Moderator: Redaktörer
Emanuelgbg skrev:Ja den har fått bra omdömen men vad är det som är bättre med Visaton än Seas?
Eri skrev:Om du tänker välja någon av skruttens konstruktioner är det ju 9LAEH som gäller.
skrutten skrev:Emanuelgbg skrev:Ja den har fått bra omdömen men vad är det som är bättre med Visaton än Seas?
Visaton elementet är av en helt annan klass distortionsmässigt har kortslutningsringar i motorn. Visaton elementet låter helt klart bättre enligt min uppfattning. Sen så behåller Visaton elementet ifråga karaktären när man spelar lite starkare medan SEAS elementet börjar låta ansträngt. Det enda som är bättre med SEAS-elementet är verkningsgraden.
/G
Emanuelgbg skrev:Tänkte att jag under hösten/vintern skulle bygga mig ett par stativare som inte är alltför stora och som ersätter mina gamla Avancehögtalare.
Eftersom jag inte har mätutrustning tänkte jag fuska och bygga något som någon annan redan har konstruerat och vill gärna ha era åsikter och förslag.
Emanuelgbg skrev:Hmm 20 liter är lite stort. Iofs bara 13 liter i audioexites version (ganska stor skillnad med samma bestyckning?)
Emanuelgbg skrev:Skrutten! Vad är min volym för Visaton AL170?
Emanuelgbg skrev:Hej Gornir!
Läste endast din sida lite snabbt o då fick jag det till att det var samma bas som i Idunn, sorry my bad. Fin sida iaf, skall läsa mer noggrant.
Får känslan att Seas egna konstruktioner är lite mer skolbokslösningar o inte så genomtänkta mer Hifikit men jag kan ha helt fel.
Tvivlar inte på att dina konstruktioner är bra men referenser är alltid bra.
9ALEH samt ER18CXT har ju en del folk byggt och lämnat positiva omdömmen om så de har lite försprång just nu. Kommer dock inte börja bygga föränn i höst så jag hinner säkert ändra mig många gånger.
Troels använder väl ER18-basen som just mellanregister men både Mark K´s samt Zaph har den i 15L som bas. Det svåra är att få till en större lådan än 15L att inte se för stor o klumpig ut på en bänk. På stativ är det lättare.
Skrutten! Vad är min volym för Visaton AL170?
gornir skrev:Emanuelgbg skrev:Tänkte att jag under hösten/vintern skulle bygga mig ett par stativare som inte är alltför stora och som ersätter mina gamla Avancehögtalare.
Eftersom jag inte har mätutrustning tänkte jag fuska och bygga något som någon annan redan har konstruerat och vill gärna ha era åsikter och förslag.
Hej Emanuelgbg,
Jag har några konstruktioner på min hemsida som kanske skulle passa dig?
http://www.audioexcite.com/
De är dokumenterade så att du kan bilda dig en egen uppfattning om dem.
Mvh
/Göran
Emanuelgbg skrev:Tja iofs rekomenderar Zaph att högtalarna står på stativ vilket inte jag kommer ha i nuvarande bostad men han pratar också om 2 feet = ca 60cm till bakväggen och jag har pratat om 50cm så så stor skillnad är det väl inte? Om han nu inte menar från baksidan högtalaren till väggen men så brukar man väl inte mäta?
Ang Troels så vet jag att han designar för att stå en bit ut i de flesta projekt, hur långt ut säger han dock inte så ofta.
Audioexites projekt ser trevliga ut men just nu ser det ut som att 9LAEH ligger bäst till
Emanuelgbg skrev:Tittar över utbudet av fanér el fanerad MDF i Gbg. Inte lätt att hitta någon affär, just nu bara Abi trä som har när jag frågat.. så har ni några tips?
Emanuelgbg skrev:Tack för förslaget Kalejdokom, har skickat ett mail till dem, får se om de svarar.
Jocke, vet du om det finns några andra projekt som är designade att stå närmare väggen?
gornir skrev: Är den bortsett från det tekniskt spännande konceptet med den lilla wave-guiden ljudmässigt den allra bästa diskanten i prisklassen? Så är svaret NEJ enligt min personliga uppfattning, men smaken är ju som bekant som baken - delad.![]()
Mvh
/Göran
Emanuelgbg skrev:Ja Ino pIP finns ju oxå men den är någon tusing dyrare och så är det där med frakten.. när man inte bor i närheten av huvudstaden.
Nya lilla är ju väldigt lockande då det är såpass billiga komponenter även om större alltid är lockande (Zaphs alu är billig den med!)
gornir skrev:...
Min konstruktion är en mer minimalistisk konstruktion med första ordningens filter elektriskt både för basen och diskanten, vilket innebär en LR2 filter topologi akustiskt.
...
/Göran
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster