TDA8947J (operationsförstärkare) , referensdesignhjälp.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
haffe

TDA8947J (operationsförstärkare) , referensdesignhjälp.

Inläggav haffe » 2012-08-09 08:32

Efter att jag slaktade en gammal högtalaranläggning från dell så kom jag över ett par TDA8947j tillsammans med kylflänsar och transformator. Jag tänkte därför pröva att bygga ihop en lite förstärkare av dem för att testa lite. Problemet är att jag inte kan hitta någon referensdesign alls i databladen. Det enda jag kan hitta är prat om att använda en microprocessor.
Jag undrar således om råd för hur jag ska koppla ihop det hela. Är det lämpligt att köra den som en vanlig återkopplande icke-inverterande förstärkare? Alltså den här designen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... lifier.svg

Jag hade tänkt mig att köra det som en vanlig tvåkanals stereoförestärkare.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-08-09 08:59

Kretsen använder ett minimum av kringkomponenter så det är inte så komplicerat. I mitt tycke ser det dock ut som om databladet innehåller flera referensscheman på sidan 15-17:

http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TDA8947J.pdf

Jag hade nog rekommenderat en anna krets dock. Det där är inte nån vidare förstärkare...

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2012-08-09 09:18

UrSv skrev:Kretsen använder ett minimum av kringkomponenter så det är inte så komplicerat. I mitt tycke ser det dock ut som om databladet innehåller flera referensscheman på sidan 15-17:

http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TDA8947J.pdf

Jag hade nog rekommenderat en anna krets dock. Det där är inte nån vidare förstärkare...

De referensdesignerna verkar ju vara om du vill använda en mcu för att kontrollera förstärkaren. Jag hade tänkt göra en enkel krets. Jag har visserligen en Arduino liggande som jag skulle kunna koppla in, men då känns det som att kretsen blev väldigt komplicerad helt plötsligt.

Och angående ljudkvalitén så är chippen som sagt gratis, så jag tänkte bara koppla ihop för att kolla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-08-09 09:29

Nja, jag tror nog bara det är nån halv-Johan som skrivit MCU för att det ska se komplicerat ut. Det är ju egentligen bara en mute som styrs med två pinnar på kretsen. Se tabell 5. Sätt båda pinnarna till matningen så är alla kanaler på. Koppla som i Fig 13 men med både pin 5 och 10 till matning. Då borde du har fullt blås alla kanaler.

Du bor i Linköping väl? Säg i så fall till om du behöver några delar.

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2012-08-09 09:33

UrSv skrev:Nja, jag tror nog bara det är nån halv-Johan som skrivit MCU för att det ska se komplicerat ut. Det är ju egentligen bara en mute som styrs med två pinnar på kretsen. Se tabell 5. Sätt båda pinnarna till matningen så är alla kanaler på. Koppla som i Fig 13 men med både pin 5 och 10 till matning. Då borde du har fullt blås alla kanaler.

Du bor i Linköping väl? Säg i så fall till om du behöver några delar.

Ok, fast jag vill helst köra den som 2x50 Watt. Jag får ta och höra av mig om det är något. Busk vet ju var du håller hus.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-08-09 10:20

haffe skrev:Ok, fast jag vill helst köra den som 2x50 Watt. Jag får ta och höra av mig om det är något. Busk vet ju var du håller hus.

Jo, men det påverkar inte pinnarna 5 och 10. För att köra 2*50 W kopplar du helt enkelt som följer:

Bild

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2012-08-09 11:33

UrSv skrev:
haffe skrev:Ok, fast jag vill helst köra den som 2x50 Watt. Jag får ta och höra av mig om det är något. Busk vet ju var du håller hus.

Jo, men det påverkar inte pinnarna 5 och 10. För att köra 2*50 W kopplar du helt enkelt som följer:

Ok, tack för hjälpen. Det där såg ju inte så fasligt komplicerat ut.

Återgå till DIY-forum