Slitsport längs med baffeln?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Slitsport längs med baffeln?

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-10 17:58

Håller på att skissa på baslåda till min lillebrors bil... Då vill jag helst att porten ska mynna i baffeln eftersom inredningen kommer ivägen annars. Samtidigt ska baksidan vara sne så att den passar mot baksätet, så det blir onödigt komplicerat att svänga slitsporten mitt i lådan (eller rättare sagt detta blir mycket enklare)... Så jag tänkte såhär:

Bild

Funkar det eller kan det vara ett problem med en skarp sväng precis i mynningen? Riskerar inre mynningen att hamna för nära elementet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-10 22:12

Lite mått behövs nog för att ens göra gissningar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-07-10 22:14

Är det mer komplicerat att göra slitsen på den högra väggen ?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-07-10 22:40

Nattlorden skrev:Lite mått behövs nog för att ens göra gissningar.

Jag skiter nog i detta vid närmare eftertanke, men tanken var att slitsen skulle vara 3 cm bred och 32,6 cm hög (så hög som lådan är invändigt) och ca 45 cm lång, men efter lite mer räknande ser jag att den inte får plats innanför baffeln med denna metod. Jag kör nog med en 4" port istället, sätter man den uppe i hörnet nära baffeln bör den inte komma ivägen för något.

bakerman22 skrev:Är det mer komplicerat att göra slitsen på den högra väggen ?

Ja, eftersom baksidan ska luta måste man isf böja slitsen (edit: om man inte bygger en lutande slits, men det är ännu krångligare) där lutningen börjar och då tar den upp onödigt mycket volym och det vill jag inte.

Den högra lådan är det vi snackar om:

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-10 22:47

Pontus91 skrev:
Nattlorden skrev:Lite mått behövs nog för att ens göra gissningar.

Jag skiter nog i detta vid närmare eftertanke, men tanken var att slitsen skulle vara 3 cm bred och 32,6 cm hög (så hög som lådan är invändigt) och ca 45 cm lång, men efter lite mer räknande ser jag att den inte får plats innanför baffeln med denna metod. Jag kör nog med en 4" port istället, sätter man den uppe i hörnet nära baffeln bör den inte komma ivägen för något.

bakerman22 skrev:Är det mer komplicerat att göra slitsen på den högra väggen ?

Ja, eftersom baksidan ska luta måste man isf böja slitsen (edit: om man inte bygger en lutande slits, men det är ännu krångligare) där lutningen börjar och då tar den upp onödigt mycket volym och det vill jag inte.

Den högra lådan är det vi snackar om:

Bild

Att sätta röret på kort väggen brukar inte bli så himmla bra om den skall spela i en halvkombi och är det i en sedan så blir det skitdåligt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Slitsport längs med baffeln?

Inläggav Svante » 2012-07-10 22:56

Pontus91 skrev:Bild

Funkar det eller kan det vara ett problem med en skarp sväng precis i mynningen? Riskerar inre mynningen att hamna för nära elementet?

Det blir bättre om du gör mynningen större, flytta baffelkanten åt vänster i bild.

Du skulle också kunna låta slitsen mynna åt sidan, fast då är det lätt att en obetänksam möblerare täpper till porten.

Ett annat problem är att inre öppningen kommer närmare elementet, men jag vet faktiskt inte hur allvarligt det är med slitsportar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-11 08:13

boom skrev:Att sätta röret på kort väggen brukar inte bli så himmla bra om den skall spela i en halvkombi och är det i en sedan så blir det skitdåligt.

boom har talat... Man blir ju så uppmuntrad av dina konstruktiva inlägg!

Jag skulle uppskatta om du istället talar om varför detta inte är en bra lösning och hur du tror att det skulle kunna bli bättre. Att bara få höra att det kommer att låta skitdåligt leder ju ingen vart :wink:.

Återgå till DIY-forum