Hjälp med bygge av subwoofer, diverse frågor om Basta!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Elfsberg

Hjälp med bygge av subwoofer, diverse frågor om Basta!

Inläggav Elfsberg » 2012-08-17 00:00

Hej!

Jag tänkte, i lärande syfte, snickra mig en baslåda i helgen. Jag har ingen som helst erfarenhet av att bygga högtalare sen tidigare och då jag har planerat att göra både ett par frontar(efter recept dock!) och flera subwoofers i en något sånär snar framtid så tänkte jag att det vore lämpligt att iallafall prova på ett bygge medans jag väntar på kosing nog att färdigställa de andra projekten.
Den baslåda som jag tänker bygga nu kommer jag att ställa in i sovrummet senare, där mina [i]krav på frekvenskurvor[i] är i stort sett obefintliga.
Det är ju synd att ha basar på vinden.. :)

Då tiden är knapp vänder jag mig nu till er för hjälp med detta. Jag har köpt Basta! men lyckas inte få till det riktigt. Jag inbillar mig att kurvan som jag får fram inte riktigt stämmer är att lita på då jag är osäker på en mängd parametrar.
Förhoppningsvis kanske någon orkar ladda upp en graf med ett vettigt lådförslag.

På vinden har jag ett lite äldre 10"-element avsett för bilbruk. Det sitter för tillfället i en sluten låda om typ 30 liter och i bilen det satt i bankade det på riktigt bra. Basen är gjord för att spela högt utav helvete och därför antar jag att det inte har så bra hifi-egenskaper.
Elementets inte allt för imponerande Fs om 36 Hz tvingar mig till att bygga en basreflex. Eller?

För övrigt kör jag en miniDSP och kommer senare köpa in ett separat slutsteg. Tillfälligtvis kommer jag köra genom zon 2 på min receiver.

En drös med frågor:

Vad är egentligen viso? Fluff antar jag. Hur mycket man fyller, men av vadå? Q of box: Samma som ovan? Vad är referensvärde för Qb och vad rekommenderas allmänt?
Kan man "tuna" porten till vad som helst? Helst av allt vill jag få ner den till 20 Hz, men gärna lägre om möjligt. Ställer lägre frekvensgång högre krav på effekt ur förstärkaren? Är det vid 6 dB ökning genom EQ som effekten dubbleras, eller är det 3 dB?
Jag tänkte bygga en rektangulär, och relativt platt, avlång låda: ska porten sitta så långt ifrån elementet som möjligt eller tvärtom? Vad gäller en krökt port?

Vad är Le, Le loss, Bl? När man matar in Xmax: vill programmet ha 8.1 mm eller 4.05 mm?
En del förvirring råder även kring ohm-antalet och hur jag ska koppla de dubbla terminalerna(?) och vad jag sen ska mata in i Basta!.

För den som har lust;

Fs 35.6 Hz
Qms 11.09
Qes 0.51
Qts 0.48
Vas 14.6 l
Rms 3.679 N s/m
Mms 182.29 g
Cms 1.1e-4 m/N
Diam 198 mm
Sd 0.0307 sq m (307 sq cm)
BL 22.45@8 ohm(seriekopplat), 11.23@2 ohm(parallellkopplat)
Xmax 8.1

Jag matar in dessa så gott jag kan och får, enligt rekommenderad Vb=12.84, en max SPL om ~83 dB@88 Hz utan room gain. Room gain ger mig 86 dB vid 64 Hz.
När jag köpte basen så räknade min ganska kunniga kompis fram en låda på ca 30 liter, jag minns inte riktigt vad det vart. Även Pioneer rekommenderar en lådvolym på 26-36 l om jag inte minns fel.

Hoppas innerligt att någon har lust att hjälpa mig lite.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-08-17 05:59

Det bästa för den basen är en sluten låda jag körde den i bassbox pro och den ger en kraftig pik vid avstämnings frekvensen så som många bilbasar gör.
När du kör i basta se till att talspole tempen är på ca 80 grader
Och om du räknar på en sluten låda så se till att Q värdet ligger runt 0.5 så brukar det bli bra.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-08-17 18:00

boom skrev:Det bästa för den basen är en sluten låda jag körde den i bassbox pro och den ger en kraftig pik vid avstämnings frekvensen så som många bilbasar gör.
När du kör i basta se till att talspole tempen är på ca 80 grader
Och om du räknar på en sluten låda så se till att Q värdet ligger runt 0.5 så brukar det bli bra.

Vad fick du fram för värden?

Helst kör jag portat så jag kan få lite krut ner runt 20 Hz. Eftersom basen ska stå i sovrummet, där inga värstingvolymer kommer nyttjas, behöver den inte spela så värst högt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hjälp med bygge av subwoofer, diverse frågor om Basta!

Inläggav Svante » 2012-08-17 18:47

Elfsberg skrev:Hej!

Jag tänkte, i lärande syfte, snickra mig en baslåda i helgen. Jag har ingen som helst erfarenhet av att bygga högtalare sen tidigare och då jag har planerat att göra både ett par frontar(efter recept dock!) och flera subwoofers i en något sånär snar framtid så tänkte jag att det vore lämpligt att iallafall prova på ett bygge medans jag väntar på kosing nog att färdigställa de andra projekten.
Den baslåda som jag tänker bygga nu kommer jag att ställa in i sovrummet senare, där mina [i]krav på frekvenskurvor[i] är i stort sett obefintliga.
Det är ju synd att ha basar på vinden.. :)

Då tiden är knapp vänder jag mig nu till er för hjälp med detta. Jag har köpt Basta! men lyckas inte få till det riktigt. Jag inbillar mig att kurvan som jag får fram inte riktigt stämmer är att lita på då jag är osäker på en mängd parametrar.
Förhoppningsvis kanske någon orkar ladda upp en graf med ett vettigt lådförslag.

På vinden har jag ett lite äldre 10"-element avsett för bilbruk. Det sitter för tillfället i en sluten låda om typ 30 liter och i bilen det satt i bankade det på riktigt bra. Basen är gjord för att spela högt utav helvete och därför antar jag att det inte har så bra hifi-egenskaper.
Elementets inte allt för imponerande Fs om 36 Hz tvingar mig till att bygga en basreflex. Eller?

För övrigt kör jag en miniDSP och kommer senare köpa in ett separat slutsteg. Tillfälligtvis kommer jag köra genom zon 2 på min receiver.

En drös med frågor:

Vad är egentligen viso? Fluff antar jag. Hur mycket man fyller, men av vadå? Q of box: Samma som ovan? Vad är referensvärde för Qb och vad rekommenderas allmänt?

Basta user's guide skrev:For the box there are three parameters, the box volume, degree of isothermalization and the Q value of the box. The two latter are closely associated with the amount and type of damping material in the box.

The Q value models the other effect of damping material. A lower Q value corresponds to a more damped box with more damping material. For the bandpass boxes that has two cavities, each of those boxes have volume and Q settings.

Damping material also has the effect that the compression and de-compression of air becomes isothermal, rather than adiabatic due to heat exchange between the air and the damping material. The result of this is that the box can appear up to 40% larger for a heavily damped box than for an empty box. Basta! does model such isothermal behavior, by treating a percentage, Viso, of the box volume as having isothermal decompression/compression of the air. Depending on the damping material, this volume should be set slightly smaller than the actual volume of the damping material. Basta! calculates an effective Vb from Vb and Viso that is used in the simulations.

Elfsberg skrev:
Kan man "tuna" porten till vad som helst? Helst av allt vill jag få ner den till 20 Hz, men gärna lägre om möjligt. Ställer lägre frekvensgång högre krav på effekt ur förstärkaren? Är det vid 6 dB ökning genom EQ som effekten dubbleras, eller är det 3 dB?

Vad som händer om du stämmer porten till 20 Hz ser du på tonkurvan som Basta! visar. Lägre avstämningsfrekvens för ett givet element hänger inte klockrent ihop med effektbehovet, vid medelhöga frekvenser är det faktiskt helt oberoende av avstämningen, men om du tänker stämma lågt och använda eq går det åt mer effekt än om du låter det falla tidigt och struntar i att återge basen.

Elfsberg skrev:Jag tänkte bygga en rektangulär, och relativt platt, avlång låda: ska porten sitta så långt ifrån elementet som möjligt eller tvärtom? Vad gäller en krökt port?

Vad är Le, Le loss, Bl?

Elfsberg skrev:

När man matar in Xmax: vill programmet ha 8.1 mm eller 4.05 mm?

Basta user's guide skrev:The driver also has two level limiting factors that are used to determine the maximum output level (MOL) of the system; the maximum peak one-way cone amplitude, Xmax, and the maximum power dissipated in Re, Pmax.

Elfsberg skrev:

En del förvirring råder även kring ohm-antalet och hur jag ska koppla de dubbla terminalerna(?) och vad jag sen ska mata in i Basta!.

För den som har lust;

Fs 35.6 Hz
Qms 11.09
Qes 0.51
Qts 0.48
Vas 14.6 l
Rms 3.679 N s/m
Mms 182.29 g
Cms 1.1e-4 m/N
Diam 198 mm
Sd 0.0307 sq m (307 sq cm)
BL 22.45@8 ohm(seriekopplat), 11.23@2 ohm(parallellkopplat)
Xmax 8.1

Jag matar in dessa så gott jag kan och får, enligt rekommenderad Vb=12.84, en max SPL om ~83 dB@88 Hz utan room gain. Room gain ger mig 86 dB vid 64 Hz.
När jag köpte basen så räknade min ganska kunniga kompis fram en låda på ca 30 liter, jag minns inte riktigt vad det vart. Även Pioneer rekommenderar en lådvolym på 26-36 l om jag inte minns fel.

Hoppas innerligt att någon har lust att hjälpa mig lite.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum