Hjälp med högnivå till lågnivå

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mickeb

Hjälp med högnivå till lågnivå

Inläggav mickeb » 2012-07-14 05:11

Hejsan!
jag har köpt en begagnad Yamaha Surround förstärkare.
Mitt problem är att preout utgången brusar som fn..!
Så jag fixade en högnivå till lågnivå omvandlare från biltema(inte världens bästa, jag vet) problemet är att jag har en "extra" kabel som jag inte vet vart jag ska sätta den, det brusar när den inte är kopplad(är egentligen för bil, och då ska den extra kabeln jordas. Men hur gör man när man vill använda omvandlaren hemma???? Ska köpa en bättre men just nu så får den funka. Har ett par Cerwin Vega AT100 som frontar och det är dem som ska drivas med ett separat slutsteg, mitt befintliga ska bytas(ett Crown XLS är på väg:) )

Jag undrar även vilken bas man kan använda för riktigt djuuup bas (tills jag har råd med ett par TC Sound LMS ultra 5400.....) Kan man göra något roligt med dessa: http://beyma.com.ua/pdf/21L50.pdf

Dem kan jag köpa till bra pris. Att lådorna blir stora gör mig inget(sen hur min bättre hälft tycker vet jag ine..:) ) .
If where too loud you are too old !!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-14 08:54

Bruset kan bero på en hög förstärkning i slutsteget och/eller lättdrivna högtalare. Brusar det även utan Yamahan ansluten? Finns det nivåkontroller på slutsteget?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-14 11:16

Kan du köpa stora lådor och vill komma undan billigt så leta upp Gamma LA1231 begagnade.

De satt i Hifi-Kits högtalare Acoustics 160 eller nått sånt vilket är en alldeles för liten låda. Slutna lådor på runt 200 liter styck är lagom och du vill iallafall ha 4 stycken :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2012-07-15 12:05

Roger: Det brusar inte när yamahan inte är ansluten, och ja det finns volym kontroller på. Brukar köra en fuling, låter min mp3a gå via min EQ sen från EQ till steget och det har funkat bra.

Magnus: mjo men de är ju skillnad på ett par 12" och ett par 21"...:) !
Vet att Beyma gör bra grejer. Har lyssnat på ett par Gamma 12" som satt i ett par Transsmission line( va väl typ 14" år då och dem kanske inte passar alls i TL) och visst dem dunkar på men jag tror inte att det går att jämföra med ett par Beyma 21". Har beställt ett nytt steg Crown XLS2000 så effekt kommer finnas. Förslag på basar som går djupt(riktigt djupt) mottages gärna!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-15 12:10

Dåså, föreslår tråkigt nog att du kollar i de trådarna där sånt här redan dragits. Det finns skitmycket olika lösningar. Jag är lite för dagen-efter för att leta upp dom :oops:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mickeb

Inläggav mickeb » 2012-07-15 12:15

kom på att jag har en till fråga, jag har som sagt köpt en Yamaha surround förstärkare RX-V620RDS och jag undrar hur man ansluter en EQ till den, finns ingen tapeloop så hur gör man då??

Återgå till DIY-forum