Isolering igen...fylla soffan med nått som inte kliar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

Isolering igen...fylla soffan med nått som inte kliar?

Inläggav Ivil » 2012-06-27 10:10

Hej!
Jag tänkte fylla soffan med isolering för att få ner efterklangtiden i rummet, men vill ha nått som inte kliar! (och inte luktar och är hälsofarligt)
Vad finns det igentligen för alternativ? Det kommer ju att gå åt en hel del, så priset får gärna vara inom rimliga gränser.
Stenull och glasull känns som att de båda är ute ur leken. Visst går det att klä in, men det dammar och hamnar överallt vid hantering.
MVH /Andreas
Senast redigerad av Ivil 2012-06-27 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-27 11:07

Det finns ju skumplast, det är väl utmärkt för soffor?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Egerwood

Re: Isolering igen...fylla soffan men nått som inte kliar?

Inläggav Egerwood » 2012-06-27 11:21

Ivil skrev:Hej!
Jag tänkte fylla soffan med isolering för att få ner efterklangtiden i rummet, men vill ha nått som inte kliar! (och inte luktar och är hälsofarligt)
Vad finns det igentligen för alternativ? Det kommer ju att gå åt en hel del, så priset får gärna vara inom rimliga gränser.
Stenull och glasull känns som att de båda är ute ur leken. Visst går det att klä in, men det dammar och hamnar överallt vid hantering.
MVH /Andreas

Vet inte hur din soffa ser ut, men om man lägger ner den fyller tomrummet under sitt delen med isolering och sedan häftar på ett gammalt lakan eller dylikt i stommen har jag svårt att se att det ska vara svår hanterligt och dammigt. har ingen erfarenhet av att isolering skall lukta något närmvärt heller så länge den är i ett tempererat och fukt fri miljö som ett vardagsrum. om det sedan påverkar E-klangen vet jag ej dock.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-27 11:28

Är soffan belamrad av fyllon, kan du ju bänka dig på fotpallen. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ivil

Re: Isolering igen...fylla soffan men nått som inte kliar?

Inläggav Ivil » 2012-06-27 12:22

Egerwood skrev:
Ivil skrev:Hej!
MVH /Andreas

Vet inte hur din soffa ser ut, men om man lägger ner den fyller tomrummet under sitt delen med isolering och sedan häftar på ett gammalt lakan eller dylikt i stommen har jag svårt att se att det ska vara svår hanterligt och dammigt. har ingen erfarenhet av att isolering skall lukta något närmvärt heller så länge den är i ett tempererat och fukt fri miljö som ett vardagsrum. om det sedan påverkar E-klangen vet jag ej dock.

Tycker tyvärr att så fort man hanterar vanlig isolering hamnar den överallt! Så nått annat att isolera med hade varit att föredra. Funkar skumplast som absorbent hade det ju varit toppen!
/Andreas

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-06-27 12:30

Uff... det där med akustikbehandling är allt annat än lätt.

Men här får du mina två ören.
Är det en lite soffa i ett stort rum gör det nog varken till eller från.
När jag har provat så har jag märkt att det behövs ganska stora ytor för att göra någon nytta.
Sen beror det förståss också på vid vilken eller vilka frekvenser och hur mycket du vill få ned efterklangen.
Fixar du det tillsammans med 70 11 andra parametrar så är du i hamn :wink:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-06-27 12:54

ull är fantastiskt som akustikmmatrial
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-06-27 12:56

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-06-27 12:56

OlA-68 skrev:ull är fantastiskt som akustikmmatrial

Skaffa heltäckningsmatta av gräs och ställ några får i vardagsrummet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-27 13:04

Annars är ju gamla täcken ganska idealiska också. Det kommer dock ändå inte att spela så stor roll vad man kompletterar med, för soffans ytmaterial och stoppningsmaterial kommer ändå att dominera resultatet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2012-06-27 13:05

Nej jag tror inte på några mirakel, men många bäckar små! tänkte att de ställen där det inte syns är fritt fram för mig, de synliga kräver förhandlingar :D
Förhandlade precis till mig att bygga absorbenter bakom högtalarna likt dessa http://www.minhembio.com/Bolle1/55275.
Sen hoppas jag på att öppna upp och isolera den vägg jag spelar mot då den endast består av enkelgips utan isolering.
Träull är det hanterligt?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-06-27 13:30

skinnsoffor är inte lika bra som yllesoffor... sedan kan man ju ta och lägga ett par fårskinn i soffan.. skönt att sitta på både sommar och vinter
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
kristerT

Inläggav kristerT » 2012-06-28 17:00

Hej
jag tror du får ett bättre resultat om du kan hänga veckade draperier diagonalt i hörnen av rummet , gärna en meter ut från spetsen i hörnet ,sedan kan du fylla ut det med rockwool eller liknande bakom draperiet för att få dämpningen lite mer bredbandig, det är i hörnen du har summan av rumsresonanserna så att säga

Vänligen Krister

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2012-06-28 17:14

Jo, absolut skulle resultatet bli bättre med radikalare åtgärder, men dom får lixom inte synas ;)

Återgå till DIY-forum