Eminence LAB-12 duo.*Basbygge*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-12 19:51

Jag föredrar träskruv. Om man måste plocka i och ur elementet mycket och hålen blir för stora är det ju bara att rotera elementet lite.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-12 20:18

bakerman22 skrev:Jag föredrar träskruv. Om man måste plocka i och ur elementet mycket och hålen blir för stora är det ju bara att rotera elementet lite.


Då får man ju skruvarna på fel ställen.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-12 23:59

Fjonkalicious skrev:
bakerman22 skrev:Jag föredrar träskruv. Om man måste plocka i och ur elementet mycket och hålen blir för stora är det ju bara att rotera elementet lite.


Då får man ju skruvarna på fel ställen.


Nä. Inte fel ställen. Bara nya ställen. :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-13 08:03

bakerman22 skrev:
Fjonkalicious skrev:
bakerman22 skrev:Jag föredrar träskruv. Om man måste plocka i och ur elementet mycket och hålen blir för stora är det ju bara att rotera elementet lite.


Då får man ju skruvarna på fel ställen.


Nä. Inte fel ställen. Bara nya ställen. :wink:


Jo, fel ställen. Det är nämligen viktigt estetiskt var dom sitter.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-13 11:04

Med åtta skruvar i elementet kan man få dom symmetriskt ändå, om man första gången sätter den översta skruven kl 12. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-09-13 11:14

Man kan dessutom fräscha upp gängorna med vitlim och skruva försiktigt ner skruven och låta det torka några timmar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-09-13 11:42

Ragnar skrev:Stagning klar, påbörjat dämpningen, satt påtätningslist och satt på bottenplattan :)

Bild
Bild
Bild

Varför är stagen mot baffeln sågade så att de knappt gör någon nytta?

Inte för att en sådan där låda behöver stagen så värst överhuvudtaget,
men när det ändå har stagats så blir man ju lite nyfiken när man ser att
de har sågats så att stagen blir praktiskt taget verkningslösa.

Då undrar man ju lite över hur det är tänkt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-09-13 12:12

Kanske är det tänkt så att stagen bara ska förstärka de fria ytorna? För baffeln behövs detta kanske inte i o m att elementkorgen i sig agerar ett rätt bra stag.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2012-09-13 14:50

Instegsmuttrarna åkte i soptunnan, drog i två skruvar som jag fick kapa med dremeln. Aldrig mer. Idag köper jag träskruv istället och skruvar fast.

IÖ: Ja du, det var en bra fråga...Följde bilden på sida 2 där de hade stagat liknande.

har slipat och spacklat hela dagen mest, ska köpa lite bättre bättre papper med när jag köper skruvarna. Fruktansvärt tidsödande att slipa och hålla på! Har inte bestämt mig om jag ska måla svart eller om jag ska klä den i någon sorts filt och sätta ljusa träbitar på kanterna.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-09-13 15:04

Menar du den här:
Bild
Om så tror jag att stagen är limmade mot baffeln, eller hoppas att de är det rättare sagt.

Men som Naq skriver är det inte så viktigt när hålet är så stort i förhållande till baffeln. Tyckte bara att det verkade lite onödigt att göra ansträngningen att sätta dit stagen och sedan såga dem så de blir praktiskt taget meningslösa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2010-12-20

Inläggav single_malt » 2012-09-13 17:04

Sanny_X skrev:En fråga (ingen kritik); varför Lab12or?

Välkommen förresten. :)

Jag använder dom för deras kapacitet i små lådor. Jag kör med ca 70 liter per element. Tror dom är ganska jämbördiga med 26lroy i liknande lådvolymer. Lab12 är 12tum, lroy "bara" 10 men lroy har lägre induktans..

Användarvisningsbild
Sanny_X
 
Inlägg: 6114
Blev medlem: 2003-10-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sanny_X » 2012-09-13 18:56

single_malt skrev:
Sanny_X skrev:En fråga (ingen kritik); varför Lab12or?

Välkommen förresten. :)

Jag använder dom för deras kapacitet i små lådor. Jag kör med ca 70 liter per element. Tror dom är ganska jämbördiga med 26lroy i liknande lådvolymer. Lab12 är 12tum, lroy "bara" 10 men lroy har lägre induktans..


OK, frågan kom för jag har mest sett dem i horn tidigare.

Typ detta: http://hem.bredband.net/petten/
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2012-09-13 19:41

IngOehman skrev:Menar du den här:
Bild
Om så tror jag att stagen är limmade mot baffeln, eller hoppas att de är det rättare sagt.

Men som Naq skriver är det inte så viktigt när hålet är så stort i förhållande till baffeln. Tyckte bara att det verkade lite onödigt att göra ansträngningen att sätta dit stagen och sedan såga dem så de blir praktiskt taget meningslösa.


Vh, iö

¨
Då har jag tolkat bilden fel :cry:

Menar ni att jag inte behöver staga?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2012-09-13 20:14

Tanken var att stagen skulle ansluta mot fronten också.
Men det är inte så lätt att tolka en bild på ett hål i en låda. :D
Dina stag slutar nästan innan de är framme vid fronten, men det går nog bra ändå. :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-13 20:33

skulle nog gärna sett att du gjorde ännu en baffel i annan tjocklek.. en centimeter typ och lite mindre i omkrets :wink:
DÅ funkar det å tror mindre på IÖ att staget ska ända fram till baffeln

EDIT: ang. lim utan muttrar rek. jag biltemas snabblim blå tub.
alltså för att förstärka träet i skruvhålet.

men använd en riktigt bra skruvdragare sedan (varning utfärdas att dra i förhand)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-13 20:45

Ragnar skrev:Instegsmuttrarna åkte i soptunnan, drog i två skruvar som jag fick kapa med dremeln. Aldrig mer. Idag köper jag träskruv istället och skruvar fast.


Bra val, men jag förstår att det känns surt.

För att det skall funka med dem måste man nästan alltid klippa av vingmuttrarna och fixera muttern med skruvtving och limm när man drar i muttern första gången.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2012-09-13 21:49

Ja detta var skandal, jag upprepade även misstaget en andra gång dessutom. Tur man hade kapskivor hemma till dremeln. Jag drog i dem för hand först och sedan skruvdragare. Skulle iofs dragit i dem för hand hela vägen för jag kände att den drog lite väl hårt och skulle precis sluta men då var det för sent.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-09-13 22:31

Ragnar skrev:Menar ni att jag inte behöver staga?


Att staga en 70-liters baslåda med en nästan kubisk form tycker jag man kan ifrågasätta nyttan av. Det blir knappast några resonanser i panelerna inom det tonområde där lådan jobbar. Lådan kommer möjligen att "andas" lite i takt med musiken men det blir mest en pytteliten nivåförlust, inga resonanser. Stagning är viktigare om lådorna är stora och/eller fullregisterhögtalare. I ditt fall kanske den främsta nytta hade varit att koppla baffeln bättre till lådans massa, men jag tror inte det gör så mycket från eller till på en så liten panel.

Amatörmässiga hälsningar,

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Inläggav DrBoar » 2012-09-13 23:09

Islagsmuttrar och MDF är inte såta vänner. Det finns minst två alternativ
Den första kallas blindskruvnit eller något sådant och är som en popnit fast gängad på insidan finns på Swedol och Flinks i Bromma. Limmas fast i MDF med pel400/ liquid nail eller liknade. Sedan finns det en annan variant med vad som liknar en gängad hylsa med grov spårning på utsidan och vanliga m gängor på insidan, denna kan skruvas fast men då hylsorna är lite grova kan det bli trångt och nära utsågningen för elementet.

Gillar man riktigt aparta lösningar så finns det en typ av expanderskruv i gummihylsa. Vet man att man skall ha samma element hela tiden kan man ju fästa genomgående maskinbult genom plattan och sedan "trä" på elementent och skruva fast den med vanlig mutter eller vingmuttrar.

Eller bultar utanför elementen och sedan HiFIKits byglar som man använder för att klämma fast högtalar galler. Med de kraftigare varianterna kan man klämma dit element oberoende av hålplacering på chassit.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-09-13 23:39

Jag rekommenderar dock att du borrar hål i MDF:en innan du drar i träskruvarna.
Typ ett tvåmillimetersborr.
MDF är hårt, och om du ska skruva fast elementet utan att borra små hål först så finns risken att du slinter med skruvdragaren och drar bitset rakt igenom upphängningen.

Jag skriver inte av egen erfarenhet, jag lovar. :lol:

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2012-09-13 23:43

Tack för tipsen!

Jag har förborrat allting jag har gjort då jag vet att MDF spricker lätt som sören :)

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Inläggav -Palle- » 2012-09-13 23:46

bakerman22 skrev:MDF är hårt, och om du ska skruva fast elementet utan att borra små hål först så finns risken att du slinter med skruvdragaren och drar bitset rakt igenom upphängningen.


Vem har inte gjort den... :oops:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-13 23:57

bakerman22 skrev:Jag rekommenderar dock att du borrar hål i MDF:en innan du drar i träskruvarna.
Typ ett tvåmillimetersborr.
MDF är hårt, och om du ska skruva fast elementet utan att borra små hål först så finns risken att du slinter med skruvdragaren och drar bitset rakt igenom upphängningen.

Jag skriver inte av egen erfarenhet, jag lovar. :lol:
Det gjorde du visst ;)

Förborra kan man gott göra med ett borr som har ett mått strax under skruvens kärndiameter.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-14 00:10

men infästningen ÄR viktig, så ha tålamod som också är en dygd har jag lärt :x

P.S. skulle aldrig använda gummi (gummilist) däremot ett tunt lager silicon, som du duttar upp med fingret tills det stelnat
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-14 00:12

MagnusÖstberg skrev:
bakerman22 skrev:Jag rekommenderar dock att du borrar hål i MDF:en innan du drar i träskruvarna.
Typ ett tvåmillimetersborr.
MDF är hårt, och om du ska skruva fast elementet utan att borra små hål först så finns risken att du slinter med skruvdragaren och drar bitset rakt igenom upphängningen.

Jag skriver inte av egen erfarenhet, jag lovar. :lol:
Det gjorde du visst ;)

Förborra kan man gott göra med ett borr som har ett mått strax under skruvens kärndiameter.

eller lite över å använder just biltemas BLÅ snabblim.. kostar en tia mer men är super duper för trä

EDIT: kör i skruvarna först (så du har gängorna) å sen duttar du dit limmet på kanterna med en tops utan bomullen, låt torka en timme eller två.. (tålamodet) sen jävlar annamma har du ett skruvhål som håller :)
burning in the eyes of the maker

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2012-09-14 05:53

MagnusÖstberg skrev:
Ragnar skrev:Instegsmuttrarna åkte i soptunnan, drog i två skruvar som jag fick kapa med dremeln. Aldrig mer. Idag köper jag träskruv istället och skruvar fast.


Bra val, men jag förstår att det känns surt.

För att det skall funka med dem måste man nästan alltid klippa av vingmuttrarna och fixera muttern med skruvtving och limm när man drar i muttern första gången.

Enklast är att fixera muttern är att man använder en skruv och en stor bricka sen drar man fast varje mutter och med den metoden så går det inte att misslyckas och skulle det bli fel så är lådan fortfarande öppen utan element.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-14 08:12

Ja, det viktigaste är att man torrmonterat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-09-14 08:22

roggaro skrev:men infästningen ÄR viktig, så ha tålamod som också är en dygd har jag lärt :x

P.S. skulle aldrig använda gummi (gummilist) däremot ett tunt lager silicon, som du duttar upp med fingret tills det stelnat


För att det du säger skall vara intressant så måste du nog komma med ett argument också. Man undrar ju i sitt stilla sinne vad hela proffs-sidan (som regelmässigt levererar element på färdigmonterad packning), Hifikit, IÖ och majoriteten av amatörrakterna på faktiskt inte har förstått. Tjocka E-lister i EPDM kan väl vara lite väl svåra att komprimera, men Hifikits usla tätningslist är ju suverän mot mdf. Eller har jag månne missförstått i vilken funktion du avsåg att gummilist inte skulle användas?

För övrigt skulle jag STARKT avråda från allt vad silikon heter utanför badrum och kök. Risken för silikonsmitta är överhängade och materialet har inga fördelar framför andra material i just denna funktion, till skillnad från våtrumsmiljöer där det är suveränt.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Anders_A
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 2009-10-30

Inläggav Anders_A » 2012-09-14 10:01

Latexfog känns lättare att få bort om man vill ändra senare också. Silikon sitter ju som berget när det väl fått härda.

Med det inte sagt att latexfog är en bra idé i den här applikationen, det har jag ingen aning om :).

Användarvisningsbild
talibankocken
 
Inlägg: 471
Blev medlem: 2012-01-15

Inläggav talibankocken » 2012-09-14 10:15

Anders_A skrev:Latexfog känns lättare att få bort om man vill ändra senare också. Silikon sitter ju som berget när det väl fått härda.

Med det inte sagt att latexfog är en bra idé i den här applikationen, det har jag ingen aning om :).

Silikon sitter som fan, vet det då mina element i mina rauna leira 2 var limmade med det. Trodde först att de var pl400...


roggaro menar nog att man gör en egen tätning med silikonet som bara är någon mm och enbart har torkat på baffeln. Något som jag tycker låter sunt. Silikon smitta har jag inte varit med om på en behandlad yta, men på rå mdf så får man ju fina flott fläckar.

Jag skulle göra samma sak fast använda akrylfog. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 15 gäster