Åsikter om val av stativare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Åsikter om val av stativare

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-20 09:05

Tänkte att jag under hösten/vintern skulle bygga mig ett par stativare som inte är alltför stora och som ersätter mina gamla Avancehögtalare.

Eftersom jag inte har mätutrustning tänkte jag fuska och bygga något som någon annan redan har konstruerat och vill gärna ha era åsikter och förslag.

Högtalarna kommer till en början stå på "tvbänken" och därmed ganska nära bakväggen (baffeln ca 50cm ut från väggen). Öppen planlösning så en del bas kommer slinka ut men det är jag van vid. Lyssningsavståndet blir ca 2,5-3m och 1,8m mellan högtalarna. Spelar sällan på partynivåer.

Vilka är då alternativen?
Nya lilla eller 9LAEH verkar vara mkt intressant men är det för litet med en femtummare i basen?

Är Mark K´s stativare ER18DXT med 6,5" bättre med avseende på det?

Även Zaph och Troels har ju några stativare med 6,5" att välja på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-20 10:17

Detta låter mycket piP för mig. Köp komponentsatsen från IÖ och bygg lådorna själv. Då får du komponenter som passar bra ihop, du får en "lagom" stor låda och du får nöjet att snickra till en låda. Som du då kan göra hur fin som helst om du har sådana ambitioner.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-20 10:34

Zaps SEAS L18/27TBFCG-högtalare är ett omtyckt alternativ, om man önskar 6,5"-bas.
http://zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Moderna 5"-are däremot, räcker väldigt långt och funkar bättre i närfältslyssning.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-20 12:08

Ja Ino pIP finns ju oxå men den är någon tusing dyrare och så är det där med frakten.. när man inte bor i närheten av huvudstaden.

Nya lilla är ju väldigt lockande då det är såpass billiga komponenter även om större alltid är lockande (Zaphs alu är billig den med!)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-06-20 18:51

Om du tänker välja någon av skruttens konstruktioner är det ju 9LAEH som gäller.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-20 21:57

Ja den har fått bra omdömen men vad är det som är bättre med Visaton än Seas?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-20 22:06

Emanuelgbg skrev:Ja den har fått bra omdömen men vad är det som är bättre med Visaton än Seas?

Stirra dig inte blind på elementens fabrikat - en begåvad design kan få "skräp" att lira medan skolbokslösningar med värsta high-end-prylarna låter sunk! ;-)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-20 22:40

Emanuelgbg skrev:Ja den har fått bra omdömen men vad är det som är bättre med Visaton än Seas?

Visaton elementet är av en helt annan klass distortionsmässigt har kortslutningsringar i motorn. Visaton elementet låter helt klart bättre enligt min uppfattning. Sen så behåller Visaton elementet ifråga karaktären när man spelar lite starkare medan SEAS elementet börjar låta ansträngt. Det enda som är bättre med SEAS-elementet är verkningsgraden.

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-20 22:47

Gå den långa vägen. Bygg nåt efter eget huvud. Lär av egna misstag och kom i hamn efter 40 år. Under tiden har du kul. Inte många gratisluncher i högtalatbygge.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-20 22:49

Eri skrev:Om du tänker välja någon av skruttens konstruktioner är det ju 9LAEH som gäller.

Det finns en till, AL170 och DXT i röret som kan matcha. Men den är ju inte riktigt klar än - lådor är ju så jobbiga att bygga....

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-21 08:18

Tack för svaren!

Bygga efter eget huvud tänker jag göra.. i framtiden, just nu finns inte pengar till inköp av mätutrustning, tid (har 2-åring med stort uppmärksamhetsbehov) eller plats. Vill ändå få utlopp för min kreativa ådra och iaf bygga en förhoppningsvis snygg låda till en bra men billig högtalare.

Jag har inget favvo fabrikat utan säger konstruktören att Visaton är den klart bästa av de två i detta fallet så litar jag på honom.
Det enda som är knepigt med 9LAEH är väl den ena spolen. Hur stora differanser är ok?

Med AL170 sticker lådvolymen iväg en hel del va? Vill nog inte gå över 15-16L i lådvolym, blir lite stort för en högtalare som skall stå på en inte allt för stor bänk/tv-möbel.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-06-21 16:33

skrutten skrev:

Visaton elementet är av en helt annan klass distortionsmässigt har kortslutningsringar i motorn. Visaton elementet låter helt klart bättre enligt min uppfattning. Sen så behåller Visaton elementet ifråga karaktären när man spelar lite starkare medan SEAS elementet börjar låta ansträngt. Det enda som är bättre med SEAS-elementet är verkningsgraden.

/G

+1

Visatons AL130 element är helt klart Weltklasse när det gäller låg distortion i undre mellanregister och övre mellanregister. Sedan skapas såklart en del dist när det får arbeta, och det får det när man drar på utan delning neråt, ialla fall enligt mina högst amatörmässiga mätningar med budgetmikrofon.

Men det finns flera som kan intyga att det ändå låter bra (om bara fasen är rätt).

Jag tvekar aldrig att rekommendera denna konstruktion.

En AL170 parad med en DXT låter som en mycket spännande konstruktion som jag hade funderat själv på , om jag inte redan hade två olika toppar till och det kanske inte riktigt får plats med fler småhögtalare hemma. Och småbarn som precis lärt sig ta sig fram på egen hand, senaste DIY var galler till subbarna som står bakom soffan.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-06-21 17:12

rikkitikkitavi skrev:Men det finns flera som kan intyga att det ändå låter bra (om bara fasen är rätt).

Intygas härmed, was there listening.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-21 17:30

Synd att man inte har svarteloxerat elementet...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-06-21 17:44

man kan måla det :)

ett tunt lager färg gör nog inte så mycket i och med att det är ett metallelement :)

Användarvisningsbild
gornir

Re: Åsikter om val av stativare

Inläggav gornir » 2012-06-23 14:57

Emanuelgbg skrev:Tänkte att jag under hösten/vintern skulle bygga mig ett par stativare som inte är alltför stora och som ersätter mina gamla Avancehögtalare.

Eftersom jag inte har mätutrustning tänkte jag fuska och bygga något som någon annan redan har konstruerat och vill gärna ha era åsikter och förslag.

Hej Emanuelgbg,

Jag har några konstruktioner på min hemsida som kanske skulle passa dig?

http://www.audioexcite.com/

De är dokumenterade så att du kan bilda dig en egen uppfattning om dem.

Mvh

/Göran

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-23 20:10

Kanske detta kan vara nåt, om den nu inte är förstor förståss?
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=248

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-23 21:54

Hmm 20 liter är lite stort. Iofs bara 13 liter i audioexites version (ganska stor skillnad med samma bestyckning?)

Nä just nu står det mellan Skruttens 9LAEH som verkar vara en mkt genomtänkt skapelse och Mark K´s ER18DXT som iaf är lågdistande, hur det står till med fasegenskaperna vet jag inte.

Tittar över utbudet av fanér el fanerad MDF i Gbg. Inte lätt att hitta någon affär, just nu bara Abi trä som har när jag frågat.. så har ni några tips? Valchromat kan vara intressant oxå.

Användarvisningsbild
gornir

Inläggav gornir » 2012-06-24 09:57

Emanuelgbg skrev:Hmm 20 liter är lite stort. Iofs bara 13 liter i audioexites version (ganska stor skillnad med samma bestyckning?)

Nja, ”Prestigious Two – Monitor DXT” är inte samma högtalare som SEAS "Idunn" konstruktionen. Egentligen är det bara DXT diskanten designmässigt som är den samma. :wink:

Seas "Idunn" använder en 6.5” i sin 20liters konstruktion. Jag använder 5” versionen av ett liknande element i min 14liters låda.

Det är i delningsfilterkonstruktionen som våra konstruktioner verkligen skiljer sig åt. De ser ut att använda sig av en LR4 filter topologi med en tredje-ordningens filter elektriskt för diskanten och andra-ordningens filter för basen.

Min konstruktion är en mer minimalistisk konstruktion med första ordningens filter elektriskt både för basen och diskanten, vilket innebär en LR2 filter topologi akustiskt. Mark K använder sig av också av en LR2 topologi i sin konstruktion med skillnaden att han delar DXT diskanten lägre och kanske inte har riktigt samma distortionsmarginal för diskanten.

Jag har själv inte lyssnat på Mark K konstruktion, men den verkar vara genomtänkt och har fått fina omdömen. Däremot har jag använt SEAS ER18 basen och den tycker jag inte alls passar i hans föreslagna låda på 14liter (som är den samma som jag använder i min konstruktion).

Om du föredrar en rappare och mer artikulerad bas i den föreslagna lådan så tycker jag SEAS U16RCY/P är ett bättre val. Denna bas är en riktig budget ”ScanSpeak Revelator” bassmässigt, men den låter däremot mera varmt och inte riktigt lika detaljerat i mellanregistret jämfört med ER18.

Den stora fördelen med Mark K design är att den har ca 1.5-2dB högre känslighet, vilket innebär att det behövs lite mer effekt för att få fart på ”Prestigious Two – Monitor DXT”, jämfört med ”ER18DXT” som dessutom troligtvis kan spela starkare (om inte diskanten ger upp först p.g.a. den låga delningen).

Det som jag har som ett frågetecken runt ”ER18DXT” konstruktionen är att det inte framgår i hans dokumentation om den är optimerad och/eller baserad på hans 1m mätningar eller något annat. Det ser ut som om han inte riktigt fått till konstruktionen fasmässigt. Det kan finnas en tanke bakom detta ex. att fasen förändras till det bättre med ett ökat avstånd till högtalaren eller så är det helt enkelt ett designval som han gjort efter lyssningstester etc.

Hur som helst har den fått fin kritik av många och jag skulle välja den alla gånger före SEAS ”Idunn” om jag vore dig, men med en reservation för basen i "ER18DXT". Vill du ha en trevligare bas med ER18 så ökar du lådvolymen till 16-18liter och sänker avstämmningsfrekvensen något.

Som avslutningsvis vill jag påpeka att jag personligen tycker DXT diskanten är väldigt intressant tekniskt sett och att den låter allra bäst i en konstruktion med LR2 filter. Jag har provat den i flera konstruktioner med brantare filter precis som i SEAS ”Idunn”, men jag tycker den inte kommer till sin rätt riktigt då och den är faktiskt tillräckligt robust för att kunna användas med flackare filter.

Är den bortsett från det tekniskt spännande konceptet med den lilla wave-guiden ljudmässigt den allra bästa diskanten i prisklassen? Så är svaret NEJ enligt min personliga uppfattning, men smaken är ju som bekant som baken - delad. :)

Mvh

/Göran

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-24 12:30

Hej Gornir!
Läste endast din sida lite snabbt o då fick jag det till att det var samma bas som i Idunn, sorry my bad. Fin sida iaf, skall läsa mer noggrant.
Får känslan att Seas egna konstruktioner är lite mer skolbokslösningar o inte så genomtänkta mer Hifikit men jag kan ha helt fel.

Tvivlar inte på att dina konstruktioner är bra men referenser är alltid bra.

9ALEH samt ER18CXT har ju en del folk byggt och lämnat positiva omdömmen om så de har lite försprång just nu. Kommer dock inte börja bygga föränn i höst så jag hinner säkert ändra mig många gånger.

Troels använder väl ER18-basen som just mellanregister men både Mark K´s samt Zaph har den i 15L som bas. Det svåra är att få till en större lådan än 15L att inte se för stor o klumpig ut på en bänk. På stativ är det lättare.

Skrutten! Vad är min volym för Visaton AL170?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-24 13:05

Emanuelgbg skrev:Skrutten! Vad är min volym för Visaton AL170?

Det är outforskat område, jag har byggt en testlåda på 9liter sluten och en 22 liter basreflex till AL170 men eg tror jag att den borde vara närmare 30 liter i basreflex.

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Åsikter om val av stativare

Inläggav Jocke » 2012-07-03 19:05

Emanuelgbg skrev:Hej Gornir!
Läste endast din sida lite snabbt o då fick jag det till att det var samma bas som i Idunn, sorry my bad. Fin sida iaf, skall läsa mer noggrant.
Får känslan att Seas egna konstruktioner är lite mer skolbokslösningar o inte så genomtänkta mer Hifikit men jag kan ha helt fel.

Tvivlar inte på att dina konstruktioner är bra men referenser är alltid bra.

9ALEH samt ER18CXT har ju en del folk byggt och lämnat positiva omdömmen om så de har lite försprång just nu. Kommer dock inte börja bygga föränn i höst så jag hinner säkert ändra mig många gånger.

Troels använder väl ER18-basen som just mellanregister men både Mark K´s samt Zaph har den i 15L som bas. Det svåra är att få till en större lådan än 15L att inte se för stor o klumpig ut på en bänk. På stativ är det lättare.

Skrutten! Vad är min volym för Visaton AL170?

Du ska nog kika lite mer på hur de där konstruktionerna är tänkta att placeras. Tror inte att Troels och Zaph tänker sig väggnära.... Zaph för ett resonemang kring det här: http://zaphaudio.com/SR71.html Också en intressant konstruktion ! :)

gornir skrev:
Emanuelgbg skrev:Tänkte att jag under hösten/vintern skulle bygga mig ett par stativare som inte är alltför stora och som ersätter mina gamla Avancehögtalare.

Hej Emanuelgbg,

Jag har några konstruktioner på min hemsida som kanske skulle passa dig?

http://www.audioexcite.com/

De är dokumenterade så att du kan bilda dig en egen uppfattning om dem.

Mvh

/Göran

Tycker Prestigious Two ser seriös och genomarbetad ut! :) Filtret är föredömligt enkelt jmf med ER18DXT som jag inte riktigt är med på hur mycket MarkK har lyckats krångla till...

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-07-04 09:53

Tja iofs rekomenderar Zaph att högtalarna står på stativ vilket inte jag kommer ha i nuvarande bostad men han pratar också om 2 feet = ca 60cm till bakväggen och jag har pratat om 50cm så så stor skillnad är det väl inte? Om han nu inte menar från baksidan högtalaren till väggen men så brukar man väl inte mäta?

Ang Troels så vet jag att han designar för att stå en bit ut i de flesta projekt, hur långt ut säger han dock inte så ofta.

Audioexites projekt ser trevliga ut men just nu ser det ut som att 9LAEH ligger bäst till

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-04 10:07

Emanuelgbg skrev:Tja iofs rekomenderar Zaph att högtalarna står på stativ vilket inte jag kommer ha i nuvarande bostad men han pratar också om 2 feet = ca 60cm till bakväggen och jag har pratat om 50cm så så stor skillnad är det väl inte? Om han nu inte menar från baksidan högtalaren till väggen men så brukar man väl inte mäta?

Ang Troels så vet jag att han designar för att stå en bit ut i de flesta projekt, hur långt ut säger han dock inte så ofta.

Audioexites projekt ser trevliga ut men just nu ser det ut som att 9LAEH ligger bäst till

Tror att 9LAEH är väl genomarbetad men har inte hört den. Konstruktören kan säkert bistå med svar på frågor och glada tillrop! :wink:

Hur man "brukar mäta" är nog svårt att säga... men ytterst få konstruktioner är designade för att stå nära vägg...^^

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-04 11:12

Emanuelgbg skrev:Tittar över utbudet av fanér el fanerad MDF i Gbg. Inte lätt att hitta någon affär, just nu bara Abi trä som har när jag frågat.. så har ni några tips?

Jag har handlat fanér till flera byggen hos Optimera (prisvärt):

Optimera Lorentz
Marieholmsgatan 20
415 02 Göteborg
Tel (+46) (0)31 707 25 00

Dom har även ett snickeri där det luktar och ser ut som i en slöjdsal från gamla tiders skola... behöver du hjälp men fanéring fixar dom det (har dock ej koll på kostnad).

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-07-05 22:49

Tack för förslaget Kalejdokom, har skickat ett mail till dem, får se om de svarar.

Jocke, vet du om det finns några andra projekt som är designade att stå närmare väggen?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-05 23:22

Emanuelgbg skrev:Tack för förslaget Kalejdokom, har skickat ett mail till dem, får se om de svarar.

Jocke, vet du om det finns några andra projekt som är designade att stå närmare väggen?

Tror det mest är projekt inspirerade av IÖ eller Carlsson som trivs väggnära... det är väl här man hittar dem?^^ Kanske kommer på något - återkommer i så fall. Tänkte på hur Zaph resonerade om det... det är inte helt självklart... Man kan ju tänka sig en mindre baffelkompensation och lite dämp bakom men det är nog inte alltid så enkelt...

Nu är jag inte den som vill säga att allt är så förb.. komplicerat... Klart det går att få ordning på. ;-)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-14 22:36

gornir skrev: Är den bortsett från det tekniskt spännande konceptet med den lilla wave-guiden ljudmässigt den allra bästa diskanten i prisklassen? Så är svaret NEJ enligt min personliga uppfattning, men smaken är ju som bekant som baken - delad. :)

Mvh

/Göran

Man blir nyfiken på vilken diskant du syftar på som bäst i klassen?

För övrigt: Prestigious Two – Monitor DXT tycker jag ser mycket intressant ut, kan nog tänka mig att bygga ett par så småningom.

Edit - ScanSpeak D2608/913000 ? :wink:

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-07-14 23:11

Emanuelgbg skrev:Ja Ino pIP finns ju oxå men den är någon tusing dyrare och så är det där med frakten.. när man inte bor i närheten av huvudstaden.

Nya lilla är ju väldigt lockande då det är såpass billiga komponenter även om större alltid är lockande (Zaphs alu är billig den med!)

Lite beroende på hur gott om tid du har och var du bor brukar det finnas annat folk som kan lösa den biten med frakt lite då och då :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-15 00:46

gornir skrev:...
Min konstruktion är en mer minimalistisk konstruktion med första ordningens filter elektriskt både för basen och diskanten, vilket innebär en LR2 filter topologi akustiskt.
...
/Göran

Det brukar väl vara så att en diskant ensam faller akustiskt enligt ett 2:a ordningens filter, kompletterar man det med ett första ordningens elektriskt filter så borde väl resultatet bli någon sorts tredje ordnings filter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till DIY-forum