Tänkte prova att leka med ett aktivt system på vanliga HiFi-högtalare. Hur kan nu detta funka? Kan det bli nå bättre?
Här har vi pjäserna jag tänkte jobba med. Ett par QRS 500. En klassiker från 90talet!
Nypris runt 6000:-. Dom låter ganska mustigt, som man kan ana av bilden.
Det utlovas kvalitet!
Originalfilter...
Vidare behövs ett aktivt filter. Efter en liten studie kom jag fram till att jag skulle HiFi-modda analogdelen i ett DCX2496.
Filter ~1000:-beg. Mod 800:-. Lägg märke till att det är framtidssäkert med möjlighet till 3-vägs underhållning.
Stoppade i en led mest för nöjes skull. Man ser även spår av en S-pdif mod.
[/img]
Det behövdes även en 8m signalkabel till bitströmmen
Ett digitalt försteg/ljudkort från Motu
Här sitter man smidigt från sweetspot och styr ljudburken via RS-kabel
Efter lite kalibrering med an ganska diskantstark kondensatormikrofon. Fick jag lite kurvor. Blå är gamla och bruna är nya filtret.
Fas
Delning utan summering. Linkwitz Riley 24db på aktiva filtret (ses som dom brantare figuren).
Ja vad ska man säga då om det subtila ljudet? Som Dac tycker jag den låter mjukt och fint. Inget att klaga på där.
Ljudbilden blir väldigt fixerad nu och inte lika simmig i sidled. Det är den största skillnaden. Sen kan man även ha delay på diskanterna så att dom syncar med bas/mid. Man kan säga att dom "försvinner" helt och det låter som ett par bredbandare. Detta mäter man upp med en mikrofon som man kopplar in i aktiva filtret.
Det är ju lite meckigare med två förstärkare, men vad gör man inte för konsten?
En annan fördel är att man kan sampla upp allt till 24bitar innan man skickar det från försteget.
Delningen sker därefter digitalt innan det når DACarna. Därefter går den delade signalen till förstärkarna och sedan rätt till elementen.
Kom gärna med nåt tips här. Detta är som sagt bara ett experiment.