Har problem med ett gammalt Pioneer kassettdäck

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Har problem med ett gammalt Pioneer kassettdäck

Inläggav PeterE » 2012-08-27 20:55

Jag har sedan en tid sen ett Pioneer CT-F9191 kassettdäck som jag till en början var nöjd med då den lät bra & upplevde inga problem med den.

Men av någon anledning vill den inte spela upp bandet när jag trycker på play!
Däremot så kan jag spola tillbaka bandet alltså reverse.

Spola framåt går ej

Kommer ej ihog om jag kunde spola precis när den vägrade spela upp band men troligtvis inte men ja har bytt ut ett gäng kondensatorer som jag tyckte var dålig.
Kan det vara den lilla tryckrullen på kortet som man måste skruva loss & som finns inne i spelaren som det är problem med?

Hur får man itu tryckrullen & räcker det med att rengöra med någon typ av sprit eller balsamterpentin som jag fick tips av någon om?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-27 21:13

Troligen remproblem. Troligen slirar en rem vilket gör att den inte driver. Det finns remkit att köpa på nätet men det är inte superlätt att byta har jag hört.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-27 22:01

Några plåtar får man nog skruva loss & jag har ju bytt på min Pioneer ct-f6161 som jag haft sedan tidigare.

Vet inte riktigt hur hårt som tryckrullen ska sitta men när jag kände på den då jag bytte några små kondingar som satt på samma lilla kort där tryckrullen finns så kändes den väldigt lös & slapp.
Än så länge så har jag inte hittat några remmar som jag upplevt som riktigt dåliga.

Däremot så vet jag att det finns en säkringshållare baki spelaren men den plastburken går inte att skruva loss då den sitter som attan & spåret där man kan sätta fast en skruvmejsel är ganska så uselt!

Alla säkringar är i övrigt hela förutom den som jag skrev om här ovan som jag inte kommer åt men skulle den va trasig så kanske inte spelaren skulle ha gått att starta alls!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-28 18:01

Jag har tagit av kåpan igen & det går att spola åt bägge hållen!
Men vad jag ser så har ingen rem gått av & jag ser inte vart själva mekanismen går för play knappen!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-28 18:08

Dom mindre remmarna kändes lite smått hängiga kanske ska leta upp något remkit som du säger frågan om det bara är svalander som har eller vad tror ni?

Montering brukar väl inte vara något större problem då jag har stora händer av modellen pianofingrar så det bör nog gå vägen med lite tålamod!

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2012-08-28 21:25

PeterE skrev:Däremot så vet jag att det finns en säkringshållare baki spelaren men den plastburken går inte att skruva loss då den sitter som attan & spåret där man kan sätta fast en skruvmejsel är ganska så uselt!

En del säkringshållare måste man trycka in samtigt som man vrider för att öppna den (bajonettfattning).

/MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-29 22:55

Jag får prova att trycka lite hårdare då.
Men remmar verkar vara lite svårare att hitta iaf dom där svarta!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-08-30 16:29

Ingen som vet vart dom har bra utbud på remmar till kassettdäck?
Svalander verkar ha ett vääldigt begränsat utbud.
Men i värsta fall så kan jag säkert prova med ett vanligt gummiband om det skulle ta för lång tid att få tag i nya remmar!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-30 16:45

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-01-16 21:22

Kassettdäcket har blivit ståendes ett tag.
Men jag har bytt lite remmar.
Det största problemet jag har just nu är band trassel samt att den där
Det går att spola utan problem.

Har försökt att leta några syntom på nätet men ja har inte lyckats så specielt bra!
Så frågan är om någonting blivit snett eller måste justeras?
skylten som täcker tonhuvudena med 2 små skruvar inte går att få dit igen & dom där små pinnarna som skylten där det står typ
"two motor system" borde kunna lyftas upp en aning!

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-01-16 22:21

Laddat ner servicemanual?
http://www.hifiengine.com/library/pione ... 9191.shtml

Låter som "uppspolningen"/bandspänningen inte stämmer. Finns en slirkoppling men den är det nog inte fel på, utan det som driver den, mellanhjul eller rem..

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-01-16 23:15

Jo service manual & schema har ja redan på datorn sen förut det var bland annat där jag fick reda på längden på remmarna som jag bytte!

Men det som är problemet de är att så fort ja trycker på play så drar den bandet baklänges så att det börjar trassla!
Det borde gå att felsöka på något vis & varför den kör bandet fel väg så att det blir trassel står inte i manualen inte vad jag kan se!

Det är ju ett fint kassettdäck & jag har ju kassettband kvar som ja vill använda så det vore kul om man kunde få den att fungera igen!
Vart justerar man bandspänningen?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-01-17 02:54

Det första man brukar göra är att ta bort kassettluckan så du kommer åt.
Sen gäller det att lura bandaren att tro att den har en kassett i sig.
Det brukar finnas en mikroswitch som du får tejpa för i intryckt läge. Så du kan köra bsp i play utan kassett.

Vid play ska följande ske:
Kapstan axeln (som går upp i kassetten på baksidan av bandet) ska börja snurra
Tryckrullen ska gå fram och trycka bandet mot kapstanaxeln för att därmed förflytta bandet.
Take-up hjulet ska börja snurra för att linda upp bandet på den sidan. Det är förmodligen här du har fel. Drivrem av eller för lös.

Men det är som sagt mycket enklare att se utan kassett.

--

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-01-17 10:27

PeterE skrev:Men det som är problemet de är att så fort ja trycker på play så drar den bandet baklänges så att det börjar trassla!

Vad är det som går baklänges? Kapstan eller uppspolningen?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-01-18 02:17

Det är vid play läget alltså uppspelningen som ja upplever att den går fel väg så att det leder till trassel!

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-01-18 04:00

Precis och det beror nog på att kapstan och tryckrulle matar på bandet men take-up spolen (höger bandhjul) inte snurrar.

Förmodligen för lös eller trasig drivrem.

--

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-01-19 11:22

Ta en filmsnutt så kanske vi kan se vad som händer!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-01-21 21:25

Jag kan prova att filma med min digital kamera vid något tillfälle.
Men vart lägger jag upp filmen i så fall?

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-01-23 22:22

Filma med mobilen brukar bli bra så det räcker! Fixa ett konto på tex Photobucket o länka här!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-02-05 22:14

HaHa jag känner mig nästan lite dum nu..
Precis när jag skulle regga mig på sidan så fick ja veta att min mail adress redan fanns där & jag har alltså varit registrerad på sidan sedan 2010!

Hur som helst så har jag försökt med en liten video nu..
http://s1206.beta.photobucket.com/user/ ... 3.mp4.html
Nu hade ja precis börjat på en andra inspelning men nu verkar det mer som om den ändå spelar upp musik ibland & även spolar ibland också.
Så det kanske är någonting som är glappt?
I ett annat Pioneer kassettdäck som jag har så snurrar den stora remmen jämt även om play knappen inte är igång & här verkar den bara snurra ibland vilket kan betyda problem.

Den största remmen som verkar höra till själva huvud grejer är ju inte bytt så det kanske är den som ställer till det då den kanske börjar ge upp?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-02-05 22:56

Den stora remmen var typ ihop torkad & behöver nog bytas tyvär så gick den av när jag försökte få loss den men ja har sparat den!

Det förklarar då att den bara ville spela upp band ibland samt att vissa delar i kassettdäcket sjunkigt ner lite så att skylten med dom 2 skruvarna framför tonhuvudet inte går att få dit för tillfället då vissa hjul måste upp en bit!

Ja såg väl ungefär hur den satt & det kan bli lite pillrigt att få dit den nya sen då jag inte vet om man måste plocka isär ännu mera delar!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-02-06 21:43

Har beställt en rem nu som är 125x5x0,8 som jag ska testa med!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-03-24 21:18

Glömde helt bort tråden.
Kassettdäcket fungerar igen efter att jag bytte den stora remmen!
Dock var det lite svårt att hitta rätt storlek men efter några byten så snurrar skönheten igen :D

Återgå till DIY-forum