Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Men 50Hz för en 3.5-tummare? Det låter ju som ett önsketänkande på resonansfrekvensen i fri luft för ett så litet element. Sen beror det ju på hur den ändras i den omgivning/låda den hamnar. Visa förutsättningarna i övrigt. Annars blir det bara gissningslek och spekulationer här.
Flint skrev:Haha. Ingen fara, lätt hänt. Men då blir det enklare. Har du länk/bild på elementets egenskaper, impedans och frekvensgång? Elementets märke och betäckning vore bra så man kan leta lite på nätet och kolla.
asppie skrev:Jag har ett par högtalare som jag satt in i min bil.
Det är ett par 3,5" bredbandselement.
Enligt utsago så skall dessa ha en peak vid 50hz som bör filtreras bort med ett notchfilter.
Hur räknar jag på ett sådant?
Jocke skrev:asppie skrev:Jag har ett par högtalare som jag satt in i min bil.
Det är ett par 3,5" bredbandselement.
Enligt utsago så skall dessa ha en peak vid 50hz som bör filtreras bort med ett notchfilter.
Hur räknar jag på ett sådant?
EQ i bilstereon kanske?^^

NiklasF skrev:Har bestämt för mig att det är 9-5:ans orginalhögtalare som har knepiga ohm. Inte bara att ersätta om man fortsätter med orginalstereon.
Kan det stämma att det var en 16ohm som satt där?
Flint skrev:Ett första försök och två förslag med lite olika "vass" dipp. Fo runt 6-7kHz med 6dB sänkning vid en antagen elementimpedans av 8 ohm i det frekvensområdet. Det senare är alltså en gissning men sänkningen går ju att ändra genom att ändra värdet på R2 (eller R4) i filterdelen. R2 och R1 står ju i förhållande till varandra vad gäller sänkningen och C1 och L1 bestämmer fo. R1 och R3 är förstås högtalarna.
asppie skrev:Ett förtydligande. Mina element är på 4ohm.

Flint skrev:Elementets märke och betäckning vore bra...
paa skrev:Skulle gissa att impedanskurvan inte ligger så långt från denna, fast det vet jag egentligen inget om:
http://tymphany.com/files/TG9FD-10-04%20Rev1_0.pdf
NiklasF skrev:Du hade redan koll på det, kanske inte så roligt att få reda på senare i projektet.
Glöm nu inte att dämpa dörrarna och täta så gott det går runt baffeln, det gjorde största lyftet för mig i min 9-5.
Flint skrev:Ett första försök och två förslag med lite olika "vass" dipp. Fo runt 6-7kHz med 6dB sänkning vid en antagen elementimpedans av 8 ohm i det frekvensområdet. Det senare är alltså en gissning men sänkningen går ju att ändra genom att ändra värdet på R2 (eller R4) i filterdelen. R2 och R1 står ju i förhållande till varandra vad gäller sänkningen och C1 och L1 bestämmer fo. R1 och R3 är förstås högtalarna.
asppie skrev:Jo men om högtalaren är på 4ohm då skall väl motstånden vara på just 4ohm eller?
Vad betyder sedan AAA på schemat?
Jag är novis på att läsa scheman sorry...
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 14 gäster