Rör ala Linkwitz

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Rör ala Linkwitz

Inläggav mikgr2 » 2012-06-30 23:41

Bild

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-06-30 23:47

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-30 23:50

Jaha? Nu vill vi höra hela historien från början :). Är det "äkta" Pluto eller bara "inspirerad av"? Byggt själv, eller? Element, drivning, etc...

Skitläckra, förresten!

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-06-30 23:54

Bild

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-07-01 01:15

Hej!

Tänkte berätta lite om mitt senaste högtalarbygge. Det är ett par Linkwitz Pluto, eller om man skall vara noggrann så kanske man skall kalla det en sorts Pluto-klon eftersom jag använder minidsp istället för ett analogt filter.t
För utförlig info hänvisar jag till www.linkwitzlab.com. Av en slump hamnade jag på denna sida och blev väldigt intresserad av Linkwitz syn på ljudåtergivningi hemmet. Lite kort kan sägas att han strävar efter att konstruera högtalare som är så oberoende av rummet som möjligt.
Han anser att man inte skall behöva behandla lyssningsrummet med en massa akustiska åtgärder för att få en god ljudåtergivning. Istället konstruerar han högtalare vars syfte är att funka bra i "vanliga" rum.

Ovanstående tilltalar mig då det råder delade meningar om huruvida vi har ett lyssningsrum eller ett vardagsrum här hemma.

Den förmodligen mest kända högtalaren från Linkwitz är dipolen Orion, men han har även gjort en del andra konstruktioner, däribland en liten rundstrålande högtalare han kallar Pluto.
Pluto är fr.a. tänkt att vara ett DIY-projekt och det går att köpa ritning och byggbeskrivning från Linkwitz, vilken kostar 70 dollar.
Elementsats finns på Madisound för 233 dollar. Vad det kostar att köpa delar til delningsfilter och slutsteg vet jag inte.
Vill man inte bygga själv går de att köpa från Audio Artistry för nätta 2995 dollar.

Högtalaren är en aktiv tvåvägskonstruktion i sluten låda.
Diskanten är en 1,7 tummare från Aurasound, och enligt Linkwitz är den avgörande för Plutos rundstrålande förmåga då den tillåter en låg delning och har bra spridningsegenskaper.Den delas mot basen vid 1000 hzmed LR 24 db/oktav.
Basen är en 5.25 tummare från Seas, speciellt framtagen till Pluto.
Tidigare användes en bas från Peerless, men då gick högtalaren bara ned til 60 hz och behövde kompletteras med basmoduler för en bra basåtergivning. Med den nya basen från Seas klarar sig Pluto bra på egen hand.
Linkwitz använder sig av equalisering för att sträcka ut responsen bådei övre och nedre register samt för att ta bort toppar i frekvenskurvan.

Kabinettet är byggt i avloppsrör, vilket man kan ha vissa synpunkter på rent estetiskt. Det är dock ingen slump att Linkwitz använder sigav detta.
Förutom att rör är enkelt att bygga med så har de enligt Linkwitz flera andra positiva egenskaper.
För det första möjliggör de en elementplacering som gör att högtalaren blir rundstrålande upp til ca 3000 hz.
För det andra är rör väldigt stabila konstruktioner vilket minskar oönskade resonanser orsakade av lådvibrationer.
För det tredje minskas den reflex som studsar inne i högtalarlådans bakvägg för att sedan tränga ut via elementet igen, dvs elementet spelar ju även in i lådan och ljudet studsar inne i lådan för att sedan tränga ut genom membranet. Genom att använda ett långt rör som är adekvat dämpat motverkas detta.
För det fjärde minskas kantdiffraktioner.

I Linkwitz utförande är högtalaren försedd med ett aktivt filter och slutsteg. Dessa byggs oftast in i högtalarfoten. Slutstegen/delningsfiltren gick tidigare köpa färdigmonterade från Linkwitz. Då jag är tekniskt mer eller mindre helt obegåvad vågade jag mig inte på att försöka bygga slutstegen/delningsfiltren på egen hand och hade tänkt köpa det färdigt från Linkwitz. Tyvärr slutade han att sälja det för ett tag sedan och man är numera hänvisad til att bygga det på egen hand.
Som tur var fick jag se att en del provat med minidsp som delningsfilter istället.
Kör nu med en gammal HK AVR-7000 där jag tar ut signalen från pre-out in i minidsp`n där delning och equalisering sker. Från minidsp`n går sedan signalen till front main-in för att driva basarna respektive till surround main-in för att driva diskanterna.
Detta funkar ypperligt (förutom att volymen skenat iväg ett par gånger på egen hand, får väl skaffa ett annat försteg så småningom).

Hur låter det då?
Hade ganska måttliga förväntningar på denna högtalare, det är ju trots allt en liten högtalare med billiga element och en bas på endast 5.25 tum. TTänkte att det kommer säkert låta bra på röster, klassiskt, jazz m.m, men om man drar på med lite metal kommer det säkert att låta tunnt och skrikigt.
Men ack vad jag bedrog mig. Måste säga att detta är en fantastisk högtalare som briljerar på många punkter.
Den spelar med ett varmt och mycket detaljerat ljud., har inga tendenser til vasshet eller skrikighet.
I och med att den är rundstrålande var jag lite rädd att ljudet skulle bli diffust, men så är inte fallet. Tvärtom det är en väldig skärpa i ljudbilden och det går lätt att identifiera och placera de olika instrumenten.
Det som är mest slående är hur högtalarna fullständigt försvinner ur rummet, det enda som finns kvar är musik.
Spelar de någon bas då?
Japp, basen är helt otrolig för att komma från ett 5.25 tums elemen.När jag mäter med RA går den ned till 30 hz innan den börjar falla av. Enligt Linkwitz är den specad till 40 hz, så jag får förmodligen ett tillskott från rummet.
Har sedan tidigare fyra slutna basmoduler med XLS 12. Kan nämna att jag nu kör med dem urkopplade, föredrar helt klart den bas Pluto presterar. Pluto spelar tillräckligt djupt för musik och är mer nyanserad i basen än basmodulerna.

Finns det inga nackdelar med Pluto då?
Jodå, det finns allt några stycken.
Pluto är begränsad i sin ljudtrycksförmåga, så vill man spela så att öronen fladdrar är den inget alternativ.
Den går upp till 15000 hz ,så har man intakt hörsel saknas det lite i toppen.
Högtalaren skall helst vara placerad 1 m ut från vägg.
Och så har vi ju det här med utseendet...

MVH
Mikael.

PS.
Hur låter Pluto jämfört med Orion?
Har själv aldrig hört Orion men enligt Linkwitz är den väldigt lik Orion i sin karaktär. Har man dem uppställda i samma rum och växlar mellan dem är det svårt att avgöra vem som spelar.
Skillnaden skall vara att Pluto inte går lika djupt och inte har samma djup i ljudbilden som Orion. D.S.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-07-01 23:17

Kalejdokom skrev:Jaha? Nu vill vi höra hela historien från början :). Är det "äkta" Pluto eller bara "inspirerad av"? Byggt själv, eller? Element, drivning, etc...

Skitläckra, förresten!

Tack för de orden. Ska framföra dem till sambon. Hon har en helt annan åsikt om högtalarnas utseende. Det är på nåder att de får stå kvar i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-02 00:48

De var ju as-läckra :D !!!

Jag kör ju själv med Linkwitz-konstruerade högtalare och har läst mycket på hans hemsida om hans filosofier gällande ljudåtergivning mm så dessa Pluto har jag varit mycket nyfiken på. Vad kul att höra att de presterar såpass bra trots sin litenhet :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-07-02 10:01

Byt sambo!
Högtalarna var ju supersnygga!

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-07-02 10:17

Stereotypen skrev:De var ju as-läckra :D !!!

Jag kör ju själv med Linkwitz-konstruerade högtalare och har läst mycket på hans hemsida om hans filosofier gällande ljudåtergivning mm så dessa Pluto har jag varit mycket nyfiken på. Vad kul att höra att de presterar såpass bra trots sin litenhet :)

Ja, Linkwitz har en intressant syn på det här med ljudåtergivning. Huruvida den är korrekt är jag inte man att avgöra, men att han konstruerar högtalare som låter bra råder det ingen tvekan om.
Vad har du för högtalare? är det ett par Orion?

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2012-07-02 10:33

smile skrev:Byt sambo!
Högtalarna var ju supersnygga!

:D

Nja, hon får allt hänga med ett tag till, hon har trots allt en hel del bra egenskaper.
Är dock lite kinkig när det gäller inredning.
Varje gång jag byter ögtalare får jag höra:
- Du skulle ha behållt dom där svarta.
Med detta menar hon ett par Audio Pro Black Diamond jag hade för några år sedan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-02 10:36

Jag har också lekt med avloppsrör i min ungdom (långt innan jag kände till Linkwitz). Byggde två subbar med 6,5" och 8" basar i avloppsrör. De lät mycket bra. Min första bilstereo bestod också (bl.a.) av två 6,5" basar (isobarik) i ett rör inpassat mellan hjulhusen i bagaget på en Mondeo. Minns att bilsäljaren blev sugen på att kunna erbjuda sina kunder denna lösning, som alltså inte tog så stor plats i bagaget.

Kul att du är nöjd. De ser verkligen fina ut.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-02 12:20

mikgr2 skrev:
Stereotypen skrev:De var ju as-läckra :D !!!

Ja, Linkwitz har en intressant syn på det här med ljudåtergivning. Huruvida den är korrekt är jag inte man att avgöra, men att han konstruerar högtalare som låter bra råder det ingen tvekan om.
Vad har du för högtalare? är det ett par Orion?

Jag har ett par högtalare som heter Audio Artistry Beethoven.
De härstammar från den perioden då Linkwitz ingick i firman Audio Artistry. Jag har en kompis som har ett par Linkwitz Orion och dessa låter också mycket bra!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-02 12:33

mikgr2 skrev:Bild

Dom är ju skitläckra.

Det finns rör med betydligt lägre WAF kan jag säga :-)

http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... 20rigg.jpg

ps. hoppas länken funkar :?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Återgå till DIY-forum