PA-toppar... Hjälp önskas!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeiSve

PA-toppar... Hjälp önskas!

Inläggav LeiSve » 2012-05-23 16:26

Hej alla DYI-experter!

Jag har hängt runt på forumet ett tag nu och försökt lära mig hur man designar lådor på bästa sätt. Jag har behov av ett par små PA-toppar som ska ingå i en enklare trubadur-rigg. Topparna ska få basstöd från var sin subbas så småningom.

Jag har tittat på Eminence Alpha 6A och Eminence APT150 (som tydligen är en APT50 med 100x50-strut på). För att få lite tryck i lådorna så parallellkopplar jag två Alpha-6or. Delning uppåt vid kanske 4-5000 Hz och nedåt vid ca 200 Hz. Detta iom subbasarna samt att topparna inte ska få så jobbiga frekvenser.
Jag har stoppat in värden i Basta och försökt simulera, men dels har jag inte tillräcklig info om diskanten (?) och dels är jag ganska osäker på om jag gör rätt. Hur hittar jag, och stoppar in i Basta, rätt värden för diskanten?

Lådorna tänker jag mig basreflex, med en ganska smal och hög baffel. Bara så att diskanten får plats på bredden, ca 200mm. Material: kanske 15mm plywood? Den känns mer robust än MDF om man ska flänga runt på spelningar. Lådvolym: Kanske 23-25l.

Verkar jag helt ute och cyklar, eller tror ni det här kan bli nåt bra?
Tacksam för all input och synvinklar.

/Leif

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-24 11:31

Bra element för dina behov. Några snabba dock:

Om du tänker dig HP på 200Hz finns det ingen anledning att köra med basreflex. Du kan göra lådorna mindre som slutna och med fullgod återgivning i hela registret. Enligt databladet räcker det med 5-6 liter per element.

Jag vill avråda från passiva PA-filter på 200Hz. Det kräver rejäla spolar med hög effekttålighet. Hoppas du kan köra aktiv delning (när det blir dags att koppla till subbar).

Basarna har mycket hög verkningsgrad (94dB). Enda anledningen att använda flera element är väl att öka effekttåligheten. Du skriver bara trubadur utan att speca vad du tänker köra genom PA't. Kanske behöver du inte så så stora system?

Tänk på impedansen om du parallellkopplar. Har du 4 eller 8 ohms version?

Du behöver inte Basta! för de här lådorna. HP vid 4-5000 Hz verkar ok. Till detta system kan du göra ett enkelt 12dB/oct filter. Diskanten (jag har båda varianterna du nämner) är bra, men lättdriven och behöver säkert dämpas. Räkna med en dämpled på ca 3-6dB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 12:07

En fara med såna där trubadur-PA är att de kan "runda" något otroligt lätt om man inte får till delningsfilter och därmed frekvensgång ordentligt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-05-24 12:45

Har man bara en mixer med eq med svep på mellanregistret går det ofta enkelt att kompensera för ev rundgångskänslighet, som ju även är rätt så beroende av lokalen man spelar i; min erfarenhet även med hyfsat linjära PA att det kan variera friskt beroende på lokalen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 12:57

Undrar om inte den gamla D'Appolito-principen skulle passa här, dvs. mellaregisterelementen på vertikal linje med diskanten i mitten mellan dom. Tror att det vore bra för spridningens skull. Va?

Användarvisningsbild
bassman

Re: PA-toppar... Hjälp önskas!

Inläggav bassman » 2012-05-24 14:09

LeiSve skrev:Hej alla DYI-experter!

Jag har hängt runt på forumet ett tag nu och försökt lära mig hur man designar lådor på bästa sätt. Jag har behov av ett par små PA-toppar som ska ingå i en enklare trubadur-rigg. Topparna ska få basstöd från var sin subbas så småningom.

Jag har tittat på Eminence Alpha 6A och Eminence APT150 (som tydligen är en APT50 med 100x50-strut på). För att få lite tryck i lådorna så parallellkopplar jag två Alpha-6or. Delning uppåt vid kanske 4-5000 Hz och nedåt vid ca 200 Hz. Detta iom subbasarna samt att topparna inte ska få så jobbiga frekvenser.
Jag har stoppat in värden i Basta och försökt simulera, men dels har jag inte tillräcklig info om diskanten (?) och dels är jag ganska osäker på om jag gör rätt. Hur hittar jag, och stoppar in i Basta, rätt värden för diskanten?

Lådorna tänker jag mig basreflex, med en ganska smal och hög baffel. Bara så att diskanten får plats på bredden, ca 200mm. Material: kanske 15mm plywood? Den känns mer robust än MDF om man ska flänga runt på spelningar. Lådvolym: Kanske 23-25l.

Verkar jag helt ute och cyklar, eller tror ni det här kan bli nåt bra?
Tacksam för all input och synvinklar.

/Leif

Jag tror att det går få till så att det funkar. Annars är aktiva Bose-pinnar jäkligt schyssta som trubbarigg..

Men då är vi såklart inte inne på DIY :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
LeiSve

Inläggav LeiSve » 2012-05-24 15:49

Tack för alla goa synpunkter!

Bassman: Jag har provat Bosepinnar och de är inte att förakta! Dock är de knappast gratis... Och sen vill jag ju snickra själv!

Jag kommer som sagt att köra med basbottnar också, så kanske jag ska använda ett aktivt filter och separata slutsteg. Blir nog bäst.
Men mest för att skydda de små topparna (ifall man vill köra dem som fullrange nån gång) så kanske jag ska hyvla av frekvensen nånstans vid 200 Hz, eller vad tror ni? Eller krävs bamsespolen Allan för det?

Jag kommer att använda dem till ALLT! D.v.s. bas, trumkomp, keyboard, guror, sång o.s.v. Därför vill jag ha en ganska rak frekvensgång, för att inget instrument ska låta "fel".

Men kanske bättre med slutna lådor alltså? Det brukar väl anses som "säkrare" om man är lite osäker på konstruktionen...

/Leif

Användarvisningsbild
LeiSve

Inläggav LeiSve » 2012-05-24 15:50

Glömde säga att jag tänker använda 8-ohmsvarianten, och parallellkoppla.

Diskant i mitten... Hmm, är det bra?

/Leif

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 16:02

LeiSve skrev:Diskant i mitten... Hmm, är det bra?

/Leif

Jag har fått för mig det men har aldrig kommit mig för att prova den principen. Målet är ju att få loben framåt vinkelrätt från lådan och inte uppåt eller neråt som det gärna blir med ett mellanreg och en diskant vertikalt placerade. Har alltså med fastjoflöjten mellan elemanten och delningsfiltrets fasvridande att göra. Finns nog dom här som kan säga det det där bättre och använda adekvat nomenklatur. Men jag håller absolut med Kalejdokom om det där med sluten låda istället för basreflex. Kan aldrig tänka mig att basreflex skulle tillföra något i en sån här konstruktion med delning runt 200Hz (var det väl).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-24 18:41

berätta gärna varför högtalarna blir så känsliga för rundgång med fel filter/frekvensgång
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-05-24 18:52

celef skrev:berätta gärna varför högtalarna blir så känsliga för rundgång med fel filter/frekvensgång

Om det är något område som sticker ut för mycket så blir ju det området i motsvarande grad känsligare för rundgång. En EQ tycker jag normalt är för bredbandig för att fixa det utan att man också tappar en massa som man vill ha kvar och om den istället är smalbandig är det mycket svårare att leta på rätt område. Det är lika viktigt att en PA-låda har jämn frekvengång som att en HiFi-låda har det. Det är min uppfattning.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-05-24 20:08

Det är viktigt att looben under delning pekar åt rätt håll med PA högtalare (lite snett neråt), vilket kanske inte är helt trivialt med en normal element uppsättning - diskanten längre bak än basen (man vill ju gärna ha diskanten överst för att täcka publiken bra).

För övrigt så gillar jag att köra basinstrumenten via en sub-buss till basarna och resten fullrange genom topplådorna man slipper delningsfiltret mellan bas och topp. (Gick det där att förstå?) Är det någon annan som gör så?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-05-24 21:23

skrutten skrev:Det är viktigt att looben under delning pekar åt rätt håll med PA högtalare (lite snett neråt), vilket kanske inte är helt trivialt med en normal element uppsättning - diskanten längre bak än basen (man vill ju gärna ha diskanten överst för att täcka publiken bra).

För övrigt så gillar jag att köra basinstrumenten via en sub-buss till basarna och resten fullrange genom topplådorna man slipper delningsfiltret mellan bas och topp. (Gick det där att förstå?) Är det någon annan som gör så?

Elbasen skall inte bara ligga på subbasen, men det kanske var det du menade. Annars brukar jag ha aktiv delning mellan alla element om det tillåts, och inte köra fullrange på topparna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till DIY-forum