Bygge av 2 basstöd sommarprojekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Bygge av 2 basstöd sommarprojekt

Inläggav PeterE » 2012-08-07 23:03

Nu under sommaren så har jag börjat på ett par typ basstöd som jag gör utav ett par skrotade Oa-5 lådor.
Jag har stagat upp dom & planerar att sätta baffeln längst ner i lådan mot golvet så det blir nog att jag gör både ny baffel samt tak till lådorna.

Färgen är typ furufaner men jag funderar på någon typ av lackbets för att få dom lite mörkare.
Lådvolymen är på 47 liter & jag skulle behöva lite hjälp med uträkning av basrör då det blir 2st portade lådor.

Jula säljer avloppsrör på både 50 samt 75mms diameter funderar om man skulle köpa en meter 75mms rör men vilken längd rekomenderas?

Elementen är ett par Peerless sls 8tummare som jag haft liggandes i förrådet.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-08 19:02

Har du installerat Basta ännu?

Lägg in dessa parametrar och din lådvolym i programmet, så får du automatiskt fina förslag och kan se hur kurvan kommer att te sig när du ändrar rördiameter och längd.
Kolla även hur det ser ut om du minskar lådan något.

Peerless 830667 SLS213
fs= 3.44
Vas= 3.79
bl= 8.30
ss= 2.04
Qts= 5.10
Re= 5.50
Le= 1.20
LeLoss= 7.60
dmax= 8.50
pmax= 2.00

Det här är ju kul. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-08 23:47

Ja det är kul men vart laddar man hem basta?
Sedan några frågor till!

Skulle det bli bra om jag kör med typ mörkbrun lackbets för att fixa till finishen på lådorna?
Sitter & funderar på hur jag lättast ska göra med frekvensdelningen några förslag?
Det enklaste vore säkert en liten substärkare med inbyggt delningsfilter men jag har hittils inte varit nöjd med filtret i dom inbyggda jag testat.

Så antingen blir det ett sån där kontrollbox ala ingvar Öhman som jag sett att folk kört med vet inte vad den kan kosta eller så köper jag ett separat delningsfilter av något slag helst ett ganska så litet som jag enbart använder till dessa.

Stag behöver jag inte göra så många då jag kapat ut & limmat fast ganska så grova lister som elementen ska vila emot samt att nya bafflar ska fixas.
Listerna är ca 34x20 i respektive bredd samt tjocklek!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-09 00:39

Jag har börjat att testa programet lite verkar rätt bra ändå men några exakta värden för känsligheten fick ja inte fram på en gång i alla fall inte med elementets data.
Då jag har det lite begränsat med dom polskruvar jag har på mitt slutsteg så skulle den enklaste lösningen vara någon liten låda man kunde koppla till min andra preout utgång under förutsättningen att man kan styra kanalerna separat.
Då jag har ganska bra med kraft i mitt slutsteg jag kör så vill ja helst bara ha något elektroniskt delningsfilter fast helst bara för sub som går att gömma undan.
Begagnat är ett alternativ!
Jag googlade lite & fick fram lite uppgifter om ett Sentec ec9 vet någon om det kan de vara värt att testa eller delar den för dåligt?
Mvh
/PeterE

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-09 00:42

Finns det att köpa lösa ställbara lågpassfilter kanske som kan vara en prisvärd lösning?
En subförstärkare skulle nog bara ställa till det då den oftast höjer signalen jämfört med frontarna.
Eller om man kostar på det lite extra kanske ett
Dbx 234xs, 3-vägs stereo/ 4-vägs mono delningsfilter med XLR kan vara ett alternativ?
Det går ju att använda till andra projekt även i framtiden!

Länk med info
http://www.dbxpro.com/234xs/index.php

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-09 06:02

PeterE skrev:Finns det att köpa lösa ställbara lågpassfilter kanske som kan vara en prisvärd lösning?
En subförstärkare skulle nog bara ställa till det då den oftast höjer signalen jämfört med frontarna.
Eller om man kostar på det lite extra kanske ett
Dbx 234xs, 3-vägs stereo/ 4-vägs mono delningsfilter med XLR kan vara ett alternativ?
Det går ju att använda till andra projekt även i framtiden!

Länk med info
http://www.dbxpro.com/234xs/index.php

MiniDsp

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-09 10:31

Om Peters försteg har dubbla utgångar, går det att biampa.
Då räcker det med en lämplig drossel i baslådorna, som skär runt 200Hz.
Om jag förstått rätt, handlar det om ett basstöd som ska köras parallellt med ett par fullregisterfrontar som typ pi60/bs60.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-09 13:05

Ja precis dom ska köras tillsammans med mina andra högtalare ett par Sonab oa-116 för att få upp basen lite.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-09 20:32

Hjälp nu Peter med vilka drosslar han ska köpa.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-09 22:45

Jag gissar på att en mini dsp är dyrare än det dbx delningsfiltret som jag länkade till!
Mm men en sån där drossel löder man bara fast den mellan högtalarkabeln som går till elementen alltså på + respektive minus?
Så jag behöver i så fall 2st.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-08-09 22:57

PeterE skrev:Jag gissar på att en mini dsp är dyrare än det dbx delningsfiltret som jag länkade till!
Mm men en sån där drossel löder man bara fast den mellan högtalarkabeln som går till elementen alltså på + respektive minus?
Så jag behöver i så fall 2st.

jag minns att det var många bilstereoknuttar som använde dessa.
jag har inte provat dem men de är ju "smutta" att sätta på preout
http://store.hlabs.com/pk4/store.pl?section=9
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-10 00:42

Hur använder man en sån tro?
Man köper alltså 2st en svart respektive röd sedan så kopplar man in dom i preout 2 i mitt försteg & utanpå dessa så sätter man fast den rca kabel som då inte släpper igenom högre frekvenser än till ex 50hz!
Men hur står sig dessa mot för att köpa ett elektroniskt delningsfilter med sub utgång?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-10 00:56

Finns dessa att köpa i någon butik eller måste man beställa ifrån en utlänsk sida & funkar dessa till hemmagrejer tänkte att det kanske skiljer lite på utrustningen då det kanske inte är precis likadana grejer som brukar användas i bilar?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-10 09:00

Du kan inte jämföra dessa passiva filter med ett aktivt. Du har bara 12dB/oktav delning och inga möjligheter att justera nivåer, frekvens, delay eller fas. DBX är ju bra grejer men lite dyra. Behringer har motsvarande och behöver du bara 2-vägs plus subutgång så räcker det med CX3210 för drygt 600 kr:

http://www.thomann.de/se/behringer_cx23 ... -x_pro.htm

Finns även motsvarande 3-vägs:
http://www.thomann.de/se/behringer_cx34 ... _x_pro.htm

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-08-10 12:03

Kalejdokom skrev:Du kan inte jämföra dessa passiva filter med ett aktivt. Du har bara 12dB/oktav delning och inga möjligheter att justera nivåer, frekvens, delay eller fas. DBX är ju bra grejer men lite dyra. Behringer har motsvarande och behöver du bara 2-vägs plus subutgång så räcker det med CX3210 för drygt 600 kr:

http://www.thomann.de/se/behringer_cx23 ... -x_pro.htm

Finns även motsvarande 3-vägs:
http://www.thomann.de/se/behringer_cx34 ... _x_pro.htm

+1

jag uppfattade frågan som ett passivt filter räckte så var kanske inte fallet.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-10 13:07

Är man ute efter något enkelt kan det kanske funka, men att komplettera ett par OA-116 med basstöd kräver nog möjlighet att göra en del anpassningar. Kanske att det t.o.m. krävs en DSP eller PEQ för optimal integrering. Och då kan en sådan här funka bra (det gör det för mig :) ):

http://www.thomann.de/se/behringer_dcx2 ... gement.htm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-10 22:18

Jo, men det här är ju vad jag förstår, ett läroprojekt.
Vad kostar ett par drosslar?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-13 23:32

Okej det är första gången som jag bygger basstöd men inte första gången jag bygger baslådor.
Jag var ju längre upp i tråden inne på att kanske köpa ett elektroniskt delningsfilter för att kunna justera & dbx verkar vara ett ganska så prisvärt märke!

Men vad skulle det vara för skillnad mellan Behringer maskinen som jag såg att någon länkade till & den Dbx maskin som jag länkade till tidigare?
Både Hifikit & även ett annat företag säljer dbx samt Behringer grejer för ungefär samma pengar!
En länk till dbx maskinen jag funderar över!
http://www.bostroms.nu/234xs-3vags-ster ... alsearch=1

Behöver man sedan komplettera med drosslar en i varje högtalare & hur installerar man lämpligast dessa samt vilka kan ev passa?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-14 05:45

PeterE skrev:Okej det är första gången som jag bygger basstöd men inte första gången jag bygger baslådor.
Jag var ju längre upp i tråden inne på att kanske köpa ett elektroniskt delningsfilter för att kunna justera & dbx verkar vara ett ganska så prisvärt märke!

Men vad skulle det vara för skillnad mellan Behringer maskinen som jag såg att någon länkade till & den Dbx maskin som jag länkade till tidigare?
Både Hifikit & även ett annat företag säljer dbx samt Behringer grejer för ungefär samma pengar!
En länk till dbx maskinen jag funderar över!
http://www.bostroms.nu/234xs-3vags-ster ... alsearch=1

Behöver man sedan komplettera med drosslar en i varje högtalare & hur installerar man lämpligast dessa samt vilka kan ev passa?

MIniDsp är billigare och du behöver inte ha någon drossel i till basen för att lågpassdela den.
Och när det gäller drosslar så måste du veta vid vilken frekvens du skall dela och delar du t.e.x 80hz 6dB okt så blir drosslen stor och dyr.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 07:53

Med elektroniska filter behöver du inga drosslar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-14 12:01

Det känns nästan som att i nu läget så blir det enklare med ett elektroniskt delningsfilter för basstöden då man i så fall har möjlighet att prova att lyssna sig fram vid vilken frekvens man vill dela.
Ett elektroniskt delningsfilter får man ju ganska så fina för ca 2400kr.

Men om jag hittar en bra mini dsp till rätt peng hur blir det då med drossel är det något som behövs till en sån & vilket pris hamnar man på då?

Jag har kollat lite på planeten om Oa-116 & det verkar vara oklart hur djupt dom gräver men gissningsvis 28hz beroende på hur man man ställt dom!
Skulle jag vara tvungen att köpa en drossel säg då att jag kanske delar den lite högre än det angivna värdet för Oa-116 till ex 40hz!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-14 12:04

Men då borde en minidsp vara en mer skräddarsydd produkt för enbart dom lägre frekvenserna typ ett separat sub filter.

Men finns det så stort utbud av dom i sverige att köpa eller måste man importera?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-14 12:12

miniDSP köps från minidsp.com och de skickar från hongkong om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-14 13:05

Ja, miniDSP köper man direkt från tillverkaren och det är nog ett säkert kort. Det finns massor av sådana hos Faktiskt-folk.

MiniDSP är ett elektroniskt delningsfilter på samma sätt som dBx-burken så det krävs inga drosslar eller andra passiva filter till basarna.

Den stora skillnaden mellan aktiva och passiva filter är ju annars att det krävs ett separat slutsteg till basarna när man kör aktivt (miniDSP/dBx eller motsvarande). Men det har du väl koll på?

Vill du dessutom använda det aktiva filtret för att ta bort motsvarande lågbas från topparna (och det vill du!) så måste du ha möjlighet att dela signalen mellan för- och slutsteg i din förstärkare, alternativt köra med separata slutsteg till både toppar och basar. Hojta om detta är obegripligt eller om du behöver mer "kött på benen".

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-14 13:07

Ja miniDSPn opererar ju på lågnivå via signalkablar och kopplas således innan slutsteg men efter försteg.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-14 14:05

Jag kör ju redan med en separat för respektive slutstegs kombination.
Däremot så har jag förstått att ett basstöd ska fungera på ett annat sätt än en vanlig subwoofer då dom körs paralellt med fronthögtalarna i ett system för att förstärka basen.
Gällande dsp vs digitalt delningsfilter så är det ju förmodligen samma funktion på den men med mindre bandbredd alltså man styr bara frekvenserna över ett mindre område.

Hur man bäst kopplar har ja inte funderat så mycket över än men jag vet att mitt Yamaha slutsteg bara har anslutning för 1par högtalare samt både ut & ingångar för xlr.

En mini dsp går den på typ 1500kr inklusive frakt?

Ett litet problem är ju hur man bäst kopplar basstöden.
Är man tvungen att koppla dom direkt till slutsteget genom högtalaranslutningarna eller kan man koppla dom direkt till filtret då som man sedan kopplar till preout 2 i försteget?

Är det då så att man bör använda sig utav en xlr kabel som man använder som högtalarkablar eller?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-14 22:54

Jag tror att en mini dsp då måste man ha en tyst dator som ska stå & gå hela tiden.
Hur går det ihop med vinylspelningen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-14 22:58

Du behöver inga drosslar.

Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.

Filtret kopplas in INNAN slutsteget.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-30 16:32

Okej det har jag förstått men jag kan inte koppla in den i ljudkortet i datorn direkt till dom vanliga analoga utgångarna då uttagen är rätt så trasiga glappa & ljud på en kanal enbart.
Då jag kör ljud så kör jag med toslink kabel till min dac.
Så går det inte att koppla den till dacen så går det inte ifall jag inte skaffar ett nytt ljudkort vilket kan bli dyrt då det är en bärbar dator!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-30 16:33

MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.

Why?

Nästa

Återgå till DIY-forum