Tips?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

zoddan

Tips?

Inläggav zoddan » 2005-02-02 01:51

Jag har lagt upp frekvenskuvorna osv på elementen och undrar om någon kan ge tips / förslag på delningsfrekvens och kanske något filter alternativt värden på delarn som behövs vid bygge..

Räknade lite på 12db filter först men det skulle kosta runt 800kr för att bygga 2 filter på 12db. Så kollade jag på 6db och då blev det ju genast mycket billigare så vad säger ni ?. här är adressen till kurvorna

http://zoddan.mine.nu/spec/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-02 02:05

Kurvan för basen stämmer inte. Kurvan för mellanregistret visar impedans. 8) Du måste mäta elementen i baffeln.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

zoddan

Inläggav zoddan » 2005-02-02 04:08

Morello skrev:Kurvan för basen stämmer inte. Kurvan för mellanregistret visar impedans. 8) Du måste mäta elementen i baffeln.

Vadå inte stämmer ?.. Vad ska jag mäta i baffeln ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-02 09:10

Det är frekvens- och impedanskurvorna med elementen monterade i den av dig använda lådan som gäller, inget annat. Du visar endast impedanskurvor för bas och mellanregister. Dessutom ser kurvorna väldigt "förskönade" ut, dålig upplösning. Tror nog det ser betydligt sämre ut i verkligheten, dvs. monterade i låda. Frågan är väl om du inte ska skaffa dig några ordentligare högtalare istället.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-02-02 09:14

Morello: Nu blev jag nyfiken... Hur ser du att kurva för basen är fel?

zoddan: För att kunna svara på din fråga på ett vettigt sätt behöver man både impedans och SPL kurvan (ljudtryck per frekvens).

Dessa skall vara uppmätta, monterade i den låda du vill ha filter till...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-02 12:35

Antar att Morello syftar på det faktum att kurvorna för basen är impedans- och faskurvor. Frekvensgångskurva saknas ju helt.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-02-02 13:39

Ok... Trodde att det kanske fanns något som var fel till basen...

zoddan

Inläggav zoddan » 2005-02-02 14:15

För det första, vem ska betala för nya element?, jag har då inga pengar att köpa nya för.

Samt verkar ju som slöseri med tid att skapa trådar här...

Fixade lite grejor på egen hand istället, kände på mig att ingen kunde ge något som hjäper en och jag hade visst rätt...

http://zoddan.mine.nu/spec/delning.jpg

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2005-02-02 15:32

zoddan skrev:För det första, vem ska betala för nya element?, jag har då inga pengar att köpa nya för.

Samt verkar ju som slöseri med tid att skapa trådar här...

Fixade lite grejor på egen hand istället, kände på mig att ingen kunde ge något som hjäper en och jag hade visst rätt...

http://zoddan.mine.nu/spec/delning.jpg

Bli nu inte sur för att folk inte ville ge dig lösrykta råd och gissningar...

Vad ville du att vi skulle säga?

Din information är/var inte tillräcklig för att man skulle kunna ge ett svar som inte var en ren gissing. (dock gissar jag att Morello skulle kunna ge en mycket kvalificerad sådan :) )

Att elementent inte anses som high-end är väl en sak...
MEN det hjälper inte om du haft dyra element... Har du ingen info hur högtalaren beter sig kan man inte hjälp dig så lätt. Att det dessutom helt saknas SPL kurvor gör saken lurigt.

Man kan dock gissa... Men det gissar jag att du redan gjort själv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-02 16:20

Zoddan!
Det finns ingen som kan gissa sig till vad dina prylar har för data. De data du har presenterat säger i princip ingenting. Om du har tänkt dig ett verklighetsanknutet svar får du allt skaffa mer indata för läsarna här på forumet. Då kan möjligen något mera innehållsrika svar dyka upp, för här verkar trots allt finns ett fleratal med goda kunskaper i ämnet.

Personligen tror jag att du skulle lägga pengarna på något vettigare objekt från början. Bygg hellre ett par EPS-1 som det skrivits massor om här på forumet. Det är i varje fall ett steg i rätt riktning. Javisst, det kostar lite mera men du har tydligen ändå tänkt satsa en del på de högtalare du har.

Återgå till DIY-forum