Högtalarna som skall drivas i nuläget är ett par focal chorus 826v 91,5/db och slutstegen kommer drivas av ett DIYat HMA-Tuba försteg.
Budgeten ligger på 8000-10000 men det får ju gärna bli billigare med men detta blir nog svårt
Alternativ 1: Bruce Rozenblit Super Compact 150 (byggs som 2 monoblock)
Kortbeskrivning(är osäker på copyrighten därför jag inte bifogar schema): Denna använder sig av ett ECC83 som ingångsrör kopplat till ett ECC82 som fasvänder och sedan ett par pentodkopplade EL509 som slutrör dessa går till en Hammond 1650T utgångstransformator och använder 17db feedback. Detta resulterar i 150w ut effekt på en 4ohms last, Utgångsimpedansen ligger på 0.6 ohm.
Fördelar jag läst: Den skall ha en bra botten, mycket baskontroll pga kraften och förstärkaren i sig är tydligen ``knäpptyst´´.
Alternativ 2: Claus Byrith 4-30 (Från Lundahls hemsida), (byggs som stereoförstärkare av budgetskäl)
Denna använder ett triodkopplat EF86 som ingångsrör, ett ECC 83 som fasvändare och sedan ett par EL34 kopplade ultralinjärt vid 33% till en Lundahl 1663 utgångstransformator använder 20db feedback. Detta get 30w vid 8ohm och en utgångsimpedans på 0.6ohm.
Fördelar jag läst: Lundahl gör bra transformatorer.
OK sådär ja,
Fråga 1: Har någon byggt något av dessa och vet vad det är förnågot ?
Fråga 2: Hur långt kommer jag med 30w ?
Fråga 3: Är lundahls transformatorer så mycket bättre än Hammonds ?
(fyller på nya frågor efterhand)
Tack på förhand, Mvh Viktor