Tänkte bygga en CD-spelare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Crumboo

Tänkte bygga en CD-spelare

Inläggav Crumboo » 2012-08-08 21:18

Hej,

Har ett CD-spelarbygge pågång. Eller snarare en transport, eftersom jag kommer använda extern DAC (inkl DSP, digitala filter mm som också är pågång).

Jag har en färdig mekanik i form av Philips CD-pro2lf, en toppmatad historia. Vad som behövs mer är strömförsörjning och en kontrollenhet. Strömförsörjningen köptes från dantimax och är i princip färdigbyggd. Kontrollern tänkte jag göra själv, och det är väl det här som blir den kluriga biten. Utgår från en Picaxe mikroprocessor och håller på att lära mig hur man kan programmera en sån.

Sen blir det ju till att bygga en stilig låda att ha sakerna i, samt en fjärrkontroll. Tänkte rapportera om bygget här i tråden om det finns intresse. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-08 21:22

Alltid kul att titta på sådana byggen!

/ B

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-08-08 21:33

Låter trevligt. Den här tråden kommer jag att följa. Byggde själv en s.k. Shigaclone. för ett år sedan. Det var ett av dem roligaste byggen jag har gjort. Du kan läsa om mitt bygge här. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44499 Kanske kan du få ett eller annat tips.
Nu var ju inte mitt bygge lika avancerat som ditt verkar bli eftersom jag använde färdiga delar, förutom lådan då. Lycka till med bygget.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2012-08-08 21:43

Eri skrev:Låter trevligt. Den här tråden kommer jag att följa. Byggde själv en s.k. Shigaclone. för ett år sedan. Det var ett av dem roligaste byggen jag har gjort. Du kan läsa om mitt bygge här. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44499 Kanske kan du få ett eller annat tips.
Nu var ju inte mitt bygge lika avancerat som ditt verkar bli eftersom jag använde färdiga delar, förutom lådan då. Lycka till med bygget.

Ögnade snabbt igenom tråden ovan, fantastiskt fint bygge!! 8O Ska läsa noga sen, ser ut som jag kan hämta mycket inspiration där.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2012-08-14 21:45

Har nu byggt ihop strömförsörjningen och den verkar fungera som avsett (rätt spänningar på rätt ställen). Mycket nöjd då detta var första lödprojektet för mig! :D

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-15 12:19

Crumboo skrev:Har nu byggt ihop strömförsörjningen och den verkar fungera som avsett (rätt spänningar på rätt ställen). Mycket nöjd då detta var första lödprojektet för mig! :D

Prydligt bygge! Men det är på andra sidan det syns om du hanterat lödkolven rätt :-)

/ B

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2012-08-15 23:08

Prydligt bygge! Men det är på andra sidan det syns om du hanterat lödkolven rätt :-)

/ B

Ja de första lödningarna såg väl inte så trevliga ut, men det blev bättre och bättre. Skam den som ger sig!

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2012-08-16 20:15

Det här ser seriöst ut, följer med stort intresse.

Orkade äntligen fixa tillbaka några av bilderna på mitt eget bygge av cd-spelare, hoppas det kan inspirera.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23629
Har du planerat utseendet? Vill du dela med dig eller blir det en överraskning? :D

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2012-08-16 21:58

attah skrev:Det här ser seriöst ut, följer med stort intresse.

Orkade äntligen fixa tillbaka några av bilderna på mitt eget bygge av cd-spelare, hoppas det kan inspirera.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=23629
Har du planerat utseendet? Vill du dela med dig eller blir det en överraskning? :D

Men OJ så snyggt bygge! 8O Ja, där finns massor av inspiration att hämta... Jag är inte klar över utseendet riktigt, men det kommer att gå i samma stil som högtalarna jag byggde (teak och blankt svart).

Håller just och löda ihop ett litet experimentkort att ha för att lära mig att programmera mikroprocessorn att prata med drivern. Förutom kommunikationen med CD:n så ska den styra reläerna för strömförsörjningen (5 och 9 V). Sen stoppade jag dit två små tryckknappar (play och stop kanske):

Bild

Bild på drivern:

Bild

Återgå till DIY-forum