Hej alla DYI-experter!
Jag har hängt runt på forumet ett tag nu och försökt lära mig hur man designar lådor på bästa sätt. Jag har behov av ett par små PA-toppar som ska ingå i en enklare trubadur-rigg. Topparna ska få basstöd från var sin subbas så småningom.
Jag har tittat på Eminence Alpha 6A och Eminence APT150 (som tydligen är en APT50 med 100x50-strut på). För att få lite tryck i lådorna så parallellkopplar jag två Alpha-6or. Delning uppåt vid kanske 4-5000 Hz och nedåt vid ca 200 Hz. Detta iom subbasarna samt att topparna inte ska få så jobbiga frekvenser.
Jag har stoppat in värden i Basta och försökt simulera, men dels har jag inte tillräcklig info om diskanten (?) och dels är jag ganska osäker på om jag gör rätt. Hur hittar jag, och stoppar in i Basta, rätt värden för diskanten?
Lådorna tänker jag mig basreflex, med en ganska smal och hög baffel. Bara så att diskanten får plats på bredden, ca 200mm. Material: kanske 15mm plywood? Den känns mer robust än MDF om man ska flänga runt på spelningar. Lådvolym: Kanske 23-25l.
Verkar jag helt ute och cyklar, eller tror ni det här kan bli nåt bra?
Tacksam för all input och synvinklar.
/Leif