Cardioidlådor med "Variable volume resistance enclosure

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Cardioidlådor med "Variable volume resistance enclosure

Inläggav paa » 2012-06-29 19:05

Jag har kollat lite på högtalarlådor med cardioidutstrålning, och den som Kimmo Saunisto konstruerat, kallad; "Variable volume resistance enclosure" verkar ju väldigt intressant.

http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ ... e_Side.PNG
(Bild från hans hemsida)

Se http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ ... nssi-3.pdf
och
http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ ... RDSUB.html
en bit ner på sidan.
Den synes ge både bra spridningsegenskaper och bra frekvensgång, men problemet verkar vara det som han påpekar längst ner i stycket om dessa:
"Note! This design is not recommended because of limited SPL capacity at low frequencies".
Undrar vilka låga frekvenser det handlar om, lägre eller högre än avstämningen av den inre kammaren?
Sedan kan man ju fråga sig om porten inte lika väl skulle kunna göras som på basreflexhögtalare, grövre, längre och med mer avrundade kanter, det borde öka kapaciteten, men skulle det kunna ge några andra biverkningar (förutom pipresonanserna som man ju fixar med svanteslitsar)?

Jag är sugen på att testa en 8" bas i sådan låda och skulle sikta på att den ska spela ner till 80 eller 100 Hz som toppar i ett delat system, vad tror ni?
Hur beräknar man förresten helmholtsfrekvensen på den inre lådan i ett sådant dubbelkammarsystem?
Senast redigerad av paa 2012-07-02 00:07, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-06-29 22:38

Jag kan nog inte tillföra så mycket. Men är det denna princip som Burmester använder ? Deras dyraste modeller har ju "gälar" på sidorna...

http://www.burmester.de/en/produkte/ind ... uct=1,3,31

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-29 23:42

jannemannen skrev:Jag kan nog inte tillföra så mycket. Men är det denna princip som Burmester använder ? Deras dyraste modeller har ju "gälar" på sidorna...

http://www.burmester.de/en/produkte/ind ... uct=1,3,31

Mvh/Janne

Jag tror att på den, så är det bara gallret för basarna.
Senast redigerad av paa 2012-06-30 18:21, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-30 18:20

men vinsten med kardioid är väl rätt så liten om man jämför med parametrisk EQ?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-30 18:22

Men parametrisk eq, vad kan det göra åt polära utstrålningsmönstret?
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-06-30 20:38

nej det är klart att det inte påverkar utstrålningsmönstret. Men om syftet är att få bättre integrering med rummet så är det ju precis vad EQ kan göra, iaf i basområdet.

Men jag ska reservera mig med att säga att jag inte upplevt hur kardioid-bas låter.
Har bara lyssnat på Magnepan och Martin Logan när det kommer till dipol och det är inget som imponerat iaf..

Min reservation har mer att göra med hur enkelt det är att implementera PEQ jämfört med att bygga komplicerade lådor som ska stämma precis rätt.
Sen känns det som lite dumt att slösa effekt på utstrålningsmönster om en PEQ kan ge samma slutresultat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2012-06-30 21:24

Om man tillåts spekulera lite, eller kanske tvärtom riskera att hävda uppenbarheter, så tror jag inte man ska tänka helmholtz i det här fallet (principerna må iofs överlappa lite). Kaunisto skriver själv någonstans att han dämpar den extra volymen för att minska helmholtzresonansen. Tanken är nog istället att få en större lådvolym vid låga frekvenser, så porten mellan volymerna ska helt enkelt fungera som ett akustiskt lågpassfilter. Det finns varianter med resistansmaterial i porten också, på samma sätt som i sidoportarna.

Sidoportarnas resistans varierar med frekvens (minskar med sjunkande frekvens), så för att få rätt avstämning med cardioid-utstrålning hela vägen ner i basen vill man öka fördröjningen på strålningen genom sidoportarna genom att öka lådans komplians, alltså volym. Typiskt får man annars dipolstrålning vid låga frekvenser om man har cardioid vid mellanhöga frekvenser. Lågt och högt är förstås relativt och systemberoende.

Exakt hur man beräknar lågpassfrekvensen för porten mellan volymerna vet jag ej (skulle gärna lära mig, dock). Gissningsvis får man prova sig fram, åtminstone för att fintuna systemet.

Vad han menar med SPL-problemet kan jag inte ens gissa just nu.

Återgå till DIY-forum