Oscilloskop funderingar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrQaffe

Oscilloskop funderingar

Inläggav MrQaffe » 2012-05-19 06:44

Om man vill ha nått smidigt instrument som ska duga till de flesta mätningar på ljudprylar, hur är då de där instrumenten som ser ut som versioner på mobiler eller paddor, jag tänker på tex arm dso203 och arm dso201 är det nån som använt dem och vet hur de funkar?
Eller finns det bättre saker, typ nått vettigt usb instrument?

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-19 10:01

USB skop är bara dynga!

Jag rekomenderar ett analogt CRT skop med minst 10MHz bandbredd.

När man probar förstärkare så är det 3 saker man kollar efter: övergångsdist vid högre frekvenser, klipp och oscillation.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-05-19 12:15

Jag är också skeptisk till usb typen, men arm är inte usb, det är nått annat, och tanken var att ha ett smidigare instrument som kan komplettera multimetern, och större oscilloskop funkar ju bra samtidigt som de inte är så smidiga att ha med sig, arm är ju en "ny" typ av instrument, portabla och smidiga, men frågan är om de är bra att mäta med, hur de uppträder helt enkelt, att slippa dra på ett normalt instrument vore trevligt för de är inte nått man gärna tar med sig. Men om arms verkliga prestanda inte räcker så är de inte intressant, jag undrade mest om nån använt nått liknande och visste hur de är.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-05-19 20:44

Tekko skrev:USB skop är bara dynga!

Är det inte lite att ta i ändå? Picos 16-bitars tex?

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-19 21:02

De som ser ut som iphones och mp3 spelare är bara leksaker och inte alls värda pengarna.

Ska man ha ett riktigt skop så e det ett tektronix eller lecroy som gäller.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-05-19 22:10

Man använder förslagsvis verktyg och instrument som är lämpade för det specifika ändamålet. Nämnda Pico har produkter som är alldeles utmärkta för många användningsområden.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-05-20 08:59

du måste först definiera vad det är du vill mäta.

ett lecroy DSO för 200 000 med 1GHz bandbredd är meningslöst om.du vill abvända det till att mäta distortion med , tom på högtalare. i det fallet är det junk.

Då kan ett USB skåp m 16 bits upplösning och 200 kHz vara bättre.

de billigare skåpen har ofta ganska dåligt användargränssnitt etc däremot. givetvis kan de stora.tillverkarana lägga ner mer resurser på sådana saker och det innefattar även kvalitet.

jag är väldigt nöjd.med.mitt gamla philipsskåp även om bilden börjar bli sliten. det är perfekt att titta på.grafer. bandbredd 25 MHz.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2012-05-20 15:58

Tekko skrev:De som ser ut som iphones och mp3 spelare är bara leksaker och inte alls värda pengarna.

Jag vill slå ett slag för yokogawa, till exempel: http://tmi.yokogawa.com/products/oscilloscopes/digital-and-mixed-signal-oscilloscopes/dlm2000-mso-series/ Tycker jag är både användarvänligt och fungerar riktigt smidigt.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-05-20 17:25

Det handlar inte om ett superinstrument som ska vara i ett kalibreringslabb, utan främst om nått som kompletterar multimetern, Nått som är rimligt lätt att flytta, ett oscilloskop i handen är bättre än 10 i hemmet ;)
Jag har använt vanliga oscilloskop, men de är inte praktiskt rimliga att ha med sig ibland, samtidigt som man kan ha behovet av att kolla nån audiosignal, men om de här telefonlika sakerna inte funkar i praktiskt bruk så är de ju obrukbara, oavsett om de är billiga så måste de funka och jag kan lägga på nån tusing i pris om det är motiverat av funktionen, handhavandet eller nått annat, men jag vill inte ha ett Tektronix som är stort som 5 laptopar att bära på, för det blir kvar hemma i praktiken.
Och instrument som fluke scopemeter känns lite väl dyra för den ändå relativt lilla tid jag har behov av att använda det, behovet finns, men det är inte för varjedagsbruk på yrkesnivå.
Jag tänkte att det fanns nån som mätt på lite ljudprylar och visste hur tex arm var att använda, databladen säger ju inte allt om handhavandet.

Användarvisningsbild
lennartj

Ändamålet?

Inläggav lennartj » 2012-05-20 18:17

Det är okunnigt att döma ut USB-oscilloskop rakt av.
Det beror ju helt på vad du ska använda det till.

Mitt simpla Velleman PCSGU250 var fullt tillräckligt och överlägset smidigt att kopiera bilder från för att dokumentera en konstruktionsmiss och bekräfta att fixen löste problemet.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=998786#998786

Bild

Kjell & Co har nu sänkt priset till 1699 SEK inkl. moms
.http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/oscilloskop/velleman-pcsgu250-p48204

Datablad:
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/100000-124999/122457-in-01-en-Velleman_PCSGU250_Oszi_Vorsaetze.pdf

Jag är fullt medveten om att specifikationerna är mediokra, exempelvis bandbredd 0 - 12 MHz (+/- 3dB), men jag har mycket större nytta av den här lilla burken med sin funktionsgenerator mm. än ett urgammalt, klumpigt labboscilloskop som jag i bästa fall kan komma över för motsvarande pengar. Något nytt och mycket dyrare är ointressant för mig.
Då låter jag hellre de pengarna gå till någon förbättring i själva anläggningen eller fler skivor.
Senast redigerad av lennartj 2012-05-20 18:23, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2012-05-20 18:22

Träffade på instrumentcenter på elektronikmässan - de har ett kinamärke som verkade ganska ok i förhållande till kostnaden:
http://www.instrumentcenter.se/sv/oscilloskop/rigol-ds1052e-50mhz,-2-kanaler,-1gss,-upp-till-1-mpts-minnesdjup,-5.7-tft-faergskaerm.php

Portabla oscilloskåp verkar kosta lite mer..
http://www.instrumentcenter.se/sv/produ ... rtabla.php

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-20 19:11

När man har ett oscilloskop... hur gör man sen? Ansluter man det till förstärkarens högtalarutgångar t ex och? Kommer sannolikt att hitta ett eller ett par gamla oscilloskop i kvarlåtenskapen efter svärfar som lämnade in häromdagen. Men jag har ingen aning om hur man använder dem...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2012-05-20 19:20

Jag har två oscilloskop, 40 MHz, tvåkanaliga, oanvända, 90-tal. Ena är ett CS-1045 och det andra CS-5140, Kenwood. 1045 har fördröjt svep. 1045:an är helt oanvänt. Båda skopen är i mint condition. Har inga probar, instruxar men nätsladd kan vi ordna.

Om ni googlar så finns det mer fakta på nätet.

Ge mig några hundralappar men det är avhämtning som gäller.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-05-20 20:22

hifikg skrev:När man har ett oscilloskop... hur gör man sen? Ansluter man det till förstärkarens högtalarutgångar t ex och? Kommer sannolikt att hitta ett eller ett par gamla oscilloskop i kvarlåtenskapen efter svärfar som lämnade in häromdagen. Men jag har ingen aning om hur man använder dem...

Man mäter späning/tid och kan se hur vågformen ser ut på signalen, så ja i princip kan du mäta på högtalrutgången och tex se spänningen och räkna ut effekten, eller se om vågen börjar bli deformerad gentemot den du sänder in i förstärkaren, då ger förstärkaren distorsion.
Du kan även tex mäta på filter hur nivån ändras beroende på frekvensen osv, man kan alltså mäta mycket mera med dem än med en normal multimeter och sedan räkna ut ännu mera saker utifrån mätningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oscilloskop
Eller en liten enkel videoförklaring
http://www.youtube.com/watch?v=rC8HBcsN ... re=related

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-21 02:11

peranders skrev:Jag har två oscilloskop, 40 MHz, tvåkanaliga, oanvända, 90-tal. Ena är ett CS-1045 och det andra CS-5140, Kenwood. 1045 har fördröjt svep. 1045:an är helt oanvänt. Båda skopen är i mint condition. Har inga probar, instruxar men nätsladd kan vi ordna.

Om ni googlar så finns det mer fakta på nätet.

Ge mig några hundralappar men det är avhämtning som gäller.

+1
En viktig bit, är ju att lokalisera självsvängningar, vilket inte låter sig göras med vad skit som helst.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-21 09:10

MrQaffe skrev:
hifikg skrev:När man har ett oscilloskop... hur gör man sen? Ansluter man det till förstärkarens högtalarutgångar t ex och? Kommer sannolikt att hitta ett eller ett par gamla oscilloskop i kvarlåtenskapen efter svärfar som lämnade in häromdagen. Men jag har ingen aning om hur man använder dem...

Man mäter späning/tid och kan se hur vågformen ser ut på signalen, så ja i princip kan du mäta på högtalrutgången och tex se spänningen och räkna ut effekten, eller se om vågen börjar bli deformerad gentemot den du sänder in i förstärkaren, då ger förstärkaren distorsion.
Du kan även tex mäta på filter hur nivån ändras beroende på frekvensen osv, man kan alltså mäta mycket mera med dem än med en normal multimeter och sedan räkna ut ännu mera saker utifrån mätningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oscilloskop
Eller en liten enkel videoförklaring
http://www.youtube.com/watch?v=rC8HBcsN ... re=related

Tackar! Man skickar alltså in en testsignal o ser vad som kommer ut. Hur avgör man var i kedjan eventuella förvrängningar uppstår? Testsignalen passerar försteg och kanske en DAC, eller kan man mata t ex ett slutsteg direkt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-05-21 23:23

hifikg skrev:
Tackar! Man skickar alltså in en testsignal o ser vad som kommer ut. Hur avgör man var i kedjan eventuella förvrängningar uppstår? Testsignalen passerar försteg och kanske en DAC, eller kan man mata t ex ett slutsteg direkt?

Enligt mina erfarenheter mäter man i minst 99% av fallen på en box i taget, vilket borde betyda att dina frågor är besvarade.

I hifi-sammanhang är sannolikt slutsteg den absolut populäraste komponenten att analysera av flera skäl. Dels är slutsteget det sista ledet i kedjan där både input och output är i samma domän, den elektriska.
Den typiska lasten (högtalare) är både komplex och olinjär samt utför en omvandling från den elektriska till den mekaniska domänen vilket gör det mycket svårare att standardisera mätningarna.

De antagna 99 % ovan kanske är lite i överkant, trots allt.

Vid mätning på pickuper är input en testskiva med standardiserade signaler i den mekaniska domänen och output elektrisk, som vanligtvis inte är tillgänglig förrän över förstärkarens tape-out utgång efter att ha fångats av nålen i spåret, passerat tonarm och skivspelare med många intressanta fenomen i den mekaniska domänen som påverkar nålarmen innan den mekaniska representationen omvandlas till elektrisk antingen via spolar på nålarmen (MC=rörlig spole) i fältet från fasta magneter i pickuphuset eller tvärtom (MM) i storleksordningen mikrovolt via känsligt kablage till försteget. Det bör vara mycket lågbrusigt och ha stor överstyrningsmarginal, så att inte knäppar på grund av damm eller skador på skivan orsakar klippning och i värsta fall blockering i upp till hundratals millisekunder redan på ingången och sedan passera RIAA-korrektionen. Vanligen studerarar man utsignalen på tape out för att justera pickup och tonarm till optimala vinklar för lägsta distorsion och rakaste frekvensgång. Här är det i allmänhet ofarligt att mäta med i stort sett vad som helst. Däremot avråder jag nyfikna utan tillräckliga kunskaper att försöka mäta redan på pickupingången eller på skivspelaren. Risken är stor att man eldar upp de extremt små och lågimpediva spolarna i en MC-pickup, exempelvis.

Test-CD för oss som inte är DAC-konstruktörer har vanligen signaler och dokumentation om vad man föväntas få för utsignaler efter DA-omvandling, i den analoga elektriska domänen, alltså.

Jag ber om ursäkt om jag är onödigt basic, men hellre det än "friskt kopplst, hälften brunnet" om det råkar sitta en handbyggd MC-pickup för tiotusentals kronor i tonarmen. 8O :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-23 17:09

MrMusic skrev:Träffade på instrumentcenter på elektronikmässan - de har ett kinamärke som verkade ganska ok i förhållande till kostnaden:
http://www.instrumentcenter.se/sv/oscilloskop/rigol-ds1052e-50mhz,-2-kanaler,-1gss,-upp-till-1-mpts-minnesdjup,-5.7-tft-faergskaerm.php

Blev lite besviken på vågformens renhet när jag såg reklambilderna för det där skåpet. Är det den där 8 bitars upplösning som ger hacken i kurvformen? I så fall kan det vara svårt att t.ex. leta/kolla störningar i signalen. Njae!
Men den där firman hade också Hameg och det körde dom med på en utbildning jag gick. Ruskigt bra skåp. Deras billigaste ett traditionellt analogt skåp tror jag är ett bra köp såvida man inte är radartekniker eller sysslar med satelitsignaler och alltså behöver större bandbredd. Till ljudprylar torde dock 40Mhz bandbredd räcka med råge. Den inbygda komponenttestaren är också ett rejält plus. Länk

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2012-05-23 17:46

Flint skrev:
MrMusic skrev:Träffade på instrumentcenter på elektronikmässan - de har ett kinamärke som verkade ganska ok i förhållande till kostnaden:

Blev lite besviken på vågformens renhet när jag såg reklambilderna för det där skåpet. Är det den där 8 bitars upplösning som ger hacken i kurvformen? I så fall kan det vara svårt att t.ex. leta/kolla störningar i signalen. Njae!
Men den där firman hade också Hameg och det körde dom med på en utbildning jag gick. Ruskigt bra skåp. Deras billigaste ett traditionellt analogt skåp tror jag är ett bra köp såvida man inte är radartekniker eller sysslar med satelitsignaler och alltså behöver större bandbredd. Till ljudprylar torde dock 40Mhz bandbredd räcka med råge. Den inbygda komponenttestaren är också ett rejält plus. Länk

Är det 8a bitars skåp så är det riktigt illa förstås.. Ibland kan det se ut så i digitala skåp om man zoomar in i en större graf (och det är inte bara som det ser ut - det är vad skåpet har samplat in). Lösningen då är att använda en kortare tidbas som gör att man får in fler samples per tidsenhet - då kommer kvantifiering i amplitudled också se bättre ut för samma signal

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-23 18:05

MrMusic
Ja, det vore ju kalas om det där skåpet du länkade till funkade bra. Det är ju ett bra pris på det. Jag har aldrig testat något digitalt skåp så jag vet inget om dom. För egen del kör jag ett gammalt enkelt 10Meg-elände från Telequipment. Nästa år blir det fest för då fyller det 40 år men det verkar börja tänka på pensionen så det börjar bli dags att leta på något nytt. Har spanat lite på det här skåpet från Electrokit och det verkar ju vara liknande det du länkade till. Men om även det "hackar" blir jag tveksam. Det har också 8 bitars vertikal upplösning. Men det lockar att kunna köra USB till datorn. Den saken är klar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-05-23 22:25

Pico har USB skåp till hyggliga priser med 12 bitar och 16 bitar.

Frågan är hur ofta man behöver så rackarns hög upplösning OCH bandbredd i samma bapparat.

Ett vanligt högpresterande ljudkort med ett 12 bitar USB skåp och ett enklare analogt 200-400MHz känns heltäckande för under 10kkr.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-05-24 07:31

Jag klarar mig bra med ett M-audio transit (24 bitars ljudkort, lower class) , en bra true RMS multimeter med AC bandbreddd 40 kHz (viktigt att den täcker audiobandet) samt ett enkelt 25 Mhz analogt skop (som har den egenskapen att det är galvaniskt skiljt från nätet, inklusive jorden, genom att det är dubbelisolerat)

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-01-20 12:12

Stjäl tråden lite, eller snarare aktualiserar den.

Sedan jag blev tvungen att göra mig av med mitt gamla Tektronix
så undrar jag om någon på forumet använder något av den nya generationens
kortbyggda, lätta, billiga och i Kina tillverkade skåpen?
Skulle dessa dela med sig av erfarenheterna så blir jag så här :lol:.

Nedan finns ett par av tillverkarna, men det finns många fler och alla ser
nästan likadana ut. Antagligen tillverkas många på samma fabrik.

http://www.owon.co.uk/

http://rigoloscilloscope.com/digital-storage-oscilloscope/rigol-ds1052e-50mhz-digital-oscilloscope/prod_2.html[/url]
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2013-01-28 12:07

Tekko skrev:De som ser ut som iphones och mp3 spelare är bara leksaker och inte alls värda pengarna.

Intressant att du säger det. För radaravdelningen på företaget där en del av mina bekanta jobbar är helt övertygade om att Rohde-Schwarz är det som gäller. Så även mina bekanta som utvecklar basstationer för mobiltelefoni.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-28 12:19

haffe skrev:

Intressant att du säger det. För radaravdelningen på företaget där en del av mina bekanta jobbar är helt övertygade om att Rohde-Schwarz är det som gäller. Så även mina bekanta som utvecklar basstationer för mobiltelefoni.

:D
... tycker jag!

Per

Återgå till DIY-forum