Subbas till Mupps

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

dalla

Subbas till Mupps

Inläggav dalla » 2012-07-23 18:26

Byggde ett par mupps som jag satte i sommarstugan och gillar dem såpass mycket att jag funderar på att bygga ett par till för Tv'n hemma. Skulle dock vilja komplettera med lite bättre bas till båda systemen. Sommarstugan behöver lite bättre utfyllnad och för Tv'n vill man ju ha lite bättre tryck när det är bomber och granater som smäller av.

Min fråga är ifall det finns något färdig konstruktionsritning som passar muppsen? Tänker liknande prisbild runt tusenlappen eller lite mer.

Idag har jag en s.m.s.l t-amp till sommarstugan och tänkte skaffa en liknande till tv:n men undrar hur man bäst och billigast kopplar till en subbas utan att köpa en gigantiskt hemmabio receiver.

Kan tillägga att jag är lite tveksam i grunden till att komplettera med en subbas eftersom jag har dålig erfarenhet och tidigare mest tyckt att de mullrar utan att tillföra något njutbart. Kan bero på att jag haft billigt skräp och hoppas nu att ett hemmabygga kan bli väldigt mycket bättre. [/img]

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2013-02-08 10:21

Är också nyfiken på att bygga aktiv subbas till mupps i dotterns rum kopplat till hennes dator.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-02-08 11:15

Det finns någon som byggt med Seas L22rn4x/p
fint baselement som passar bra till mupps kan jag tänka mig.
Annars använd V8:s ritning på ?panurge?
pappabas har byggt med systerelementet cd22rn4x/p som saknar fasplugg men i övrigt väldigt lik

kör på!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-08 11:56

Jag planerar att byta ut muppsen nu, men så här gjorde jag.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=38086&highlight=

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2013-02-08 13:46

Jag hade nog använt dessa. Alternativt 8-tummaren.

Det blir nog svårt att fortsätta använda din t-amp såtillvida du inte kan få till en passiv delning. En passiv delning lite högre i frekvens vore iofsig en smutt lösning. Undra om det inte har funderats kring detta i nån annan gammal tråd?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-08 17:07

niklas skrev:Jag hade nog använt dessa. Alternativt 8-tummaren.

Det blir nog svårt att fortsätta använda din t-amp såtillvida du inte kan få till en passiv delning. En passiv delning lite högre i frekvens vore iofsig en smutt lösning. Undra om det inte har funderats kring detta i nån annan gammal tråd?

Med dessa finns det ju iaf en chans att få till passiv delning, dessutom är dessa mycket billigare. Med mitt förslag så blir delningsfrekvensen så pass låg att det inte lönar sig nästan.
Å andra sidan så är mina baslådor väldigt trevliga och lite mer framtidsäkrade om man bestämmer sig för att byta till lite starkare toppar.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-08 18:23

Jag tycker personligen inte att mupps är så pass bra att de "förtjänar" att kompletteras av en subbas - rent ekonomiskt, så att säga. Jag hade mycket hellre lagt de pengarna på att bygga ihop en betydligt mer kapabel liten tvåvägare. Varför inte någon av de de andra som Naqref trixat ihop och beskrivit? EPS-2 till exempel?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29404

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2013-02-09 09:48

Kanske bäst att börja med mupps och se vad dottern tycker om ljudet, tänkte driva dom Lepai LP-2020A. Vet att hon gillar dunka dunka musik så är rädd för att hon kommer sakna bas.

Återgå till DIY-forum