Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Jag hade nog tagit en funderare kring det här med antalet utstrålningspunkter och den effekt det får på hur många av rummets resonansmoder man slår an. Det går nästan inte att få en ensam bashögtalare att spela snyggt i ens ett ganska väl akustikreglerat rum, säger min erfarenhet. Jag hade aldrig fått för mig att spela med färre än fyra basar i en seriös anläggning med ambitionen att inte bara låta högt utan också bra.
Men alla gör ju inte samma prioriteringar, och om det bara är "biomuller" som är målsättningen och inte någon förmåga till artikulation som är viktig, kör då på det som ger mest output. Men om artikulation är viktigt, tänk då på att två utstrålningspunkter är avsevärt bättre och fyra bättre ändå.
Glebster skrev:Ultra med en korrekt dimensionerad låda är sannolikt en vinnare. Vill minnas att åtminstone boom byggde en något för liten låda.
Morgan skrev:Jag hade nog tagit en funderare kring det här med antalet utstrålningspunkter och den effekt det får på hur många av rummets resonansmoder man slår an. Det går nästan inte att få en ensam bashögtalare att spela snyggt i ens ett ganska väl akustikreglerat rum, säger min erfarenhet. Jag hade aldrig fått för mig att spela med färre än fyra basar i en seriös anläggning med ambitionen att inte bara låta högt utan också bra.
Men alla gör ju inte samma prioriteringar, och om det bara är "biomuller" som är målsättningen och inte någon förmåga till artikulation som är viktig, kör då på det som ger mest output. Men om artikulation är viktigt, tänk då på att två utstrålningspunkter är avsevärt bättre och fyra bättre ändå.
boom skrev:Glebster skrev:Ultra med en korrekt dimensionerad låda är sannolikt en vinnare. Vill minnas att åtminstone boom byggde en något för liten låda.
det handlar bara om hur mycket effekt man skickar in i elementet så man klarar sig på en mindre låda beroende på hur mycket effekt man använder
Datyton titanic 15 verkar vara ganska flexibel i låda från 100 liter utan att gå över låddisten.
steveo1234 skrev:Tänk efter lite nu. Om man går från 2 till 4 subbor och placerar de två nya rakt ovanpå de gamla så kommer praktiskt taget ingenting av förändringen i ljudet att bero på ökade antalet strålningspunkter. Våglängderna är helt enkelt för långa för att bry sig om de fåtalet decimeter. Ändå upplever folk en förbättring. Det är knappast konstigt eftersom den använda slaglängden halverats med minskad dist som följd....
steveo1234 skrev:Tänk efter lite nu. Om man går från 2 till 4 subbor och placerar de två nya rakt ovanpå de gamla så kommer praktiskt taget ingenting av förändringen i ljudet att bero på ökade antalet strålningspunkter. Våglängderna är helt enkelt för långa för att bry sig om de fåtalet decimeter. Ändå upplever folk en förbättring. Det är knappast konstigt eftersom den använda slaglängden halverats med minskad dist som följd....
steveo1234 skrev:boom skrev:Glebster skrev:Ultra med en korrekt dimensionerad låda är sannolikt en vinnare. Vill minnas att åtminstone boom byggde en något för liten låda.
det handlar bara om hur mycket effekt man skickar in i elementet så man klarar sig på en mindre låda beroende på hur mycket effekt man använder
Datyton titanic 15 verkar vara ganska flexibel i låda från 100 liter utan att gå över låddisten.
Inte alls. Mindre låda ger mer dist.
boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:Glebster skrev:Ultra med en korrekt dimensionerad låda är sannolikt en vinnare. Vill minnas att åtminstone boom byggde en något för liten låda.
Inte enligt guds programmet Basta.
Pontus91 skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:Glebster skrev:Ultra med en korrekt dimensionerad låda är sannolikt en vinnare. Vill minnas att åtminstone boom byggde en något för liten låda.
Inte enligt guds programmet Basta.
Basta räknar väl ut ljudtrycket i lådan och därmed disten som blir p g a för liten låda? På vilket sätt säger Basta att disten INTE blir högre av mindre låda?
mickeb skrev:Hm här vare livatmen inte så många förlag. jag är helt klart mest sugen på LMS ULTRAN men det är svårt att bestämma sig. Jag vill ju inte köpa någon av dem för att senare komma på att ja borde borde tagit bas x istället är alldeles för mycket pengar för mig för att orka hamna i en sådan situation.
Det här visar tydligt att det är livsfarligt att räkna med program om man inte har någon hum om resultaten är rimmligaboom skrev:understiger 160dB i en 100 liters låda .Men vem vet att det nu stämmer är det någon som har kontroll mätt Bastas uppgifter.
Nej, det är dom inte alls det.Ragnwald skrev:LMS18 är ju jämförelsevis lättdrivna.
Att de tål mycket effekt och samtidigt har lång slaglängd, är ju en förutsättning för infrabasåtergivning.
MagnusÖstberg skrev:Det här visar tydligt att det är livsfarligt att räkna med program om man inte har någon hum om resultaten är rimmligaboom skrev:understiger 160dB i en 100 liters låda .Men vem vet att det nu stämmer är det någon som har kontroll mätt Bastas uppgifter.![]()
Man behöver inte kontrollmäta, man behöver bara fundera lite så förstår man att något inte stämmer.Nej, det är dom inte alls det.Ragnwald skrev:LMS18 är ju jämförelsevis lättdrivna.
Att de tål mycket effekt och samtidigt har lång slaglängd, är ju en förutsättning för infrabasåtergivning.
Morgans inlägg är bra! Läs det flera gånger
Det där får du gärna förklara för mig. Vad är det som är fel och hur har du funderat för att komma fram till det?MagnusÖstberg skrev:Det här visar tydligt att det är livsfarligt att räkna med program om man inte har någon hum om resultaten är rimmligaboom skrev:understiger 160dB i en 100 liters låda .Men vem vet att det nu stämmer är det någon som har kontroll mätt Bastas uppgifter.![]()
Man behöver inte kontrollmäta, man behöver bara fundera lite så förstår man att något inte stämmer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster