Skumplast och asfaltmatta, var köpa?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eksund

Skumplast och asfaltmatta, var köpa?

Inläggav eksund » 2012-07-29 18:51

Hej byggers!

Står i begrepp att bygga ett par högtalare där jag tänker mig att klä insidorna med någon asfaltmatta och utanpå den en äggkartongsprofilerad skumplast.

Den enkla frågan lyder:

Kommer jag att märka någon skillnad om jag köper grejorna från bygghandeln eller blir rekommendationen att köpa från specialbutiken?

Frågan föranleds av den ganska stora prisskillnaden mellan olika inköpsställen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: "äggkartong" i skumplast från finaffären eller

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-29 18:57

Ofta behövs mer absorption inne i högtalarna (särsklit om de spelar mellanregister i lådan), vanlig mineralull misslyckas sällan! Om det är basreflex kan det i vissa fall vara onödigt att fylla dem. Så det beror på konstruktionen alltså.

Asfaltsmatta gör knappt varken till eller ifrån såvida du inte har extremt tunna väggar vilket jag antar att du inte har.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2012-07-29 20:08

Läste i en gammal bygginstruktion i Radio och television att det var helt meningslöst att limma dämpmaterial på insidan av lådan. Kommer inte ihåg vem konstruktören var som påstog att dämpmaterialet skall fylla större delen av lådan.
Vet inte om den tesen fortfarande stämmer.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-29 20:46

Helmut skrev:Läste i en gammal bygginstruktion i Radio och television att det var helt meningslöst att limma dämpmaterial på insidan av lådan.

det stämmer nog rätt bra om de menar att limma ett tunt lager absorbtionsmaterial på lådväggen, ett tunt lager absorbtionsmaterial av friktionstyp har väl typiskt minst verkan just dikt mot lådväggen

Kommer inte ihåg vem konstruktören var som påstog att dämpmaterialet skall fylla större delen av lådan.
Vet inte om den tesen fortfarande stämmer.

mest absorbtion får man nog med en tjock skiva dämpmaterial placerat mitt i lådan
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-29 22:15

Jag tycker mig ju ha hört skillnad, i mellanregistret då, på lådor med eller utan tex asfaltmatta... Men jag hörde ju skillnad på kondingar också innan jag lärde mig bättre... :roll: :? 8O :wink:

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-07-29 22:16

För att förtydliga, så är beskrivningen sådan att bitumenplatta (asfalt) limmas på lådväggar och äggkartongsformad skumplast limmas ovanpå.

Lådväggarna blir 25mm så kanske kan man skippa asfalten.

Men, får jag valuta för pengarna om jag köper hos experten i stället för bygghandeln?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-29 23:31

Skulle hellre skippa skumplasten och satsa på en tung rockwool ovanpå bitumenmatta och ett lättare dämpmaterial innerst i lådan (lätt glasfiber, polyestervadd, fårull.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-31 22:47

Jocke skrev:Jag tycker mig ju ha hört skillnad, i mellanregistret då, på lådor med eller utan tex asfaltmatta... Men jag hörde ju skillnad på kondingar också innan jag lärde mig bättre... :roll: :? 8O :wink:

Jag har också hört dessa båda skillnader. De finns på riktigt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-31 23:17

eksund skrev:För att förtydliga, så är beskrivningen sådan att bitumenplatta (asfalt) limmas på lådväggar och äggkartongsformad skumplast limmas ovanpå.

Lådväggarna blir 25mm så kanske kan man skippa asfalten.

Men, får jag valuta för pengarna om jag köper hos experten i stället för bygghandeln?
Vilken högtalare gäller detta?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum