Vad för reläer i high-end produkter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Vad för reläer i high-end produkter?

Inläggav aisopos » 2012-07-19 16:22

Jag är inte helt säker på om jag kan få något svar på denna fråga, men jag provar i alla fall.

Jag gissar att man kan hitta fina reläer i toppklassiga hifi-produkter.
Både lågsignal-reläer likväl som högtalarsignal-reläer.

Så om någon vet något om märke och modell på vad man hittar om man lyfter på kåpan så får ni tipsa.

Någon kanske har gissat rätt nu, jag vill alltså hitta ett för mig köpbart relä som är såpass bra att tillverkaren av dyr och kräsen utrustning anser det gott nog för deras produkt.
Så därför är det givetvis en bonus om reläet i fråga går att köpa från Elfa, men det är på inga sätt något krav.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-07-19 17:35

Ring och prata med Elfa, de har kunniga säljare. Hade, åtminstone.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-19 18:27

Vet dom på Elfa vad Krell, McIntosh, Accuphase m.fl har stoppat in i sina burkar?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-19 20:34

Sorry Per, men du svarade ju inte på min fråga. :wink:

Jag kan tänkas utvidga frågeställningen lite senare i tråden, till generella egenskaper om relän och ev vilka skitrelän det kan tänkas sitta i dyrdyra produkter osv.

Jag har använt internet lite nu, och inser att med ggoles bildsökning går det att göra lite research.
T.ex. sitter det NEC-relän i accuphase förförstärkare C-2820.
Jag antar att det är som ingångsväljare då, dvs i signalvägen.
http://www.hifishock.org/galleries/Accu ... 20---5.jpg

Jag tycker mig uttyda att dom heter NEC EE2-12NU.
http://octopart.com/ee2-12nu-nec-797204

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-07-19 21:56

Dert är nog mer specen på varje enskilt relä än fabrikatet som avgör hur pass bra det kommer att fungera över tid.

Material i kontakter, dimensionering avseende ström kontra verklig ström över kontakterna och framför allt hur man hanterar slutstegen med avseende på till och frånslag är viktiga parametrar för livslängden på reläerna.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-07-19 23:38

Hermetiskt tillslutna reläer.

Välj så dyr kontakt yta som budgeten tillåter.

Finns ju en spec på antal brytningar innan reläet är slut.

Frågan är om det ligger i en kommersiell tillverkares intresse att välja det bästa reläet ?

Till signal finns det ju reedreläer som är i stort sett outslitliga det som går först är spolen.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-19 23:43

Ja i accuphase-fallet så har tydligen en 20.000 euro-förförstärkare reläer som kostar 30 spänn st. :)
Men det finns ju billigare reläer också, så det behöver ju inte betyda att det är något dåligt val.

Men ni som har tagit en bild av innanmätet på er fina förstärkare, preamp osv. Kolla om ni kan utröna vad det sitter för reläer, till lågnivå samt högtalarnivå.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-20 01:33

Amplimo's relä brukar sägas vara dedikerat för audio på högtalarnivå, http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4469

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-21 18:54

Ja Amplimo's relä verkar ju trevligt.
100A 8)

Men ni alla där ute, glöm inte att kolla vad ni har för reläer i era apparater när ni öppnar lådan någon gång. Och rapportera av här sen. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-21 20:17

flathead skrev:Hermetiskt tillslutna reläer.

Välj så dyr kontakt yta som budgeten tillåter.

Finns ju en spec på antal brytningar innan reläet är slut.

Viktigt är också att det inte finns kontaktstuds och att reläet också klarar låga strömmar utan att klogga igen.

Det fins reläer som är inneslutna i glasrör med flytande kvicksilver och som aktiveras med en magnet på utsidan. Blir dock lite krånglig konstruktion eftersom det behövs två per kanal och dessa ska aktiveras mekaniskt med en magnet.

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-21 21:36

Räkna med att dom har relän som finns att få tag i enkelt och som är avsedda för den signalsom skall igenom. För småsignal t.ex. Omron G5H i någon variant. Det finns en massa sådana här relän.

Ska du använda relän i en egen produkt så strunta i vad HiFi-tillverkare använder (dessa är nämligen inte tillräkligt pålitliga).
Kolla istället vad relätillverkaren rekomenderar. Det finns ingen annan som vet så bra hur deras produkter skall användas.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till DIY-forum