Sommarprojekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andr82

Sommarprojekt

Inläggav Andr82 » 2012-06-28 22:53

Efter att ha planerat på något nytt projekt i ett par år nu så är en beställning gjord på europe audio...

Tanken är att göra en TL, en 8tummare i ett rör som spelar upp mot ett klot.
Klotet i sig ska innehålla en bredbandare, jag vet att det finns bättre lösningar än att låta basen spela mot lådan som innehåller bredbandaren, men det är mest ett test.

Så nu håller jag på att gör lite tester på materialet jag ska gjuta kloten i, gips! För att få det mer hållbart så har jag blandat med trälim som löser sig fint i vatten, funderar även på om jag ska testa med sockerlösning.
Det tar en halv evighet för blandningen att torka när det är trälim i, men det bli hårt, mycket hårdare än ren gips!
Klot förresten, det kommer påminna mer om b&ws låda till mellanreg, även invändigt.
Vad har jag nu gett mig in på? :P

Det ska även testas med lite olika strukturer inne i röret, för att göra en "taperd line" för att få ner undre gränsfrekvensen lite, sen ska det mätas för att se vad som händer!
Mer info kommer!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-28 23:02

Åhh, det låter jättespännande det här.

Lova att uppdatera mycket och med många bilder.

Jag funderar själv en hel del på rundstrålande högtalare av liknande snitt.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-07-01 23:29

Bild

Detta är då en skiss på hur dom är tänkta att se ut på ett ungefär, proportioner stämmer inte helt o hållet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-02 00:39

Wow! Detta ska bli kul att följa!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-07-16 16:15

Bild
Här är 3 st främre halvor av klot gjutna, ska dock göra ett till, blev för lite trälim i blandningen av dom första två.

Bild
Basen testas i röret, får göra en bra monteringsring med fräsen tror jag!

Användarvisningsbild
rickardp

Inläggav rickardp » 2012-07-17 13:04

Vad heter högtalaren du kör med

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-07-17 13:15

Det är en Visaton TIW200xs, har länge varit nyfiken på dom.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-07-19 18:07

Bild
Så kommer nog kanske själva övre droppformade klotet se ut plus massa finputs. Elementet ska självklart försänkas. Börjar dock bli lite skeptisk till själva formen, det såg bättre ut på papper.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-20 01:27

jaha, det säger du
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-07-21 19:19

Är det någon här som är lite insatt i det här med TL?
I mitt första försök, en hemmasub med ett 2meter rör och en fynda 12a i botten så fick jag en bra frekvensgång till 16Hz, trots att röret egentligen inte var tillräckligt långt för 16Hz.. (Det började väl slutta svagt vid drygt 20Hz tror jag)
Men eftersom röret mynnar ut just 2 meter ifrån själva högtalaren, borde det då inte ge ungeffär samma effekt som ett 4 meter långt rör som mynnar ut precis vid högtalaren? Eller förenklar/tänker jag fel?

Det kommer väl märkas vad som händer när jag provmäter med mina visaton 8" i 120cm rör om inte annat. Om dom går ner till 75Hz eller 35Hz.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-08-07 11:17

Bild
Så här ser skapelsen ut för tillfället, elementen(tiw200xs) spelas in lite smått och lite allmän provlyssning har väl skett.. Eftersom dom körs filterlöst än så länge så låter det ju skit, dom övre registren är inte den högtalarens starka sida, tur att jag ska dela den lågt. Men en sak som imponerar är hur pass bra basen är, trummorna i Mustasch - Double Nature har det där hårda snabba anslaget som man hör på riktigt, det låter faktiskt lite som en riktig trumma. Sen vet jag ju inte hur det är med ljudkvalitén på skivan, men den lilla Audiopro förstärkaren som används har verkligen förmågan att få även den bästa högtalare att bli platt och tråkig...

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-08-25 16:46

Så, nu har jag börjat leka med rören på riktigt.

Bild
Här är några mätningar på öppna änden av röret.
Blå: Massor av dämpning i röret, dämpvadd, t-shirtar och någon handduk plus träklump i botten, ca 5cm mindre än röret.
Lila: Lite dämpvadd bakom högtalaren och två t-shirtar i mynningen.
Grön: Tomt rör utan någon dämpning alls.
Röd: Vadd bakom högtalare och en träklump i botten.

Riktigt mycket dämpning(marginellt mindre än blå kurvan) och träklumpen i botten verkar vara vägen att gå.
Träklumpen utökar frekvensgången ca 10hz neråt och dämpningen rätar ut kurvan snyggt.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-08-26 21:58

Spännande, ska bli kul och se hur det utvecklas. :)

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-08-28 00:35

Så, nu har jag mätt lite på gipslådorna, och höll på att sätta i halsen, när jag mätte elementet 1cm ifrån membran fick jag en kurva med en dipp på 25-30dB vid 4khz. Elementet är ett Fountek FR88EX, som borde vara bra, o inte bete sig sådär..
Mätte igen, på ett annat ställe på konen, o fick samma resultat, flera gånger...
Sen testa jag att mäta 20cm ifrån, så såg det mycket mindre dåligt ut, men fortf inte bra.
Bild
Ljusblå: Röränden med dämpvadd.
Blå: 20cm ifrån element med dämpvadd.
Rosa: Röränden med t-shirt från hm som dämpning.
Röd: 20cm ifrån element med t-shirt som dämpning.

Reflektioner: Kurvan ser ju verkligen inte ut som i databladet, funderar på om den öht är användbar. Just nu hoppas jag väl på att dippen i output från röret kanske ska kunna kompensera för den stora puckeln i output från elementet mellan 2 och 6khz.(röd och rosa kurva)
Märkligt med att en Tshirt dämpar bättre än dämpvadd.
Den höga nivån från 6khz och uppåt i det rosa svepet är också underlig, borde inte komma igenom så mycket höga frekvenser tycker jag.(det var nästan helt fullt i den lilla lådan när jag tryckt in tshirten.)
Slutsats: Jag ifrågasätter starkt ifall mätningarna är sanningsenliga, något verkar fel.
Senast redigerad av Andr82 2012-08-28 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-28 07:50

Snälla du skala ner bilderna innan du lägger upp dom. 800px bredd är lagom. Då kan alla läsa tråden på ett bekvämt sätt utan att behöva sidskrolla fram och tillbaka.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-09-02 19:41

Efter lite mixtrande med mätningar idag har jag listat ut att mätvärdena efter micförstärkaren varit med i bilden är rätt missvisande, den verkar förstärka mer ju högre frekvensen är.
Det som visas från 15000Hz och uppåt har nästan inget alls med verkligheten att göra.(en mätning i total tystnad såg nästan lika dan ut som en mätning med ljud)
Frågan är hur brant lutningen på resten är, för vad som händer över 15kHz hör jag nog inte så mycket av iaf misstänker jag.
Ska försöka göra en loop så jag kan göra en ljudkortskalibrering som inkluderar micförstärkaren...
Det är något som är väldigt fel iaf!
Är det någon som har bra tips på billig micförstärkare?
Inte den från conrad då som jag köpte...

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-02-09 12:12

Bild Tyckte det var dags att åstakomma något med mitt projekt, så här är en bild på min hemmabyggda hillbilly-svarv... :) Tanken är att dom skall få ungefär samma form som mellanregisterdelen i b&w 802. Upptäckte dock att gips blandat med trälim är nästan lika lättarbetat sin betong...

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-02-09 12:15

Läckert :D

Användarvisningsbild
kristerT

Inläggav kristerT » 2013-02-09 12:28

Hej
Kul med två själar med samma tanke,jag håller på med exakt samma klot som du men med lite annan framställningsprocedur så jag undrar hur du löst det med formen för insidan av klotet.
Jag återkommer med bild när jag fått lite ström i kameran

Vänligen Krister

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-02-09 12:37

kristerT skrev:Hej
Kul med två själar med samma tanke,jag håller på med exakt samma klot som du men med lite annan framställningsprocedur så jag undrar hur du löst det med formen för insidan av klotet.
Jag återkommer med bild när jag fått lite ström i kameran

Vänligen Krister

Jag använde ett 15cm klot från clasohlsson för insidan, och en bit av en ramlösaflaska påtejpad för att göra undre delen. Finish invändigt var väl inte högsta fokus, men det blev inte så tokigt ändå.

Användarvisningsbild
kristerT

Inläggav kristerT » 2013-02-09 13:24

Hej
Enkelt och bra ,jag försökte hitta liknande lösningar men bestämde mig för att bygga i lera , tar lte längre tid men lite lättare att få rätt volym ,bara att lägga på lite lera om volymen inte räcker till sedan stoppa ner lerpluggen i en plastpåse och använda sig av Arkimedes princip i en hink med vatten

Krister

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-03-20 20:44

Så, efter att ha mätt lite på röret till basen, så bestämde jag mig för att det kunde vara bra att förlänga det lite, men bara på insidan...
Det finns ju flera sätt att sänka avstämningsfrekvensen, och just nu har jag planer på att experimentera lite med denna. Bild
Den skall alltså befinna sig inne i röret, i nedre änden.
Återkommer med mätningar senare!

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-03-20 20:45

kristerT skrev:Hej
Enkelt och bra ,jag försökte hitta liknande lösningar men bestämde mig för att bygga i lera , tar lte längre tid men lite lättare att få rätt volym ,bara att lägga på lite lera om volymen inte räcker till sedan stoppa ner lerpluggen i en plastpåse och använda sig av Arkimedes princip i en hink med vatten

Krister

Skulle vara roligt att höra vad du gör för framsteg! :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-20 21:15

Bild
Vad coolt!
Jag såg att biltema sålde påsar med sådana stora "glasspinnar", och tänkte "vad fan ska man ha dom till!?". Nu vet jag! :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-03-20 21:18

nadifierad skrev:Vad coolt!
Jag såg att biltema sålde påsar med sådana stora "glasspinnar", och tänkte "vad fan ska man ha dom till!?". Nu vet jag! :D

Dom är användbara till mycket om man är arkitektstudent kan jag avslöja! Så det är inte första gången jag bygger saker med dom. Väldigt bra precision på dom med, synd att använda dom till att tända brasor med tycker jag.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-03-21 10:02

"glasspinnarna" är av bok och utmärkta som stag, borde vara perfekta om man vill bygga in en matrix i mindre lådor.

Angående mätningar på basröret. Matcha varje mätning i öppningen med en närföltsmätning på elementet. Syftet med pipan är ju att den skall ge ökad strålningsresistans för elementet. Idealet är att det skall komma mycket från pipan och den dipp från elementet vid grundresonansen och sedan skall man dämpa övertonerna.

Odämpad pipa
Öppning toppar vid 70, 210, 350 och 490 Hz och dippar vid samma frekvenser för elementets närfält.

Helt dämpad pipa
Borde dämpa över hela linjen inklusive basen man vill ha, med inte mycket dippar kvar i närfältsmätningen

Första halvan dämpad
Bör släppa igenom mer bas och dämpa övertonerna skapligt. Dippen vid 70 Hz borde vara kvar i närfältsmätningen men 3:e, 5:e och 7:e övertonen borde vara dämpad.

I praktiken beror dämpningen man behöver på många olika saker men att börja med olika packninggrader i första halvan av pipan är en bra start.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-03-23 19:53

Tack för ett informativt inlägg DrBoar!
Jag har experimenterat en del med olika typer av dämpning, ska köpa lite fårull någon dag med, det ska väl vara bra för att dämpa toner kring röst-frekvenser?
Jag har tänkt köra dom till någonstand kring 200Hz, sedan tar bredbandaren över.

Här är iaf lite mätresultat från experiment med spiralen:
Bild
Turkos: Rör dämpat i övre änden
Röd: Rör dämpat i övre änden med en träklump i botten
Gulbrun: Rör dämpat i övre änden med spiralen i botten
Alla mätvärden är genomsnitt av mätning i rörände och högtalarände.
Är inte riktigt säker på vilken kurva jag tycker bäst om, spiralen verkar dämpa output ganska mycket i dom lägre frekvenserna, dock ger den ju lite lägre avstämning.
Det känns inte som en väldigt enkel högtalare att bygga passivt filter till heller.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-03-25 22:45

1.Så, om vi säger att jag vill dela basen vid 200hz, med frekvenskurvan som är uppmätt, kan en 18dB delning där resultera i en ganska okej 12dB kurva då?
2.Behöver jag göra en impedansmätning så jag vet vad basen har för resistans vid 200hz?
3.Behöver jag räkna med resistans i spolar när jag räknar på filtret?

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2013-04-15 16:44

Tänkte bara dela med mig av en bild på utomjordingarna, som dom ser ut just nu.
Bild
Med lite stöd av betongvägg bakom spelar dom förvånansvärt mycket bas för att vara så små, men röster behöver lite mer värme.
Dom är just nu dämpade med fårull, och det låter spontant bättre än den billiga dämpvadden jag hade innan.

Återgå till DIY-forum