Eminence LAB-12 duo.*Basbygge*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-09-14 11:12

talibankocken skrev:Silikon smitta har jag inte varit med om på en behandlad yta, men på rå mdf så får man ju fina flott fläckar.


Det märks inte så mycket på lack förrän man försöker lacka igen eller limma med andra limmer. Vill man absolut använda silikon så finns ju MS-silikon som man modifierat så de är övermålningsbara. Men de brukar också vara ganska starka limmer och inte så "packningsartade" som vanlig silikonfog.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2012-09-14 13:48

Har slipat en del idag men nu ids jag inte mer. Har monterat elementet och provspelat det.

Första gången jag upplever en bas ha fysisk påverkan.

Har haft xtz 8", 2 st xtz 12", dali concept, cambride 200 och jamo 650.

Jag tycker ingen av dem ovanstående har imponerat något på mig som denna gör och jag matar den med 200w bara.

Jag håller på att färdigställa den andra lådan med och undrar ifall jag ska staga den eller inte? Det kanske blir två olika typer av bas om jag gör den andra annorlunda?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-09-14 14:11

Gör samma.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-09-14 15:36

Jag skulle nog skita i stagen om jag trodde att jag inte skulle börja nojja i efterhand. Mest psykologi för en så liten baslåda.

Tycker,

/DQ-20

PS. Spännande projekt. LAB12 är inte så vanliga på vår breddgrader trots, som jag uppfattar det, bra T/S-parametrar för basreflex. Har ingen aning om hur "bra" det är men på pappret ser det trevligt ut. Mitt enda frågetecken vid "okulärbesiktning" är det ovanliga arrangemanget med dubbla dammkåpor.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2012-09-14 15:56

Jag tror jag skiter i stagen faktiskt. Det var ett j*kla jobb och det kändes onödigt med att staga.

Vad tror du man vinner på dubbla dammkåpor?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-09-14 17:14

Ragnar skrev:Jag tror jag skiter i stagen faktiskt. Det var ett j*kla jobb och det kändes onödigt med att staga.

Vad tror du man vinner på dubbla dammkåpor?


Det skäl jag sett på LAB-sajten vad gäller LAB12 är att det förstärker membranet så att det tål de påfrestningar som det utsätts för i hornkonstruktioner. Jag kan inte verifiera att det är så, bara att jag läst det. Det ser om inte annat lite annorlunda ut. Heavy duty, liksom.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Inläggav roggaro » 2012-09-14 21:17

talibankocken skrev:
Anders_A skrev:Latexfog känns lättare att få bort om man vill ändra senare också. Silikon sitter ju som berget när det väl fått härda.

Med det inte sagt att latexfog är en bra idé i den här applikationen, det har jag ingen aning om :).

Silikon sitter som fan, vet det då mina element i mina rauna leira 2 var limmade med det. Trodde först att de var pl400...


roggaro menar nog att man gör en egen tätning med silikonet som bara är någon mm och enbart har torkat på baffeln. Något som jag tycker låter sunt. Silikon smitta har jag inte varit med om på en behandlad yta, men på rå mdf så får man ju fina flott fläckar.

Jag skulle göra samma sak fast använda akrylfog. :)

så är det och lärdomen kommer från en känd götlaborgkonstruktör (numera pensionist) som Lennartj gärna refererar till/från, HE!

EDIT: att dutta med ett finger innan det torkar ska man visst, ja :wink: (så det snablar ut sig s a s)

EDIT2: Stridbeck heter han ja.. sonen e visst skicklig på sitt område också
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2012-09-18 19:54

Händer inte mycket här, sparar pengar till ett slutsteg. Vet inte riktigt hur jag vill göra lådorna heller färgmässigt. Blir nog mattsvart.

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2012-10-08 17:50

Fick hem EP4000 idag.

Efter 10 minuter började jag känna mig lite illamående :?: Inbillar mig att det är basen men vetefasen om det är hållbart?

Jag är jäkligt nöjd med ljudet just nu iaf, där är mycket att önska med rummet och div. inställningar.

Dock är jag smått förvånad att det är väldigt lite rörelse i elementen jämfört med andra subbar jag har haft. Ex. xtz 12.16 rörde sig betydligt mer i introt till SW episod 3? Vad beror det på?

Användarvisningsbild
Ragnar
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-09-02
Ort: Beddingestrand

Inläggav Ragnar » 2013-03-05 16:44

Finns det något större intresse av dessa element på en begagnad marknad? Behöver lite klirr i kassan och dessa två är allt jag kan göra mig av med. Ska man sälja dem med lådorna eller bara elementen i sig?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Eminence LAB-12 duo.*Basbygge*

Inläggav paa » 2020-01-19 18:06

Blev det någon ordning med bashögtalarna, eller gick dom iväg?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster