Ljudexperiment, aktivt system.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Klemens

Ljudexperiment, aktivt system.

Inläggav Klemens » 2012-08-12 19:39

Tjena på er!
Tänkte prova att leka med ett aktivt system på vanliga HiFi-högtalare. Hur kan nu detta funka? Kan det bli nå bättre?

Här har vi pjäserna jag tänkte jobba med. Ett par QRS 500. En klassiker från 90talet!
Nypris runt 6000:-. Dom låter ganska mustigt, som man kan ana av bilden.
Bild

Det utlovas kvalitet!
Bild

Originalfilter...
Bild

Vidare behövs ett aktivt filter. Efter en liten studie kom jag fram till att jag skulle HiFi-modda analogdelen i ett DCX2496.
Filter ~1000:-beg. Mod 800:-. Lägg märke till att det är framtidssäkert med möjlighet till 3-vägs underhållning.
Bild

Stoppade i en led mest för nöjes skull. Man ser även spår av en S-pdif mod.
Bild[/img]

Det behövdes även en 8m signalkabel till bitströmmen
Bild

Ett digitalt försteg/ljudkort från Motu
Bild

Här sitter man smidigt från sweetspot och styr ljudburken via RS-kabel
Bild

Efter lite kalibrering med an ganska diskantstark kondensatormikrofon. Fick jag lite kurvor. Blå är gamla och bruna är nya filtret.
Bild

Fas
Bild

Delning utan summering. Linkwitz Riley 24db på aktiva filtret (ses som dom brantare figuren).
Bild

Ja vad ska man säga då om det subtila ljudet? Som Dac tycker jag den låter mjukt och fint. Inget att klaga på där.

Ljudbilden blir väldigt fixerad nu och inte lika simmig i sidled. Det är den största skillnaden. Sen kan man även ha delay på diskanterna så att dom syncar med bas/mid. Man kan säga att dom "försvinner" helt och det låter som ett par bredbandare. Detta mäter man upp med en mikrofon som man kopplar in i aktiva filtret.

Det är ju lite meckigare med två förstärkare, men vad gör man inte för konsten? ;)

En annan fördel är att man kan sampla upp allt till 24bitar innan man skickar det från försteget.
Delningen sker därefter digitalt innan det når DACarna. Därefter går den delade signalen till förstärkarna och sedan rätt till elementen.

Kom gärna med nåt tips här. Detta är som sagt bara ett experiment. :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-12 19:54

Smutta prylar! :)
Jag kör något liknande själv.
Dcx2496 är en rolig mackapär.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-12 19:55

Intressant! :)

Har du kollat hur det ser ut off axis? Tycker delningen ligger rätt högt - är det en 8" midbas?

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-12 21:41

Ja stämmer, 8". Kanske inte optimalt för mid.
Of axis? Har inte testat. Mätte ganska rakt framför basen ungifär från 1m avstånd.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-12 22:54

mycket intressant, jag har sett mätningar som visar att med aktiv drift så sjunker disten en hel del, vore kul om du kunde göra jämförande mätningar typ före/efter

hur nära original passivt filter kan du komma med den där prylen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-12 23:14

Jo jag måste säga att det grötar ihop sig mindre när det blir svårare inspelningar. Nåt bra tips på hur man mäter dist?

Jag kan säga att bas-mid är inte helt linjär så man får korrigera med eq. Inte att rekomendera till analog kedja med andra ord.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-13 01:12

spännande detta! du kan tanka ner arta eller tolvans program, båda har jag för mig är gratis
Bikinitider

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-13 09:25

Jag har REW V5 som är gratis. Ska försöka luska fram hur man mäter dist bäst
En annan intressant graf är dämpning av konen då det blev en mer kontrollerad "inbromsning". Mindre värmespill i filtret antar jag. Efterklangen i lådan påverkas inte dock.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-13 10:35

Klemens skrev:Ja stämmer, 8". Kanske inte optimalt för mid.
Of axis? Har inte testat. Mätte ganska rakt framför basen ungifär från 1m avstånd.

Ser ut som du kör midbasen till 3.500 - känns högt för en 8". Skulle tro att hälften skulle ge bra spridning men det finns ju så klart undantag men få diskanter går så lågt, så någonstans måste man kompromissa. Tycker mig ana lite studio... är den hårt dämpad tror jag att off axis inte är lika kritiskt men i ett vanligt bostadsrum kommer den totalt utstrålade energin gradvis att sjunka upp mot delning och det påverkar hur vi uppfattar klangbalansen trots att direktljudet är rakt.

Har också upplevt att ljudet blir mer precist med brantare (läs 24dB) filter än med flackare - tror att din upplevelse av det ligger mer i att elementen arbetar mer inom ett begränsat område än att du kör aktivt.

Hade varit intressant med mätningar off axis - tex 30°, och gradvis flytta ner delningsfrekvensen. Vet inte vad det är för diskant men kan ana att det passiva filtret tagit hänsyn till resonansfrekvensen - det behöver du inte tänka på när du kör aktivt. Diskanter bör också tåla en hel del med så brant filter. Anar av de ursprungliga kurvorna att diskanten "fyllt i" i lite när midbasen börjar "ge sig".

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-13 10:51

Klemens skrev:Jag har REW V5 som är gratis. Ska försöka luska fram hur man mäter dist bäst
En annan intressant graf är dämpning av konen då det blev en mer kontrollerad "inbromsning". Mindre värmespill i filtret antar jag. Efterklangen i lådan påverkas inte dock.

Bild

jag förstår inte grafen men direktkoppling av elementen till förstärkaren har jag läst ska vara en stor fördel, lägre serieresistans ger högre dämpfaktor och bättre konkontroll
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-13 11:11

Hur vore det att sänka nivån på diskanten?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-13 12:59

celef skrev:jag förstår inte grafen men direktkoppling av elementen till förstärkaren har jag läst ska vara en stor fördel, lägre serieresistans ger högre dämpfaktor och bättre konkontroll

Fast det tror jag inte alltid är önskvärt beroende på vilka ljudande egenskaper högtalaren har. Kördes en tråd om det för ett bra tag sedan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-13 14:22

jag kan inte se att god konkontroll skulle vara en dålig egenskap, om kontrollen är god så bör impulsvaret från högtalaren få en renare form, ju mindre färgning mellan in och utsignal dessto bättre kan jag tycka
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-13 16:34

celef skrev:jag kan inte se att god konkontroll skulle vara en dålig egenskap, om kontrollen är god så bör impulsvaret från högtalaren få en renare form, ju mindre färgning mellan in och utsignal dessto bättre kan jag tycka

Är vi helt säkra på att färgningen blir mindre bara för att vi flyttar filtret från efter till före slutsteget/n? Blir konkontrollen bättre? Jag upplever snarare att en del element mår bra av lite R... Var det inte så att det diskuterades att disten sjönk då?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-13 17:05

Är vi helt säkra på att färgningen blir mindre bara för att vi flyttar filtret från efter till före slutsteget/n? Blir konkontrollen bättre?

ja, om du kopplar ett baselement direkt på högtalarutgången på stärkaren och känner på konen så upplever du ett visst motstånd eller en broms, det är förstärkarens kontroll på elementet man känner, med ökad serieresistans så sjunker denna broms/kontroll, med oändligt motstånd = inga kablar anslutna så är ju förstärkarens kontroll på elementet noll

Jag upplever snarare att en del element mår bra av lite R...

av vilken anledning gillar du ökad resistans?

Var det inte så att det diskuterades att disten sjönk då?

det vet jag inte, jag kommer bara ihåg att jag har sett mätningar på det omvända, tyvärr kan jag själv inte konstruera aktiva filter så jag har helt undvikit det aktiva spåret, men som det verkar kan ju dsp vara vägen att gå, därför är jag väldigt glad för den här tråden :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-13 17:14

Ja det var kanske inte en optimal delning musikaliskt, även om kurvan blev rak.

Kanske gör några nya mätningar senare i veckan. Har gjort senaste finliret efter hörseln nu.

Jag har sparat en hel serie delningsplatser och växlat mellan dom i sidled från lyssningsplats. Har hittat ett läge som låter riktigt trevligt nu.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-13 17:25

hur nära original kan du komma med det aktiva filtret?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-13 17:58

Klemens skrev:Ja det var kanske inte en optimal delning musikaliskt, även om kurvan blev rak.

Kanske gör några nya mätningar senare i veckan. Har gjort senaste finliret efter hörseln nu.

Jag har sparat en hel serie delningsplatser och växlat mellan dom i sidled från lyssningsplats. Har hittat ett läge som låter riktigt trevligt nu.

Det mest korrekta svar man kan få på en fråga här är: "Det beror på..."
:wink:

I vissa avseenden ser mätningen bra ut. Att åstadkomma jämförbara filter passivt och med DSP låter sig kanske inte göras men är du nöjd så är väl allt bra då? :)

Tror det var Lilltroll och kaffekoppen som laborerade med mätningar och det var nog framför allt diskanten som fick lägre dist med lite R i serie. Det finns några trådar om det där...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-08-13 19:17

Jag skulle testa med ett shelving filter i botten för det verkar som att det saknas lite energi i detta område + 4dB för att fylla igen tappet nedan ca 300Hz?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-13 19:17

Här är senaste mätningen med högtalaren i hörnet, 60cm från väggarna. Och som svar på din fråga hur nära man kan hamna på originalet så verkar det vara dit man vill sträva. Vet ej om micken står för mid-dipen eller om det är önskvärt sedan konstruktionen. Har man rakt i det området blir det ganska jobbig ljudbild.

Det vore kul att testa med lite finare element nån gång. Se vart man hamnar :)

Bild

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-13 19:22

skrutten skrev:Jag skulle testa med ett shelving filter i botten för det verkar som att det saknas lite energi i detta område + 4dB för att fylla igen tappet nedan ca 300Hz?

Ja kanske kan hjälpa upp lite. Har dock en rejäl stående våg runt 43hz som jag precis blivit av med så man är lite avvaktande till mer bas 8)

Vid sweespot är det riktigt boomig bas. Syns inte på mätningarna.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-13 19:28

Du kanske skulle prova att fasvända diskanten - ser ut som en utsläckning vid delning...

Vad mäter du med för mick?

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-13 19:45

En ADK A51, sångmick.
Bild

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-08-13 20:00

Klemens skrev:
skrutten skrev:Jag skulle testa med ett shelving filter i botten för det verkar som att det saknas lite energi i detta område + 4dB för att fylla igen tappet nedan ca 300Hz?

Ja kanske kan hjälpa upp lite. Har dock en rejäl stående våg runt 43hz som jag precis blivit av med så man är lite avvaktande till mer bas 8)

om du har en ståendevåg vid varför inte dämpa den med filtret (om det går)? 1/10 oktav -9 dB eller så vid 43 Hz (en rumsdimension är ca 4m mao?)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-13 20:11

Populärt kallat buffelsteget! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-13 20:20

skrutten skrev:
Klemens skrev:

om du har en ståendevåg vid varför inte dämpa den med filtret (om det går)? 1/10 oktav -9 dB eller så vid 43 Hz (en rumsdimension är ca 4m mao?)

Fixat ;)
Dubbla längden! 8m. Bra räknat!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-13 20:41

Klemens skrev:En ADK A51, sångmick.
Bild

Antar att det avses att den är en variant av denna:
http://recordinghacks.com/microphones/Cascade/M20u

Bild

Jag började också mäta med en stormembranmick för ett antal år sedan. Det kan ge en fingervisning men stämmer inte riktigt. Dessutom blir det "hyss" när man mäter med cardioid.

Användarvisningsbild
Klemens

Inläggav Klemens » 2012-08-13 21:24

Ahaa tack för info :) Vad kostar en mick som är lämplig för mätning?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-08-13 21:32

En ståendevåg bildas på halva vågländen och 43Hz är ca 4m - dvs jag gick nog bet på hur din "resonans" uppstod.

Jag tror att du skulle få bättre integration i delningen om basen delas med ett 3:e ordningens filter. Sen kan du nog testa att fördröja signalen till diskanten med X cm (om du inte gjort det redan).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-13 21:44

Klemens skrev:Ahaa tack för info :) Vad kostar en mick som är lämplig för mätning?

Det behöver inte bli så dyrt - här finns de som bygger egna mätmickar med kapslar från Panasonic - tror Svalander har eller om någon här har ett gäng över... Annars kan man väl köpa en Behringer ECM8000 för en 6-800. Den har en svagt stigande respons i diskanten men kan köpas kalibrerad. Line Audio har visst en på G - använd "Sök" så kan du säkert hitta trådar där de här grejerna diskuteras. :)

Nästa

Återgå till DIY-forum