköter detta olika bra helt enkelt. Men gemensam nämnare är dock priset, billiga element bryter för det mesta upp fulare än dyra.
(Fast när ett högtalarelement är brandat "Alpine", "Pioneer", "Clarion" osv så upphör naturlagen plötsligt, ett väldigt dyrt element kan vara skitdåligt :? ).

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 14:14

Aha.

Intressant. Ja, jag har ju bara råd att köpa skit.
:(

Tänkte bygga ett par PA-högtalare med ett Gamma LA1231, Alpine bas som mellanregister och köpa ett Motorola horn till det.

Men nu lutar det åt ett Pro Audio Sw630 som mellanregister och ett Motorola horn.

En fundering vara att enbart köpa ett Motorola horn och ett nytt delningsfilter.
Alltså en 12" bas (Gamma La1231) och ett super horn.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-05-16 15:31

Varför inte köpa någonting billigt och bra? :) Finns ju rätt mycket spännande för ett par hundringar?
Ett litet element kan spela rätt bra bas med, det handlar mer om konstruktion av lådan.

Kolla in zaph-audio för lite elementester. Även här på DIY-delen finns det ju massa spännande. En vettig diskant får man för ingenting och en kapabel bas är inte så illa heller?
2-vägare är väl det vettigaste?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-16 15:48

Bor du i närheten av Stockholm donerar jag element för diskant/mellanregister om du på hedersord lovar en byggtråd!

Men jag är lat, och orkar inte skicka något.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 16:24

MagnusÖstberg skrev:Bor du i närheten av Stockholm donerar jag element för diskant/mellanregister om du på hedersord lovar en byggtråd!

Men jag är lat, och orkar inte skicka något.

Tackar tackar.

Bilder kan lovas på projektet!

Ska upp till stockholm första helgen i juni.

Behöver som sagt var två mellanregister på 100-150 watt med omfånget 700-4500 hz.
Och två diskanthorn från 4500 hz - 20 khz.

Alternativt ett diskanthorn som tar från 3000/4000 hz up till 20 khz.

Jag kikar gärna över vad ni har och kan gärna betala en slant för det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-16 17:27

Hör av dig, så träffas vi och pratar oss fram till något.

Jag har en del som aldrig kommer bli projekt av :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-16 21:31

MagnusÖstberg skrev:Hör av dig, så träffas vi och pratar oss fram till något.

Tack!

Jag hör av mig framöver så får vi bestämma tid. Great!

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2012-05-16 22:56

1231:an spelar rätt bra upp en bit i mellanregistret om jag inte minns fel.

Körde knattedisco ett tag med 2kylskåpstora lådor bestyckade med 2st 16ohms 1231:or och ett PA horn i varje, nåt electrovoice... minns inte, snart 20år sedan.

För du pratar ju PA :-)

Finns massor av ganska trevliga tryckkammarhorn för PA bruk som matchar en 1231:a fint.

Även Piezovarianterna kan fungera rätt ok för just PA om kraven på dist inte är för höga, och de är ju helt klart billiga. Motorola A188 t.ex, 580:- på hifikit.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2012-05-17 11:04

tänkte på en sak... jag tolkar det som att du har köpt färdiga filter och tänk på att dessa nog inte är avsedda för piezodrivers, då de inte har en talspole som "vanliga" element och därför andra elektriska egenskaper. Har för mig att iaf förr rekommenderades det att sätta ett motstånd i serie (?) med piezos... hmm...
Har för mig att jag läst att man genom att placera ett motstånd parallellt över piezo (samt seriemotståndet??? tål att räknas på) motsvarande den impedans som filtret är avsett för, te.x 8 ohm, kan designa filtret utifrån denna impedans, dvs ditt filter bör fungera som avsett.
Har i bakhuvudet att jag läst om detta "trick" för att kunna skapa filter till piezos, men då minnet är som det är får du ta det som spekulationer. Någon annan kanske vet bättre?
Kul om det blir en byggtråd :)

Den A188 provade jag för cirkus 20 år sedan, då hade den ett större horn. Allt är relativt...

Schysst av dig MagnusÖstberg. Det kanske borde finnas en donationssticky: "Vi som valt att donera element, mot att få se en byggtråd" :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-17 14:07

Färdiga delningsfilter fungera inget vidare då de är beräknade efter motstånd och inga verkliga element. Det är element+filter som ska ge ett bra resultat.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-05-17 15:35

MagnusÖstberg skrev:Hör av dig, så träffas vi och pratar oss fram till något.

Helvete vad giv mild du har blivit .

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-18 16:36

RogerGustavsson skrev:Färdiga delningsfilter fungera inget vidare då de är beräknade efter motstånd och inga verkliga element. Det är element+filter som ska ge ett bra resultat.

Tack för all info om delningsfilter.
Nu blir jag kluven.
:?

Japp jag har färdiga filter.

Vad jag gör är att jag tar basen, filtret och kabinettet från ett par gamla högtalare och sätter i nytt mellanregister och horndiskant .... ev enbart horndiskant.
Det blir en byggtråd eftersom jag måste bygga om kabinettet och jag behöver ev. ordna nytt delningsfilter (mot min plånboks vilja).

Vi får se vad det blir för element först, sen tar jag det där ifrån
Deadline för bygget är mitten av juni.

Vill att "skiten" ska låta bra och ha god spridning eftersom det är PA för lite musik, sång och tal.
(Men kommer även ha dem ett tag hemma som stereohögtalare).

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-19 11:23

Lägger in bilder på kabinett och delningsfilter.

Det här är delar från ett par högtalare jag haft ett tag men aldrig varit helt och fullt nöjd med.
Därför har jag i omgångar velat bygga om dem. Ett tag tänkte jag ta mellanregister, diskant och delningsfilter och bygga ett par mindre högtalare fast mitt material försvann vid en storstädning. :evil:
Jag är lite fast i träsket att ta vad man har och återanvända material.

Nu ska det bli PA eftersom jag har ett behov för det i sommar.

http://bornsloppy.net/kabinett.jpg

http://bornsloppy.net/filter.jpg
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-28 21:20

Ursäkta att jag tar upp er tid men vad är det egentliga för VAS värde på Alpine-basen?
Det står 1,090 angivet i PDF-filen .... :?

http://www.bornsloppy.net/parametrar.pdf
Första sidan, SWS-2045

Jag använder HiFi-kits beräkningsprogram.
Portad låda blir 1,1 liter 8O
Sluten låda hamnar på 0,4 l 8O

Vas 1,09
Qts 0,42
Fs 44

Får en 40 liters låda med ett VAS-värde på 109 (dvs. om jag flyttar kommatecknet bakåt två steg enligt "spekulations teorin"). Vilket jag tycker verkar vara mer rimligt för en sluten låda ..... eller ..... :? :? :? :?

Tänkte bygga nått med Alpine-basarna nu när jag fick tag på mitt material som blev inlåst förra hösten.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =sunkbygge

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-28 21:27

Är inte värdena i kubikfot kanske, dvs 1.04 x 28,34 = volym i liter?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-28 21:57

MagnusÖstberg skrev:Är inte värdena i kubikfot kanske, dvs 1.04 x 28,34 = volym i liter?

Hum ... ?
:?

En låda på ca 30 liter med andra ord.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-29 07:34

Tycker det "känns fel" att använda ett element som Alpine SWS-2045 som mellanregister. Googlar man finns det mängder med franska sidor som behandlar elementet som tycks vara ett baselement för bilbruk. Eftersom det är på franska forum man hamnar, misstänker jag att elementet kommer från Audax, som ju numera förser en stor del av fordonsindustrin med högtalarelement (hifi har brutits ut till ett mindre företag). Förrutom att vara tänkt för basbruk i bil är känsligheten för låg för ett PA-system. Uppgivet värde om 87 dB är antagligen optimistiskt och möjligen åttaohmsbaserat (2.83 V vid 8 ohm = 1 W), blir i så fall bara 84 dB vid 4 ohm.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-05-29 08:06

RogerGustavsson skrev:Tycker det "känns fel" att använda ett element som Alpine SWS-2045 som mellanregister. Googlar man finns det mängder med franska sidor som behandlar elementet som tycks vara ett baselement för bilbruk. Eftersom det är på franska forum man hamnar, misstänker jag att elementet kommer från Audax, som ju numera förser en stor del av fordonsindustrin med högtalarelement (hifi har brutits ut till ett mindre företag). Förrutom att vara tänkt för basbruk i bil är känsligheten för låg för ett PA-system. Uppgivet värde om 87 dB är antagligen optimistiskt och möjligen åttaohmsbaserat (2.83 V vid 8 ohm = 1 W), blir i så fall bara 84 dB vid 4 ohm.

Den idéen är skrotad för länge sen ... när jag fick reda på att elementet inte gick tillräckligt högt.
Tänkte använda basarna i ett annat projekt.

Men tack ändå ... för nu kom jag på en annan sak.
Delningsfiltret som jag har är anpassat för 8 ohm och inte 4.
Det kommer med andra inte att fungera vidare optimalt utan någon slags moddning ...

Orkar inte, jag hivar Alpine-basarna och begraver skiten.
:evil:

Jag kommer dock liva upp Sunkbygge-tråden ( http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44772&highlight=sunkbygge) eftersom jag fortfarande har material, element och "filter". Ska bara hitta två 8" eller 6,5" baselement. Är beslutsam på den punkten att bygga ett par slutna lådor under sommaren + ett par PA-högtalare innan 30e juni.

Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2012-06-06 18:53

Jag lyfter på hatten. Stort tack till Magnus Östberg för elementen!

Här börjar byggtråden.

Lite hjälp först.
Fick två Audax mid/bas på 8", HM210G0.
Mer spec här:
http://www.roaster-coffee-shop.com/haut-parleur/Data%20Sheet%20speaker/Audax/hm210g0.jpg
http://www.roaster-coffee-shop.com/haut-parleur/Data%20Sheet%20speaker/Audax/hm210g0a.jpg
http://www.roaster-coffee-shop.com/haut-parleur/Data%20Sheet%20speaker/Audax/hm210g0b.jpg

Och två stycken diskanter från VIFA, PL27TG05-06
Mer spec här:
http://www.madisound.com/pdf/vifa/pl27tg05-06e.pdf

Dessa fyra element ska bli till två slutna topp-lådor
(som ska stå ovanpå varsin baslåda som har en bredd på 380 mm).

Bild
Måtten på topp-lådan tänkte jag ca. HxBxD: 280x380x380 mm vilket borde ge en inre volym på 30 liter (men då har jag inte räknat bort volymen för elementen). Använder 16 mm MDF.

Frågan är hur många liter Audax-elementet behöver?
HiFi.kits beräkningsprogram säger 24 liter, hittade en spec på nätet som sa 30 liter (http://tkhifi.homepage.dk/Linkwitz-greiner-konstruktion/linkwitz_virkemode.html
Vet dock inte om Audax-basarna passar i slutna lådor med tanke på att QTS liger på 0,32 ???

Fråga två är med vilka komponenter jag ska använda till delningen och hur jag kopplar ihop det? 2-vägs filter med en delning kring 3500 HZ.

Kollade med Hifi-kits beräkningsprogram som gav mig någon ritning jag inte förstod ett smack av .... :?
Det känns inte heller som rätt väg att gå riktigt. I värsta fall får jag köpa ett färdigt filter .... :(

Ska skaffa mig en MiniDSP eller ett aktivt delningsfilter för att dela frekvenserna mellan baslåda och topp-lådan.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-06 23:27

Vilken delningsfrekvens mellan bassystemet och topparna då?

Nästa

Återgå till DIY-forum